Main Menu
User Menu
Reklama

CV - USS Enterprise (CV-6)

USS Enterprise (CV-6)

USS Enterprise (CV-6)

     
Název:
Name:
USS Enterprise
Originální název:
Original Name:
USS Enterprise
Kategorie:
Category:
letadlová loď
Třída:
Class:
Yorktown
Kódové označení:
Pennant Number:
CV-6
Loděnice:
Builder:
Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News
Založení kýlu:
Laid Down:
16.07.1934
Spuštění na vodu:
Launched:
03.10.1936
Uvedení do služby:
Commissioned:
12.05.1938
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
17.02.1947
Velitel:
Commander:
12.05.1938-21.12.1938 White, Newton Harris Jr. (Captain)
21.12.1938-29.05.1940 Pownall, Charles Alan (Captain)
29.05.1940-29.05.1940 Douglas, Archibald Hugh (Captain)
29.05.1940-21.03.1941 Pownall, Charles Alan (Captain)
21.03.1941-30.06.1942 Murray, George Dominic (Captain)
30.06.1942-21.10.1942 Davis, Arthur Cayley (Captain)
21.10.1942-07.04.1943 Hardison, Osborne Bennett (Captain)
07.04.1943-16.04.1943 Wieber, Carlos Wilhelm (Captain)
16.04.1943-07.11.1943 Ginder, Samuel Paul (Captain)
07.11.1943-10.07.1944 Gardner, Matthias Bennett (Captain)
10.07.1944-29.07.1944 Hamilton, Thomas James (Commander)
29.07.1944-14.12.1944 Glover, Cato Douglas Jr. (Captain)
14.12.1944-25.09.1945 Hall, Grover Budd Hartley (Captain)
25.09.1945-20.02.1946 Rees, William Lehigh (Captain)
20.02.1946-10.06.1946 Bardwell, Francis Emerson (Captain)
10.06.1946-31.01.1947 Craven, Conrad Winfield (Commander)
31.01.1947-17.02.1947 Davis, Lewis Farling (Commander)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
1889 (mírová / Peace-time)
2217 (začátek války / Begining of the War)
2919 (konec války / End of the War)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
20194 1) t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
25893 2) t
Délka:
Length:
251,38 3) m
Šířka:
Beam:
33,38 4) m
Ponor:
Draught:
7,92 5) m
Pancéřování:
Armour:
boky: 63-102 mm
paluba: 37 mm
přepážky: 102 mm
prostory kormidelního zařízení: 102 mm
velitelská věž: 51-102 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína Parsons
9x kotel Babcock & Wilcox
Výkon:
Power:
kW při ot/min
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
6604 t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
60,2 km/h
Dosah:
Range:
19260,8 km při rychlosti 27,8 6) km/h
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)


1938
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (4x IV)
24x 12,7 mm kulomet Browning M2 na lafetě Mark 3 (24x I)


Duben 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (4x IV)
32x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (32x I)
8x 12,7 mm kulomet Browning M2 na lafetě Mark 3 (8x I)


Červenec 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
20x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (5x IV)
40x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (40x I)



Říjen 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (4x IV)
4x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (1x IV)
44x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (44x I)


Listopad 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (4x IV)
4x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (1x IV)
46x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (46x I)


1943
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
24x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (6x IV)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 1 (8x II)
50x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (50x I)


1945
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
44x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (11x IV)
20x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 1 (10x II)
32x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (16x II)
Vybavení:
Equipment:
Ostatní:
- H2 Mod. 0 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 3


1941
Radary:
CXAM-1 (vzdušný přehledový radar)

Ostatní:
- H2 Mod. 0 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 3


1942
Radary:
CXAM-1 (vzdušný přehledový 2D radar)
SC-2 (vzdušný přehledový 2D radar)
Mk-4 (dělostřelecký radar)

Ostatní:
- H2 Mod. 1 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 2


1943
Radary:
SK (vzdušný přehledový 2D radar)
SC-2 (vzdušný přehledový 2D radar)
Mk-12 (dělostřelecký radar)

Ostatní:
- H2 Mod. 1 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 2
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
90

- Grumman F2F-1
- Boeing F4B
- Vought SBU Corsair
- Great Lakes BG-1
- Grumman JF Duck
- Vought O2U Corsair
- Vought SB2U Vindicator
- Brewster F2A Buffalo
- Douglas SBD Dauntless
- Douglas TBD-1 Devastator
- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
Poznámka:
Note:
pojmenována po: šalupa USS Enterprise (1775)

1) 1943: 21337 t
2) 1943: 32574 t
3) 1943: 252,22 m
4) 1943: 34,87 m
5) 1943: 8,53 m
6) 14630,8 km při rychlosti 37 km/h
Zdroje:
Sources:
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] - Druhá světová válka (ISBN 80-206-0357-3)
HRBEK, Ivan - HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války (ISBN 80-206-0245-3)
ZALEWSKI, Krzysztof: Lotniskowce II. wojny światowej II (ISBN 83-901273-5-0)
www.history.navy.mil
www.history.navy.mil
www.chinfo.navy.mil
http://cv6.org/default.htm
https://www.navsource.org/archives/02/06.htm
http://www.uscarriers.net/cv6.htm
www.hazegray.org
http://www.hazegray.org/danfs/carriers/cv6.htm
navalhistory.flixco.info
www.ibiblio.org
www.maritimequest.com
www.angelfire.com/ma/enterprisecv6/
https://uboat.net/allies/warships/ship/5509.html
https://uboat.net/allies/warships/class/236.html
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org



upravil: FiBe (17-FEB-2022
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#55418Verze : 2
Datum dislokace
Date of Dislocation
Název jednotky (CZ / EN)
Unit Name (CZ / EN)
Typ letounu
Aircraft type
07.12.1941-10.03.1942
Bombardovací peruť 6
Bombing Squadron 6
07.12.1941-10.03.1942
Stíhací peruť 6
Fighting Squadron 6
07.12.1941-10.03.1942
Torpédová peruť 6
Torpedo Squadron 6
07.12.1941-10.03.1942
Zvědná peruť 6
Scouting Squadron 6
08.04.1942-26.04.1942
Bombardovací peruť 3
Bombing Squadron 3
08.04.1942-26.04.1942
Bombardovací peruť 6
Bombing Squadron 6
08.04.1942-26.04.1942
Stíhací peruť 6
Fighting Squadron 6
26.04.1942-08.04.1942
Torpédová peruť 6
Torpedo Squadron 6
30.04.1942-26.05.1942
Bombardovací peruť 6
Bombing Squadron 6
30.04.1942-26.05.1942
Stíhací peruť 6
Fighting Squadron 6
30.04.1942-26.05.1942
Zvědná peruť 6
Scouting Squadron 6
28.05.1942-13.06.1942
Bombardovací peruť 5
Bombing Squadron 5
28.05.1942-13.06.1942
Bombardovací peruť 6
Bombing Squadron 6
28.05.1942-13.06.1942
Stíhací peruť 6
Fighting Squadron 6
28.05.1942-13.06.1942
Torpédová peruť 6
Torpedo Squadron 6
28.05.1942-13.06.1942
Zvědná peruť 6
Scouting Squadron 6
15.07.1942-25.08.1942
Bombardovací peruť 6
Bombing Squadron 6
15.07.1942-25.08.1942
Stíhací peruť 6
Fighting Squadron 6
15.07.1942-25.08.1942
Torpédová peruť 3
Torpedo Squadron 3
15.07.1942-25.08.1942
Zvědná peruť 5
Scouting Squadron 5
16.10.1942-10.05.1943
Bombardovací peruť 10
Bombing Squadron 10
16.10.1942-10.05.1943
Palubní letecká skupina 10
Carrier Air Group 10
16.10.1942-10.05.1943
Stíhací peruť 10
Fighting Squadron 10
16.10.1942-10.05.1943
Torpédová peruť 10
Torpedo Squadron 10
16.10.1942-10.05.1943
Zvědná peruť 10
Scouting Squadron 10
10.11.1943-09.12.1943
Palubní letecká skupina 6
Carrier Air Group 6
10.11.1943-09.12.1943
Stíhací peruť 2
Fighting Squadron 2
10.11.1943-09.12.1943
Torpédová peruť 6
Torpedo Squadron 6
16.01.1944-15.06.1944
Bombardovací peruť 10
Bombing Squadron 10
16.01.1944-15.06.1944
Noční stíhací peruť 101
Night Fighting Squadron 101
Vought F4U-2 Corsair
16.01.1944-15.06.1944
Palubní letecká skupina 10
Carrier Air Group 10
16.01.1944-15.06.1944
Stíhací peruť 10
Fighting Squadron 10
Grumman F6F-3 Hellcat
16.01.1944-15.06.1944
Torpédová peruť 10
Torpedo Squadron 10
16.08.1944-23.11.1944
Bombardovací peruť 20
Bombing Squadron 20
Curtiss SB2C-3 Helldiver
16.08.1944-23.11.1944
Noční stíhací peruť 78
Night Fighting Squadron 78
Grumman F6F-3N Hellcat
16.08.1944-23.11.1944
Palubní letecká skupina 20
Carrier Air Group 20
16.08.1944-23.11.1944
Stíhací peruť 20
Fighting Squadron 20
Grumman F6F-3 Hellcat
Grumman F6F-5 Hellcat
16.08.1944-23.11.1944
Torpédová peruť 20
Torpedo Squadron 20
24.12.1944-31.05.1945
Noční palubní letecká skupina 90
Night Carrier Air Group 90
24.12.1944-31.05.1945
Noční stíhací peruť 90
Night Fighting Squadron 90
Grumman F6F-5N Hellcat
24.12.1944-31.05.1945
Noční torpédová peruť 90
Night Torpedo Squadron 90
30.04.1945-26.05.1942
Torpédová peruť 6
Torpedo Squadron 6
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#690756Verze : 0
MOD

Operační historie letadlové lodi USS Enterprise (CV-6)




Zrod




Šestá letadlová loď námořnictva spojených státu amerických se stala dítětem Washingtonské námořní smlouvy a hospodářské krize. Wahhingtonská námořní smlouva upravující poměry výtlaku válečných lodí mezi Spojenými státy americkými, Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska, Velkým japonským císařstvím, Francouzskou republikou a Italským královstvím povolovala Spojeným státům stavbu letadlových lodí do celkového výtlaku 135 tisíc tun. První tři letadlové lodi amerického námořnictva byly přestavěny (USS Langley (CV-1) z nákladní lodi a další dvě lodi, třída Lexington, z bitevních křižníků), teprve USS Ranger (CV-4) byla stavěna už od počátku jako plnohodnotná letadlová loď. V roce 1931 zbývalo do využití smluvního limitu ještě 55 tisíc tun. Bylo rozhodnuto postavit další dvě lodě o 19800 tunách v jejichž konstrukci a stavbě by se zapracovali zkušenosti s dosavadním provozem prvních čtyř letadlových lodí. V létě 1933 president Franklin Delano Roosevelt prosadil balík opatření k podpoře ekonomiky známý jako "New Deal" z čehož bylo 40 milionů dolarů určeno k výstavbě dvou letadlových lodí. První z nich, USS Yorktown (CV-5) se začala stavět v loděnicím Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News, VA . Stavba sesterské USS Enterprise (CV-6) byla zahájena ve stejných loděnicích o dva měsíce později 16.07.1934.






Předválečná služba




12.05.1938 byla USS Enterprise (CV-6) převzata do služby po zkušební plavbě k Rio de Janeiro . Po zařazení do služby se účastnila v lednu 1939 cvičení flotily v Karibském moři. V dubnu 1939 se přesunula na svou novou základnu v San Diegu v sestavě Pacifické flotily. O rok později se Pacifická flotila přesunula na novou základnu v Pearl Harboru na Havaji . Dva mírové roky u Pacifické flotily byly stráveny takřka v nepřetržité službě jen s krátkými přestávkami na doplnění zásob a jedné přestávce pro natáčení filmu "Dive bomber". Její letecké skupiny neustále cvičily v neúnavném drilu, což se po vypuknutí války dobře zúročilo. V roce 1941 USA začaly podnikat některé preventivní kroky pro případ vstoupení do války. V rámci Pacifické flotily na USS Enterprise (CV-6) připadl úkol přepravovat armádní stíhačky Bell P-39 Airacobra a Curtiss P-40 Tomahawk / Warhawk, stejně jako stíhačky námořnictva a námořní pěchoty ze západního pobřeží do Pearl Harboru, na ostrovy Wake a Guam. Na svou poslední doručovací službu vyplula 28.11.1941, dva dny potom co japonská útočná flotila vyrazila k útoku. Cílem bylo dopravení pilotů námořní pěchoty a jejich stíhaček na ostrov Wake. Stíhačky byly přelétnuty 02.12.1941 a poté se USS Enterprise (CV-6) obrátila k návratu zpět k Pearl Harboru. Díky nepříznivému počasí, byla rychlost plavby snížena a USS Enterprise (CV-6) tak nepřiplula do Havaje šestého prosince jak bylo plánováno, ale byla vzdálena 150 námořních mil západně, když začaly padat japonské bomby zahajující válku mezi Spojenými státy a Japonskem. Jejím prvním seznámením s touto novou zkušeností přišlo prostřednictvím jejích vlastních pilotů, kteří se dostali do protiletadlové palby při přeletu nad Leteckou stanicí námořnictva Ford Island a byli nuceni rádiem žádat o ukončení palby na své stroje, protože jsou přeci americké.






První okamžiky války




Bezprostředně po útoku dostala USS Enterprise (CV-6) rozkaz vyhledat a napadnout japonský svaz. Nepřesné zpravodajství a odhady vedly k pátrání nad vodami jihozápadně od Havaje, kde nalézala pouze americké lodě.
Za rozbřesku následujícího dne USS Enterprise (CV-6) a její úkolové uskupení byly donuceny s klesajícími zásobami paliva k zakotvení v přístavu Pearl Harbor vedle ještě hořících zasažených lodí. Druhý den ráno po doplnění zásob vyplula opět do Tichooceánských vod, kde měla prostor k manévrování.



Rok 1942




Rok 1942 začal pro USS Enterprise (CV-6) ve stejném duchu, jako probíhal zbytek roku 1941. Hlídkovým patrolování na západních přístupech k Pearl Harboru s opakovanými návraty k doplnění zásob. Jediným bojovým střetem byla akce letadel proti japonské ponorce.
Na jaře 1942 provedly USS Enterprise (CV-6), USS Yorktown (CV-5) a USS Hornet (CV-8) sérii nájezdů proti japonským základnám. Moment překvapení hrál ve prospěch útočících američanů a letecké posádky tak získávaly cenné první bojové zkušenosti, které se tak dobře zúročily v počátkem června v Bitvě o Midway. Japonský postup Pacifikem na východ byl tak zastaven. V srpnu se USS Enterprise (CV-6) podílela na krytí vylodění invazních sil na Guadalcanal a následných námořních bitvách v jeho okolí, u východních Šalamounových ostrovů a říjnové u Santa Cruz. V listopadu odrážela japonský pokud o zvrat na Guadalcanalu. V tvrdých bojích se tak podařilo zastavit japonský postup na jih.
Na konci roku 1942 už patřila USS Enterprise (CV-6) a její posádka mezi nejostřílenější veterány v Pacifické flotile. Zasáhlo jí šest japonských bomb a roční operační ztráty činili více jak 300 mužů, kteří buď padli nebo byli zraněni. Jak byly postupně vyřazovány / potápěny jednotlivé předválečné letadlové lodi, tak se stalo že po 26.10.1942, kdy byla zasažena letadlová loď USS Hornet (CV-8), se USS Enterprise (CV-6) stala poslední letadlovou lodí Pacifické flotily schopnou operačního nasazení. V důsledku toho se na hangárové palubě objevil nápis "Enterprise vs. Japan". Naštěstí po prosinci 1942 už nemusela USS Enterprise (CV-6) nikdy bojovat osamoceně. Konec roku strávila loď stejně jako na začátku – hlídkováním na západních přístupech k Pearl Harboru.



Rok 1943




Rok 1943 sice proběhl ve znamení zotavování a sbírání sil na obou stranách a díky tomu byl relativně klidný. Nicméně USS Enterprise (CV-6) se dostala do akce 29.01.1943 při poskytování leteckého krytí poškozenému křižníku USS Chicago (CA-29), což se později rozvinulo v bitvu u Rennell Island a stíhači USS Enterprise (CV-6) nárokovali zničení 11 z 12 nepřátelských útočníků. Koncem dubna byl USS Enterprise (CV-6) konečně dopřán zasloužený odpočinek. Zatímco posádka vybírala zaslouženou dovolenou na loď se vrhli pracovníci Bremertonských loděnic a pustili se do úprav v rámci nichž zejména posílili protiletadlovou výzbroj a prodloužili letovou palubu. 06.11.1943 se vrátila USS Enterprise (CV-6) zpět do služby a hned byla vržena do akce u Gilbertových ostrovů.






Rok 1944




Leden roku 1944 byl plný akcí v Marshallových ostrovech, kde udeřila na Taroa a potom na Kwajalein. V únoru zaútočila na japonskou základnu na atolu Truk, v březnu následovaly nálety proti dalším ostrovním základnám. V dubnu na jihu kryla MacArthurovu invazi na ostrov Hollandia. Po vylodění opět udeřila na Truk.
Červen byl ve znamení intenzivních bojů v souostroví Marian, počínaje vyloděním na Saipanu, "střílením krocanů", a první bitvou ve Filipínském moři. Při krátné zastávce na opravy v Pearl Harboru nastoupila svěží Palubní letecká skupina 20 (CVG-20). Srpen až říjen byl opět vyplněn sérií přepadů jednotlivých japonských ostrovních základem Bonin, Yap, Ulithi, Peleliu a Palau. Poté udeřila na Filipíny a Tchajwan (aka Formosu) a koncem října se USS Enterprise (CV-6) zapojila do druhé bitvy ve Filipínském moři, známé jako Bitva v zálivu Leyte, čímž byl kolotoč nepřetržitých akcí pro tok 1944 uzavřen. USS Enterprise (CV-6) se na prosinec mohla stáhnout na krátký odpočinek do Pearl Harboru. O vánocích 1944 bylo změněno její označení na CV(N)-6 přičemž písmeno "N" bylo označením pro "Night" noční. USS Enterprise (CV(N)-6) se stala první letadlovou lodí, která byla schopna nepřetržité bojové služby 24 hodin. V noci měly její letouny létal stíhací hlídky a provádět noční útoky, zatímco ve dne byla její letová paluba k dispozici pro přistávání poškozených letadel, která měla problém dosáhnout svých mateřských lodí a její stíhačky se podíleli na protivzdušné obraně flotily při nepřátelských náletech.
První nálety kamikadze na podzim roku 1944 však proměnily tvář války v Pacifiku.






Rok 1945




V nové noční roli se její stěžejní jednotkou stala Noční palubní letecká skupina 90 (CVG(N)-90) v čele s Noční stíhací perutí 90 (VF(N)-90. Spolu s USS Independence (CVL-22) a USS Saratoga (CV-3), které také působily v nočních hodinách, se specializovali na noční útoky na japonskou lodní dopravu, noční nálety proti letištím a noční obranu proti náletům kamikadze.
Poslední válečný rok Enterprise otevřela podporou invaze na hlavní filipínský ostrov Luzon. V rámci toho opakovaně útočila na japonská letiště na Tchajwanu a její letadla likvidovala námořní dopravu v Jihočínském moři. Koncem ledna se připojila k Úkolové uskupení 58 (TF-58) a v únoru se zapojila na náletů na Tokio . Poté se přesunula k Iwodžimě, aby se zapojila do podpory operací námořní pěchoty. Mezi 23.02.1945 a 02.03.1945 strávila USS Enterprise (CV(N)-6) 174 hodinami nepřetržitých leteckých operací. K přerušení ji donutilo zhoršení počasí až do neletových podmínek. V dalších dnech byly operace obnoveny a pokračovaly až do 09.03.1945 kdy na letišti na Iwodžimě přistály první letadly námořní pěchoty a letadlové lodi mohly být z podpory uvolněny.
10.03.1945 se USS Enterprise (CV(N)-6) stala cílem útoků dvou střemhlavých bombardérů Jokosuka D4Y Suisei, bombám se sice podařilo vyhnout, ale byla zasažena přátelskou protiletadlovou palbou, jíž padlo za oběť sedm členů posádky a třicet utrpělo zranění. Požáry se podařilo dostat pod kontrolu za 15 minut. Následovaly provizorní opravy a přesun na sever a úder proti letištím na jednom z hlavních japonských ostrovů - Kjúšú, které mohly využívat kamikadze proti chystanému vylodění na Okinawě.
11.04.1945 ji jen těsně minul útok kamikadze, došlo s poškození trupu a jeden muž padl a osmnáct dalších bylo zraněno. USS Enterprise (CV(N)-6) se opět stáhla z operací k opravám u atolu Ulithi. O tři týdny později se vrátila zpět do boje u Okinawy.
11.05.1945 po zásahu letadlové lodě USS Bunker Hill (CV-17) přenesl admirál Marc Andrew Mitscher svou vlajku na USS Enterprise (CV(N)-6). V noci na 12.05.1945 letadla USS Enterprise (CV(N)-6) opět napadla letiště na Kjúšú. O dva dny později přiletěla další vlna kamikadze a zásah kamikadze neminul ani USS Enterprise (CV(N)-6) a připravil ji o 12 mužů a 72 dalších bylo zraněno. To byla poslední akce USS Enterprise (CV(N)-6) v druhé světové válce. 16.05.1945 byla USS Enterprise (CV(N)-6) odvolána k opravám zpět do Spojených států. Opravy a modernizace znovu proběhly v Bremertonu a skončily až s japonskou kapitulací. V září se přesunula do Pearl Harboru, kde obdržela novou Noční palubní leteckou skupina 55 (CVG(N)-55.






Po válce




17.10.1945 se připojila k oslavné flotile v přístavu New York slavící Den námořnictva, kde se stala centrem pozornosti. Britská Royal Navy ji ocenila udělením Admiralty Pennant, jako jediné zahraniční lodi. Prodělala okružní plavbu na jejímž konci zakotvila v Bayonne ve státě New Jersey , odkud už neměla nikdy vyplout vlastními silami. Zůstala sice v aktivní službě, ale 17.02.1947 byla zařazena jako záložní jednotka Atlantické flotily. Její označení bylo změněno na CVA-6 (Attack Carrier) v říjnu 1952 a v prosinci 1953 na CVS-5 (Anti-submarine Carrier). Jelikož už nebylo ekonomicky výhodné ji modernizovat byla roku 1961 vyřazena ze stavu námořnictva.



Nejvíce vyznamenané plavidlo US Navy




V květnu 1943 se stala USS Enterprise (CV-6) první letadlovou lodí vyznamenanou Prezidentskou citací a 11.06.1946 byla oceněna Námořní pochvalou, čímž se stala jedinou lodí jenž byla takto oceněna.
Dále obdržela 20 "Bitevních hvězd" z 22 které se udělovaly na pacifickém bojišti, čímž opět zaujímá první místo mezi oceněnými loděmi (na další příčce jsou těžké křižníky USS New Orleans (CA-32), USS Minneapolis (CA-36) a USS San Francisco (CA-38) se 17 hvězdami), druhá nejlepší letadlová loď byla až USS Essex (CV-9) se 13 hvězdami.
Dále je nositelkou ocenění "Task Force 16 Citation" za účast na Doolittlově náletu na Japonsko z dubna 1942.



Výčet Bitevních hvězd USS Enterprise (CV-6)


včetně výčtu jednotlivých akcí v angličtině


1. Pearl Harbor

  • Anti-Submarine Action, Class B Assessment (07.12.1941-10.12.1941)

2. Pacific Raids

  • Marshall-Gilbert Islands (01.02.1942)
  • Wake Island (24.02.1942)
  • Marcus Island (04.03.1942)

3. Battle of Midway

  • Midway Atoll (04.06.1942-06.06.1942)

4. Battle of Guadalcanal

  • Invasion by USMC 1st Division (07.08.1942-09.08.1942)

5. Capture and Defense of Guadalcanal

  • (10.08.1942-25.08.1942)

6. Battle of the Eastern Solomons

  • (24.08.1942)

7. Battle of Santa Cruz

  • (26.10.1942)

8. Naval Battle of Guadalcanal

  • (13.11.1942-15.11.1942)

9. Battle of Rennell Island

  • (29.01.1943-30.01.1943)

10. Gilbert Islands Operations

  • Invasion of Makin Island (19.11.1943-04.12.1943)

11. Marshall Islands Operations

  • Invasion of Kwajalein (28.01.1944-08.02.1944)
  • Maloelap / Taroa Raid

12. Asiatic-Pacific Raids

  • Truk Islands (16.02.1944-17.02.1944)
  • Palau, Yap, Ulithi, Woleai (30.03.1944-01.04.1944)
  • Truk Islands (29.04.1944-01.05.1944)

13. Hollandia (New Guinea) Operations

  • Invasion (21.04.1944-24.04.1944)

14. Mariana Islands Operations

  • Capture and Occupation of Saipan (11.06.1944-24.06.1944)
  • Mariana Turkey Shoot (19.06.1944)
  • First Battle of the Philippine Sea (20.06.1944)
  • "The night they turned on the lights" (20.06.1944)

15. Western Pacific Operations

  • Raids on Bonin Islands, Chichi Jima (31.08.1944-02.09.1944)
  • Raid on Caroline Islands, Yap (06.09.1944)
  • Raid on Palau Islands (10.09.1944-16.09.1944)
  • Invasion and Capture of Peleliu (16.09.1944)
  • Raid on Okinawa (10.10.1944)
  • Raid on Formosa (12.10.1944)
  • Raid on Manila (15.10.1944-18.10.1944)

16. Invasion of Leyte Island / 3rd Fleet Operations

  • Luzon Attacks (15.10.1944, 17.10.1944-19.10.1944)
  • Battle of Leyte Gulf (24.10.1944-26.10.1944)

17. Luzon Operations

  • Invasion of Luzon (06.01.1945-07.01.1945)
  • Formosa Raids (03.01.1945, 04.01.1945, 09.01.1945, 15.01.1945)
  • South China Sea Attacks (12.-16.01.1945)

18. Night Carrier Group 90 / 5th Fleet Raids

  • Tokyo and Honshu Raids (15.02.1945-16.02.1945)

19. Assault and Occupation of Iwo Jima

  • (23.02.-12.03.1945)

20. Okinawa Operations

  • Pre-Invasion Raids on Kyushu (18.03.1945-20.03.1945)
  • Invasion and Capture of Okinawa (07.04.1945-15.05.1945)
  • Kyushu and Shikoku Raids (11.05.1945-16.05.1945)







Zdroje:
http://www.cv6.org/
St. John, Philip A. USS Enterprise (CV-6).
USS Enterprise CV-6 Association. Battle Star Chronology, USS Enterprise CV-6.
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#307348Verze : 6
MOD

USS Enterprise - 00 (Interactive Guide) Interaktivní průvodce

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔25.04.2009

Letadlová loď je skutečné plovoucí město. Jako suchozemský národ nemáme zpravidla moc příležitostí projít se po její palubě. Při příležitosti vysílání seriálu Letadlová loď Enterprise jsme připravili interaktivní prohlídku, umožňující poznat základní výzbroj a vybavení rozmístěné na palubě USS Enterprise (CV-6).

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 01 Pearl Harbour

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

Spojené státy byly zataženy do druhé světové války napadením největší tichomořské základny japonskými palubními letouny. V době kdy padaly první bomby, proradní japonští diplomaté projednávali detaily mírové smlouvy státním tajemníkem Hullem. Takové zákeřnosti se nezapomínají. V Pacifiku začala námořní válka, jakou svět neviděl … válka letadlových lodí.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 02 Odplata u Midway

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

Potom co byla bitevní flota zmasakrována v kotvišti v Pearl Harbouru, zbyly Američanům prakticky jen letadlové lodě. Japonci začali úspěšné vítězné tažení Pacifikem. Padala jedna bašta odporu za druhou a zdálo se, že japonskou rozpínavost nic nezastaví.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 03 Ve spárech nepřítele

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

Bitva u Midway zásadním způsobem změnila popměr sil v Pacifiku. Potopením čtyř velkých letadlových lodí přišla japonská flota o podstatnou část svého útočného potenciálu. Američané,kteří do té doby jen ustupovali se rozhodli vyzkoušet jaké to je zaútočit na území obsazené nepřítelem. První invaze směřovala na ostrov Guadalcanal.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 04 Krvavé ostrovy Santa Cruz

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

USS Enterprise byla u Šalamounových ostrovů několikrát zasažena a musela se podrobit nevyhnutelné opravě. Opravy nemohly trvat dlouho, protože spolu se sesterskou USS Hornet to byly jediné dvě letadlové lodě, které Američanům v Pacifiku zbyly. Japonská přesila byla trojnásobná.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 05 Sama proti Japonsku

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

Po tom co byla sesterská letadlová loď USS Hornet potopena v bitvě u Santa Cruz, zůstala USS Enterprise v Pacifiku sama. Americký průmysl se sice rozbíhal, ale výroba letadlové lodi není otázka ani týdnů, ani měsíců. Do doby, než byly k dispozici nově postavené letadlové lodě, byla Enterprise jedinou operačně použitelnou letadlovou lodí, kterou US Navy v Pacifiku mělo.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 06 Šedý přízrak

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

Začátkem roku 1943 se USS Enterprise znovu utkala s Japonci a znovu ve vodách obklopujících ostrov Guadalcanal. Potom byla odeslaná do Spojených států k zasloužené generální opravě, která definitivně napravila provizorně opravené škody. Do boje se vrátila na čele silného operačního svazu.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 07 Pekelné kladivo

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

USS Enterprise byla po bojích u Gilbertových ostrovů odeslána k atolu Truk. Jedné z největších japonských námořních základen. Bídné období, kdy bojovala sama, skončilo. Nyní pluje jako vlajková loď silného operačního svazu.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 08 Den D v Pacifiku

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

V červnu 1944 zaútočily americké síly na ostrov Saipan v Mariánském souostroví. Byl to další z ostrovů, který americké síly potřebovaly k tomu, aby mohly zahájit další postup směrem k Japonsku. Smyčka se začala pomalu zatahovat.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 09 Bitva v zálivu Leyte

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

V bitvě u souostroví Mariany zmasakrovaly Hellcaty japonské palubní letectvo v akci, které Američané říkali Turkey shooting – střílení krocanů. Zdálo se, že akceschopnost Japonců je omezena. Málokdo si uměl představit, že se schyluje k největší námořní bitvě v historii druhé světové války.

Zobrazit celý článek

USS Enterprise - 10 Poslední pokus japonského impéria

👤Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek 🕔30.03.2009

USS Enterprise dostala několik přezdívek. Jednou z nich bylo „Lucky E“ˇ- Štastná E, několikrát měla namále, ale vždy se jí podařilo nepřátelské útoky přežít. Vydrží jí příslovečné štěstí až do konce války?

Zobrazit celý článek
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#310678Verze : 1
MOD

Ostatní rozměry




Délka trupu / Length of Main Hull : 246,81 m
Celková výška / Height Overall : 43,59 m
Letová paluba / Flight Deck : 244,45 x 26,21 m
Hangárová paluba / Hangar Deck : 166,42 x 19,20 x 5,26 m
Letové výtahy - rozměry / Elevators - Dimension :(m) 14,63 x 13,41 m
Letové výtahy - nosnost / Elevators - Load : 7711 kg
Zásoba leteckého paliva / Aviation Fuel : 673803,3 ltr




Zdroje:
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] (1. vydání, Praha, nakl. Naše vojsko, 1993, ISBN 80-206-0357-3)
ZALEWSKI, Krzysztof: Lotniskowce II. wojny światowej cz. II. (1. vydání, nakl. Warszawa: Wydawnictwo Lampart, 1994, ISBN 83-901273-5-0)
http://cv6.org/default.htm
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#55421Verze : 2
USS Enterprise (CV-6)


Zdroj: www.maritimequest.com

CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6), 12.04.1939

USS Enterprise (CV-6), 12.04.1939
CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6) během cesty do Pearl Harboru, 08.10.1939

USS Enterprise (CV-6) během cesty do Pearl Harboru, 08.10.1939
CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6) v Pacifiku, červen 1941

USS Enterprise (CV-6) v Pacifiku, červen 1941
CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6) během zkušební plavby po opravách, 13.09.1945

USS Enterprise (CV-6) během zkušební plavby po opravách, 13.09.1945
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#300378Verze : 1