Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
LT vz. 341)
Originální název:
Original Name:
LT vz. 34
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
ČKD, Slaný /
ČKD, Praha-Libeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
50 + 1 prototyp / prototype
- ČKD, Slaný: 6 vozidel / vehicles
- ČKD, Praha 44 vozidel / vehicles
- přehled vyrobených vozidel / overview of manufactured vehicles
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1932 prototyp / prototype 13.363
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
7500 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4600 mm
Délka korby:
Hull Length:
4600 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2100 mm
Celková výška:
Overall Height:
2220 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Šířka pásu:
Track Width:
? mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,049 MPa
Pancéřování:
Armour:
8 - 15 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga
- zážehový, vodou chlazený
- počet válců: 4
- objem válců: 6082 cm3
Výkon:
Power:
46,2 kW při ? ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet stupňů: 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
160 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,0 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón vz. 34
- ráže: 3,7 cm
- délka hlavně: 1458 mm (L/39)
- hmotnost: 235 kg
- životnost: cca 3000 ran
- munice: 60 nábojů
Vedlejší:
Secondary:
2x kulomet ZB vz. 35
- ráže: 7,92 mm
- munice: 2000 nábojů
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
1) tovární označení: P-II
Zdroje:
Sources:
Francev, V., Kliment, Ch. K.: Československá obrněná vozidla 1918-1948, ARES, Praha, 2004
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#395134Verze : 0
MOD
Lehký tank LT vz. 34

Vznikl vlastně jako soukromá iniciativa ČKD, po neúspěchu tančíku vz. 33. Armáda jej přijala do výzbroje a paradoxně až poté dodatečně vypsala specifikace. Vycházelo se z tzv. "Zprávy o tankové otázce" z roku 1934, která specifikovala potřebu nových lehkých tankových prostředků pro podporu jezdectva a pěchoty. Vznikla tím jaká si kategorizace:

Kategorie II - tank s pancéřováním o tloušťce 15 mm
Kategorie II a - jezdecký tank pro spolupráci s jednotkami jezdectva a pěchoty, při útoku na nepřipravená obranná postavení, pancíř takovýchto tanků byl specifikovaný - čelní o tloušťce 25 mm, boční o tl. 15 mm
Kategorie II b - tank pro podporu pěchoty s pancéřováním na celém tanku o tloušťce 25 mm
Všechny tyto tanky měly být vyzbrojeny dělem ráže 37 mm a dvěma těžkými kulomety.
Kategorie III - střední tanky s pancéřováním o tloušťce 32 mm a dělem ráže 47 mm, tyto vozy měly sloužit k útokům na připravená obranná postavení a k boji s tanky nepřítele.

ČKD předložila projekt vozidla P-II, což byl lehký tank o hmotnosti 7,5 t, délce cca 4,6 m. Jeho výzbroj se měla sestávat z 2 těžkých kulometů a děla ráže 37 mm.

Konstrukce tanku byla tvořena ocelovými plechy dodávaných hutí Poldi Kladno. Už tehdy měli problémy s kvalitou dodané pancéřování a při stavbě první série praskalo, takže jej musela huť nahradit jinými. Korba je postavena z ocelových profilů na které byly nanýtovány nebo přišroubovány ploché pancéřové plechy. Do výšky 1 m byly všechny takovéto spoje vodotěsné. Bojový prostor byl od motorového oddělen 3 mm přepážkou, přístup k motoru umožňovaly dvířka v přepážce. Vnitřek vozidla byl navržen tak, aby nemohlo dojít k zachycování částí stejnokroje osádky. Řidič a radista seděli v přední části vozidla na kožených sedadlech. Řidič měl k dispozici dva průhledy o rozměrech 300x75 mm, které se daly chránit dvěma clonami. Ve vnitřní cloně byl namontován periskop, který umožňoval pozorování v rozsahu 25°.

Ve středu přední stěny korby byl v kulové lafetě upevněn těžký kulomet ZB vz. 35 s odměrem 20° a náměrem -10° až + 25°. Přístup do bojové části vozidla umožňoval poklop velitelské kupole na věži a další v podlaze korby. Kruh věže zabírá celou šíři stropu bojového prostoru o průměru kuličkové dráhy 1 265 mm, na zádi je speciální tunel pro ventilátor chladiče.

Pohon zajišťoval čtyřdobý čtyřválcový vodou chlazený motor s ventilovým rozvodem SV. Hnací kola měla 19 zubů o šířce 20 mm. Na každé straně bylo osm pojezdových kol opatřených gumovými obručemi o rozměru 340x80mm. Kola byla vždy ve dvojici usazena na společný čep uprostřed, který vytvářel rám. Vždy dvojice rámů tvořila pojezdový vozík odpružený listovými péry. Tedy 2 páry na každé straně. Vodící kola měla rozměr 395x40 mm a byla zavěšena na odpérovaném rameni, které sloužilo k napínání pásů. Pás měl celkem 107 článků o rozměru 272x90 mm(šířka x délka), přičemž horní část pásu vedoucí přes dvě nosné kladky a ozuby probíhala vyplechovaným dřevěným žlábkem.

Vozidlo bylo řízeno pomocí dvou směrových spojek a jejich brzd, mechanicky ovládaných dvěma vodorovnými pákami před řidičem. Nožní brzda působila na hlavní spojku, brzdy hnacích kol pak na směrové spojky. Spojky údajně udržely vozidlo na svahu s 10% stoupáním.

Přehled útočné vozby LT vz.34
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#69259Verze : 1
LT vz.34 Slovenskej armády
Prvé tanky LT vz.34 sa na Slovensko dostali pravdepodobne začiatkom roka 1936 (prípadne na prelome rokov 1935/36), kedy sa do Turčianského sv. Martina presunul PÚV-3 pôvodne dislokovaný v Miloviciach. V 11/1938 padlo rozhodnutie o posilnení PÚV-3 ďalšími tankami LT vz.34 a navýšili ich počel na 27 kusov. Po rozpade Československa v 3/1939 tak zdedila armáda Slovenského štátu týchto 27 tankov. Od 5/1939 bolo v činnej službe 18 tankov, zvyšok bol uložený. Po vybudovaní PÚV bolo v jeho I.prápore 9 tankov LT vz.34. Po zmene organizácie pluku boli počty tankov v I.prápore navýšené na 21 tankov LT vz.34. Ďalšie dva tanky boli v zálohe a posledná štvorica tvorili dispozičnú zálohu MNO. Tanky pre svoju zastaralosť poslúžili k výcviku, no k 1.1.1942 boli všetky tanky nepojazdné. Časť vozidiel (16 ks) sa však k výcviku používali až do polovice roku 1943. Od polovice roka 1943 boli tanky ako nebojaschopné uskladnené v garážach i pod holým nebom a nepoužívali sa už ani na výcvik. Tento stav zotrval až do povstania. Tanky boli sústredené v kasárňach v Turčianskom sv. Martine. Keď sa blížili nemecké vojská bola nariadená evakuácia. Väčšina nepojazdných tankov bola vlakovým transportom evakuovaná do Môťovej. 21.9.1944 bolo 10 tankov ukoristených nemeckými jednotkami (Panzer-Division Tatra) v kasárňach obsadeného Turčianskeho sv. Martina. Tieto tanky boli neskôr odoslané do Plzne, kde mali byť opravené a podľa tvrdenia pána Bajtoša bolo v pláne dodať ich Chorvátsku (?). Pre zlý technický stav a zastaralosť sa tak nestalo. Zvyšných 17 tankov bolo vedených v stave povstaleckej útočnej vozby až do 20.10.1944. Pri ústupe sa následne niektoré použili ako zakopané palebné posty. Neznámy počet tankov LT vz.34 bolo okolo 19.-23.9.1944 zakopaných v okolí Svätého Kríža nad Hronom, v obci Trnavá Hora a Jalná. Uvádza sa, že 3.10.1944 boli tieto tanky posádkami pri ústupe opustené a padli do rúk nemeckým jednotkám. Zvyšné tanky boli ukoristené nemeckými jednotkami v Môťovej. V hlásení o stavoch tankov z 28.10.1944 tam tieto tanky nie sú uvedené. Je možné, že niektoré LT vz.34 boli Nemcami prepravené vlakovým transportom z Môťovej vypraveného dňa 4.10.1944.

Evidenčné číslo
Poznámka
13.491

13.493
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.494

13.495

13.496

13.497
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.498
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.499
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.500

13.504
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.506
Vzhľadom na fotografiu nižšie sa zdá, že v martinských kasárňach (napriek rozporu v publikovaných informáciách o ukoristenej desiatke tankov so známymi evidenčnými číslami) bol ukoristený i tento stroj.
13.507

13.511
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.512

13.513

13.521
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.522

13.524
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.531

13.532

13.533
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.534

13.535

13.536
Ukoristené Panzer-Division Tatra 21.9.1944 v kasárňach v Turčianskom sv.Martine.
13.537

13.538

13.539



Poznámka k ukoristeným tankom v martinských kasárňach:
Všeobecne je v literatúre uvádzané ukoristenie 10 kusov tohoto tanku v Martine. Známe sú ich evidenčné čísla, medzi ktoré však tank s ev.č. 13.506 nepatril. Fotografia tohoto tanku pripojená v tomto príspevku pochádza skutočne z martinských kasární. Otázkou zostáva, či ide jeden z tankov zanechaných povstalcami v kasárňach (stroj zbavený výzbroje by mohol byť dôkazom tohoto tvrdenia) alebo ide o vozidlo získané neskôr, ktoré bolo stiahnuté do kasární. Údaje o evidenčných číslach pravdepodobne pochádzajú z práce Ivana Bajtoša, čo môže byť zdrojom chýb. V tom prípade je otázne, či sedí počet tankov zanechaných v kasárňach, resp. súhlasia ich evidenčné čísla.

Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
Ivan Bajtoš - História slovenského pluku útočnej vozby 1939-1944, časť 2, str.203, rukopis, Košice 1987
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Karel Trojánek - Czechoslovak tanks 1930-1945, Photo album part 1, Capricorn publications, rok vydania 2013, ISBN: 978-80-87578-05-6
www.ebay.de




Nemeckí vojaci pri ukoristenom slovenskom tanku LT vz.34 (ev.č. 13.506) a tančíku vz.33 (ev.č. V-13.475). Podľa prostredia na snímke odhadujem, že ide o záber z martinských kasární.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#559244Verze : 32
MOD
.

Ukázka typického zbarvení LT vz. 34. Stroj byl zbarven nepravidelnými poli tmavé zelené, tmavé hnědé a okrové.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#432976Verze : 0
MOD
LT vz. 34 nesoucí evidenční číslo 13.502.


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#122180Verze : 1
MOD
Vážení,
na zahraničních i tuzemských internetových stránkách jsem párkrát narazil na pomatení pojmů u lehkých tanků firmy ČKD, kde pod značkou Praga zaměňují prototypový a sériový tank LT vz. 34 (tovární označení: P-II) s prototypovým tankem P-II-a.

Proto si dovoluji k snazší identifikaci nabídnout dvě fotografie.

Zdroje:
Zaniklý Podnikový archiv VHJ ČKD Praha n.p., fotografie řady 110 G.
V. Francev, C. Kliment: Czechoslovak armored fighting vehicles 1918-1948, Schiffer Publ., 1997, ISBN: 0-7643-0141-1
V. Francev, C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
Jiří Tintěra: osobní poznámky z let 1970-1990


Prototyp tanku P-II-a s armádním identifikačním číslem: 19.003, během zkoušek.

Lehký tank LT vz. 34 s armádním identifikačním číslem: 13.502.
URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#148516Verze : 1
MOD
www.ebay.com
www.rotanazdar.cz




















13.503

Prehliadka v Prahe v roku 1936.



LT vz.34 ev.č.13.523 na výstave ukoristenej techniky vo Viedni.

Skúšobné jazdy, ev.č.13.529 jeseň/podzim 1935.



Nemcami zabavené tanky po obsadení v 3/1939.


URL : https://www.valka.cz/CZK-LT-vz-34-t14565#149296Verze : 8
MOD