Main Menu
User Menu

SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1

tanky s podvozkem soustavy Škoda

Sovětské tanky s podvozkem Škoda
V roce 1938 předváděla plzeňská Škodovka pod dozorem zástupců čsl. vojenské správy v Sovětském svazu dva tanky (prototyp a seriový stroj) typu Š-II-a. Zkoušky byly zahájeny 14. září na tankodromu v Kubince u Moskvy. Tank byl testován nejen v terénu a na dlážděných a asfaltových silnících, ale i na různých překážkách, při vyvracení stromů a prorážení zdí. Během zkoušek byla vozidlu naměřena maximální rychlost na silnici 36 km/h a v terénu 32,4 km/h. Ze všech zkušebních jízd byla vypočítána průměrná rychlost při jízdě po silnici 29,09 km/h, na polní cestě 20,97 km/h a v terénu 16,25 km/h. Též se sledovala spotřeba paliva při jízdě po silnici 23,02 kg/h (0,859 kg/km), na polní cestě 19,67 kg/ho (1,01 kg/km) a v terénu 16,60 kg/h (1,26 kg/km). Zkoušený tank od 14.09.1938 do 09.10.1938 najel 1507 km. Během jízd spotřeboval 1947 litrů benzínu, 21 litr motorového a 5 litrů převodového oleje.


Členové vojenské správy povolili ostřelování zkušebního tanku z těžkého k kulometu, poškození pancíře nebylo příliš patrné, také střelba do periskopu věže dokázala dostatečné zabezpečení pozorovatele proti střepinám, což potvrdilo výbornou kvalitu tanku.


Zpráva o lékařské prohlídce osádky: Po osmi hodinách jízdy je únava téměř nepozorovatelná.


Tank Š-II-a byl zkoušen sovětskými odborníky velmi pečlivě, veškeré hodnoty a vlastnosti jednotlivých částí tanku byly měřeny speciálními přístroji. Tato měření šla tak daleko, že čsl. delegace měla dojem, že jde o měření prováděná nejen za účelem hodnocení vlastností tanku, nýbrž i za účelem studia, případně i okopírování konstrukce různých ústrojí. Například, při konečné prohlídce bylo Sověty kategoricky požadováno vymontování motoru a převodové skříně a úplné rozebrání těchto součástí. Tomuto přání nebylo vyhověno. Během zkoušek pořízené náčrty zákazníkem s rozměry byly na upozornění montérů odebrány a zničeny.


Kvůli mnichovským událostem byly zkoušky předčasně ukončeny, takže nedošlo k přislíbené porovnávací (komparativní) zkoušce tanků z československé a sovětské výroby.


O stupni zájmu o československý tank svědčí i ta okolnost, že i k všebecným prohlídkám ústrojí tanku se dostavovaly větší a větší počty sovětských odborníků. Stručně řečeno, jízdní vlastnosti a odolnost škodováckého podvozku udělaly na Sověty takový dojem, že se jej rozhodli okopírovat a posovětštit.


Na základě poznatků ze zkoušek vzniklo v konstrukčních kancelářích leningradské Továrny strojírenského vývoje č. 185 (Завод опытного машиностроения № 185 имени С. М. Кирова, Zavod opytnogo mašinostrojenija No. 185 imjeni S. M. Kirova), několik projektů a prototypů lehkých tanků s podvozkem à la Škoda.


Poznámka
Použité fotografie a vyobrazení jsou pževzaty z uvedených zdrojů.
Technické údaje jsou zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977


Zdroje
Maksim Kolomijec, Michail Svirin: Ljogkij tank T-26, Frontovaja iljustracija 2003, č. 1, ISBN 5-901266-01-3
Maksim Kolomijec, Michail Svirin: T-26 - mašiny na jego bazje, Frontovaja iljustracija 2003, č. 4, ISBN 5-901266-01-3
Michail Barjatinskij: Ljogkij tank T-26, Bronjekolljekcija 2003, special 2, ISSN nemá
Jaroslav Špitálský: Zkoušky LT vz. 35 v SSSR, Historie a plastikové modelářství 2005, č. 8, ISSN 1210-1427
Michail Svirin: Bronjevoj ščit Stalina, Eksmo, Moskva 2006, ISBN 5-699-16243-7
Aljeksandr Čubačin: Ljogkij tank T-50, vydavatel BTV-Kniga, rok 2007, ISBN nemá


Internet
armor.kiev.ua
forum.sudden-strike.ru
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-50
https://www.enci.ru/%D0%A2-50
www.flashpoint.ru
www.maxistuudio.fie.ee
www.territorioscuola.com

SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - Chronologie vzniku tanků.

Chronologie vzniku tanků.
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-26M-T-26-5-T-126-1-t65343#232508Verze : 0
MOD
T-26M


Základní údaje
- rok výroby: 1939-1940
- provedení vozu: modernizace
- výrobce: Zavod No. 185
- šéfkonstruktér: Sjemjon Ginsburg
- tovární označení: T-26M
- armádní označení: T-26M, tank nebyl přijat do výzbroje
- vyrobeno: asi 2 kusy prototypu


Osádka: 3 osoby


Pohonná jednotka
- typ: Vickers
- provedení: benzínový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
- výkon: 71,3 kW (97 k) při 2200 obr.min.-1


Rozměry
- délka: 4620 mm
- šířka: 2445 mm
- výška: 2330 mm
- světlá výška: 380 mm


Podvozek
- zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26M
- šíře pásu: 350 mm
- měrný tlak: 54,9 kPa (0,56 kg.cm-2)


Výkony
- maximální rychlost: až 30 km.hod-1
- stoupavost: 32°
- boční náklon: 42°
- výstupnost, stupeň: 0,75 m
- překročitelnost, příkop: 2 m
- brod: 0,8 m


Pancéřování: 6-10-15 mm


Výzbroj
- dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
- kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DT


Vezené střelivo
- pro dělo: 186 kusů
- pro kulomety: 3528 kusů (56 bubnových zásobníků)
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - Detail škodováckého podvozku T-26M.

Detail "škodováckého" podvozku T-26M.
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - T-26M během továrních zkoušek.

T-26M během továrních zkoušek.
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-26M-T-26-5-T-126-1-t65343#232512Verze : 0
MOD
T-26-5


Základní údaje
- rok výroby: 1939
- provedení vozu: modernizace
- výrobce: Zavod No. 185
- šéfkonstruktér: Sjemjon Ginsburg
- tovární označení: Projekt 126 (Проект 126)
- armádní označení: T-26-5, tank nebyl přijat do výzbroje
- vyroben: neznámý počet prototypů


Osádka: 3 osoby


Pohonná jednotka
- zkoušeny dva druhy motorů
- motor, typ: 744
- provedení: dieselový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
- výkon: 95,6-132,4 kW (130-180 k)
- typ: 745
- provedení: benzínový, 4 taktní, 6 válcový, řadový (?), vzduchem chlazený
- výkon: 95,6-110,3 kW (130-150 k)


Rozměry
- délka: 4622 mm
- šířka: 2130 mm
- výška: 2347 mm
- světlá výška: 380 mm


Podvozek
- zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26-5
- šíře pásu: 350 mm
- měrný tlak: odhadnutý 58,8 kPa (0,6 kg.cm-2)


Pancéřování: 20-25 mm


Výzbroj
- dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
- kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DS



T-126-1


Základní údaje
- rok výroby: 1939-1940
- provedení vozu: pokračování projektu tanku T-26-5
- výrobce: Zavod No. 185 v spolupráci s Zavodem No. 174
- šéfkonstruktér: Sjemjon Ginzburg
- tovární označení: původní Projekt 126 přeznačen na Projekt 126-1 (Проект 126-1)
- armádní označení: původní T-26-5 přeznačeno na T-126-1
- vyrobeno: asi 3 kusy prototypu


Osádka: 3 osoby


Pohonná jednotka
- motor, typ: 744 v několika výkonostních úpravách
- provedení: dieselový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
- výkon: 95,6-132,4 kW (130-180 k)


Rozměry
- délka: 4622 mm
- šířka: 2130 mm
- výška: 2347 mm
- světlá výška: 380 mm


Podvozek
- zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26-5
- šíře pásu: 350 mm


Pancéřování
- byly vyrobeny tři verze s různým pancéřováním
- pancéřování verze 1: 40-45 mm včetně příd. panc.
- hmotnost: až 14 Mg
- měrný tlak: odhadnutý 74,5 kPa (0,76 kg/cm2)


- pancéřování verze 2: 30 mm
- hmotnost: 12,5 Mg
- měrný tlak: odhadnutý 66,7 kPa (0,68 kg/cm2)


- pancéřování verze 3: 40 mm
- hmotnost: 13 Mg
- měrný tlak: odhadnutý 68,7 kPa (0,7 kg/cm2)


Výzbroj
- dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
- kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DT
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - T-126-1 v řezu, pohled zhora.

T-126-1 v řezu, pohled zhora.
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - T-126-1 v podélném řezu.

T-126-1 v podélném řezu.
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - T-126-1

T-126-1
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - T-126-1

T-126-1
SOV - T-26M - T-26-5 - T-126-1 - T-26-5 během továrních zkoušek.

T-26-5 během továrních zkoušek.
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-26M-T-26-5-T-126-1-t65343#232525Verze : 0
MOD
Projekt T-125


Základní údaje
- projekt z let 1939-1940 nepřekročil stádium výkresů
- šéfkonstruktér: F. A. Mostovoj
- výrobce: leningradský Zavod No. 174 imjeni K. Je. Vorošilova
- tovární označení: T-125
- další tovární označení: Projekt 125
- armádní označení: neznámé, tank nebyl přijat do výzbroje


Osádka: 3 osoby


Hmotnost: 13 Mg (tun)


Předpokládaná pohonná jednotka
- motor, typ: 744
- provedení: dieselový, 4 taktní, 4 válcový, řadový, vodou chlazený
- výkon: 132,4 kW (180 k)


Rozměry
- délka: 4640 mm
- šířka: 2540 mm
- výška: 2300 mm
- světlá výška: 300 mm


Podvozek
- předpokládané zavěšení typu Škoda Š-II-a v provedení T-26-5
- šíře pásu: 400 mm
- předpokládaný měrný tlak: kolem 58,8 kPa (0,6 kg.cm-2)


Pancéřování
- předpokládané pancéřování: 15-20-30-40 mm


Výzbroj
- předpokládaná výzbroj
- dělo, počet, typ: 1x 45 mm puška obr. 1932/38 g., d/46
- kulomet, počet, typ: 2x 7,62 mm, DT
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-26M-T-26-5-T-126-1-t65343#232527Verze : 0
MOD