Main Menu
User Menu

1939 - 1945 - Druhá světová válka

Druhá světová válka byla globálním a zatím nejničivějším konfliktem v letech 1939-1945, do kterého se zapojila většina zemí světa ve dvou aliancích - Spojenci a Osa. Zahrnovala masakry, genocidu, strategické bombardování, smrt hladem a nemocemi i první bojové užití jaderných zbraní.

Články

... a poslední bylo Javoříčko

Příběh moravské obce, která se do myslí lidí zapsala právě před šedesáti lety. Kdy ji na samém konci druhé světové války, po dlouhých 6 letech okupace, stihl stejný osud jako Lidice a Ležáky v roce 1942. 5. 5. 1945, čtyři dni před příchodem Rudé armády, zde jednotky SS zavraždily 38 mužů ve věku od 15 do 75 a vypálily 32 domů.

37 mm PROTILETADLOVÝ KANÓN vz. 1939

Zaměřím se na technický popis protiletadlového kanónu. Modeláři jistě při stavbě modelu v měřítku 1:72 ocení málo dostupné fotografie i některé technické údaje, které se mi podařilo získat.

6. Panzer Division

6. tanková divize si na bojištích 2. světové války získala jeden z nejlepších bojových záznamů mezi všemi divizemi, které v ní bojovaly. Její působení začíná invazí do Polska v roce 1939 a končí obranou Vídně roku 1945.

60. výročia boja skupiny ANTROPOID

Dňa 18. 6. 2002 uplynulo už 60 rokov od posledného boja sedem statočných čs. Parašutistov, ukrytých v krypte pravoslávneho chrámu Cyrila a Metoda na Resslovej ulici v Prahe proti presile nemeckých okupantov: čat. J. Bublík, rtm. J. Gabčík, čat. J. Hrubý, rtm. J. Kubiš, npor. A. Opálka, rtm. J. Valčík a rtn. J. Švarc. Boli to príslušníci čs. Vojska vo Veľkej Británii, vysadení na územie Nemcami okupovaného územia Čiech a Moravy s cieľom uskutočniť špeciálne prieskumné a diverzné úlohy.

9cm minomet Škoda „U Cihelny“

Samostatný pěchotní srub K-S 14 „U Cihelny“, součást opevnění králické pevnostní oblasti, je oboustranný dvoukřídlý dvouzvonový armádní pevnostní objekt v nejsilnějším a nejodolnějším provedení (3. třídě odolnosti), situovaný severně od města Králíky.

A/M Karel Janoušek arm. gen. RNDr., KCB

Když se tady u nás na Černém Mostě rozhlédnu a přečtu si názvy ulic, vidím jedno zajímavé jméno vedle druhého. Samí hrdinové. Ocelka, Breitcetl, Bryks, Dygrýn, František, vašátko, Valenta, Maňák... Letci, kteří za druhé světové války bojovali v řadách RAF proti nenáviděnému nepříteli, za osvobození vlasti, za demokracii, ideály Masaryka a Beneše, za návrat do svých domovů. Jim všem pak vévodí jméno jediného československého leteckého maršála, muže, který po celých pět válečných let prakticky vedl naše letectvo ve Velké Británii a který pomohl budovat jeho slávu a jméno naší Československé republiky, A/M RNDr. Karla Janouška, KCB...

Ada „Zeke“ Zelený, MBE

V průběhu protiponorkové hlídky nad Biskají dne 11. září 1942 ozvala se náhle z prostoru pravého křídla obrovská rána. Kapitán postiženého Wellingtonu 311. (československé) bombardovací perutě s označením KX-K se nejprve lekl, že byl letoun napaden nepřátelskými stíhači nebo protiletadlovou obranou nějakého plavidla...

Admiral Graf Spee

Ačkoli byl Admiral Graf Spee postaven jako poslední ve své třídě, jeho příběh je asi nejznámějším z trojice německých kapesních bitevních lodí. Jednak proto, že se jako první zapojila do válečných operací, ale také proto, že byla vyhozena do vzduchu před zraky obyvatel hlavního města neutrální země. Svou měrou možná přispělo i to, že velení a gentlemanský způsob boje jejího kapitána si získal respekt a uznání na straně spojenců. Potopil totiž celkem 9 lodí o výtlaku přes 50000 tun aniž by o život přišel jediný britský námořník.

Adolf Hitler

V rámci svého expanzistického programu založeného na principu nadřazenosti germánské rasy vtrhl do Porýní (1936), obsadil Rakousko, Sudety (1938) a Československo (1939). Druhou světovou válku rozpoutal 1.září 1939. Když ji prohrál, spáchal 30.dubna 1945 v Berlíně sebevraždu.

Adolph Gysbert

Trochu rozsiahlejší životopis Juhoafrického stíhacieho esa, jedného z najznámejších a najúspešnejších stíhacích pilotov RAF počas 2. svetovej vojny. Slová z poslednej rozlúčky s Malanom: „Trúchlime nad stratou skvelého dôstojníka a statočného stíhača, ktorý sa v Bitke o Britániu bil v prvej línii, muža, ktorý statočne bojoval a nebojácne viedol svojich pilotov v dobe, keď odvaha a veliteľský um boli našou jedinou záštitou. Jeho meno bude naďalej žiť v histórii Kráľovského letectva aj v mysliach a srdciach všetkých odvážnych ľudí celého sveta.“

Air Chief Marshal Sir Edgar Ludlow-Hewitt

Životopis maršála RAF, který zastával významné funkce v řadách RFC a RAF v období první světové války a který pod svým velením dovedl britské bombardovací letectvo na počátek druhé světové války.

Air Chief Marshal Sir Hugh Dowding

Významný důstojník RAF, který velel Fighter Command v době bitvy o Británii a velmi se zasloužil o vybudování struktury protiletecké obrany Velké Británie před druhou světovou válkou.

Air Vice Marshal Richard Saul

Za Bitvy o Británii byl velitelem 13. group RAF, která bránila sever Velké Británie. Ve třicátých letech zastával důležitou pozici v rámci Fighter Command RAF, kde se podílel na přípravách RAF na válku

Akce „Kutschera“

Varšava, Ujazdovské aleje 1. února 1944 devět hodin a patnáct minut, doznívá střelba, ve vzduchu ještě visí kouř zvířený granáty. Na zabláceném asfaltu tuhne krev generálmajora policie SS-Brigadeführera Franze Kutschery - obávaného a nenáviděného kata Varšavy...

Albert Kesselring

V Bavorsku narozený Albert Kesselring sloužil za první světové války u dělostřelectva, které bylo částí sil pod velením prince Ruprechta. V průběhu své kariéry se začal zajímat o aviatiku a v roce 1933 byl převelen k Luftwaffe. Byl také silný vůdce a zdatný politik, což byly vlastnosti klíčové k úspěchu v nové německé armádě pod vedením nacistické strany.

Alexander Archer Vandegrift

Hrdina bojů o Gaudalcanal, 18. vrchní velitel americké námořní pěchoty a první čtyřhvězdičkový generál USMC.

Alois Vašátko

Další životopis jednoho z mnoha statečných bojujících v řadách RAF.

Američané v Kasserinském průsmyku: debakl, nebo užitečná lekce?

Boje o Kasserinský průsmyk v únoru 1943 mezi nezkušenými americkými jednotkami a ostřílenými německými veterány jsou často, zejména americkými historiky, líčeny jako katastrofální porážka. Ve skutečnosti však Američané dokázali rychle získat ztracené území zpátky. Ještě cennější bylo získání cenných bojových zkušeností pro další africké a zejména evropské tažení.

Americká armáda v Čechách

Osvobození západních a jihozápadních Čech v roce 1945 se odehrávalo zcela v režii americké 3. armády. V jejím čele stál nejslavnější americký generál celé války George Smith Patton. Zkusme se podívat, jak celé Pattonovo tažení Československem vypadalo a jak si cestu vpřed razily jednotky V. a XII. sboru 3. armády, které měly tento úkol splnit

Americké kořeny sovětského tanku T-34

Ve druhé polovině 1.světové války vznikl tank jako podpůrný prostředek pěchoty, jakási pohyblivá pevnůstka, jež měla pěchotě umožnit postup nepřátelským obranným pásmem s početnými drátěnými zátarasy a mnohanásobnými systémy zákopů. Obranné pásmo dosahovalo hloubky několika desítek km a celý prostor byl postřelován kulomety a děly. Pomalu se plazící tank pak při postupu poskytoval pěchotě nejen krytí před kulometnou palbou protivníka, ale svými děly a kulomety umlčoval i nepřátelská palebná ohniska, razil průchody v drátěných zátarasech a dokázal i zaplňovat zákopy hatěmi, jež nesl...

Americký torpédoborec za 2. světové války

Torpédoborce patřily za 2. .světové války k nejrozšířenější třídě válečných lodí. Sériově vyráběná, relativně malá a laciná plavidla se svým univerzálním charakterem osvědčila v každé akci. Torpédoborce v roli protiponorkových a protileteckých prostředků doprovázely nejen operační svazy těžkých jednotek, ale také poskytovaly ochranu obchodním lodím v konvojové službě ...

Andrej Andrejevič Vlasov

Životopis jedné z nejrozporuplnějších postav Druhé světové války, muže, který se proti jednomu ďáblu spojil s druhým. Hrdina bitvy o Moskvu jenž se v zajetí stal symbolem za ruský boj proti bolševismu

Arizace v Protektorátu Čechy a Morava na příkladu Kolínska

Arizace znamenala převod majetku židovského obyvatelstva do rukou nežidovských správců a posléze majitelů. „Arizace" vycházela z teorie o nadřazené árijské rase, která byla představována německým národem a kde židé neměli právo žít, naopak byli ještě považováni za nepřátele národa, tak jako Romové a Lužičtí Srbové. Po nástupu Adolfa Hitlera k moci v roce 1933 už nic nebránilo tomu uplatňovat nacistickou ideologii v plné míře.

Arizace v Protektorátu Čechy a Morava na příkladu Kolínska 2.

2. Arizace židovského majetku na Kolínsku

Dne 15. března 1939 vtrhly na okleštěné české území německé vojenské jednotky. Ty měly za úkol zlomit potenciálního nepřítele a zajistit pokojný přechod hospodářské sféry a veřejné správy pod německou kontrolu. Veškerá výkonná moc byla podle Hitlerova nařízení svěřena generálu von Brauchitschovi, který ji po té přenesl na své podřízené generála Blaskowitze pro území Čech a generála Lista pro území Moravy.

Arizace v Protektorátu Čechy a Morava na příkladu Kolínska: Úvod

Arizace znamenala převod majetku židovského obyvatelstva do rukou nežidovských správců a posléze majitelů. Arizace vycházela z teorie o nadřazené árijské rase, která byla představována německým národem a kde židé neměli právo žít, naopak byli ještě považováni za nepřátele národa, tak jako Romové a Lužičtí Srbové. Po nástupu Adolfa Hitlera k moci v roce 1933 už nic nebránilo tomu uplatňovat nacistickou ideologii v plné míře.

Arizace v Protektorátu Čechy a Morava na příkladu Kolínska: Závěr

Norimberské zákony stanovovaly vymezení záměrně co nejširší, tak aby správní orgány měly dostatečně volné pole působnosti k tomu, aby maximalizovaly arizační profit, z čehož těžila nemalá část německého obyvatelstva. Avšak nejvíce tato činnost sloužila k naplňování státní kasy a s tím spojené financování zbrojního průmyslu.

Assalto! Britský blitzkrieg

V létě 1940 sledoval italský diktátor Benito Mussolini s narůstající nespokojeností nečinnost italských jednotek umístěných v Libyi. Po smrti maršála Italo Balba (zahynul v bombardéru S.79, omylem sestřeleném italskými protiletadlovými dělostřelci u Tobruku 28. června) se novým vrchním velitelem ozbrojených sil v severní Africe stal maršál Rodolfo Graziani. Pokoušel se shromáždit potřebné síly k Římem požadované ofenzivě proti Egyptu. Nakonec, pod hrozbou odvolání, neochotně vyrazil 13. září 1940 do útoku.

Až do hořkého konce... I. část - zápas o polské pobřeží

Když se v Gdaňsku 1. září ozvala děla Schleswig-Holsteinu a německá vojska překročila polské hranice v celé své délce, pro zhruba 17 000 mužů na pobřeží to znamenalo jediné - od tohoto okamžiku jsme sami. Odloučeni od zbytku země sváděli urputné boje s německou přesilou, bráníce své okno do světa i národní pýchu - nové přístavní město Gdynia. Dle pečlivě připraveného německého plánu nemělo zajetí polského pobřeží zabrat více než cca 1 týden. Příkladná odvaha a vojenský um obránců však tuto dobu protáhly na celý měsíc. A zejména jim je věnován tento článek.

Až do hořkého konce... II. část - výstřely na Westerplatte

Původní hodina „Y“, okamžik napadení Polska, byla stanovena na 4:30 ráno 26. srpna 1939. Jednotky již byly připraveny v nástupních prostorech, když vtom přišel rozkaz o odvolání útoku. Na mnoha místech to způsobilo nemalé problémy, když část hlídek a diverzních komand již vyrazila a o zrušení akce je musely spravit rychlé spojky. I lodě admirála Albrechta již byly na moři a pomalu uzavíraly blokádu Gdaňského zálivu.

Až do hořkého konce... III. část - Achtung, Stukaflieger!

Mlha se konečně zvedla, takže v provedení plánovaného útoku už nic nebránilo. Krátce po obědě se na pomořanských letištích rozezněl hluk leteckých motorů a do vzduchu se postupně vzneslo více než sto plně naložených bombardérů s příslušným stíhacím doprovodem.

Až do hořkého konce... IV.část - konec Wichra a Gryfa

S průběhem prvního dne nemohla být spokojena ani jedna strana. O něco hůře na tom byli polští námořníci, na kterých se neblaze podepsala zkušenost se střemhlavým bombardováním, fiasko operace Rurka a přeměna největších lodí v plovoucí baterie. Pro polský důstojnický sbor je zajisté dobrou vizitkou, že se mu podařilo udržet disciplínu, přehodnotit systém obrany a během krátké doby obnovit bojového ducha posádky. Ale i admirál Albrecht měl vůči dosavadním výkonům značné výhrady. Jednalo se zejména o operační letectvo Luftwaffe, které přes nasazení značných sil nedosáhlo žádného významného úspěchu.

Až do hořkého konce... V.část - akce ponorek

Zatím jsme se nevěnovali působení nejsilnější složky polské floty – ponorkám. Polská ponorková flotila představovala na papíře relativně významnou bojovou sílu, s níž musel počítat každý potenciální protivník.

Až do hořkého konce... VI.část - pád Gdyně

Po zničení jádra polské floty intenzita bojů na vodách Gdaňského zálivu značně poklesla. Ne tak na souši. Jednotky 207. pěší divize právě dokončily svůj přesun a vyrazily k severu proti polským pozicím. Zpočátku postupovaly poměrně rychle - vždyť útočícím jednotkám stál v cestě jediný pěší prapor u Kartuz (IV. MBON). O dva dny později už ale narazily na hlavní linii obrany a podél celé fronty se rozhořely prudké boje.

Až do hořkého konce... VII.část - problém kapitána Rugeho

Jak se německý štáb obával neexistujících min, tak žili polští velitelé v neustálém strachu z vylodění Němců na Helu. Neustále posilovali protidesantní obranu Helu a to často na úkor lodních posádek a výzbroje. Postupně byly nastálo zakotveny všechny válečné lodě s výjimkou minolovek. Uvolněné posádky posílily oddíly na pobřeží, dělostřelecká výzbroj byla sejmuta a použita na tvorbu improvizovaných baterií.

Až do hořkého konce... VIII.část - kapitulace Helu

Po kapitulací LOW boje kolem Gdaňského zálivu téměř utichly. Vrchní velitelé v oblasti Albrecht i Kaupisch mohli být spokojeni. Hlavní úkol v podobě zničení pozemních sil plukovníka Dąbka se podařilo splnit, polské námořnictvo již v podstatě neexistovalo a ke konečné pacifikaci Helu bylo dost času. Dopřáli tedy svým již notně unaveným mužům trochu odpočinku a pak se začali připravovat na závěrečné finále celé kampaně – dobytí helského poloostrova.

Bachem Ba-349 Natter

Jelikož byla situace Luftwaffe v posledních měsících války velice zoufalá, není divu, že neustále podporovala všemožné projekty, o kterých byla přesvědčena, že by mohli změnit průběh války. Mezi tyto projekty bezesporu patří i Bachem Ba-349 Natter (což v překladu znamená Zmije), který zvítězil ve výběrovém řízení nad Messerschmitem, Junkersem a Heinklem.

Badatel: Kyjev byl nejúspěšnější ofenzivní akcí Čechoslováků na východní frontě

Přes sto tisíc lidí si o víkendu v ukrajinském Kyjevě připomnělo výročí osvobození města. Důležitou roli v událostech před sedmdesáti lety sehráli českoslovenští vojáci. “Už jenom oznámení, že na východní frontě působí celá brigáda. Navíc tři Čechoslováci vojáci byli vyznamenáni Zlatou hvězdou Hrdiny Sovětského svazu. To bylo důležité jak pro spojence, tak pro domácí odboj,” říká badatel Milan Kopecký.

Balíček karet na bitevním poli

„Jak vidíte, pane, můj balíček karet mi posloužil stejně jako bible, modlitební knížka i kalendář,“ vysvětluje voják T. Texis Taylor svému veliteli vztah k balíčku karet ve známém příběhu, který zhudebnila skupina Rangers.

(placená reklama)

Battly nad Sedanem

Skutečný soudný den nadešel pro osádky lehkých bombardérů Fairey Battle z Předsunuté letecké útočné armády (AASF) 14. května 1940. Britští letci v zastaralých letounech a bez náležitého zajištění vlastními stíhačkami byli velením nekompromisně vrženi přímo do epicentra probíhající bitvy, do oblasti Sedanu. Výsledkem se stal jeden z největších masakrů bombardérů RAF během celé druhé světové války.

Batu Maung, prosinec 1941 v Malajsii a v jihovýchodní Asii

Dělostřelecká pevnost Batu Maung byla vybudována Brity v džungli na stejnojmeném pahorku. Nikdy nebyla použita v boji, stejně jako spousta podobných pevností po celém světě. Krom peněz „daňových poplatníků“ stály i životy obyčejných lidí, kteří zemřeli při stavbě a zbytečně. Japonci během dvou měsíců obsadili Malajsii útokem přes Thajsko a ne, jak britští plánovači předpoládali, útokem z moře.

Belgický fašismus a nacionalismus díl 1.

Fašismus byl jedinou z hlavních ideologií dvacátého století, která se objevila společně se stoletím samotným. Jednalo se o syntézu organického nacionalismu a antimarxistického socialismu, o revoluční hnutí opírající se o odmítnutí liberalismu, demokracie a marxismu.

Belgický fašismus a nacionalismus díl 2.

Stručná charakteristika politické situace v Belgii, politická uskupení Belgie - Vlámský národní svaz, strana Rex, Verdinaso, DeVlag; stručný životopis nejvýznamějšího belgického politika/vojáka té doby - Léona Degrelleho.

Bell (P-400) Airacobra Mk.I

V době podivné války jezdila po amerických leteckých závodech britská nákupní komise a hledala vhodné letouny pro RAF. Mimo jiné se dostala k firmě Bell v Buffalu, která Britům předvedla svůj prototyp výškové stíhačky s výbornými letovými vlastnostmi a rychlostí převyšující tehdy magických 400 mil v hodině, tj. 644 km/h. Britové se nenechali dlouho přesvědčovat a 13. 4. 1940 byla podepsána objednávka na 675 kusů nové stíhačky s označením P-400, odvolávajícím se na udávanou rychlost letounu.

Bernard Lebovič - Peters

Nedávno jsem se pokoušel napsat e-mail na jednu z adres bývalých československých letců RAF, panu plk. Petersovi do Anglie. Dlouho nepřicházela žádná odpověď, tak jsem svůj pokus již začínal považovat za neúspěšný. Před několika dny se však pan Peters ozval Honzovi, s tím, že za pár dní přiletí do Čech. Po velmi krátkém pobytu ve vojenské ubytovně na Julisce měl odjet do lázní, přesto jsme ho ještě stačili zastihnout a domluvit si schůzku...

Bernartice 1942

Městečko Bernartice na písecku zázrakem ušlo osudu Lidic, ale i tak za přechovávání parašutistů zaplatilo krutou daň - 23 jejich občanů bylo popraveno v Lubském lese u Klatov a mnoho dalších deportováno či zavražděno.

Beroun 17. 4. 1945

Letecké útoky na konci 2. světové války byly pro značnou část Čech, dosud nedotčených přímými boji, jedinou, zato velmi dramatickou připomínkou okolo běsnících válečných hrůz. Smutné následky bombardování a hloubkových útoků, zaměřené téměř výlučně na železniční dopravu, ale vzbuzovaly u obyvatel často smíšené pocity nad činností svých budoucích osvoboditelů. Je však zřejmé, že snaha o naprostou likvidaci veškeré dopravy v týlu německých vojsk byla jednou z hlavních příčin rychlého konce války a ve svých důsledcích způsobila, že se území Čech vyhnula významnější bojová střetnutí. Město Beroun, ale zejména jeho železniční stanice tvořící uzel několika tratí, je pomníkem této snahy.

Besarábie 1940-1941

Většina dějin trochu znalých lidí si zpravidla spojuje ruskou (stalinskou, sovětskou) agresi se společným přepadením Polska v roce 1939 v úzké součinnosti s německým wehrmachtem a následně přepadením neutrálního Finska. Násilné odtržení severního území Rumunska v červnu 1940, známého jako Besarábie a severní Bukovina, však v našich končinách už podle všeho zavál prach zapomnění. Nikoli však v zemi, která  podobně jako Poláci, Finové, Litevci, Lotyši nebo Estonci zakoušela, co obnáší dupot okovaných bot stalinského impéria.

K násilnému záboru území došlo podobně jako u ostatních okupačních kroků stalinského Ruska na základě smlouvy Ribbentrop-Molotov, jejímž prostřednictvím si dva nejhrůznější režimy 20. století rozhodly rozparcelovat Evropu. Ten německý se přitom teprve rozkoukával, takříkajíc rozjížděl. Ten bolševický v tom naopak už uměl chodit...

Bielského partyzáni

V Bělorusku existovala židovská komunita již od 14. století, její velká část běloruských Židů vyznávala chasidský směr judaismu. V roce 1941 čítala židovská komunita asi 670 tisíc lidí. Bezprostředně po napadení Sovětského svazu německými vojsky začalo masové vyhlazování židovského obyvatelstva. Asi 100 tisícům Židů se podařilo uniknout a někteří se ukryli v lesích, kde se přidali k sovětskému odboji. Podle archivních a publikovaných údajů zůstalo na začátku roku 1942 v minském ghettu asi 25 tisíc osob, po nacistickém pogromu dne 21. října 1943 byli prakticky všichni vězni povražděni. Za podpory běloruských patriotů se z minského ghetta podařilo uprchnout a zůstat naživu jen 3,5 tisícům lidí. V této zoufalé situaci vznikla židovská odbojová skupina vedená Tuviem Bielským.

Bitevní lodě Bismarck a Tirpitz

Bitevní lodě třídy Bismarck (Bismarck a Tirpitz) byly největší, nejhezčí a nejdokonalejší lodě, jaké kdy německé válečné námořnictvo mělo. Zároveň se jednalo o největší lodě evropského bojiště a o největší lodě na světě až do postavení japonských lodí třídy Yamato (Yamato a Musashi) a amerických lodí třídy Iowa (Iowa, New Jersey, Missouri, Wisconsin).

Bitva na Bzuře

Bitva na Bzuře též nazývaná bitvou u Kutna byla jedním z nejtvrdších a nejkrvavějších střetnutí v Polském tažení roku 1939

Bitva o atol Makin (vylodění a pozemní operace)

Již v lednu 1943, kdy se na Guadalcanalu stále ještě bojovalo, předložil admirál King na konferenci v Casablance plán dalších bojových operací v pacifické oblasti. Podle něj měl být další útok proti Japonsku veden přes ostrovy středního Pacifiku. Proti tomu se ale rozhodně postavil generál MacArthur. Ten požadoval, aby hlavní směr útoku vycházel z oblasti Šalamounových ostrovů a poté pokračoval přes Filipíny a Tchaj-wan až k Japonsku.

Kde se bude bojovat po Guadalcanalu?

Bitva o Británii

Bitva o Británii je první čistě leteckou bitvou v dějinách válek. Celý její průběh se odehrával pouze ve vzduchu, kde se také rozhodlo o výsledku. Tak jak je pojmenována dnes ji nazval Winston Churchill, který po té co byla poražena Francie prohlásil: „Bitva o Francii skončila. Očekávám, že začne bitva o Británii“. A historie mu dala za pravdu, opravdu necelý měsíc po podepsání příměří mezi Francií a Německem se na britském nebi utkala RAF a Luftwaffe.

Bitva o Británii

Luftwaffe

V období od září 1939 do léta 1940 převálcovala německá válečná mašinérie velkou část Evropy a její blitzkrieg je možno zcela určitě považovat za účinný. Luftwaffe měla na těchto vítězstvích svůj nesporný podíl. Vždy však bojovala jako součást německých válečných jednotek. Stejně jako v Polsku i západním tažení stál před ní úkol získat převahu ve vzdušném prostoru, ale je velmi důležité si uvědomit, že se to dělo zároveň s postupem Wermachtu. Bitva o Británii měla být jiná. Luftwaffe musela nejdříve vybojovat vzdušnou převahu samostatně a pak teprve měl na řadu přijít Wermacht.

Bitva o Británii

V každé bitvě závisí výsledek nejen na dobrém vojenském vedení, ale také na technických možnostech zbraní. Právě v bitvě o Británii se ukázalo jak malé technické rozdíly mohou hrát velkou roly. Proto se nyní podívejme čím Luftwaffe v době bitvy disponovala.

Bitva o Británii

Úkolem RAF bylo odolat německému útoku a zároveň si ponechat dostatečnou sílu k obraně v případě invaze na britské ostrovy. Na její straně stála houževnatost, chuť bránit vlast nebo bojovat proti nenáviděné Luftwaffe a touha vytrvat až do vítězného konce. Bitva o Británii byla jednou z rozhodujících bitev II. sv. v. a v případě porážky Británii v tomto střetnutí je velmi pravděpodobné, že tvář Evropy by dnes vypadala zcela jinak. Mnozí z těch, co bojovali v této bitvě si to moc dobře uvědomovali. Dnes můžeme jen s obdivem a úctou hledět k mužů, kteří denně vykonali několik bojových vzletů a mnohdy i po sestřelení se ještě týž den vraceli ke svým jednotkám, aby znovu vzlétali k obloze bojovat proti nacistické hrozbě.

Bitva o Británii

Kromě již výše zmíněných Supermarine Spitfire Mk I a Hawker Hurricane Mk I použilo stíhací velitelství RAF k obraně ostrovů také Boulton Paul Defiant Mk I a Bristol Blenheim MkI upravený jako těžký (převážně noční) stíhač. Stroje Spitfire a Hurricane tvoři drtivou většinu všech stíhacích letadel, přičemž i mezi nimi měly Hurricany nadpoloviční převahu. Oba typy byly u britských letců oprávněně velmi oblíbené.

Bitva o Británii

Bitva začala 10. července a skončila 31. října 1940, přičemž její vrchol nastal 15. září. V různých pramenech se můžeme setkat s datací bitvy většinou od července do října 1940, ale někdy také od srpna do října nebo prosince 1940.

Bitva o Británii

Obsah

Bitva o Británii je první čistě leteckou bitvou v dějinách válek. Celý její průběh se odehrával pouze ve vzduchu, kde se také rozhodlo o výsledku. Tak jak je pojmenována dnes ji nazval Winston Churchill, který po té co byla poražena Francie prohlásil: „Bitva o Francii skončila. Očekávám, že začne bitva o Británii“. A historie mu dala za pravdu, opravdu necelý měsíc po podepsání příměří mezi Francií a Německem se na britském nebi utkala RAF a Luftwaffe.

Bitva o Británii

Zlomovým bodem, který odděluje 1. fázi od druhé, je Adler Tag. Německé velení stanovilo tento den, jako den kdy má být sražena RAF na kolena a v dalších několika dnech zcela paralyzována. Optimismus převládající mezi německými špičkami byl způsoben zejména nedostatečnou informovaností o síle soupeře.

Bitva o Británii

Hned na první den je plánován mohutný útok. Už od rána bylo velmi dobré počasí slibující náročný den pro obě strany.

Bitva o Británii

Možná že některý z čtenářů uvažuje proč je potřeba mluvit ještě o nějaké čtvrté fázi, když už bylo na počátku října zcela jasné, že k invazi nedojde.

Bitva o Británii

V této bitvě se vítězem stala RAF, i přestože Luftwaffe měla znatelnou převahu. Vyjma několika náletu na vyloďovací jednotky a Berlín se Britové výhradně bránili a je nutno přiznat, že houževnatost pilotů, mechaniků a ostatního personálů nejen na letištích, ale obsluha radarů, pozemní pozorovatelé, je obdivuhodná.

Bitva o konvoj PQ-16

Ihned po nacistickém útoku nabídli západní spojenci Sovětskému svazu materiální pomoc. Nejkratší trasa, jíž bylo možno materiál dostat na ruskou frontu, vedla po moři z Britských ostrovů kolem Němci okupovaného Norska do jediného nezamrzajícího sovětského přístavu Murmansk v Kolském zálivu. Konvoje, které po ní pluly, dostaly kódové označení PQ.

Bitva o Leyte (námořní střetnutí)

Bitva v Leytském zálivu byla jednou z největších námořních bitev druhé světové války v Tichomoří a jednou z největších námořních bitev v historii. Uskutečnila se v říjnu 1944 mezi americkým a japonským námořnictvem u ostrova Leyte na Filipínách.

Bitva o Leyte (vylodění a pozemní operace)

Filipínské souostroví tvoří více než sedm tisíc ostrovů a ostrůvků a je vzdáleno pouhých pět set mil od asijského kontinentu. Ve vztahu k Číně a Japonsku zaujímá mimořádně významnou pozici. Největším ostrovem Filipín je Luzon. Druhou pozici zaujímá ostrov Mindanao. Z dalších důležitých ostrovů je třeba jmenovat Samar, Panay, Cebu, Negros a zcela jistě i Leyte.

Popis vylodění a pozemních bojů na Filipínách.

Bitva o Lvov

Bitvu u Lvova je možné rozdělit do několika hlavních etap, z nichž první je průlom předsunuté bojové skupiny, která dosáhla předměstí Lvova a dobyla výšiny u města. Druhou etapou byly boje hlavních sil v době mezi 15. a 21. zářím 1939. Po skončení tvrdých bojů mezi Němci a Poláky bylo město předáno do rukou Rudé armády, protože se nacházelo v sovětském záboru. Stalo se tak obdobně jako Brest symbolem při zatím posledním dělení Polska, tenkráte mezi německé nacionální socialisty ze západu a sovětské internacionální socialisty z východu.

Bitva o Midway

Námořní bitva vybojovaná letadly, která znamenala zásadní zlom ve válce v Pacifiku.

Bitva o Moskvu

Dobytí Moskvy bylo součástí plánu „Barbarossa“ a nástup na Moskvu zahájila německá skupina armád Střed již 30. září 1941 sbíhavými manévry ze severu a jihu. Pro operaci bylo vyčleněno 80 divizí, z toho 14 tankových a 8 motorizovaných. 2. října prolomili Němci ruskou obranu na nejdůležitějších směrech (Vjazma, Brjansk, Orel) a 16. října pokračovali v útoku...

Bitva o Okinawu část 1. - Přípravy

"Jedno letadlo za jednu válečnou loď. Jeden člun za jednu loď. Jeden muž za deset nepřátel. Jeden muž za jeden tank."

Bitevní slogan japonské 32. armády bránící Okinawu

Bitva o Okinawu část 2. - Bojové akce

"Situace se stává skutečně obtížnou. Je zde asi 65 000 - 70 000 bojujících Japonců zavrtaných do děr na jižním konci ostrova. Nevidím žádný způsob jak je odtud dostat, než vyhazovat je do povětří yard po yardu."

Generálmajor J. R. Hodge, velitel XXIV. armádního sboru

Bitva o Sokolovo: českoslovenští pěšáci s puškami proti německým tankům

Je 8. března 1943. Čtyři roky čekání skončily. Vojáci 1. samostatného pěšího praporu jsou zakopaní na obou březích řeky Mža. Za zády mají strategické město Charkov, které obsadila Rudá armáda. Německé síly se snaží průmyslové centrum získat. Nejvíce vysunutý je oddíl kapitána Otakara Jaroše ve vesnici Sokolovo. Němci přicházejí...

Bitva o Stalingrad

Každý Němec musí ještě za tisíc let vyslovovat slovo Stalingrad s posvátnou hrůzou a připomínat si že tam Německo přece jen položilo základ ke konečnému vítězství. Vždy existovali odvážní muži kteří se obětovali aby pro ostatní dosáhli něčeho většího. I když bude jen hrstka, dokud bude stát jediný Němec, Rus ví, že není dobojováno

Bitva u El Alameinu

Bitva u El Alameinu v Egyptě se právem řadí mezi nejvýznamnější bitvy Druhé světové války, spolu s bitvou u Midway, na východní frontě bitvou o Stalingrad a dalšími. Jak tato bitva probíhala popisuje následující článek.

Bitva u Guadalcanalu (13-15. listopadu 1942)

11. listopadu se ve Shortlandském přístavu shromáždil konvoj 11 transportních lodí s posilami a materiálem pro japonskou posádku na Guadalcanalu (7000 mužů, 31500 dělostřeleckých granátů, proviant pro 30000 mužů na 20 dní). Doprovod konvoje tvořila posílená Tanakova 2. eskadra torpédoborců (12 plavidel) ...

Bitva u Matapanu

Ke konci března se odehrála nedaleko mysu Matapan bitva, ve které zasadili Britové Itálii těžkou ránu. Bitva u Matapanu je nejvetším námořním střetnutím za 2. světové války ve Středomoří.

Bitva u Midway

Prakticky současně s napadením Pearl Harboru japonská vojska začala obsazovat Thajsko, Filipíny, Malajský poloostrov, Hongkong, Guam a Borneo. Již 10. prosince 1941 byla u malajského pobřeží napadena dvě britská válečná plavidla.

Bitva u mysu Esperance

Ve snaze dopravit posily na Guadalcanal se v noci z 11. – 12.10. 1942 střetly americká a japonská krycí skupina v poněkud zmateném, krátkém 34 minutovém střetnutí nazvaným později Bitva u mysu Esperance.

Blackburn Skua (1)

Roku 1934 ministerstvo letectví (Air Ministry) vydalo specifikace O.27/34 na víceúčelový palubní letoun, spojující roli stíhačky a střemhlavého bombardéru. Výsledkem vývoje byl letoun Blackburn Skua, který v době vstupu Spojeného království do války s Německem tvořil výzbroj dvou perutí FAA. Konstrukcí tohoto svérázného letounu se zabývá následující článek.

Blackburn Skua (2)

Blackburn Skua byl poněkud nestandardní kombinací stíhacího letounu a střemhlavého bombardéru. Navíc určený pro operace z palub letadlových lodí. Jak se tento "kříženec" osvědčil při bojovém nasazení během druhé světové války, se dozvíte na následujících řádcích.

Blitzkrieg

Tažení proti SSSR pod názvem "Fall Barbarossa" začalo vrchní velení Wehrmachtu plánovat na příkaz Hitlera krátce po ukončení války ve Francii a 18. prosince 1940 vůdce plán tažení podepsal. Pod jedním sluncem nemohlo být místo pro dvě tak odlišné a přitom tak stejné ideologie a pakt o neútočení byl "nordickou lstí", jež umožnila nacistům dobýt západní Evropu.

Boj o Sokolovo - 1. část

První část seriálu věnovaného bojům 1. polního praporu u Sokolova v březnu 1943 se zabývá neutěšěnou situací čs. občanů, kteří se ocitli sovětských pracovních táborech. Je všeobecně málo známou věcí, že kolem 80 % příslušníků 1. polního praporu bylo tvořeno právě vězni z gulagů. 

Boj o Sokolovo - 11. část

Po tvrdých bojích u Sokolova hrozilo čs. praporu obklíčení. Proto dostal rozkaz k ústupu, během kterého však o dramatické okamžiky nebyla nouze... 

Boj o Sokolovo - 13. část

Čs. vojáci byli obyčejní lidé, jako ve všech armádách. Byli tu hrdinové, byli tu i zbabělci. Jedni i druzí jsou součástí úplné historie nasazení 1. polního polního praporu u Sokolova a nemá cenu tvrdit, že druhá kategorie neexistovala. Přesto nelze přehlédnout, že zbabělců bylo jen několik, zatímco těch, kteří neopustili své bojová stanoviště bylo mnohem, mnohem více... 

Boj o Sokolovo - 14. část

Závěrečná část seriálu o prvním bojovém vystoupení čs. jednotky na východní frontě se zabývá problematikou čs. vojáků zajatých v Sokolovu. 

Boj o Sokolovo - 2. část

Druhá část článku o bojovém vystoupení čs. vojáků u Sokolova odhaluje zoufalou situaci čs. občanů v gulazích a potíže, s nimiž se museli potýkat, když chtěli vstoupit do čs. jednotky.  

Boj o Sokolovo - 5. část

Samotný přesun čs. jednotky k Charkovu, kde měla nasazena v rámci Voroněžského frontu, nebyl jednoduchý. Sovětské železnice byly válkou dosti poničené, proto přesun do stanice Valuiki, odkud měli vojáci pokračovat pěšky, trval tři týdny.

Boj o Sokolovo - 6. část

Vojáci 1. polního praporu odjížděli na frontu jako rychlá jednotka, vycvičená a určená k vedení útočného boje. Po přidělení motorových vozidel se měl účastnit útočných akcí, které v té době vedl Voroněžský front. Zvrat v situaci na frontě však způsobil, že horečně museli zahájit budování obranných postavení a čekat na německé tanky... 

Boj s dřevěnými meči – nevyužitá příležitost německých ponorek v Norském tažení

Boje u norských břehů přivedly před hlavně torpédometů ponorek Kriegsmarine soustředených u norských břehů velké množství významných cílů, jejichž zasažení by v případě válečných lodí zkomplikovalo britskou situaci v nadvládě na mořské hladině a v případě transportních lodí plných vojska by se to jistě projevilo na průběhu bojů v samotném Norsku...

Boje o Šalomounovy ostrovy - Guadalcanal, díl 1.

Na konferenci Arcadia, která se konala krátce po vypuknutí tichomořské války, bylo sice stanoveno, že prvořadý úkol pro americké ozbrojené síly bude vypořádání s Německem, ale zdaleka ne všichni vysocí američtí důstojníci byli tohoto názoru. Asi nejvýznamnějším odpůrcem defenzivní strategie v Tichomoří byl vrchní velitel amerického vojenského námořnictva admirál E. J. King. King nemohl proti koncepci války, přijaté nejvyššími místy vystupovat otevřeně, to by se byl stal pro prezidenta Roosevelta jako velitel námořnictva neúnosným. Proto zvolil v Pacifiku takzvaně obranně-útočnou strategii. Podlé této teorie, nebylo možno poskytnout nepříteli čas, aby se na nově získaných územích v jižním Tichomoří pevně usadil a vybudoval tam silné námořní a letecké základny.

Boje o Šalomounovy ostrovy - Guadalcanal, díl 2.

7. 8. 1942 v dopoledních hodinách se Japonci, informovaní o americkém výsadku na Tulagi a Guadalcanalu, rozhodovali, jak udeřit na americké expediční síly. Velitel oblasti viceadmirál Guniči Mikawa jednal okamžitě. Narychlo shromáždil v přístavu Rabaul na ostrově Nová Británie skupinu šesti dopravních lodí, na které nechal nalodit několik set mužů a zásoby a v nedostatečném doprovodu jednoho torpédoborce uskupení urychleně odeslal ke Guadalcanalu.

Boje o Šalomounovy ostrovy - Guadalcanal, díl 3.

Tokijský hlavní stan zpočátku považoval spojenecké vylodění v jižních Šalomounech za epizodní záležitost v rámci svých strategických zájmů v Tichomoří. Situace se změnila v okamžiku, kdy Američané uvedli v krátké době do provozu Hendersonovo letiště, neboť v tu chvíli si Tokio uvědomilo, že ztratí-li Guadalcanal natrvalo, tamní letecká základna podstatně oslabí japonské pozice v celé oblasti.

Boje o Šalomounovy ostrovy - Guadalcanal, díl 4.

Dne 1. 9. 1942 začaly vyloďovací čluny z útrob dopravní lodi Betelgeuse, která právě připlula ze základny Noumeé na Nové Kaledonii na příkaz viceadmirála Ghormleyho, velitele jihotichomořské oblasti, převážet na břehy ostrova Guadalcanal na 390 mužů z 6. praporu mořských včel a s nimi ženijní materiál, dva buldozery a šest 127mm pobřežních děl. Mnoho námořních pěšáků, kteří pomáhali s vyloděním anebo jen tak přihlíželi v přístavišti, pozorovalo se zájmem, jak z člunů vystupují vojáci, kteří nebyli zrovna mladí a mnozí již s vlasy prokvétající šedinami a vyzařující sebejistotu zkušených mužů...

Bombardování Německa – totální válka či terorismus ?

Snad vzhledem k výročí konce Druhé světové války se v poslední době množí německé materiály, články, časopisy a dokumenty na téma „Ubohé německé obyvatelstvo zákeřně bombardované za Druhé světové války tím psem Harrisem“. Má trpělivost došla svých hranic, když jsem 12.5. shlédnul na ARD dokument na toto téma. Zde je tedy má úvaha na toto téma.

Boršov 17. 4. 1945

Na kraji lesa u Boršova nad Vltavou a v polích u obce Záluží dnes najdeme drobné pomníčky připomínající smrtelné havárie dvou amerických letců dne 17. dubna 1945. Místa odděluje řeka Vltava, ale obě smutné události spolu úzce souvisí.

Bratrovražedný červenec 1940

Podle článku 8 francouzsko-německého příměří, podepsaného 22. 6. 1940 v Compiegne, měla se francouzská flotila shromáždit ve sběrných bodech, vyznačených německou Kriegsmarine, a tam se za německého nebo italského dozoru odzbrojit a demobilizovat záložníky. Vlastní plavidla měla tedy teoreticky zůstat pod kontrolou skeletových francouzských posádek. Ačkoli vichistická vláda s maršálem Petainem v čele a francouzský námořní šéf admirál Darlan několikrát prohlásili, že ani jedna francouzská válečná loď nikdy nepadne Němcům do rukou, bylo otázkou, zda Vichy disponuje silou, jež by Němcům v převzetí lodí dokázala zabránit. Britové s buldočím Churchillem čerstvě v čele se rozhodli neponechat nic náhodě.

Brigádní generál Vladimír Přikryl

Životopis příslušníka Čs. legií na Rusi a velitele 2. paradesantní brigády. Člověka, který se stejně jako mnoho dalších po roce 1948 dočkal věznění místo odměny za svoje působení v československém zahraničním odboji.

BT-5 a BT-7 Pokračovatelé rodu

Výroba tanku BT-2 se zpočátku potýkala se značnými obtížemi, ale postupně nabírala na obrátkách. Přesto bylo jasné, že nový tank, tak jak byl okopírován z amerického vzoru, není pro službu v těžkých podmínkách Sovětského svazu nejvhodnější. Bylo potřeba přistoupit ke změnám.

Buffala britského námořního letectva 1

Zavalité letouny Brewster Buffalo byly prvními stíhacími jednoplošníky na palubách amerických letadlových lodí. Na lodích se však Buffala dlouho neohřála a byla rychle nahrazena modernějším F4F Wildcat. Svou bojovou kariéru tak letouny zahájily v leteckých silách Finska, Velké Británie a Nizozemí. S působením "buvolů" u RAF vás seznámí následující řádky.

Buffala britského námořního letectva 2

Zavalité letouny Brewster Buffalo byly prvními stíhacími jednoplošníky na palubách amerických letadlových lodí. Na lodích se však Buffala dlouho neohřála a byla rychle nahrazena modernějším F4F Wildcat. Svou bojovou kariéru tak letouny zahájily v leteckých silách Finska, Velké Británie a Nizozemí. S působením „buvolů“ u RAF vás seznámí následující řádky.

Buffalo Mk.I kontra Zero

Americká stíhačka Buffalo se v historii leteckých bojů 2. světové války stala skutečným synonymem pro neúspěch. Charakteristicky tvarovaný jednoplošník byl vyvinut společností Brewster jako palubní letoun pro americké námořní letectvo. Jediným jednoznačně úspěšným nasazením se stala služba verze Model 239 v řadách finského vojenského letectva. U britského RAF, které společně s USN patřilo mezi jeho největší uživatele, zcela propadl.

Byl také Čech

Muž, který celým svým životem dokázal, že slovo vlast není pro něho jenom prázdným pojmem, se narodil 25. srpna 1908 do rodiny, která se bezprostředně zasloužila o vznik Československa. Jeho strýc Karel odešel do Ruska roku 1912 jako kandidát profesury a usadil se na Volyňsku.

Čajky proti „Spitfirům“

V samém závěru bojů zimní války (zuřila od 30. listopadu 1939 do 13. března 1940) se množila hlášení sovětských pilotů o střetech se „Spitfiry“. Relativně často se s takto označovanými letouny utkávali piloti sedlající Polikarpovy I-153. Šlo jak o piloty letectva Baltského loďstva (VVS KBF), tak o příslušníky vojenského letectva (VVS RKKA), zejména příslušníky dvou stíhacích pluků zvláštní letecké skupiny (OAGp) působící z estonských základen. Sovětský průzkum a výzvědná služba se ovšem dopustily závažného omylu v určení protivníků, neboť Sověti identifikovali stroje jako „Spitfiry“.

Capitano Mario Visintini

Italský stíhač který se stal legendou zapadlého válčiště Italské východní Afriky v boji proti spojenecké přesile.

Causa Karl Dönitz

Nadřízení a většina podřízených si ho nemohla vynachválit. Když ho soudili za válečné zločiny, sovětský žalobce po něm hodil slovem velkopirát a žádal jeho hlavu. Pamětníci bitvy o Atlantik umírají, Dönitz dál rozděluje německou společnost. 

Černá brigáda – díl I. „1939 - První boj“

Polská 1. obrněné divize je bezpochyby jednou z nejznámějších jednotek polské armády. Vojáci, kteří v ní sloužili, byli účastníky tří kampani druhé světové války – v září 1939 bránili Polsko pod bojovou zástavou 10. jezdecké brigády, poté bojovali ve Francii v řadách 10. obrněné jezdecké brigády a po reorganizaci ve Velké Británii na 1. obrněnou divizi, se účastnili poslední etapy války v západní Evropě.

Během celé své existence zachovala divize kontinuitu svých tradic, její základ tvořily stejné jednotky, stejní vojáci a co je ojedinělé, bojovala pod velením stejného velitele – generála Maczka.

Černá brigáda – díl II. „1940 - Francouzské intermezzo“

Polská 1. obrněné divize je bezpochyby jednou z nejznámějších jednotek polské armády. Vojáci, kteří v ní sloužili, byli účastníky tří kampani druhé světové války – v září 1939 bránili Polsko pod bojovou zástavou 10. jezdecké brigády, poté bojovali ve Francii v řadách 10. obrněné jezdecké brigády a po reorganizaci ve Velké Británii na 1. obrněnou divizi, se účastnili poslední etapy války v západní Evropě.

Během celé své existence zachovala divize kontinuitu svých tradic, její základ tvořily stejné jednotky, stejní vojáci a co je ojedinělé, bojovala pod velením stejného velitele – generála Maczka.

Černá brigáda – díl III. „1944 - Z Normandie do Německa“

Polská 1. obrněné divize je bezpochyby jednou z nejznámějších jednotek polské armády. Vojáci, kteří v ní sloužili, byli účastníky tří kampani druhé světové války – v září 1939 bránili Polsko pod bojovou zástavou 10. jezdecké brigády, poté bojovali ve Francii v řadách 10. obrněné jezdecké brigády a po reorganizaci ve Velké Británii na 1. obrněnou divizi, se účastnili poslední etapy války v západní Evropě.

Během celé své existence zachovala divize kontinuitu svých tradic, její základ tvořily stejné jednotky, stejní vojáci a co je ojedinělé, bojovala pod velením stejného velitele – generála Maczka.

Češi ve službách Luftwaffe?

Hlásím, že včera v důstojnické jídelně na mne vznesl jeden anglický Flight Lieutenant dotaz – kolik prý Čechů létá v Luftwaffe proti RAF? Řekl jsem mu, že samozřejmě nikdo, pokud je mi známo! Na to mi ale citoval příběh, kdy v loni nad Maltou byl sestřelen německý letoun, jehož pilot byl český důstojník, který byl vzat do anglické jídelny, opit, prohlásil, že raději pro Hitlera létá, než pracuje v továrně!
Hlášení Squadron Leadera (S/Ldr – major) Vlastimila Veselého ze dne 20. dubna 1943 na Inspektorát československého letectva v Londýně.

Česká legenda na anglickém nebi

Byl to pilot, jaký dosud neexistoval a ani nebude existovat. Sám se pouštěl do souboje s převahou nepřítele. Létal sám, neočekávaně přepadal Němce. Byl nejlepším střelcem - kdykoli stiskl spoušť svého kulometu, zřítil se dolů jeden Němec...

České významy hodností wehrmachtu

Vzhledem k tomu, že v mnoha médiích se lidé stále musejí potýkat s mnoha rozličnými verzemi významů hodností německých vojáků II.světové války, rozhodl jsem se napsat jednoduchou tabulku, která vychází z logiky hierarchie vojenských hodností, přičemž tedy není vázána jen na české, popř. anglo-americké ekvivalenty, jež vnáší do celé problematiky pouze zmatek.

Československé letectvo v sudetské krizi - obecná úvaha

Letectvo tvořilo jednu ze šesti hlavních zbraní československé branné moci, přičemž za téměř 20 let své existence si vytvořilo vcelku výlučné postavení, rozeznatelné na první pohled barvou vojenských stejnokrojů, odlišnou pobočnou zbraní a honosnými odbornostními odznaky. Specifické postavení zbraně bylo dáno také zvláštním způsobem řízení, kdy pro ně byl v mírovém období vyčleněn celý odbor ministerstva národní obrany. Od roku 1934 přešlo letectvo na trojstupňový systém velení na úrovni ministerský odbor – zemské velitelství – vojskové těleso, v roce 1936 bylo do této struktury začleněno také dělostřelectvo obrany proti letadlům.

Českoslovenští letci v polské kampani 1939

Nějaká hrdá pýcha vyrostla mi v srdci, když jsem překročil hranice a zaplašila vzpomínku na dítě a ženu. Radostně jsme šli vstříc polské stráži. „Kam jdete, proč jste odešli, válka nebude, legie nejsou“, atd. byla jejich slova. Svět se se mnou zatočil a v mozku zaburácelo rachotem hromu. Bohužel, bylo na tom 80 % pravdy. Organizace byla tak bídná, že jsme místy i žebrali o kousek chleba. Později se situace změnila k lepšímu, když jsme byli dopraveni do Bronovic. Já se rozhodl zůstat v Polsku. […] Za sychravé, deštivé noci, zajala nás Rudá armáda. Silní, robustní vojáci, divoce vyhlížející, přivítali nás divokou střelbou. Tu jsme poprvé pochopili duši ruského člověka. Má nařízeno jít a jde. Nařídí střílet, střílí! Kam? „Ničevo“ mávne rukou. Nastaly doby strastí.

Českoslovenští letci v sovětském zajetí 1939–1941

„Hlad nás donutil k žebrání o chléb u osadníků a při této příležitosti jsme se od nich dozvěděli, že prý Rudá armáda překročila 17. září hranice a jde na pomoc Polsku. Právě jsme všichni roztroušeni po vesnici, když přilétá v přízemní výšce 28 ruských strojů. Neznáme situaci, a když vidíme červenou raketu, vypálenou z jednoho letounu, poznáváme, že byl dán povel k běsnění, snad nejhorším v mém životě. Letouny bombardují z malých výšek vesnici všemi směry, tato je ihned v jednom moři plamenů, rozvířeném mohutnými detonacemi stojících muničních vozů. Po odbombardování zaujímají ruské letouny jinou formaci, takzvané ,kolo‘, a kulomety ostřelují ve vesnici každý cíl, jenž se zdá být ještě živým. Po hodině této výhně, kde pro kouř a sta mrtvých a raněných nevidíme jeden druhého, letouny odlétají a my se dostáváme ven z vesnice. Poslední naše věci zničily plameny, a tak jsem rád, že se shledávám s por. Lencem, rtm. Fornůstkem a des.Vyhnisem. Pátráme po svém útvaru, avšak marně.“

Tolik slova por. let.Václava Kopeckého, který posléze upadl do sovětského zajetí.

Českoslovenští stihači v bitvě o Franci - 1940

Článek popisuje strukturu francouzského stíhacího letectva na jaře 1940 a začlenění československých stíhačů do něj. Dále pak úspěchy jednotlivých čs. stíhačů u jednotlivých stíhacích perutí (GC - Groupe de Chasse) a to podle typu letadel.

Českoslovenští vojáci v prvním roce okupace

Pro značnou  část českého obyvatelstva neznamenal  Hitlerův  výnos o zřízení Protektorátu Čechy a Morava  konec jejich nadějí. Právě naopak, byla v něm přece naznačena možnost autonomního vývoje. Cílem dne bylo uchovat vše české, zachránit za každou cenu „autonomii“ českého národa.  Manifestační  církevní poutě, oslavy s uložením  Máchových ostatků  na Vyšehrad  a jiné akce na bázi vypjatého češství, agrarismu a katolicismu, byly konány v souladu s protektorátní vládou, jejíž představitelé se rovněž těchto akcí zúčastnili. Historik Jan Tesař označil toto období jako euforii „uslzené“ a často sentimentální  národní  jednoty. Rovněž je nutné přihlédnout k poměrně značné vstřícnosti některých vysoce postavených nacistických pohlavárů či německé okupační správy vůči vojenským gážistům.

Český a slovenský legion v SSSR (1939-1942)

Po obsazení Československa hitlerovským Německem v březnu 1939 stovky vlastenců opustily svou zemi, aby se za jejími hranicemi zapojily do boje proti okupantům. Jedna z cest vedla přes Polsko, kde se již 30.04. v Krakově formuje (tehdy ještě ilegálně) první čs. vojenská skupina. Nepřátelský postoj polské vlády však celou situaci komplikoval, a tak většina z nich zvolila možnost odcestovat do Francie, kde vstoupila do cizinecké legie (později 1. čs. divize). Teprve napadení Polska Německem umožnilo čs. dobrovolníkům získat oficiální statut vojenské jednotky nazvané Český a Slovenský legion. Do prvních bojů legionáři zasáhli v polovině září u Tarnopole a osady Hluboczek Wielki, přičemž se jim podařilo sestřelit nepřátelský JU 88. Hroutící se polská obrana a s ní související hrozba zajetí legionu Němci si vyžádala rozhodnutí podplukovníka Svobody postupovat jihovýchodním směrem s úmyslem překročit rumunské hranice. Následující vývoj však donutil velitele vyhledat "azyl" na východě, v Sovětském svazu.

Postupující Rudá armáda, která v návaznosti na doložky k sovětsko-německému paktu zahájila okupaci východního Polska, u osady Rakowiec 18.09. zajala větší část legionu a dopravila jeho příslušníky na sovětské území. Čs. legionáře tak čeká téměř tříleté období nejistoty v sovětských internačních táborech. Podívejme se, jak tuto skutečnost zachycují sovětské archivní dokumenty.

Četník Josef Bojas - Hrdinové z Kobylis

Bylo to 8. července 1943, kdy na střelnici v Kobylisích se musely dostavit deputace četníků z celého tzv. protektorátu – a to beze zbraně, aby se staly svědky bezpříkladného hrdinství a lásky k vlasti. Na rozkaz gestapa byli zastřeleni čtyři četníci pro odbojovou činnost proti říši. Zločin  Němců měl být odstrašujícícm příkladem pro ostatní.

Chamberlein k národu po anšlusu Rakouska 24.3.1938

Nyní se obrátím k situaci, kterou jsme dnes odpoledne obzvláště zaujatí. Vláda Jeho Veličenstva vyjádřila stanovisko, že nedávné dění v Rakousku vytvořilo novou situaci, a považujeme za správné vyhlásit závěry, ke kterým nás úvahy o těchto událostech vedly.

Cholmondeley 1940 - Příčiny a průběh jedné krize československé zahraniční armády

Když 1. září 1939 vypukla druhá světová válka, netrpělivě jsme očekávali příchod naší vojenské obvodní komise a pak nástup do armády. Uplynul měsíc září, pak říjen a vono nic. Dozvěděli jsme se o založení československé armády ve městě Agde a přesunu našich chlapců z cizinecké legie právě do této armády. [...] Nejednou jsem se obrátil na kapitána Michala, poručíka Křena a další, aby mi řekli, co bude s námi. Nikdo mi nic nevysvětlil. Jen pokrčili rameny a ústa nepromluvila.V té době už asi věděli o důsledcích uzavřeného paktu o neútočení mezi hitlerovským Německem a Sovětským svazem [...]. Z něho totiž vyplynuly dvě nesmírně závažné skutečnosti. Ta první by se mohla chlapsky pojmenovat rozdělení Polska. Dosud utajená. Ta druhá byl pokyn Komunistické internacionály řízené Stalinem všem komunistům, aby se nezúčastnili kapitalistické války. 

Michal Durkaj, bývalý španělský interbrigadista, Praha 1985

Chronologický výčet

Je to seznam plavidel, potopených, nebo poškozených útoky sebevražedných jednotek.

Churchill k národu po evakuaci Dunquerke 4.6.1940

V dlouhé sérii velmi prudkých bojů, jednou na této frontě, podruhé zas na jiné, bojujíc na třech frontách najednou, v bitvách dvou či tří divizí proti stejnému počtu nepřátel, někdy proti přesile, a bojujíc velmi tvrdě na staré zemi, kterou tak mnoho z nás tak dobře zná, naše ztráty přesáhly 30 000 padlých, zraněných a pohřešovaných. Využívám této příležitosti, abych vyjádřil, že Sněmovna cítí s těmi, kteří utrpěli bolestivou ztrátu či kteří jsou stále v nejistotě.

Clay - Eva

Působení paradesantní skupiny Clay - jednoho z nejúspěšnějších výsadků do Protektorátu.

Corpo Aereo Italiano v Bitke o Britániu

Jedna z najlepšie zdokumentovaných epizód Bitky o Britániu zachytáva aktivity Corpo Aereo Italiano, keď mala Regia Aeronautica umiestnené svoje sily v Belgicku. Tieto sily mali asistovať Nemcom pri náletoch na ciele na ostrovoch. Nie je jasné čo chcelo účasťou v tejto operácií dosiahnuť talianske vrchné velenie.

ČSR na podzim 1938 z ekonomicko-právního hlediska

Podzim 1938 je dostatečně znám z per historiků v československých dějinách, kdy došlo v důsledku odstoupení pohraničí k zániku první Československé republiky a vzniku druhé Česko-Slovenské republiky. Proto bych zde nechtěl opakovat všechny ty známa fakta. Pokusil bych se do této doby vcítit postojem chladnokrevně uvažujícího obchodníka, jehož cílem je přežít na trhu a s tím přistupme vždy k řešení problémů. Proto se můj milý čtenáři na chvíli oprosti od jakékoliv ideologie. Před několika lety jsem si přečetl knihu od vynikajícího myslitele Mistra Suna: “O umění válečném”. V této knize mě upoutala jeho myšlenka, že za porážku si každý může sám. Zatímco vítězství je výsledkem schopností vítěze a neschopnosti poraženého.

Curtiss C-46 Commando

Curtiss Commando se zrodil jako návrh na 36ti místné komerční dopravní letadlo s přetlakovou kabinou, označený jako „CW-20“. Vývoj začal v roce 1936 konstrukční tým firmy Curtiss, který vedl George W. Page. CW-20 byl plánován jako větší, spolehlivější a výkonnější konkurent letounu Douglas DC-3, který v té době právě vstupoval do služby.

Curtiss-Wright CW-21 aneb americký Interceptor v rukou holandských pilotů, 2. část

K prvnímu japonskému náletu na Jávu došlo 2. února 1942. Curtiss-Wrighty ten den zůstaly na zemi. Prvně proti nepříteli vzlétly až další den, tedy 3. února 1942. Japonci zaútočili sedmdesáti bombardéry Mitsubishi G3M Nell z Takao Kókútai, Kanoya Kókútai a 3. Kókútai, jejichž vzdušné krytí zajišťovalo čtyřiačtyřicet stíhacích Mitsubishi A6M Reisen (Zero) od Tainan Kókútai a 3. Kókútai.

Dánský příběh Davidovy hvězdy

Příběhy Židů za druhé světové války nám přijdou mnohdy "zcela známé" a prozkoumané do nejmenších detailů. Deportace a systematické vraždění Židů bylo vynuceno nacisty a nebylo proti němu odporu, snad s výjimkou pár statečných jednotlivců, kteří se snažili Židům na vlastní pěst pomoci. Přesto existuje země, která dokázala nacisty v boji o životy svých Židů porazit na plné čáře. Tou zemí je Dánsko.

Dějiny bleskové války

Blesková válka, neboli Blitzkrieg, představuje jeden z výrazných fenoménů 20. století, byť by to bylo jen z toho prostého důvodu, že měla zásadní vliv na dění 2. světové války, doposud nejkrvavějšího konfliktu v lidských dějinách. Cílem naší práce je pokusit se o co nejlepší zmapování vývoje bleskové války od jejích prapočátků za 1. světové války přes myšlenkový vznik ve 20. a 30. letech a praktické uskutečnění za 2. světové války až po současnost s jejími konflikty.

Dějiny bleskové války

Blesková válka, neboli Blitzkrieg, představuje jeden z výrazných fenoménů 20. století, byť by to bylo jen z toho prostého důvodu, že měla zásadní vliv na dění 2. světové války, doposud nejkrvavějšího konfliktu v lidských dějinách. Cílem naší práce je pokusit se o co nejlepší zmapování vývoje bleskové války od jejích prapočátků za 1. světové války přes myšlenkový vznik ve 20. a 30. letech a praktické uskutečnění za 2. světové války až po současnost s jejími konflikty.

Dewoitine D.520 02 - Se všemi – proti všem

Liknavostí vlády se nejvýkonnější francouzská stíhačka dostala do výroby pozdě. Na začátku druhé světové války dostaly jednotky jen prvních pár kusů. Po porážce Francie létaly D.520 na různých bojištích, pod různými výsostnými znaky, na straně Osy i proti ní, proti Spojencům i na jejich straně.

Diplomová práce: Válka v severní Africe 1941 - 1943 z pohledu dobového nacistického tisku Sudetské župy

10. června 1940, v době probíhající druhé fáze bitvy o Francii, jež spěla k drtivému německému vítězství, ve chvíli, kdy se na jih Francie valily tankové divize skupin „Guderian“ a „Kleist“, rozhodl se italský vůdce Benito Mussolini ke vstupu své vlasti do války a vtrhl do jihovýchodní Francie. Zatáhl tak svou říši do války, na niž nebyla dostatečně připravena. Po vyřazení francouzského loďstva spoléhal na svou námořní sílu ve Středozemním moři a také na možnost využití svých jednotek dislokovaných na africkém kontinentu. Jeho jediným významným nepřítelem byla nyní, po vyřazení Francie, Velká Británie. S ní se mohl utkávat právě ve Středozemním moři a v Africe...

Dlhý zápas Rudolfa Vrbu

Rudolf Vrba nebol iba mužom, ktorý ušiel z koncentračného tábora Auschwitz a povedal svetu pravdu o tamojšom vyvražďovaní Židov. Bol aj mužom, ktorý mal ostrý konflikt s izraelskými Židmi po druhej svetovej vojne a ktorého meno nie je dodnes medzi Židmi dostatočne známe.

Dnešní „Nazi Armee Fraktion“

Každý, kdo si při čtení titulku vzpomněl na Rote Armee Fraktion, vyhrál a může si podle oné televizní soutěže moderované panem Nárožným dojít do vlastní lednice pro láhev piva. Pro nepamětníky jen připomenu, že Frakce Rudé armády (německy Rote Armee Fraktion, RAF) byla západoněmecká levicová teroristická skupina působící v letech 1970-1998. Říkali si komunistická městská partyzánská skupina a vyhlašovali, že jsou revolucionáři reagující na nepotrestané nacistické zločiny či na to, že se Německo " nevyrovnalo se svou minulostí". Což byla v zásadě pravda a oni to takzvaně "řešili" vraždami a atentáty.

Do 335 Pfeil 01 - Elegantní tandem

Do 335 Pfeil byla jedním z nejrychlejších letounů s pístovým motorem vyvinutým během 2. světové války. Přestože samotná koncepce byla starší, popudem k jejímu dokončení se stalo až nasazení rychlých britských letounů Mosquito a stále se zhoršující situace nacistického Německa. Letoun měl splňovat Hitlerovu vizi rychlého bombardéru.

Do 335 Pfeil 02 - Příliš pozdě

Do 335 Pfeil s tandemovými motory neměla cestu k sériové výrobě vysypanou růžovými lístky. Její neobvyklá konstrukce však zaujala samotného Vůdce, a nakonec se podařilo několik desítek strojů vyrobit.

Do Arnhemu neprejdu !

Nemecká 107. Tanková brigáda čelí britskému XXX. zboru na pekelnej ceste do Arnhemu.

Dobytí Guamu

Jestliže na čerstvě otevřeném západoevropském válčišti se od 6. června 1944 generál Eisenhower strachoval o postup invazních spojeneckých jednotek do hloubi Francie, v Tichomoří jeho velitelští kolegové admirál Nimitz a generál MacArthur měli obdobné obavy o operaci "Forager", jejíž provedení svěřili admirálu Spruancemu. Začátkem léta 1944 situace nazrála natolik, že americké tichomořské síly si mohly troufnout zaútočit na Marianské ostrovy - na "vnitřní závoru" tarasící další postup k japonským domácím ostrovům.

Dodávky tanků Sherman do Velké Británie a „sedmnáctiliberka“

Ozbrojené síly britského impéria byly vůbec největším zahraničním uživatelem tanků Sherman. Z celkové produkce 49 234 Shermanů bylo do Velké Británie dodáno celkem 17 181 kusů (v tom jsou ovšem pochopitelně započítány i tanky, které byly používány v jednotkách z britských dominií — Kanada, Austrálie a Nový Zéland — a kolonií, případně i ve spojeneckých, kupř. polských jednotkách).

Druhá svetová vojna v Pacifiku z pohľadu konceptu totálnej vojny

Táto analytická štúdia sa zameriava na koncept totálnej vojny a pokúsime sa v nej odpovedať na otázku, či možno stret USA a Japonska v Pacifiku počas druhej svetovej vojny označiť za totálnu vojnu. Hneď na úvod je potrebné vymedziť si pole skúmania. Hoci v Pacifiku sa stretlo niekoľko bojujúcich národov, zameriame sa špecificky len na USA a Japonsko a ich boje v oblasti Tichého oceánu. Tieto dve krajiny si autor vybral zámerne, pretože zviedli podstatnú časť bojov, ktoré sa na Ďalekom Východe okrem Pacifiku viedli aj na kontinentálnej Ázii. Cieľom autora je, aby výsledok tejto práce prispel k poznaniu o druhej svetovej vojne na Ďalekom Východe. Redukciou výskumného poľa zostáva otvorený priestor na možný podobne zameraný výskum, ktorý by doplnil výsledky, ku ktorým sa v tejto práci dopracujeme.

Dva souboje palubních stíhačů Jeho Veličenstva

Během 2. světové války vybojovali stíhači britského námořního letectva (FAA) kolem 400 sestřelů. Dalších zhruba 50 sestřelů jim velení přiznalo jako pravděpodobné. Velkou část z těchto vítězství stíhači vystříleli v kritické fázi konfliktu, v letech 1940 až 1942, zbraněmi tak podřadných leteckých typů, jaké představovaly víceúčelové stroje Blackburn Skua nebo dvoumístné palubní stíhačky Fairey Fulmar. Podmínky, za jakých britští námořní stíhači čelili německým a italským letounům, pomohou přiblížit dva z mnoha soubojů té doby.

Dvě tváře neobyčejného vojáka

Osud plný kotrmelců a zvratů přivedl mjr. Jaromíra Nechanského v červnu 1950 pod pankráckou šibenici.
Na budově Generálního štábu Armády české republiky v Praze-Dejvicích se nachází nenápadná deska se jmény vojáků, kteří byli postiženi komunistickým režimem. A právě o ni, resp. o jedno jméno na ní, se před časem rozpoutal zuřivý mediální boj: Někteří jedinci se dožadovali, aby byl z této bronzové desky odstraněn Jaromír Nechanský. Gen. Píka se prý musí v hrobě obracet, když se tolik let po válce ocitl ve společnosti tohoto člověka. V životě ale nic nebývá pouze černé či bílé. Lidé nejsou jen odvážní či zbabělí. Každá bytost je totiž namíchána z tisíce ingrediencí, a je mnohdy velice složité rozeznat, zda převládají ty pozitivnější či ty méně pozitivní. Stejně tomu bylo i v případě mjr. Jaromíra Nechanského. A právě proto je dobré připomenout si jeho životní příběh podrobněji.

Dwight David Eisenhower

Život a dílo někdejšího vrchního velitele spojeneckých vojsk ve druhé světové válce a významného poválečného amerického prezidenta.

Eduard Martinko

Čech žijící v Chorvatsku, dosáhl v rámci JG 52 12 potvrzených a 1 nepotvrzeného sestřelu při bojích na východní frontě.

Edward Lister Gimbel

Edward L. Gimbel byl jedním z mnoha Američanů, kteří se po vypuknutí druhé světové války zapojil do bojů po boku Britů, svou bojovou pouť ale zakončil sestřelením nad Prahou v řádách slavné americké 4. stíhací skupiny.

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 1.

První díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku - "Jak moc byla tato pomoc pro SSSR přínosná?" Podle většiny názorů by Sovětský svaz Německo porazil i bez této pomoci. Je asi jasné, že tyto informace proudí především z řad komunistických historiků, nícméně jaká je vlastně realita?

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 10.

10. díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR.

„Sovětský svaz by se bez dodávek spojeneckých letadel v kritické situaci neobešel!“ vs. „Dodávky letadel tvořily pro Sovětský svaz pouze 2 % všech strojů.“
Toto jsou pouze dva z celkových pohledů na problematiku dodávek letecké techniky v rámci Lend Lease. Jaké jsou však reálné údaje a data za roky 1941 a 1942?

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 11.

11. díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR.
„Sovětský svaz by se bez dodávek spojeneckých letadel v kritické situaci neobešel!“ vs. „Dodávky letadel tvořily pro Sovětský svaz pouze 2 % všech strojů.“
Toto jsou pouze dva z celkových pohledů na problematiku dodávek letecké techniky v rámci Lend Lease. Jaké jsou však reálné údaje a data za roky 1941 a 1942?

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 13.

Třináctý díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR, snažící se odhalit základní otázku - jaké dopady na rozpočet státu měla spolupráce LL a dále, zaplatili Sověti někdy za masivní dodávky od Spojenců? Obojí problematika je do dnešních dnů interpretována laiky (např. politickými komentátory), politiky i historiky velmi kreativně.

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 3.

Třetí díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku - "Jak moc kritická byla potravinová pomoc pro SSSR?" Podle většiny názorů by Sovětský svaz Německo porazil i bez této pomoci. Je asi jasné, že tyto informace proudí především z řad komunistických historiků, nicméně jaká je vlastně realita?

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 4.

Čtvrtý díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku: "Jak moc kritická byla technologická pomoc pro SSSR?" Velmi málo zmiňovaná součást pomoci Lend-Lease, která však dle mého názoru byla jednou z velmi důležitých, avšak přesto ne moc viditelných částí programu!

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 5.

Pátý díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku: „Jak moc kritická byla technologická pomoc pro SSSR?“ Velmi málo zmiňovaná součást pomoci Lend-Lease, která však dle mého názoru byla jednou z velmi důležitých, avšak přesto ne moc viditelných částí programu!
... Pokračování ...

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 6.

Šestý díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku: "Jak moc kritická byla pro SSSR pomoc v logistice?" Velmi často analyzovaná kapitola zejména s ohledem na dodávky nákladních automobilů, nicméně lehce opomíjená v části věnované železnici a celkové železniční infrastruktury.

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 7.

Sedmý díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku: „Jak moc kritická byla pro SSSR pomoc v logistice?“ Velmi často analyzovaná kapitola zejména s ohledem na dodávky nákladních automobilů, nicméně lehce opomíjená v části věnované železnici a celkové železniční infrastruktury.

Ekonomická situace SSSR v průběhu 1941-42 a spojenecká pomoc Lend-Lease - díl 9.

9. díl ze série věnované dopadu pomoci Lend-Lease na válečné úsilí SSSR snažící se zodpovědět základní otázku: „Jak moc kritická byla v pomoc v tancích (především z Británie) pro SSSR v roce 1941 a 1942?“ Po dlouhou dobu byla tato část pomoci (tanky a letadla) Lend-Lease velmi podceňována a opomíjena. Teprve až výzkumy z roku 2006 vnesly nové světlo do této problematiky.

Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců na Jesenicku v letech 1945-1947

Úvod

„Spravedlivá odplata všem přímým i nepřímým, aktivním i pasivním viníkům války pro poučení všem budoucím a – definitivně se rozejít! Jinak by se po této hrozné válce musilo dojít mezi našimi národy k neslýchanému masakru! Tomu můžeme a musíme stůj co stůj svým definitivním rozchodem zabránit!“ Tak viděl prezident Edvard Beneš konec česko-německého soužití na československém území po skončení druhé světové války.

Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců na Jesenicku v letech 1945-1947

1. Vývoj Jesenicka do roku 1945

Po ukončení první světové války v roce 1918 přivítali místní Němci, že vznikla samostatná provincie Sudetenland, která by měla být součástí takzvaného Německého Rakouska. Tento krok výrazně podporovali i němečtí sociální demokraté. To se však nestalo, československá vláda chtěla zachovat historické hranice republiky, ke kterým patřily i Sudety, proto byla provincie v prosinci 1918 rozpuštěna.

Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců na Jesenicku v letech 1945-1947

2. Okolnosti a průběh vysídlení Němců

S blížícím se koncem války byla stále aktuálnější otázka neblahého národnostního složení v Československu. Výrazná německá menšina, která po sčítání v roce 1930 tvořila v ČSR přibližně 21,9 % obyvatel, svých chováním v průběhu třicátých let, zejména pak v době Mnichova a následného zřízení Protektorátu Čech a Moravy, zavdala českému národů mnoho důvodů pro urychlené oslabení jejího vlivu. Jedním z řešení bylo její vysídlení z československého území.

Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců na Jesenicku v letech 1945-1947

3. Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců

Jesenicko bylo jednou z mála oblastí, kde podle mého názoru nebylo hlavním problémem zajištění řádného odsunu Němců, ale především to, jak se s tímto vysokým úbytkem obyvatel vypořádat. Drastická ztráta téměř 85 % populace může už způsobit demografický kolaps kraje, takže bych pominula jakékoli morální hodnocení vysídlení německého obyvatelstva a zaměřila bych se na ekonomické a sociální důsledky tohoto procesu. Kapitolu bych však zahájila tématem nového osídlení Jesenicka, které bylo pro zachování okresu a jeho hospodářskou obnovu po druhé světové válce nezbytné, a které naprosto změnilo jeho národní charakter.

Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců na Jesenicku v letech 1945-1947

Závěr

Jeden z argumentů pro odsun Němců bylo i to, že se Československo chce zbavit národnostních menšin, které by mohly postavení Čechů a Slováků v budoucnosti ohrozit. Chce zahájit novou etapu dějin s jednolitou skladbou obyvatel tvořenou českými a slovenskými občany. Avšak Jesenicko osídlili příslušníci nejen z československého území, ale i ze zahraničí. Přišli sem lidé z Bulharska, Rumunska, Itálie, reemigranti z Ukrajiny či Volyně. Místní lidé se snažili odgermanizovat vše, co jen šlo a přitom byli nuceni přijímat nové zvyky a tradice od dalších národů. Toto složení Jesenicko destabilizovalo nejen kulturně, ale ovlivnilo i sociální vztahy mezi obyvateli, kteří k sobě z počátku neměli vůbec důvěru. Tuto problematiku bych vystihla frází „jedni cizinci dveřmi ven, druzí oknem zpátky".

Ekonomické a sociální dopady odsunu Němců na Jesenicku v letech 1945-1947

Bakalářská práce se zaměřuje na jeden z přelomových okamžiků v historii Jesenicka, odehrávající se v letech 1945 – 1947, kdy z této téměř německé pohraniční oblasti byla v rámci odsunu Němců vysídlena většina místních obyvatel. V první části práce je zhodnocen vývoj česko-německých vztahů na Jesenicku. Druhá část kromě samotného odsunu podrobněji analyzuje jednotlivá opatření proti Němcům spolu s ústředními Benešovými dekrety.  Cílem práce je zhodnotit důsledky odsunu, o kterých pojednává její třetí část. Hlavní důraz je kladen na ekonomické a sociální dopady, doplněné o praktickou ukázku změn v majetkoprávních vztazích v jedné z jesenických obcí. Součástí analýzy je i nahrazení německé menšiny novými osadníky v procesu osídlení. Práce se opírá o nevydané (archivní, oral history) a vydané prameny a odbornou literaturu, využívá historické a ekonomické metody (mj. statistickou, biografickou).

Emil Fechtner

Dosáhl jednoho z prvních sestřelů mezi čs. piloty v Bitvě o Británii, nositel DFC, zemřel při srážce s jiným strojem v říjnu 1940.

Erhard Raus

Správné zhodnocení protivníků… odvaha vyklidit na krátký čas pole, mete-li před sebou pouze nevelké uskupení, energie vložená do ostrých pochodů, smělost při náhlých útocích, zvýšená aktivita, kterou velké duše nabývají v okamžiku nebezpečí – tohle jsou základ takových vítězství.

Ernst Barkmann

Několik zajímavostí ze života tohoto tankového velitele.

F. Kriegel - politik, který zachránil československou čest (I.)

Před 100 lety, dne 10. dubna 1908, se narodil v Stanislawowe František Kriegel. Pozoruhodným způsobem se zapsal do našich moderních dějin. Chudý židovský chlapec z Haliče byl totiž jediným československým vrcholovým politikem-zajatcem, který v pohnutých srpnových dnech řekl Brežněvovi NE! a nepodepsal moskevský diktát a tak zachránil naši československou čest. Známý český filosof Karel Kosík jednou řekl, že se pokusil nalézt v českých dějinách podobný čin: srovnat ho lze pouze s jednáním Jana Husa v Kostnici.

F. Kriegel - politik, který zachránil československou čest (II.)

František Kriegel, československý politik, který nepodepsal v srpnu 1968 souhlas s diktátem Moskvy, by se byl v těchto dnech dožil stovky let. Ve druhé ze tří částí zastihneme Františka Kriegla během Pražského jara a invaze pěti armád Varšavské smlouvy. Tento portrét Františka Kriegla vyšel v mírně odlišné podobě také v exilových "římských" Listech a připomenou jej Listy č. 2/2008, vycházející v tomto měsíci.

F. Kriegel - politik, který zachránil československou čest (III.)

František Kriegel, československý politik, který nepodepsal v srpnu 1968 souhlas s diktátem Moskvy, by se byl uplynulý čtvrtek dožil stovky let. Závěrečná část vzpomínek je věnována době po roce 1968, kdy se tehdejší komunistický režim snažil Františku Krieglovi všemožně znepříjemnit život. Zlomit jej však nedokázal. Jeho podpis se objevil pod Chartou 77 mezi prvními. Tento portrét Františka Kriegla vyšel v mírně odlišné podobě také v exilových "římských" Listech a připomenou jej Listy č. 2/2008, vycházející v tomto měsíci.

F6F Hellcat a jeho verze

Vznik, vývoj a verze jednoho z nejúspěšnějších amerických palubních stíhacích letounů 2. světové války.

Falca ve službách Luftwaffe

V noci z 11. na 12. březen 1944 vzlétlo pět německými piloty ovládaných dvouplošníků Fiat CR.42LW z Nachtschlachtgruppe 9 k útoku proti spojeneckým pozicím na italské frontě. Více než tři roky poté, co z prvoliniové výzbroje Luftwaffe zmizely noční stíhačky Arado Ar 68, začalo německé letectvo opět bojově používat stíhací dvouplošníky. Samozřejmě již ne v jejich původní stíhací roli, nýbrž k nočním bitevním akcím.

Fašistické Španělsko a Portugalsko

Brzy po první světové válce vznikl nový nepřítel demokratických a socialistických sil - fašismus. Je specifickým jevem první poloviny 20. století. Fašismus, co se týče ideologie, do sebe vstřebával všechno, co mohlo najít ohlas v masách. Jeho východiskem byl nacionalismus a šovinismus a nepohrdl také extrémním rasismem. Jeho myšlenky byly vždy velmi pružné a ochotně se přizpůsobovaly situaci. Vždy se snažily získat pozornost.

Finská obrněná technika 1917 - 1945

Je až podivuhodné, co má naše malá země společného s Finskem. Obě země vznikly jako důsledek čtyřletého krvavého konfliktu, který navždy změnil zavedené pořádky v Evropě a díky němuž došlo k rozpadu několika monarchií. Obě země pak po poválečné konsolidaci přežívaly krátké období klidu mezi válkami, ovšem přímo i nepřímo ohrožovány silnějšími či ambicióznějšími sousedy.

Francouzi z britských letišť

Úvodní etapa spojenectví mezi Francií a Spojeným královstvím v pohnutých časech 2. světové války skončila podepsáním francouzsko-německého příměří 22. června 1940. Francie, drcená postupem německých vojsk, se ze spojeneckého svazku vyvázala a osudy obou mocností se načas rozdělily. V tomto prvním válečném období operovalo z francouzských základen velké množství letadel britského RAF. Přítomnost francouzských letounů na britských letištích byla naopak ve stejné době poměrně řídká.

Francouzské bombardéry nad Sedanem

Večer 13. května 1940 si francouzské velení konečně začalo uvědomovat vážnost situace na frontě držené u Sedanu 2. armádou. Na základě rozkazu Gén. Vuillemina měla být následujícího dne do bitvy vržena 1ère Division Aérienne (1. letecká divize), působící v ZOAN a soustřeďující jádro francouzských bombardovacích útvarů. O rozsahu výzbrojové krize Armée de l´Air svědčí skutečnost, že celé na frontě operující francouzské bombardovací letectvo (útvary 3. letecké divize,působící ve východní letecké operační oblasti ZOAE, byly po zahájení německé ofenzivy podřízeny 1. letecké divizi) disponovalo 14. května 1940 pouhými 65 bojeschopnými stroji. Z nich jen 27 představovalo stroje moderních konstrukcí LeO 451 a Bre 693. Právě akutní nedostatek moderních strojů donutil Francouze nasadit toho dne do denního útoku zastaralé Amioty 143,nazývané pro své nevzhledné hranaté tvary „Autobus Amiot“. Nízkými výkony se hodily pouze k nočním akcím, které také tvořily doposud jejich výhradní bojovou náplň.

František Chábera

Tento úspěšný pilot se narodil 5. ledna 1912 v Lansbergu v Německu. Po vyučení elektromontérem vstoupil do letectva a v letech 1930-1932 absolvoval Školu pro odborný dorost letectva u VLU v Prostějově. Poté sloužil jako stíhač u Leteckých pluků 4 a 2. Zde létal na letounech Avia Ba.33, Letov Š.20 a Š.31 a Škoda D.1. Pro své vynikající pilotní schopnosti pak od roku 1934 až do okupace působil jako zalétávací pilot u VTLÚ v Letňanech.

František Fajtl

Bránil svou vlast! Nečekal na svou zkázu a než aby doma pracoval pro Hitlerovu 'Třetí Ríši', utekl přes hranice a přidal se ke Královskému letectvu, protože věděl, že je to jediná možnost, jak proti nacistickému teroru bojovat.

Fregatní kapitán Erich Topp

Třetí nejúspěšnější ponorkový velitel s 192 209 BRT, Nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi a Meči.

Friedrich August Freiherr von der Heydte

Friedrich August Freiherr von der Heydte se stal legendou německých výsadkových vojsk. Během 2. světové války bojoval na všech evropských bojištích i v severní Africe. Pro své silné katolické přesvědčení získal přezdívku "výsadkář s růžencem".

Generál Bonifác Káňa

Voják rakousko-uherské monarchie, Srbska, Ruska a Československa. Legionář, generál a vězeň a oběť gestapa.

Generál Hideki Tódžó

Premiér a vrchní vojenský velitel císařského Japonska odsouzený a popravený spojenci jako válečný zločinec.

Generaloberst Paul Nikolaus von Falkenhorst

Paul Nikolaus von Falkenhorst (* 17. ledna 1885 – † 18. června 1968) - německý generál, bojující v 1. světové i 2. světové válce, velitel invazních vojsk do Dánska a Norska v roce 1940, který se významnou měrou podílel na přípravě obsazení těchto tehdy neutrálních státu. Poté až do roku 1944 velitelem německých vojsk v Norsku. Po válce obžalován, shledán vinným a odsouzen k trestu smrti...

Generálporučík Hyazinth hrabě Strachwitz von Grossgauch-Gamnitz

Čtrnáckrát byl raněn. Operoval s deseti tanky 150 km za sovětskou frontou a beze ztrát se vrátil na základnu. Na severu východní fronty se zmocnil Tukumi, města, které mělo velký význam pro další operace a bylo považováno skoro za nedobytné. Strachwitz protivníka obelstil, město obešel a bleskově zaútočil. Jeho tanky se s rachotem řítily ulicemi, ve kterých stálo 50 tanků typu T-34 a SU-85 s hlavněmi namířenými na západ. V několika minutách stály v jednom plameni. Byl bezpochyby nejnápadidějším tankovým velitelem, mistrem “malého boje“, v němž na svou pěst s několika málo tanky dosahoval neuvěřitelných úspěchů.

George Beurling - Posedlý bojem

Charakter válečných hrdinů bývá různý, ale ti nejodvážnější a nejúspěšnější obvykle vynikají povahovými vlastnostmi, se kterými se v míru žije dosti obtížně. George Beurling, kanadské stíhací eso s více než 30 oficiálně uznanými sestřely, patřil k těmto kontroverzním válečným rváčům. On však měl v sobě i cosi navíc – mj. mimořádný střelecký talent, který se mu stal posedlostí.

George Frederick Beurling

Tento nejúspěšnější kanadský stíhač druhé světové války se narodil 6.12.1921 v Montrealu. Jeho otec byl Švéd a matka Angličanka. Létat chtěl již od mládí a pokusil se vstoupit do RCAF, ale protože neměl středoškolské vzdělání nebyl přijat. Absolvoval tedy soukromé hodiny létání a po vypuknutí Zimní války chtěl vstoupit do finského letectva, ale nedostal svolení od rodičů, které potřeboval, protože ještě nebyl plnoletý ...

George Smith Patton

Životopis legendárneho amerického generála a priekopníka v používaní tankov, ktorý sa podieľal na osvobodení Európy a spolu so svojou slávnou 3. armádou se dostal až na územie Československa.

Group Captain Denys Edgar Gillam

První velitel B letky 312. čs.stíhací perutě RAF a významný velitel jednotek stíhacích bombardérů RAF během 2. světové války.

Gurkhové - Díl I.

Narodili se ve stínu nejvyššího pohoří světa. Jsou pověstní svou odvahou a houževnatostí, neustávající dobrou náladou, ale především osobitým stylem boje. Ačkoli se jejich rodná země v posledních dvou stoletích oficiálně nezapojila do žádného většího válečného konfliktu, elita jejích synů bojovala a velmi často i krvácela v mnoha částech světa pod prapory Velké Británie či Indie.

Gurmán v první linii

Vladimír Přikryl nepatřil v době vypuknutí 2. světové války k nejmladším důstojníkům naší zahraniční armády – bylo mu již 44 let. Postupně se navíc zhoršoval jeho zdravotní stav. Dramatičnost okamžiků, kterými prošel nejen během válečné vřavy, by mu však mohli závidět i mnozí z jeho podstatně mladších kolegů. Obzvlášť poté co se nechal dobrovolně převelet na východní frontu.

Hans-Ulrich Rudel

Hans Rudel není takový typem německých "pancéřových es" jako Wittmann nebo Barkmann, protože byl "štukové eso" a ničil nepřátelské obrněnce ze vzduchu. Během jeho letecké kariéry zničil enormní počet nepřátelského materiálu, včetně 519 sovětských tanků.

Harrisova bitva o Berlín - Nezdařený pokus o ukončení války

Zachování morálky se v Německu stalo nejtěžším problémem, s jakým se domácí úřady potýkají. Povědomí o plném rozsahu důsledků vzdušného útoku se od zničení Hamburku rozšířilo do všech částí země a všeobecně převažuje postoj, že je třeba za každou cenu dospět k míru a zabránit ničení dalších německých měst.
Zpravodajská služba Královského letectva, listopad 1943

Heinrich Dammeier

životopis nositele Rytířského kříže Železného kříže, strojníka ponorkového námořnictva. Veterán ze španělské občanské války.

Heinrich Garbers

Poručík námořnictva v záloze. Nositel rytířského kříže za zpravodajské plavby v režii Abwehru uskutečněné v plachetnicích. Byl německým kapitánem, který urazil na bojových plavbách v době 2. sv. války nejvíce námořních mil.

Heinrich Himmler

Heinrich Himmler byl Říšským vůdcem SS (SS-Reichsführer), šéfem tajné státní policie Gestapo (Geheime Staatspolizei), velitelem zbraní SS Waffen-SS, ministrem vnitra v letech 1943 až 1945 a organizátorem hromadného vyvražďování Židů ve Třetí říši a na územích okupovaných Německem.

Heinz Pannwitz - vyšetřovatel atentátu na Heydricha

Kriminální rada Heinz Pannwitz je znám zájemcům o historii především jako vedoucí Zvláštní vyšetřovací komise po atentátu na Heydricha. Méně známé je jeho působení ve Francii, kde se ve funkci šéfa zvláštní komise snažil rozkrýt činnost sovětské špionážní sítě -  Rudé kapely. Jako kriminalista dával Pannwitz přednost psychologickému nátlaku před brutálními gestapáckými metodami. Při svém působení v Protektorátu i ve Francii se snažil zneužít zatčené odbojáře ke zpravodajským hrám s Londýnem a později i s Moskvou. Nejasnosti panují kolem jeho údajné spolupráce se sovětskou vojenskou rozvědkou - GRU.

Henschel Hs 126

Henschel Hs 126 byl hornoplošný pozorovací letoun určený pro spolupráci s pozemními jednotkami. Konstruktérem letounu byl ing. Friedrich Nicolaus, který vycházel ze staršího typu Hs 122. (přepracovaná verze).

Hermann Bernhard Ramcke

Generál výsadkových vojsk Hermann Bernhard Ramcke prokázal během své dlouhé vojenské kariéry v obou světových válkách odvahu a velitelské schopnosti, za které byl vyznamenán Rytířským křížem s meči a brilianty. Za péči, jakou vždy věnoval vojákům pod svým velením, si vysloužil přezdívku "táta Ramcke".

Hermann-Friedrich Joppien

Narodil se 19. července 1912 v Bad Hersfeldu. Vojenskou kariéru zahájil v říjnu 1931 jako pěšák u tehdejšího Reichswehru. V roce 1935 nastoupil službu u Luftwaffe. Začínal jako technický důstojník u jedné z letek těžkých stíhaček, ale v létě 1939 je přeložen k 1./JG 51, která létala s výkonnými Messerschmitty Bf 109.