Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
LT vz. 351)
Originální název:
Original Name:
LT vz. 35
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
Škodovy závody, Plzeň, /
ČKD, Praha, /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1938 (LT vz. 35)
01.09.1938-22.02.1939 (R-2)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
298 (pro Československo / for Czechoslovakia):
- Škoda: 149
- ČKD: 149
- přehled vyrobených vozidel / overview of manufactured vehicles


126 (tanky R-2, pro Rumunsko / R-2 tanks, for Romania)


10 (tanky T-11, pro Bulharsko - podrobnosti / T-11 tanks, for Bulgaria - details)
- přehled vyrobených vozidel / overview of manufactured vehicles
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1935 prototyp / prototype 13.620
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10500 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4900 mm
Délka korby:
Hull Length:
4900 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2055 mm
Celková výška:
Overall Height:
2370 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm
Šířka pásu:
Track Width:
320 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,05 MPa
Pancéřování:
Armour:
korba - čelo: 25 mm
korba - boky: 16 mm
korba - zezadu: 16 mm
korba - strop: 8 mm
korba - podlaha: 8 mm


věž - čelo: 25 mm
věž - boky: 16 mm
věž - zezadu: 16 mm
věž - strop: 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda T-11/0
- zážehový, stojatý, vodou chlazený
- počet válců: 4
- objem válců: 8620 cm3
- hmotnost s příslušenstvím: 900 kg
Výkon:
Power:
88,2 kW při 1800 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet stupňů: 3
- redukce: 2 stupně
- hmotnost: 500 kg
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
34 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
12-16 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
1602) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
1203) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
45 °
Boční náklon:
Side Slope:
45 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,9 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón vz. 34
- ráže: 3,7 cm
- délka hlavně: 1458 mm (L/39)
- hmotnost: 235 kg
- životnost: cca 3000 ran
- munice: 24 protitankových a 54 tříštivých nábojů
Vedlejší:
Secondary:
2x kulomet ZB vz. 35
- ráže: 7,92 mm
- munice: 2700 nábojů
Uživatelské státy:
User States:

4)

5)

Poznámka:
Note:
1) tovární označení: Š-II-a
2) akční rádius
3) akční rádius
4) tanky T-11
5) tanky R-2
Zdroje:
Sources:
Francev, V., Kliment, Ch. K.: Škoda LT vz. 35, MBI, Praha, 1995
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#376870Verze : 0
MOD
Zajímavá fotka dvojice tanků LT vz. 35 z Vyškova. Údajně se jedná o rok 1939. Nic více mě není známo.
Dolin
CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#189158Verze : 0
LT vz. 35 č. 13.909, do armády prevzatý 11.3.1938, Pluk útočné vozby 1.
CZK - LT vz. 35 - LT vz. 35 č. 13.909

LT vz. 35 č. 13.909
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#201390Verze : 0
MOD
Fotografia koristného LT vz.35 (PzKpfw. 35(t)) na polygóne v Kubinke v roku 1948. Bohužiaľ sa stroj s najväčšou pravdepodobnosťou do dnešných dní nedochoval.
CZK - LT vz. 35 - Kubinka 1948

Kubinka 1948
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#201391Verze : 0
MOD
Našel jsem barevnou fotografii LT vz. 35 (13.678), existuje i jeden barevný film, na kterém je tento tank zobrazený, fotografie pochází asi z tohoto filmu.

Zdroj:
Československá armáda, pilíř obrany státu, 1932-1939, vyd. MOČR - AVIS, únor 2007

CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#225597Verze : 0
LT vz. 35 na cvičení Československé armády. Fotografie byla "oficiální" - pro zmatení nepřítele cenzor nechal odmazat spodní kulomety. Kulometné lafety prozrazují jen nýty v předním pancíři.

Zdroj:
Dvacet let československé armády v osvobozeném státě

CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#227929Verze : 0
Snímek z nasezení typu na východní frontě

www.ebay.de

CZK - LT vz. 35 - www.ebay.de 250229108855

www.ebay.de 250229108855
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#249738Verze : 0
Věže LT vz. 35 (snad) v Bulharsku ("nové fota") .

Zdroj : Lubo Furi / Airgroup 2000 via Dolin

CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#298250Verze : 0
LT vz. 35 (R-2) a rumunské tažení do SSSR, 2. světová válka.

Fotografie: archiv autora

CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#381437Verze : 0
LT vz.35 v slovenskej armáde (1939-1945)
Po okupácii Čiech a Moravy a vzniku samostatného Slovenska 15.3.1939 zdedila nová Slovenská armáda 52 tankov LT vz.35. Ako nemecký spojenec vyslal Slovenský štát k útoku na Sovietsky zväz i bojové jednotky. V rámci Rýchlej skupiny pôsobila dvojica rôt s LT vz.35 (30 ks). K 7.7.1941, kedy bola Rýchla skupina pretransformovaný na Rýchlu brigádu bolo v jej stave už len 20 tankov Lt vz.35. Desať tankov bolo kvôli poruchám zanechaných na trase postupu. Tieto zanechané tanky boli neskôr odtiahnuté a odoslané späť na Slovensko. Ďalších pravdepodobne 15 tankov bolo v armádnej pancierovej rote 11 pridelenej slovenskému armádnemu zboru. Na doplnenie strát bolo od armádnej pancierovej roty 11 k Rýchlej brigáde odoslaných sedem tankov LT vz.35.

Od roku 1942 sa opotrebované a zastaralé tanky používali len k výcviku.

K 21.1.1944 bolo na výcvik vyčlenených 10 LT vz.35 (13.826, 13.827, 13.832, 13.833, 13.836, 13.849, 13.852, 13.858, 13.897 a 13.901). Tank ev.č. 13.821 neschopný poľnej služby bol od 7/1942 zapožičaný Pionierskému práporu 11 k nácviku boja proti tankom a výcviku stavby mostov ako záťažové vozidlo. Zvyšok tankov bol uložený. Tanky 13.792 a 13.955 boli 21.7.1944 odoslané ku generálnej oprave podvozkov a elektroinštalácií do dielní Škoda v Bratislave.

Slovenské LT vz.35 v SNP:
K 29.8.1944, kedy vypuklo SNP bolo v kasárňach v Turčianskom sv.Martine 46 tankov LT vz.35, z toho cca 5 bojaschopných.
2.9.1944 bola v kasárňach PÚV spojazdnená štvorica LT vz.35, ktorá sa presunula k Dubnej Skale. Tvorili čatu npor.útv. Jána Lobíka. Na druhý deň boli stroje náhle prekvapené dvojicou nemeckých stredných tankov a tri tanky boli zničené. Štvrtý bol zničený protitankovým delom.
8.9.1944 bol zbojaschopnený ďalší LT vz.35, ktorý bol pridelený čate por.útv. Štefana Bodnára. Čata bola pridelená k obrane Turčianského sv. Martina.
Nepojazdné LT vz.35 boli z kasární v Turčianskom sv. Martine evakuované. Evakuácia bola zabezpečená odťahom pásovým traktorom RSO na železničnú stanicu, kde boli navagónované a presunuté do Môťovej pri Zvolene. Po obsadení kasární PÚV pravdepodobne padli do rúk nemeckým vojakom z Panzer-Division Tatra i niekoľko tankov LT vz.35. Ich osud je neznámy.
LT vz.35 v čate por.útv. Štefana Bodnára sa zúčastnil obrany Turčianského sv. Martina a po všeobecnom ústupe sa spolu s čatou presunul do Zvolena. Čata 22.9.1944 posilnila IV.taktickú skupinu.
V dielňach Slovenských železníc vo Zvolene sa po evakuácii kasární PÚV nachádzalo najmenej 32 tankov LT vz.35. 12 tankov bolo použitých pri stavbe a oprave improvizovaných pancierových vlakov (IPV-I, IPV-II a IPV-III).
Na rozkaz veliteľa povstaleckej armády gen. Jána Goliana bolo rozhodnuté, že nepojazdné tanky budú zakopané do vežového postavenia a využívané ako pevné palebné posty. Vyčlenenie tankov mal na starosti prápor ÚV. Opevňovacími prácami bol poverený por.útv. František Golján. Uvádza sa, že v období medzi 19.9.1944 až 23.9.1944 bolo v priestore Svätý Kríž nad Hronom a v okolí obcí Trnavá Hora a Jalná zakopaných 12 tankov LT vz.34 a LT vz.35. Niekoľko tankov bolo zakopaných v priestore medzi cestou Svätý Kríž nad Hronom - Zvolen a železničnou traťou Stará Kremnička - Hronská Breznica. Týmto vozidlám velil npor.útv. Jozef Ľ.Gandel. Ďalší tank LT vz.35 bol zakopaný na obrannej línii pri Čremošnom (na sútoku potokov Biela voda a Žarnovica). Ďalších šesť LT vz.35 bolo medzi 23.9.1944 až 10.10.1944 zakopaných na obrannej línii okolo Banskej Bystrice (Kremnička). Zakopané tanky boli spravidla počas bojov posádkami opustené a bojovo nijako výraznejšie nezasiahli. Následne boli niektoré tanky Nemcami zničené, niektoré ukoristené.
Čata por.útv. Štefana Bodnára, v ktorej bol i jeden LT vz.35 bola prevelená zo Zvolena do okolia Kremnice, kde sa spojila so zbytkom čaty padlého por.útv. Pavla Krúpu (2 tanky LT vz.38). V bojoch 30.9.1944 podporoval LT vz.35 2/32. pešiu rotu. Protivníkom bola Panzer-Division Tatra. Po obsadení Kremnice došlo 6.10.1944 k ústupu a tank LT vz.35 z čaty por.útv. Štefana Bodnára uviazol na rázcestí pod Skalkou, kde boli na nasledujúci deň napadnuté nemeckými tankami a lietadlami. V nasledujúcom boji boli zničené všetky tanky okrem LT vz.35, ktorému sa podarilo ustúpiť k Görgelyho tunelu. Tu bol následne využitý ako ťahač, kde pomáhal pri evakuácii vozidiel cez tunel. 8.10.1944 bol tank presunutý do Tajova, neskôr cez Banskú Bystricu do Môťovej.
V okolí Hornej Štubne bol 4.10.1944 Nemcami ukoristený nepojazdný LT vz.35 neznámeho evidenčného čísla. Nemci ho následne 8.-10.10.1944 odtiahli do Dolnej Štubne.
1.čata por.Ľ. Rumana, ktorá bola pridelená na podporu podskupiny "Ipeľ" v priestore Starej Kremničky bola posilnená ďalším LT vz.35 čat.Elemíra Draxlera.
Začiatkom 10/1944 bol Prápor ÚV "Vojtech" zreorganizovaný. V 2.čate tankovej roty sa nachádzal i jeden LT vz.35 (od polovice 10/1944 pod velením por.útv. Štefana Bodnára). Ďalší tank LT vz.35 sa mal nachádzať v náhradnej jednotke. V tomto období sa nejaké nebojaschopné LT vz.35 nachádzali i v Môťovej. Bodnárova čata sa 21.10.1944 zúčastnila útoku v smere Breziny - Dobrá Niva. Nasledujúci deň bola čata zdecimovaná, prežil práve LT vz.35, ktorý unikol do Zvolena. Čata bola 23.10.1944 znovusformovaná a trojicu LT vz.38 dopĺňal jeden LT vz.35 ev.č.13.855 (veliteľ ppor.útv. Emil Babík). Následne sa čata presunula do Detvy. Po páde Detvy bola čata presunutá do Banskej Bystrice, odkiaľ sa z neznámych dôvodov vrátil LT vz.35 naspäť k práporu ÚV.
Dvojica LT vz.35 (ev.č. 13.802 a 13.855) pod velením čat. Eleméra Draxlera sa 25.10.1944 vyskytovala v priestore letiska Tri Duby, kde podporovala prieskumný oddiel 2.československej paradesantnej brigády.
27.10.1944 nastal všeobecý ústup povstaleckých jednotiek, kde v kolóne cez Staré Hory ustupovali i LT vz.35 ev.č. 13.802 a 13.855. Ev.č. 13.802 bol zanechaný na Donovaloch pri improvizovanom letisku, ev.č. 13.855 ustúpilo cez Donovaly a odstavili ho pod Kečkou, kde sa jeho vrak nachádzal až do roku 1949.

Evidenčné číslo
Číslo podvozku
Výrobca
Poznámka
13.792


Tank sa zúčastnil bojov v ZSSR a niesol taktické číslo "221".
13.802


27.10.1944 zanechaný povstaleckými vojakmi na Donovaloch.
13.806



13.810



13.818



13.819



13.820



13.821


Neschopný poľnej služby bol od 7/1942 zapožičaný Pionierskému práporu 11 k nácviku boja proti tankom a výcviku stavby mostov ako záťažové vozidlo
13.822



13.823


V roku 1944 bol ako nepojazdný využívaný ako cvičebná pomôcka. Tank bol odstavený medzi garážami v kasárňach PÚV v Trenčianskom sv. Martine.
13.824



13.825



13.826


Ako jeden z dvoch LT vz.35 bol pretretý z pôvodnej ex.československej kamufláže khaki farbou (začiatok roka 1944). Tank sa dochoval a tvorí súčasť tankového vozňa z IPV-I "Štefánik".
13.827



13.828



13.829



13.830



13.831



13.832



13.833


Tank sa zúčastnil bojov v ZSSR a niesol taktické číslo "225".
13.835



13.836



13.838


Tank zničený v bojoch o ukrajinský Lipovec 22.7.1941.
13.839



13.840



13.842



13.843



13.844



13.846


Tank zničený v bojoch o ukrajinský Lipovec 22.7.1941. Taktické číslo "123". Išlo o tank veliteľa čaty 2.tankovej roty por.Pavla Chlebuša (+).
13.847



13.848



13.849



13.850


Nepojazdný tank bol počas SNP zakopaný a použitý ako stále palebné stanovište pri nadjazde v Dúbrave.
13.851



13.852



13.855


Pred koncom SNP pri ústupe na Donovaly zanechaný Pod Kečkou. Po vojne postupne rozoberaný miestnymi občanmi, vrak zošrotovaný v roku 1949.
13.856



13.857


Tank zničený v bojoch o ukrajinský Lipovec 22.7.1941.
13.858



13.859



13.860



13.894


Tank sa zúčastnil bojov v ZSSR a niesol taktické číslo "124".
13.896



13.897



13.898



13.899



13.901


Ako jeden z dvoch LT vz.35 bol pretretý z pôvodnej ex.československej kamufláže khaki farbou (začiatok roka 1944).
13.954



13.955



13.956



13.959



13.964





6)Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Škoda LT vz.35, vydavateľstvo MBI, rok vydania 1995, ISBN: 80-901263-8-3
7)Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
8)Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská armáda 1939-1945, vydavateľstvo Ares a Naše vojsko, rok vydania 2003, ISBN (Ares): 80-86158-34-9, ISBN (Naše vojsko): 80-206-0596-7
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#559656Verze : 41
MOD
LT vz.35 v maďarskej armáde
Maďarská armáda počas rozdeľovania Československa, vzniku Protektorátu Čiech a Moravy a Slovenského štátu napadla územie Slovenska a Podkarpatskej Rusi v 3/1939 získala dvojicu československých tankov LT vz.35.
Prvý získalo počas bojov pri križovatke na Frančíkovo (dnešná Ukrajina). Do protiútoku československej armády proti maďarským jednotkám bola nasadená dvojica tankov LT vz.35, ktoré sa cez Rumunsko vracala z testov v Sovietskom zväze. Išlo o tanky evidenčných čísel 13.620 (prototyp) a 13.903 (sériový tank). Obsluhu tankov zabezpečovali civilní zamestnanci firmy Škoda pod vedením Ing. Erika Fialu. Zabavené tanky vyrazili do protiútoku, no narazili na maďarské protitankové kanóny, ktoré zasiahli sériový tank 13.903 v priestore križovatky neďaleko Frančíkova. Pri evakuácii posádky bol zabitý civilný zamestnanec Antonín Seidler. Prototypový tank ev.č. 13.620 bol nútený v noci z 16.3.1939 na 17.3.1939 ustúpiť na rumunské územie, kde boli zajatý rumunskými jednotkami. Prototyp 13.620 bol vďaka dobrým rumusko-československým vzťahom čoskoro vrátený firme Škoda (existujú snímky tanku pri preberaní československých LT vz.35 nemeckými jednotkami z 3-4/1939.
Druhý tank mali maďarské jednotky získať pri Nižnej Rybnici pri Sobranciach dňa 24.3.1939. Tank ev.č. 13.673 bol poškodený.
Obe tanky preskúmal maďarský technický ústav (Haditechnikai Intézet), obe stroje rozobral a podrobil dôkladnej revízii. Na základe týchto tankov mal Maďari v úmysle zadať vývoj vlastného tanku. Neskôr požiadali Škodove závody o ich opravu. Škodovka vyčíslila opravu na 645 000 protektorátnych korún, no po podpise licenčnej zmluvy na výrobu stredných tankov T-21 boli tieto stroje opravené zadarmo. Opravené boli koncom roka 1940 a v 1/1941 prešli továrenskými skúškami a maďarská komisia ich prevzala 5.3.1941. Tanky boli z Plzne odoslané 12.3.1941. Obe tanky slúžili v tankovej škole v Ostrihome. Obdržali maďarské evidenčné čísla 1H-406 a 1H-407.

Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
www.facebook.com
www.ebay.de

CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#577442Verze : 8
MOD
Diskuse
Vážení kolegové,
nedávno mi byla položena otázka jak je to s "následníkem" Lehkého tanku vzor 1935, který údajně měl nést označení LT vz. 39 nebo LT vz. 40.


Zkazky o tancích "model 1939 či 1940" ze Škodovky či z ČKD kolují několik desítek let. Dokonce jim podlehl i průkopník difrologie pan Ota Holub ve své knize Čsl. tanky a tankisté. Zde na straně 144 a 145 sloučil popisy tří rozdílných tanků z ČKD LT vz.38, TNH n.A. a LTS, z kterých "vyrobil modernizovaný LT vz.40", že si s tanky z ČKD nevěděl rady vyznívá z tabulky na straně 337. Zde došlo k záměně objednatele TNH-S (Švédsko) za uživatele tanku LT-40 (Slovensko).


Takže si dovolím stručně ozřejmit tyto pojmy


LT vz.39
1/
Škodovácký prototyp či série LT vz.39, nikdy neexistovaly! Toto onačení používalo obchodní oddělení Škodovky ve své nabídce zboží. Jeden z projektů modernizace LT vz.35 předpokládal svařované prvky pancíře a chassis, a při té příležitosti obdržel obchodní pojmenování "vz.39".


2/
S pojmem "devětatřicítka" lze se též setkat u středního tanku z ČKD s továrním označením V-8-H či V-8-He. Armáda okleštěného Československa dovolila export těchto tanků pod označením ST vz.39 - viz http//forum.valka.cz/topic/view/11031/


LT vz.40 - zde je to trochu složitější
1/
Bylo-li použito označení LT vz.40 obchodním oddělením Škodovky, jedná se o totéž co je uvedeno výše!


2/
Pouze ČKD vyrábělo lehký tank pod označením LT-40. Uživatelem tohoto stroje byla branná moc Slovenské republiky. Dodávka tanků je popsána na http//forum.valka.cz/topic/view/17448/


3/
Pak je zde ještě jedna poválečná "čtyřicítka". V československé armádě sloužil tank T-40/75N (tank model 1940 s dělem 75 mm německý). Jednalo se o několik desítek kořistních tanků Pz.Kpfw.IV Ausf.G/H/J, které byly přejmenovány!
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#125926Verze : 2
MOD
Vážení,
dost často mne překvapí suverenita některých přispěvatelů s kterou předkládají svá tvrzení, aniž by cokoliv doložily hodnověrnými odkazy. Proto jsem si dovolil předložit svá tvrzení.

Š-II-a
Tovární označení verze sériového tanku pro československou armádu s dělem A-3 (ráže 37,2 mm). Armádní označení: LT vz.35.

Poznámka na okraj
Po březnu 1939 si zástupci Wehrmachtu nevěděli rady s československými lehkými tanky. Snad proto je nejdříve označili jako: leichte Panzerkampfwagen LTM.35. Tato situace trvala několik měsíců a teprve v druhé půli roku jsou tyto tanky zařazeny do výzbroje Wehrmachtu jako: Panzerkampfwagen 35 (t), zkratka: Pz.Kpfw. 35(t). V průběhu války vzniklo několik úprav tohoto tanku, nejznámější jsou: Mörserzugmittel 35 (t) a Panzerbefehlwagen 35 (t), zkratka: Pz.Bef.Wg. 35(t).

Branná moc (první) Slovenské republiky, po březnu 1939, pouze slovakizovala název těchto tanků na "Ľahký tank vzor 35" a ponechala zkratku: LT vz.35. Občas byla zkratka slova "vz." nahrazena pomlčkou (spojovníkom) mezi písmeny a číslicí.

Poznámka na okraj
V současnosti se vyskytuje na Slovensku jediný kus tanku LT vz.35. Na základě dostupných fotografií, předpokládám, že byl během války přezbrojen kanonem A-7, ráže 37,2 mm.

Š-II-a2
Projekt modernizace lehkého tanku pro čsl. armádu. Škodovkou slíbený prototyp nebyl dodán.

LT vz.35 Rek. I
Pod tímto označením byl koncem třicátých let minulého století zkoušen čsl. armádou jeden tank. Po zkouškách uveden do původního stavu.

LT vz.35 Rek. II
Pod tímto označením byl koncem třicátých let minulého století zkoušen čsl. armádou jeden tank. Po zkouškách uveden do původního stavu.

Š-II-aB (později T-11)
Tovární označení pro exportní verzi do Bulharska s dělem A-8 (ráže 37,2 mm). Bulharské onačení znělo: Лек танк Skoda (čti: Lek tank Skoda)

Š-II-aR (později T-11)
Tovární označení exportní verze pro Rumunsko s dělem A-3 (ráže 37,2 mm), zde zaveden jako: care de lupta R-2 (čti: kare de lupta). Pod tímto pojmenováním používala armáda rumunského království i tanky které za DSV převzala od Wehrmachtu. Rumunská přestavba R-2 na stihač tanků s názvem: TACAM R-2 - je zkratkou původního názvu: Tun anticar pe afet mobil R-2.

R-2c
Tovární označení exportovaných vozidel do Rumunska s vylepšeným cementovaným pancířem. Jednalo se o polovinu strojů série Š-II-aR (care de lupta R-2c). Vzhledově se odlišovaly pouze zalomeným pancířem na zádi věže.

Škodovka v roce 1938 zavedla nové kategorie a nové značení tanků a tančíků. Zmatky v názvech tanků byla nejvíce postižena konstrukční řada Š-II-a i vozidla od ní odvozená. Proto jsou níže uvedené údaje pouze informativní.

T-11
Škodovka změnila tovární označení tanků Š-II-a, Š-II-aB a Š-II-aR na typ T-11, dne 26. května 1938.

T-12
Projekt a prototyp tanku o hmotnosti do 11 Mg (tun) s dělem A-9J, ráže 47 mm. Na podvozek T-11 namontována nová věž, upravená pro dělo větší ráže. Pod tímto značením byl v prosinci 1939 tank předváděn v Jihoslávii. Po skončení nabídky byla věž demontována a tank uveden do původního stavu.

T-12D (původně Š-II-j)
Tovární název projektu a prototypu exportní verze pro Jihoslávii. Korba prototypu Š-II-aR byla osazena novou věží s dělem A-9J (ráže 47 mm) a benzínovým motorem. Později bylo vozidlo vybaveno dieselovým motorem. K návratu do původního stavu tanku T-11 došlo v roce 1943.

T-13 (původně R-2a)
Projekt a prototyp tanku o hmotnosti do 13 Mg (tun) s dělem A-7, ráže 37,2 mm. Zvýšená hmotnost byla simulována přídavnou zátěží. Pod tímto názvem zkoušen v Rumunsku v září 1939. Po skončení nabídky byl tank uveden do původního stavu.

T-13M
Projekt a prototyp tanku s čistě mechanickým řízením jízdy. Vyroben v roce 1940 z měkkého plechu. Věž byla vybavena dělem A-7, ráže 37,2 mm. Do šrotu rozebrán v dubnu 1946.

T-14 (původně Š-II-aJ, krátce T-12)
Projekt a prototyp tanku o hmotnosti do 13 Mg (tun) s dělem A-9J, ráže 47 mm. Na podvozek T-11 namontována nová věž, upravená pro dělo větší ráže. Prototyp nebyl vybaven dieselovým motorem. Zvýšená hmotnost byla simulována přídavnou zátěží. Po skončení nabídky byla věž demontována a tank uveden do původního stavu.

Š-II-c
Tento tank není vývojovou variantou tanku Š-II-a. Předmnichovská armáda neznala kategorii tanků "II C". Škodovka tento tank vyvíjela na své náklady. V roce 1938 provedla Škodovka změnu továrního označení vozidel a z tanku Š-II-c se stal tank T-21. Vzorový kus T-21/40 byl úspěšně odzkoušen a maďarská strana po odstranění konstrukčních závad, zahájila licenční výrobu tanků, známých jako: 40.M Turán közepes harckocsi (čti: turán kezepeš harckoči).

V. Francev: Tanky a tančíky ŠZ, manuskript, 1983
V. Francev a C. Kliment: Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. Ltd., Atglen 1997, ISBN: 0-7643-0141-1
V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
Archiv Difrologického klubu, složka: Škoda - vozidla pásová
ČSN 011300 Tabulky SI, Praha 1977
Jiří Tintěra: Osobní difrologické poznámky z let 1970-1990

CZK - LT vz. 35 - Panzerbefehlwagen 35 (t) - foto via eBay.

Panzerbefehlwagen 35 (t) - foto via eBay.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#181029Verze : 1
MOD
Minulý rok bol (2006) v Aberdeene premaľovaný tank LT-35 do pôvodnej predvojnovej československej kamufláže. Celá akcia sa podarila za spolupráce riaditeľa múzea generála Williama Atwatera, Vojenského historického ústavu a Miroslava Bílého, ktorý previedol kódy farieb do amerického vzorníku. Celkovo treba poďakovať aj americkej strane pretože tank bol rekonštruovaný pred tým iba nedávno a samozrejme v nemeckých farbách. Premaľovanie tak múzeum vyšlo na 15.000 dolárov.

https://www.network54.com
www.rozhlas.cz

CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#227793Verze : 1
Vážení,
před časem jsem otázku aberdeenské škodovky konzultoval s pány Alexandrem Píchou (dopisovatelem ČRo), Vladimírem Francevem (VHÚ Žižkov) a Miroslavem Bílým (nakladatelství MBI).


Z jejich odpovědí jsem si dovolil sestavit shrnutí, které předkládám.


1/
Tank nemohli zničit Američané, protože jej nalezli po obsazení Plzně ve Škodovce. V době nálezu se však nejednalo o tank, ale o dělostřelecký tahač Mörserzugmittel 35 (t).


2/
Chassis má výrobní číslo 10112 a bylo vyrobeno v pražským koncernem ČKD v roce 1937.


3/
Dělostřelecký tahač k opravě do plzeňské Škodovky dodali Němci na sklonku války.


4/
Američané nechali v plzeňské Škodovce opravit nepojízdný Mörserzugmittel a z jejich popudu byl vybaven tankovou věží.


5/
Do Spojených států byl tank převezen k armádním testům jeho pneumatického ovládání.


6/
Lví podíl na denacifikaci aberdeenského exponátu má pan Alexandr Pícha, který doslova ukecal ředitele muzea Williama Atwatera.


7/
Podezřívám amerického lakýrníka, že má porušený barvocit, protože jako barevná předloha mu sloužil docela kvalitní vícepohledový kamuflážní nákres dodaný z Prahy nakladatelstvím MBI.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#227810Verze : 0
MOD
Jiří Tintěra:
Díky za informace, není vždy dobré věřit všem článkům, které se píší. Právě, že mě to bylo divné, protože pz kpfw 35(t) naposledy snad užili při potlačování SNP v roce 1944. Našel jsem i články na internetu, kde se tvdí, zabaven němcům:


https://www.rozhlas.cz/wwii/soucasnost/_zprava/251711


https://www.rozhlas.cz/izurnal/zahranici/_zprava/261033


Jinak, renovovaný tank bude do roku 2011 venku "na vzduchu".
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#227827Verze : 0
Tak v čísle 1/2008 ročník 4 Naše vojsko vyšel další článek o LT vz.35 v USA. Docela by mě zajímalo, jaké měl mít tank přesné odstíny, protože zelená a hnědá mi připadají, že neodpovídají skutečnostem, ale to zde jim bylo zmíněno, ale jen by mě zajímala nějaké tabulka s barvou či vzorník.
CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#243890Verze : 0
Vážení,
byla zde položena otázka požadující určení přesných odstínů. V dané chvíli, však na ni nemohu odpovědět, protože do dnešního dne nebyl nalezen vzorkovník barev který používala vojenská správa Republiky československé.


Předpokládám, že armáda v třicátých letech používala vlastní vzorkovník barev, který měl vlastní názvosloví a značení odstínů. Toto značení zcela jistě není shodné s kódy barev používaných různými československými výrobci.


Například, jeden, nebo dva materiály ze zaniklého podnikového archivu VHJ ČKD Praha, mluví o barvách "Pálfy Smolnice", které byly používány k vyhotovení tříbarevné camouflage. Údajně se jednalo o hněď č. 141, zeleň č. 169 a žluť č. 125. Na rozhraní osmdesátých a devadesátých let jsem si dopisoval s technickým oddělením a archivem Chemolaku Smolenice (ex Chemická továreň Jozefa Pálffyho Smolenice) a dostalo se mi odpovědí, které se dají shrnout do tří bodů:


1/ Chemolak Smolenice nevlastní vojenské vzorkovníky barev z třicátých let.
2/ Dokumenty takzvaného Vojenského dozorčího orgánu se nenacházejí v podnikovém archivu.
3/ Firemní katalogy nepoužívají výše uvedené označení barev.


Pak je zde ještě otázka takzvaného "Zastíracího dvora" branné moci Republiky československé, dle mých informací se jednalo o výzkumné pracoviště podřízené v třicátých letech Ženijnímu velitelství. Ve Vojenském historickém archivu byly nalezeny dokumenty, které mají v příloze pouze černobílé fotografie, z kterých nelze přesně určit o jaký odstín barvy se jedná.


Pokud si pamatuji tak ve Vojenském muzeu Kbely se v osmdesátých letech válelo nejméně jedno kolo z podvozku letadla v podobném tříbarevném provedení.


Barevné odstíny camouflage aberdeenského tanku byly stanoveny podle publikace V. Franceva: Škoda LT vz. 35. Je otázkou jak si je vyložil místní lakýrník.


Odkazy
forum.valka.cz
forum.valka.cz
forum.valka.cz
www.diecast.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#243903Verze : 0
MOD
Řekl bych, že nejvíce nedůvěry bylo zaseto spíše z obchodně-marketingovou akcí realizovanou ČKD, aby dostalo příležitost v dalších tendrech.
Je pravda, že tento tank vzbuzoval nedůvěru zejména složitostí svého řízení (pneumatické). Ovšem v praxi nehrozilo, že by při jeho rozbytí byl tank neřiditelný-akorát to bylo namáhavější(nevím kolik ale výtky o namáhavosti byly i na T34). Tank měl dobře řešený podvozek u kterého nehrozilo sesmeknutí pásu.
Německé rozhodnutí tank nevyrábět vyplývalo z toho, že již byl na trhu Lt38, který byl jednodušší na výrobu i údržbu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#294706Verze : 0
Vážení,
kolega "japo" má pravdu, obchodní rivalita mezi Škodovkou a ČKD byla známa, přesto to oběma firmám nebránilo spolupracovat na výrobě pro čsl. a rumunskou armádu.


Konstrukční závady a nedomyšlenosti již zavedené "pětatřicítky" řešila Škodovka za "pochodu". Mnohé z výtek ČKD a Vojenské správy byly oprávněné i když zde byl problém mnohem závažnější, který nebyl konstrukčního charakteru, ale týkal se lidí! V polovině třicátých let mělo Československo armádu slabě motorizovánu, navíc trpěla chronickým nedostatkem dobře vyškolených kádrů z řad řidičů a mechaniků. Což pravděpodobně bylo jednou z příčin zvýšeného výskytu poruch.


Wehrmacht obdržel LT vz. 35 o tři roky později, kdy většina závad byla již vyřešena. Také předpokládám, že německá armáda měla v té době dostatek technicky zdatných kádrů, takže výskyt poruch se minimalizoval. Přesto zástupci Wehrmachtu nepodpořili pokračování výroby LT vz. 35, naopak preferovali tank původně vyvinutý pro perské sedláky.


Důstojníci Wehrmachtu se seznámili s první sérií LT vz. 38 hned v prvních dnech okupace a během zkoušek je tanky natolik oslnily, že dosáhli rozšíření jejich výroby.


Na závěr musím upozornit na mylnou představu, že tank LT vz. 35 byl výrobně náročnější než o něco mladší LT vz. 38. Nebylo tomu tak, naopak obě vozidla byla stejně výrobně náročná a tanky Škodovky a ČKD byl řešeny s přemírou nýtů a šroubů. Teprve u pozdních válečných verzí Pz. Kpfw. 38 Ausf. F až H docházelo k mírnému zjednodušení výroby.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#294756Verze : 0
MOD
Jak je tedy zřejmé z příspěvku pana Tintěry-
škodovka měla problémy v rámci "dětských" nemocí, které se podařilo odstranit už během předválečné služby a důležitým faktorem pro neokračování ve výrobě pro Wehrmacht bylo a) logistický-čím méně typů je zavedeno tím jednodušší zásobování b) výrobně technologický-problém svařování x nýtování (ČKD se během války podařilo stlačit dobu nýtování na úroveň svařování).
V souvislosti se zavedením Lt 35 nesmíme zapomenout i na skutečnost, že škodovka vyvinula dílenskou soupravu pro tento typ stejně tak jako poskytování servisních služeb. Např. všechny slovenské stroje po nasazení v SSSR dokázaly opravit 3 montéři ze škodovky a to bez nutnosti opravy v mateřském závodu (jednalo se o stroje které měly za sebou 3 polní tažení). O tom, že tank vydržel nasazení i v polních podmínkách svědčí i to, že "neopravitelné" tanky bezproblémů vyjely na vagony, kterými se transportovaly na zpět na SK a po vypuknutí povstání se tři "absolutně neopravitelné" stroje (do té doby chátrající) z tohoto tažení po jednom dni práce zařadily do operační činnosti.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#294778Verze : 0

Citace - japo :

Např. všechny slovenské stroje po nasazení v SSSR dokázaly opravit 3 montéři ze škodovky a to bez nutnosti opravy v mateřském závodu (jednalo se o stroje které měly za sebou 3 polní tažení). O tom, že tank vydržel nasazení i v polních podmínkách svědčí i to, že "neopravitelné" tanky bezproblémů vyjely na vagony, kterými se transportovaly na zpět na SK a po vypuknutí povstání se tři "absolutně neopravitelné" stroje (do té doby chátrající) z tohoto tažení po jednom dni práce zařadily do operační činnosti.



japo: neodpustím si faktickou poznámku: jakkoliv byly tanky LT 35 skutečně povedené, tak používat jako argument na podporu tohoto tvrzení to, že "neopravitelné" tanky vyjely bez problémů na vagony, které je odvezly do týla je mírně řečeno zcela mimo mísu!!!
Je všeobecně známo, že poruchy na tancích z tažení Slovenské armády proti SSSR byly ve značné míře fingovány a tanky ve skutečnosti byly poškozeny slovenskými vojáky jen na oko.
faktická poznámka č. 2 - dokážu si představit velké množství závad, které tanku znemožní bojovou činnost, ale tank může přesto zůstat pohyblivý.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#298297Verze : 0
Technický dotaz. Od čeho by mohly být "záseky" na Ltčku vystaveném tč. na Žižkově? Nepřipadá mě to jako od "karbiny" při neopatrném odstraňování původního laku někdy v minulosti - i když to vypadá podobně.
Mohlo by to být z výroby?? (Myslím nějakou technologii kdy podobné vrypy mohli vzniknout,...)
Foto vlastní.
CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#303193Verze : 0
Můj předchozí příspěvek obsahuje faktické chyby-psal jsem z hlavy, takže se omlouvám. Nicméně pokud slovenské tanky měly jinou bojovou nemohoucnost než nepojízdnost, tak se rád poučím v čem spočívala (Dosud jsem nenarazil na stížnosti na spolehlivost výzbroje).
Pokud je třeba nějaký argument proti zavedenému klišé "nespolehlivosti" tanku, tak můžeme vzít v potaz následující:
1) V. Francev-Ch. Kliment: Škoda vz 35, nakl. MBI str. 12: k použití při mobilizaci a Sudetském povstání- "tanky za dlouhých a častých přesunů najezdily tisíce kilometrů. Toto intenzivní využití se nijak zvlášť neodrazilo ve zvýšené poruchovosti, což svědčí o tom, že nejhorší závady byly zvládnuty již při výrobě.... nejvíce poruch se kupodivu nevyskytlo u obávaného pneumatického ústrojí, ale u elektrické soustavy."
2. Testy v SSSR- tank zanechal velmi dobrý dojem.
3. Jednání o poskytnutí licence do Velké Británie.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#303271Verze : 0
Péťo,
také to mohla spáchat válcovací stolice během výroby pancéřových plechů. Pravděpodobně se jedná o mechanicky způsobené výtržky z válcovaného materiálu a zcela jistě jsou to výrobně tolerované vrypy.


Vznik takovýchto mechanických poškození si můžeš ověřit v železárnách ve Vítkovicích. Tam snad ještě mají válcovací tratě. U nás na Kladně již to nejde, tam po Poldovce zbylo jen muzeum.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#303273Verze : 0
MOD
Válcovací stolice? A to se ty plechy válcovaly už s dírama na nýty a nebo dokonce s nýtama? Podívej(te) se na třetí snímek, jak pravidelně je to v mezerách mezi nýtama na bočnici pancíře pod krytem motoru a naopak, jak to mění směr a vede to v řadě pod řadou nýtů na bočnici korby pod věží...
Tohle jsem už jednou řešil s maníkem, který si toho všimnul už v Aberdeenu, dospěli jsme k názoru, že je to od nástroje, kterým sundávali barvu (velkou vrstvu), nebyl to ruční nástroj, ale spíš něco elektrického, možná dokonce pneumatického... Jako by to někde byli schopní "oklepat" a jinde na odstranění toho museli použit chemii.


Tady je fotka ještě z Aberdeenu, která tehdy tu diskusi spustila, všimněte si, jak je to vyrovnané podél té řady nýtů... Jinak mi bylo napsáno, že podobné "stopy po nástroji" jsou na mnoha vozidlech v daném zařízení...
CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#303284Verze : 0
Narazil jsem na vaši diskuzi ohledně záseků v pacíři LT 35. Tyto stopy jsou zbůsobené ručním nástrojem při lícování plechů před nýtováním a konečným zušlechtěním. Je to znak patrný u všech nýtovaných kostrukcí ČKD.


Pro ilustraci ještě foto Strv m 37
CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#317084Verze : 0
Dolin404:
Taky jsems i toho všimnul, ale dokonce i u jiné techniky, a to jen u válcovaných plátů, takže je to věcí výroby, jak bylo řečeno o článek výše.


fotografie:
Sbírka autora článku...
CZK - LT vz. 35 - Levá přední strana

Levá přední strana
CZK - LT vz. 35 - Dělo - hlaveň

Dělo - hlaveň
CZK - LT vz. 35 - Zadní část věže

Zadní část věže
CZK - LT vz. 35 - Zadní část

Zadní část
CZK - LT vz. 35 - Zajimavý pohled na vnitřní část pásů. Je na nich vidět znak škodových závodů.

Zajimavý pohled na vnitřní část pásů. Je na nich vidět znak škodových závodů.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#322454Verze : 0
VHU Praha, 8.5.2010, vlastní foto
CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#358899Verze : 0
MOD
Ve VHÚ postupně prochází rekonstrukcí.
CZK - LT vz. 35 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#433837Verze : 0
Vážení,
podle bulharských i-stránek Shelftanks byly v roce 2011 restaurovány tanky vystavované na volném prostranství vojenského muzea v Sofii. Mezi kterými byl i tank ze Škodovky.


Zdroj fotografií
shelftanks.wordpress.com
CZK - LT vz. 35 - Z uvedeného snímu není zřejmé zda bulharská škodovka byla restaurována i uvnitř vozidla.

Z uvedeného snímu není zřejmé zda bulharská škodovka byla restaurována i uvnitř vozidla.
CZK - LT vz. 35 - Po renovaci.

Po renovaci.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-35-t11691#464264Verze : 0
MOD