Historie USS Yorktown (CV-5)
Stavba a počátek služby
Po zkušenostech s letadlovými loděmi přestavěnými z bitevních křižníků
třídy Lexington a malou letadlovou lodí
USS Ranger (CV-4), zadala US Navy stavbu dvou nových letadlových lodí, které byly rychlé, univerzální a při značně menším výtlaku byly schopny nést stejný počet letadel jako mnohem větší lodě
třídy Lexington. Stavba nových letadlových lodí měla mimo jiné pomoci snížit počet nezaměstnaných během Velké hospodářské krize.
Obě lodě začali budovat v roce
1934 a první z nich, podle které byla nazvána i celá třída, byla spuštěna na vodu
21.05.1934 v loděnicích
Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co.,
Newport News,
VA .
Tehdejší první dáma USA, paní Eleanor Rooseveltová, pokřtila nové plavidlo USS Yorktown (CV-5) podle místa, kde
George Washington porazil v roce
1781 anglického generála
Charlese Cornwallise během
Války za nezávislost. Započala tak novou tradici, podle které byly letadlové lodě US Navy pojmenovávány podle míst historických bitev nebo historických válečných lodí.
Po zařazení do služby dne
30.09.1937 na
Námořní základně v Norfolku se prvním velitelem lodi stal námořní kapitán
Ernest McWhorter. USS Yorktown (CV-5) pak vyplouvala na cvičné plavby u pobřeží Virginie a v Karibském moři. Období zkoušek skončilo
06.03.1938, kdy letadlová loď dorazila zpět do Norfolku a následující den byla umístěna v loděnici k provedení úprav a odstranění závad.
USS Yorktown (CV-5) 30.09.1937 během slavnostního zařazení do služby na námořní základně v Norfolku.Po ukončení oprav na
podzim 1938 opustila USS Yorktown loděnici a až do
února 1939 působila u východního pobřeží USA.
Jako vlajková loď 2. divize letadlových lodí se, spolu se sesterskou lodí
USS Enterprise (CV-6), účastnila v
únoru 1939 vojenského cvičení
"Fleet Problem XX". Během tohoto cvičení jedna ze skupin představovala evropskou mocnost, pokoušející se napadnout karibské pobřeží USA, zatímco druhá skupina pobřeží bránila. Operacím přihlížel i 26. prezident USA
Theodore Roosevelt Jr. z paluby těžkého křižníku
USS Houston (CA-30).
Po cvičení bylo rozhodnuto přesunout USS Yorktown (CV-5) do Tichého oceánu.
20.04.1939 loď opustila Hampton Roads, o týden později proplula Panamským průplavem a za několik dnů přistála na základně San Diego v Kalifornii.
V
dubnu 1940 se USS Yorktown účastnila dalšího velkého námořního cvičení, nazvaného
"Fleet Problem XXI". Toto cvičení tentokrát simulovalo především obranu Havajských ostrovů. V
září téhož roku se USS Yorktown stala jednou z prvních šesti lodí (a první letadlovou), na které byl nainstalován nový radar
CXAM-1.
Letadlová loď operovala v Pacifiku a kolem Havajských ostrovů až do
jara 1941.
V této době vrcholily úspěchy německých ponorek v Atlantiku a US Navy rozhodla o posílení Atlantické flotily. Součástí posil, spolu s bitevními loděmi
USS New Mexico (BB-40),
USS Idaho (BB-42) a
USS Mississippi (BB-41), třemi lehkými křižníky a 12 torpédoborci, se stala i USS Yorktown (CV-5).
20.04.1941 opustila letadlová loď
Stanici námořnictva Pearl Harbor a v doprovodu tří torpédoborců odplula do Atlantiku. V noci ze
06.05.1941 na
07.05.1941 proplula Panamským průplavem a
12.05.1941 lodě dorazily na Bermudy.
USS Yorktown (CV-5) na základně San Diego v červnu 1940, před vyplutím na HavajZačátek války
K obraně neutrality USA vyplula postupně USS Yorktown (CV-5) na celkem čtyři hlídky, proplouvajíce oblast mezi Newfoundlandem a Bermudami. Strávila zde téměř celý zytek roku.
02.12.1941 dorazila USS Yorktown (CV-5) do Norfolku a zde ji také zastihl japonský
útok na Pearl Harbor,
07.12.1941.
Na loď byla namontována nová protiletadlová děla
20 mm L/70 kanon Mark 4 a
16.12.1941 USS Yorktown (CV-5) opustila Norfolk, aby nejvyšší rychlostí vyrazila na západní pobřeží USA. Do San Diega loď připlula
30.12.1941 a stala se vlajkovou lodí nově vytvořeného
Úkolové uskupení 17 (TF-17), pod velením kontradmirála
Franka Jacka Fletchera.
06.01.1942 vyplula USS Yorktown (CV-5) s eskortou ze San Diega, aby doprovázela konvoj převážející posily na ostrov Tutuila v souostroví Americká Samoa.
USS Yorktown, spolu se sesterskou lodí
USS Enterprise (CV-6), opustily Americkou Samou
25.01.1941, aby se
Úkolové uskupení 8 (TF-8), vytvořené kolem
USS Enterprise (CV-6) oddělil od
Úkolové uskupení 17 (TF-17), vytvořeného kolem USS Yorktown (CV-5) a odplul k Marshallovým ostrovům.
USS Yorktown (CV-5) a její doprovod vyrazila
31.01.1942 ke Gilbertovým ostrovům.
01.02.1942, v
05.17 místního času, vzlétlo 11 torpédových letounů
Douglas TBD-1 Devastator a 17 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD-3 Dauntless, aby zaútočilo na japonské lodě a pobřežní vybavení na atolu Jaluit. Prudká bouře však úkol znemožnila a několik letounů bylo ztraceno.
Další letouny z USS Yorktown zaútočily na cíle na atolech Makin a Mili.
Útok byl pro Japonce naprostým překvapením, takže útočící letadla se nesetkala s žádným významnějším odporem, pouze jeden létající člun
Kawaniši H6K se pokusil napadnout americké torpédoborce, vyslané pátrat po sestřelených letcích. Protiletadlová palba jej však odrazila, aniž způsobil nějaké škody.
Jiný hydroplán
Kawaniši H6K využil nízkých mraků a zaútočil na samotnou USS Yorktown (CV-5), byl však sestřelen hlídkujícími stíhačkami
Grumman F4F Wildcat.
Druhý plánovaný nálet na atol Jaluit byl odvolán kvůli další prudké bouři a blížícímu se soumraku.
Úkolové uskupení 17 (TF-17) pak opustil oblast.
USS Yorktown (CV-5) následně odplula do
Pearl Harboru k doplnění paliva a zásob a
14.02.1942 vyrazila směrem ke Korálovému moři.
06.03.1942 se setkala s
Úkolovým uskupením 11 (TF-11), seskupeným kolem letadlové lodě
USS Lexington (CV-2), pod velením kontradmirála
Wilsona Browna a celý svaz zamířil k
Rabaulu a Gasmatě (japonsky Surumi) na Nové Británii, aby tyto japonské základny napadl. Jednalo se o akci, která měla krýt vylodění Australanů v Noumée na Nové Kaledonii a zároveň získat nové informace o japonském postupu.
Zatímco mohutný svaz (dvě letadlové lodě, osm křižníků a 14 torpédoborců) mířil k Nové Británii, Japonci se vylodili
07.03.1942 v zálivu Huon, u měst Salamaua a Lae na Nové Guineji.
Jakmile se kontradmirál
Wilson Brown dověděl o tomto vylodění, změnil cíl útoku a
10.03.1942, kdy se svaz nacházel v Papuánském zálivu, dal rozkaz k útoku. Nejprve odstartovala letadla z
USS Lexington (CV-2) a o 21 minut později, v
08.10, se vznesly letouny z USS Yorktown (CV-5). Letadla přelétla pohoří Owena Stanleye (centrální pohoří Nové Guineje) a po necelých 2 hodinách napadla japonské lodě kotvící u Lae a Salamauy a po skončení útoku se vrátila na paluby letadlových lodí. Ze 104 letounů se 103 bezpečně vrátilo, pouze jeden
Douglas SBD Dauntless byl sestřelen.
Úkolové uskupení 11 (TF-11) se pak bezpečně stáhl jihovýchodním směrem.
USS Yorktown v Korálovém moři v dubnu 1942USS Yorktown (CV-5) s
Úkolovým uskupení 17 (TF-17) pak hlídkoval v oblasti Korálového moře až do
dubna 1942, mimo dosah japonských letounů z pozemních základen, připraven v případě potřeby kdykoliv zasáhnout. Koncem dubna pak celý svaz
TF-17 odplul do rozestavěného přístavu Tongatapu na ostrovech Tonga k doplnění zásob a k provedení nezbytných oprav. USS Yorktown (CV-5) byla do té doby na moři nepřetržitě od
14.02.1942.
Bitva v Korálovém moři
👤Luky
🕔26.08.2005
Bitva v Korálovém moři byla jednou z velkých a důležitých námořních bitev odehrávajících se během druhé světové války v Tichomoří. Byla to první bitva letadlových lodí, kdy se nepřátelská loďstva ani na okamžik nezahlédla a veškeré ztráty způsobilo druhé straně pouze letectvo.
Přípravy k bitvě a přehled sil nasazených v této bitvě.
Zobrazit celý článek▸
👤Luky
🕔05.09.2005
Bitva v Korálovém moři byla jednou z velkých a důležitých námořních bitev odehrávajících se během druhé světové války v Tichomoří. Byla to první bitva letadlových lodí, kdy se nepřátelská loďstva ani na okamžik nezahlédla a veškeré ztráty způsobilo druhé straně pouze letectvo.
Počátek bitvy a první střety japonského a amerického loďstva.
Zobrazit celý článek▸
👤Luky
🕔11.09.2005
Bitva v Korálovém moři byla jednou z velkých a důležitých námořních bitev odehrávajících se během druhé světové války v Tichomoří. Byla to první bitva letadlových lodí, kdy se nepřátelská loďstva ani na okamžik nezahlédla a veškeré ztráty způsobilo druhé straně pouze letectvo.
Boje 8.5. a vyvrcholení bitvy.
Zobrazit celý článek▸
Díky prolomení japonských kódů a možnosti číst japonské depeše, se admirál
Chester William Nimitz, velitel amerického námořnictva v Tichomoří, dozvěděl o japonském plánu "MO", který mimo jiné předpokládal vylodění v Port Moresby na Nové Guineji
03.05.1942. Pokud by se Japoncům tento plán povedl, mohli by přímo ohrozit Austrálii a získali by základnu pro další expanzi.
Úkolové uskupení 17 (TF-17) s letadlovou lodí USS Yorktown (CV-5) proto opustil
27.04.1942 Tongatapu, aby se
01.05.1942 setkal jihozápadně od Nových Hebrid s Úkolové uskupení 11 (TF-11) v čele s letadlovou lodí
USS Lexington (CV-2), tentokráte pod velením kontradmirála
Aubreyho Wraye Fitche. Taktické velení nad oběma svazy převzal velitel
TF-17, kontradmirál
Frank Jack Fletcher, na palubě letadlové lodi USS Yorktown (CV-5).
Oba svazy
02.05.1942 doplnily palivo z doprovodných tankerů a pak se znovu rozdělily, když
TF-17 s USS Yorktown (CV-5) zamířil na západ a podle předchozí domluvy se měl znovu setkat s
TF-11 dne
04.05.1942. Ráno
03.05.1942 se však Japonci vylodili na ostrově Tulagi (Šalomounovy ostrovy) a kontradmirál
Fletcher o této akci dostal zprávu téhož dne pozdě večer.
Celý svaz okamžitě změnil kurs na sever a krátce po 7. hodině ráno,
04.05.1942 odstartovalo z paluby USS Yorktown (CV-5) 12 torpédových letounů
Douglas TBD-1 Devastator a 28 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD Dauntless, aby v
08.15 zaútočily na japonskou invazní flotilu. Potopily torpédoborec
Kikuzuki, dvě minolovky a několik vyloďovacích člunů a v
09.30 se vrátily na palubu letadlové lodi. O hodinu později vzlétla druhá útočná vlna 11 torpédových a 27 střemhlavých bombardérů, ale ani tentokrát nebyl nálet nijak úspěšný - poškozen byl hlídkový člun a sestřeleny dva hydroplány. Navíc útočníci přišli o jeden letoun, zničený protiletadlovou palbou.
Třetí vlna 21 střemhlavých bombardérů potopila pouze 4 výsadkové čluny. Letouny se vrátily na palubu USS Yorktown (CV-5) v
16.32 a celý svaz zamířil k jihu, kde se setkal
05.05.1942 ráno s
TF-11 kontradmirála
A. W. Fitche.
Krátce po setkání obou svazů sestřelila stíhačka z USS Yorktown (CV-5) japonský průzkumný hydroplán, ale japonské velení se o ztrátě letounu vůbec nedozvědělo.
Celý den trávily oba svazy doplňováním paliva a večer zamířily severozápadním směrem.
06.05.1942 odpoledne získal kontradmirál
F. J. Fletcher informaci o velké skupině nepřátelských lodí plujících k Jomardovu průlivu východně od Nové Guineje.
V
19.30 proto oba svazy změnily kurs, aby dosáhly pozice výhodné pro útok.
07.05.1942 objevily japonské průzkumné letouny tanker
USS Neosho (AO-23), doprovázený torpédoborcem
USS Sims (DD-409), které předcházejícího dne opustily Fletcherův svaz a nyní se nacházely v místě, kde mělo dojít k příštímu tankování. Obě lodi napadly dvě vlny japonských letounů a po poledni je potopily.
Zhruba ve stejnou dobu (
08.15) objevily průzkumné letouny část japonského svazu kontradmirála
Marušiga, chybně identifikované jako svaz letadlových lodí. V
08.26 odstartovala letadla z
USS Lexington (CV-2), za půl hodiny ji následovala skupina z USS Yorktown (CV-5). Cestou k cíli zahlédlo 93 amerických letounů svaz kontradmirála
Gótó s lehkou letadlovou lodí
Šóhó. Jako první zaútočily letouny z
USS Lexington (CV-2), ale všechna jejich torpéda i pumy
Šóhó minuly. Piloti z USS Yorktown (CV-5) byli úspěšnější. V
11.25 se první letouny vrhly do útoku a o 11 minut později klesla
Šóhó, po zásahu 14 pumami a 7 torpédy, ke dnu. Útočící skupina ztratila tři stroje sestřelené japonskými stíhači, zbytek letounů se kolem 13. hodiny vrátil na paluby letadlových lodí.
Tento úspěch, spolu s přítomností amerického svazu křižníků na trase japonského invazního konvoje, přiměl viceadmirála
Inoue, velitele celé japonské operace, aby celý konvoj obrátil zpět o
Rabaulu.
Večer se v blízkosti amerického svazu objevilo 12 střemhlavých bombardérů
Aiči D3A a 15 torpédových letounů
Nakadžima B5N Kankó z letadlových lodí
Šókaku a
Zuikaku. Okamžitě zasáhla stíhací ochrana a sestřelila 9 letounů při ztrátě 3 vlastních letadel. Zbylé japonské bombardéry hledaly spásu v hustých mracích a prchaly k mateřským lodím. Jejich kurs vedl přímo nad obě americké letadlové lodě.
V
19 hod., již po západu slunce, se k pravoboku USS Yorktown (CV-5) přiblížily tři letouny a signalizovaly přípravu na přistání. Posádka americké letadlové lodi je považovala za vlastní stíhačky a odpověděla. Teprve v momentě, kdy se objevily nad přídí lodi, protiletadloví dělostřelci se zorientovali a rozpoznali japonské bombardéry. V následné zuřivé protiletadlové palbě se však Japoncům podařilo uniknout. O 20 minut později se na USS Yorktown pokusily přistát další tři japonské bombardéry, jejichž piloti si svůj omyl uvědomili až na poslední chvíli. Letadla přelétla nad letovou palubou v výši stožárů a na plný plyn prchala pryč. Tentokrát však byli dělostřelci přesnější a jeden japonský bombardér skončil ve vlnách.
08.05.1942 oba protivníci vyslali své průzkumné letouny pátrat po nepříteli a obě strany se o sobě přibližně ve stejnou dobu (v první půlhodině po osmé hodině ráno) dozvěděly. Krátce po
9 hod. vzlétlo z USS Yorktown (CV-5) 39 bombardérů, následovaných 45 letouny z
USS Lexington (CV-2). V
10.45 skupina letců z USS Yorktown (CV-5) objevila japonský svaz a v
10.57 se vrhla na letadlovou loď
Šókaku. Podařilo se jim zasáhnout letadlovou loď dvěma pumami, další zásah docílil nálet letounů z
USS Lexington (CV-2). Letadlová loď tak byla vážně poškozena.
Mezitím nalezli před jedenáctou hodinou svůj cíl také Japonci a na americké lodě zaútočilo 69 letounů. Obě letadlové lodi zvýšily rychlost na 30 uzlů a připravily se k obraně. I přes snahu amerických letců se bombardérům podařilo proniknout.
USS Lexington (CV-2) zasáhla dvě torpéda a 5 pum a těžce jej poškodily. Zuřící požáry se po dvou explozích benzínových výparů nepodařilo zvládnout a po
17 hod. musela být loď opuštěna. Hořící opuštěný vrak potopil čtyřmi torpédy torpédoborec
USS Phelps (DD-360).
USS Yorktown byl při odrážení útoku úspěšnější. Námořní kapitán
Elliot Buckmaster skvěle manévroval se svou lodí a první útok osmi torpédových letounů nezaznamenal žádný úspěch. Letadlová loď se všem torpédům dokázala vyhnout.
Druhý útok v
11.24 vedly střemhlavé bombardéry a většina pum opět loď minula. Jedna 400 kilogramová puma však zasáhla letovou palubu USS Yorktown (CV-5) poblíž nástavby (ostrova) a explodovala až ve skladišti na čtvrté palubě, hluboko v nitru lodi. Okamžitě zahynulo 37 mužů a stejný počet byl zraněn. Vzniklý požár naštěstí nebyl tak vážný a havarijní čety jej rychle dokázaly uhasit. Kromě několika míst, kde byly ve vodě vybuchujícími pumami poškozeny pancéřové pláty kryjící trup, USS Yorktown (CV-5) další škody neutrpěl. Japonci za nálet na obě letadlové lodi zaplatili ztrátou 43 letounů.
Odpoledne
08.05.1942 dostal kontradmirál
F. J. Fletcher rozkaz od admirála
Ch. W. Nimitze ke stažení obou svazů z Korálového moře. Taktické vítězství sice získali Japonci, neboť se jim podařilo potopit jednu těžkou letadlovou loď a druhou poškodit, zatímco sami ztratili pouze lehkou letadlovou loď a druhá utrpěla poškození, ale strategické vítězství zůstalo na straně Američanů, protože se podařilo zabránit vylodění v
Port Moresby a přímému ohrožení Austrálie.
Pro budoucí události bylo také důležité, že Japonci si byli jisti potopením obou amerických letadlových lodí v Korálovém moři.
Celý svaz zamířil na východ, kde se
11.05.1942 rozdělil. Část křižníků a torpédoborců odplula do přístavu Nouméa na Nové Kaledonii, USS Yorktown (CV-5) a zbytek svazu pokračoval v plavbě na základnu Tongatapu na ostrovech Tonga.
Bitva u Midway
Díky rozšifrovaným japonským depeším získal v
květnu 1942 admirál
Chester William Nimitz informaci, že Japonci hodlají napadnout a obsadit
atol Midway, nacházející se v severním Pacifiku. Protože obsazením tohoto atolu by Japonci získali možnost bezprostředně napadnout Havajské ostrovy, musel americký velitel nasadit k obraně atolu všechny námořní síly, které měl k dispozici.
Poškozený USS Yorktown (CV-5), na kterém byly v Tongatapu prováděny nejnutnější opravy, dostal
18.05.1942 příkaz k návratu do
Pearl Harboru. Po příjezdu, odpoledne
27.05.1942, loď okamžitě zamířila k suchému doku č. 1 a na její palubu se dostavila skupina specialistů i admirál
Ch. W. Nimitz. Po prohlídce poškození byl vysloven odhad, že oprava potrvá asi tři měsíce. Admirál
Nimitz však s vážnou tváří přikázal loď opravit do tří dnů. Na opravě pracovalo více než 1 400 mužů, někteří z nich s malými přestávkami celých 48 hodin. Na důkladnou přípravu a plánování nezbýval čas, nové pláty a traverzy byly usazovány přímo na poškozená místa a upravovány až na místě. Kvůli mimořádné spotřebě elektrického proudu se v blízkém Honolulu po dvě noci střídavě přerušovala dodávka elektrického proudu, aby ho bylo dostatek pro opravy. Enormní úsilí přineslo své ovoce a necelých
48 hodin poté, co loď vplula do doku, se USS Yorktown
29.05.1942 v
11.00 opět ocitl ve vodách zátoky.
28.05.1942 opustil
Pearl Harbor Úkolové uskupení 16 (TF-16), seskupený kolem letadlových lodí
USS Enterprise (CV-6) a
USS Hornet (CV-8),
Úkolové uskupení 17 (TF-17) s USS Yorktown (CV-5) je následoval
30.05.1942 v
09.00.
Oba svazy se setkaly asi 350 námořních mil severně od
atolu Midway, v pozici označené kódovaným názvem
"Point Luck" odpoledne
02.06.1942. Velení nad oběma svazy převzal kontradmirál
Frank Jack Fletcher, na palubě své vlajkové lodi USS Yorktown (CV-5). Na její palubě se v té době nacházelo 25 stíhacích letounů
Grumman F4F Wildcat, 37 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD Dauntless a 13 torpédových letounů
Douglas TBD-1 Devastator.
03.06.1942 ráno objevil průzkumný letoun
Consolidated PBY Catalina invazní svaz, mířící k
atolu Midway a odpoledne na něj zaútočily bombardéry
Boeing B-17 Flying Fortress z letiště na atolu. Nálet však nepřinesl žádný úspěch. O něco úspěšnější byli piloti čtyř hydroplánů
Consolidated PBY Catalina, když se jednomu z nich podařilo při nočním náletu poškodit tanker
Akebono Maru.
04.06.1942 ve
04.30 odstartovalo z palub čtyř japonských letadlových lodí
Akagi,
Kaga,
Hirjú a
Sórjú celkem 108 letadel a provedlo první nálet na americká postavení na Midway.
Také Američané nezaháleli a ještě před japonským útokem vzlétlo z Midway několik průzkumných letounů
Consolidated PBY Catalina, z paluby USS Yorktown (CV-5) pak vyslal kontradmirál
Fletcher před rozedněním 10 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD Dauntless na průzkum.
V
05.30 objevila jedna
Consolidated PBY Catalina japonský svaz letadlových lodí a události se daly do pohybu.
Nejprve z Midway a pak, v
07.06, i z letadlových lodí
USS Enterprise (CV-6) a
USS Hornet (CV-8) odstartovaly bombardéry a zamířily k japonskému svazu.
V
07.28 byly hydroplánem
Aiči E13A z křižníku
Tone objeveny i americké letadlové lodě.
Americké bombardéry zaútočily na letadlové lodi viceadmirála
Čúičiho Naguma v několika vlnách, ale všechny nálety byly neúspěšné a letouny utrpěly těžké ztráty. Letecká skupina z USS Yorktown zůstávala zatím v záloze na palubě lodi. Průzkumné letouny
Douglas SBD Dauntless se vrátily bez úspěchu a nedaleko lodi kroužilo pouze šest letounů
Grumman F4F Wildcat stíhacího krytí.
V
08.45 dal konečně kontradmirál
Frank J. Fletcher rozkaz ke startu a k cíli se postupně vydalo 12 torpédových letounů
Douglas TBD-1 Devastator (velitel korvetní kapitán
Lem Massey), 17 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD Dauntless (velitel korvetní kapitán
Maxwell F. Leslie) a šest stíhaček
Grumman F4F Wildcat (velitel korvetní kapitán
John S. Thatch).
Díky tomu, že japonské stíhačky odrážely prvotní útoky letounů z Midway,
USS Enterprise (CV-6) a
USS Hornet (CV-8), neměly už v momentě příletu letadel z USS Yorktown (CV-5) dostatek paliva ani střeliva k jejich odražení.
V
10.15 zaútočily torpédové letouny korvetního kapitána
Masseye pod ochranou stíhaček. Nálet však nedosáhl úspěchu a pouze dva letouny
Douglas TBD-1 Devastator a čtyři letouny
Grumman F4F Wildcat se vrátily zpět na USS Yorktown (CV-5).
V
10.35 zaútočily střemhlavé letouny
Douglas SBD Dauntless z USS Yorktown (CV-5) a také 37 letounů
Douglas SBD Dauntless (velitel korvetní kapitán
Clarence W. McClusky) z
USS Enterprise (CV-6), které se ztratily cestou k cíli a nalezli jej ve stejný moment, jako letadla z USS Yorktown (CV-5). Tentokrát už japonští stíhači neměli síly k odražení náletu.
Letci z USS Yorktown (CV-5) zasáhli třemi pumami letadlovou loď
Sórjú, bombardéry z
USS Enterprise (CV-6) zničily pumami letadlové lodi
Akagi a
Kaga. Účinky pum znásobily výbuchy paliva a letecké munice připravené na palubách japonských lodí k dalším náletům.
Japonci v té době zjistili, že proti nim nestojí dvě letadlové lodi, ale také USS Yorktown (CV-5), o které si mysleli, že byla potopena v Korálovém moři. Informaci se jim podařilo "získat" od amerického praporčíka, který přežil pád jednoho z letadel z USS Yorktown (CV-5).
Ze zbývající japonské letadlové lodi
Hirjú proto odstartovalo 18 střemhlavých bombardérů
Aiči D3A a 6 stíhaček
Micubiši A6M Reisen, aby zaútočilo na americký svaz.
Před dvanáctou hodinou se vrátily na USS Yorktown (CV-5) letouny z náletu. Nejprve dosedly čtyři stíhačky a potom měly přistát střemhlavé bombardéry korvetního kapitána
Leslieho. Letouny již ze vzduchu signalizovaly zprávu o zničení tří japonských letadlových lodí a kontradmirál
Fletcher nechal okamžitě odstartovat dalších 10 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD Dauntless pod velením poručíka
Wallace C. Shorta, aby nalezly i
Hirjú.
Mezitím se však již přiblížila japonská útočná vlna a střemhlavé bombardéry čekající na přistání dostaly příkaz seskupit se k obraně a držet se mimo směr protiletadlové palby. Letadlová loď se natočila k útočícím letounům zádí, zvýšila rychlost na 30,5 uzlu a připravila se k obraně - z paluby svrhli pomocnou 800 galonovou palivovou nádrž, tankovací systémy byly natlakovány kysličníkem uhličitým a posádka se připravila na bojová stanoviště. Do blízkosti USS Yorktown (CV-5) se také stáhly doprovodné křižníky a torpédoborce s připravenými protiletadlovými děly a kulomety.
Než se japonské bombardéry dostaly k lodi, 10 z nich padlo za oběť stíhací ochraně. Další sestřelili protiletadloví dělostřelci z USS Yorktown (CV-5) a následující palba z těžkých křižníků
USS Portland (CA-33) a
USS Astoria (CA-34). Šest posledních střemhlavých bombardérů
Aiči D3A se dostalo až nad loď a zaútočilo. První puma USS Yorktown (CV-5) minula, ale druhá zasáhla palubu, vyrazila v ní otvor o rozloze 3 metrů čtverečních a explodovala na pravé straně lodi poblíž výtahu č. 2. Střepiny zabily 20 mužů obsluhujících protiletadlové kanony
28 mm L/75 kanon Mark 1a v podpalubním hangáru začala hořet tři letadla, která byla naštěstí, díky poručíku
Emersonovi, brzy uhašena. Další puma prorazila tři paluby na levé straně a vybuchla hluboko uvnitř trupu poblíž spodní části komína. V podpalubí vypukl prudký požár a výbuch vyřadil z provozu osm kotlů. Obsluha posledního kotle (č. 1) však zůstala na stanovišti a díky jejich úsilí měla loď alespoň tolik páry, aby to stačilo na havarijní provoz lodi. Rychlost začala pomalu klesat, až se ustálila na pouhých 6 uzlech.
Poslední puma zasáhla prostřední výtah, prorazila ho a explodovala na čtvrté palubě, 17 metrů pod úrovní letové paluby, poblíž benzínových nádrží a skladiště střeliva. Protipožární čety však s enormním úsilím stihly skladiště zaplavit a zabránit ohni dosáhnout paliva.
Ve
12.16 nálet skončil a nad USS Yorktown (CV-5) se vznášela oblaka hustého dýmu.
Paluba USS Yorktown (CV-5) krátce po zásazích pum během bitvy u Midway, 04.06.1942Z japonských letadel přežilo pouze pět bombardérů a jedna stíhačka, které se vrátily zpět na
Hirjú a ohlásily požár na americké lodi. Kontradmirál
Jamaguči, který z paluby této poslední akceschopné japonské letadlové lodi velel, nařídil start všech letounů, které mu ještě zbývaly - deseti torpédových letounů
Nakadžima B5N Kankó a šesti stíhaček
Micubiši A6M Reisen.
Na USS Yorktown se pustily opravářské čety do práce a během dvaceti minut se jim podařilo pomocí dřevěných trámů a ocelových plátů zacelit díry v palubě. Situace v podpalubí se však stále zhoršovala a letadlová loď se nakonec zastavila. Vyřazen byl také lodní radar a kontradmirál
Fletcher dal čekajícím a kroužícím bombardérům příkaz přistát na
USS Enterprise (CV-6) a
USS Hornet (CV-8). Protože loď byla neovladatelná a těžce poškozená, musel se sám velitel svazu přemístit člunem na těžký křižník
USS Astoria (CA-34). Zároveň vzal USS Yorktown (CV-5) do vleku těžký křižník
USS Portland (CA-33).
V podpalubí lodi zatím pracovala posádka, pod vedením vrchního strojního důstojníka, korvetního kapitána
Jacka Delaneyho, na opravách hnacího zařízení. Protipožární čety dokázaly také uhasit většinu požárů a na hlavní palubě bylo možno dokonce začít tankovat přítomné stíhačky.
Ve
14.02 již loď signalizovala schopnost plout minimální rychlostí 5 uzlů, o něco později již 20 uzlů.
USS Yorktown (CV-) znehybněný po leteckých náletech 04.06.1942 během bitvy u MidwayO krátkou chvíli později radar jednoho z doprovodných křižníků objevil skupinu japonských letadel, mířících k americkému uskupení. V ústrety jim byly vyslány čtyři ze šesti hlídkujících stíhaček
Grumman F4F Wildcat, k nimž se vzápětí přidalo deset stíhaček, které odstartovaly z paluby letadlové lodi. Osm z nich mělo v nádržích méně než 23 galonů benzínu, protože tankování muselo být přerušeno. USS Yorktown (CV-5) nyní plul rychlostí 18 uzlů, opravářům se podařilo vyměnit poškozá parní potrubí a požáry uvnitř trupu byly zlikvidovány. Loď se opět připravila k odražení náletu a její doprovodná plavidla utvořila těsný kruh v její blízkosti.
Devíti japonským torpédovým letounům se přesto podařilo proklouznout stíhací ochranou a protože USS Yorktown (CV-5) na první pohled nejevila známky poškození, vrhly se na ni jako na nejbližší vhodný cíl. I přes silnou protiletadlovou palbu se nejméně šesti letounům podařilo proniknout a čtyři z nich uvolnily svá torpéda. Kapitán
Elliott Buckmaster se snažil se svou lodí manévrovat, jak nejlépe to šlo a dvěma torpédům se USS Yorktown (CV-5) úspěšně vyhnula.
Ve
14.44 však nejprve jedno a o několik desítek sekund později i druhé torpédo zasáhlo levobok lodi. USS Yorktown (CV-5) utrpěla rozsáhlá poškození, zničeny byly generátory vyrábějící elektřinu, popraskala parní potrubí a přepážky a do nitra lodi se valily desítky tun vody. Kormidlo, v momentě zásahu vychýlené úplně vlevo, se zablokovalo a zpomalující loď opisovala na hladině velký oblouk. USS Yorktown (CV-5) se naklonila na levobok, nejprve o 17°, po
20 minutách od zásahu již byl náklon 26° a stále se zvětšoval.
Vrchní strojní důstojník, korvetní kapitán
Jack F. Delaney, oznámil kapitánu
Buckmasterovi, že všechny kotle jsou vyřazeny a není možné uvést do pohybu stroje pro zabezpečení alespoň minimální dodávky energie pro vodní a palivová čerpadla. Zároveň velitel záchranných čet, fregatní kapitán
C. E. Aldrich informoval velitele, že bez pump nemůže přečerpat ani palivo ani naplnit balastové nádrže, aby vyrovnal náklon lodi. Na základě těchto informací přikázal námořní kapitán
E. Buckmaster ve
14.55 posádce USS Yorktown opustit.
USS Yorktown (CV-5) je zasažena leteckým torpédem během bitvy u Midway, 04.06.1942 (fotografováno z těžkého křižníku USS Pensacola (CA-24))Doprovodné lodě vyslaly své čluny, do nichž byli spouštěni ranění, stovky členů posádky pak po lanech sešplhávaly do vody pokryté naftou z proražených palivových nádrží.
Jako poslední zůstali na můstku námořní kapitán
Elliott Buckmaster a jeho úřadující operační důstojník, fregatní kapitán
Irving Wiltsie. Když opustili loď dva lékaři, vypadalo to, že loď osaměla. Pak vydal
Buckmaster Wiltsiemu rozkaz k opuštění lodi a sám ještě jednou prošel všechny dostupné prostory, aby se přesvědčil, že nikdo nezůstal na palubě. Nakonec se na zádi spustil po laně do vody a doplaval k jednomu z vorů, obsazených trosečníky. V té době byla již USS Yorktown (CV-5) nakloněna tak, že voda sahala k levé straně hangárové paluby. Zanedlouho se všichni ocitli na palubě doprovodného torpédoborce
USS Hammann (DD-412), odkud byl
Buckmaster převezen na těžký křižník
USS Astoria (CA-34).
Zatímco USS Yorktown (CV-5) prožívala nejhorší chvíle, průzkumné letouny objevily i čtvrtou japonskou letadlovou loď -
Hirjú. Z paluby
USS Enterprise (CV-6) pak odstartovalo 24 střemhlavých bombardérů
Douglas SBD Dauntless (včetně deseti letounů z původní palubní skupiny USS Yorktown (CV-5)) a za půl hodiny je následovala skupina 16 dalších letounů
Douglas SBD Dauntless z
USS Hornet (CV-8). O hodinu později pak všechny letouny z
USS Enterprise (CV-6) zničily
Hirjú čtyřmi zásahy pum, zatímco letadla z
USS Hornet (CV-8) neúspěšně napadla doprovodné lodi.
Silně nakloněná a již opuštěná USS Yorktown (CV-5) během bitvy o Midway, odpoledne 04.06.1942Konec
Odpoledne
04.06.1942 se zbytek
Úkolového uskupení 17 stáhl na východ a zanechal USS Yorktown (CV-5) opuštěnou na hladině. Krátce na to však byl k letadlové lodi vyslán torpédoborec
USS Hughes (DD-410), aby ji strážil. Měl rozkaz zabránit komukoliv vstoupit na palubu a letadlovou loď potopit v případě vypuknutí požáru na její palubě nebo akutního nebezpečí, že padne do rukou Japonců. Torpédoborec hlídkoval u vraku celou noc a s rozbřeskem připlul blíž, aby jeho velitel, korvetní kapitán
Donald J. Ramsey, mohl loď obhlédnout. Náklon letadlové lodi se od večera nezvětšil a také se nezdálo, že by na ní zuřil požár. Velitel torpédoborce dospěl k názoru, že by bylo možné USS Yorktown (CV-5) zachránit a v tomto smyslu také informoval přímo admirála
Chestera Williama Nimitze v
Pearl Harboru. Ten okamžitě nařídil, aby k lodi vyrazila vlečná loď
USS Navajo (AT-64), plující poblíž Francouzských fregatních mělčin, bývalá minolovka
USS Vireo (AM-52) (nyní sloužící jako vlečná a pomocná loď), hlídkující východně od
atolu Midway a torpédoborec
USS Gwin (DD-433), určený jako posila
Úkolového uskupení 16 (TF-16).
Zpráva byla zachycena i na vlajkovém křižníku kontradmirála
Fletchera,
USS Astoria (CA-34). Námořní kapitán
Elliott Buckmaster okamžitě zorganizoval záchrannou skupinu a spolu s 29 důstojníky a 141 námořníky se nalodil na torpédoborec
USS Hammann (DD-412) který, v doprovodu dalších torpédoborců
USS Balch (DD-363) a
USS Benham (DD-397), odplul zpět k USS Yorktown (CV-5).
Kolem
7 hod. ranní se z paluby USS Yorktown (CV-5) ozvaly výstřely z kulometu. Posádka
USS Hughes (DD-410) nejprve předpokládala, že se výstřely způsobil žár, ale po chvíli se střelba opakovala a na levoboku letadlové lodi byla spatřena mávající postava. Korvetní kapitán
Ramsey okamžitě vyslal na opuštěnou loď záchrannou skupinu, která přivezla zpět dva těžce zraněné námořníky. Ti byli původně pokládáni za mrtvé, ale ráno se jeden z nich probral z bezvědomí a dávkou z kulometu přivolal pomoc. Oba trosečníci byli na
USS Hughes (DD-410) ošetřeni, jeden z nich však později zemřel.
Velitel torpédoborce vyslal skupinu mužů zpět na USS Yorktown (CV-5), aby pátrali po dalších případných raněných, nikoho však již nenašli. Nalezeno však bylo množství nezničených tajných dokumentů a několik nepoškozených šifrovacích strojů. Toto opomenutí lidí, odpovědných za jejich zničení, mohlo mít dalekosáhlé důsledky, kdyby se dokumenty a stroje dostaly do rukou Japoncům. Když se o tomto nálezu později dověděl admirál
Nimitz, vydal rozkaz, který do té doby platná nařízení ještě zpřísňoval.
Nejbližší loď,
USS Vireo (AM-52), dorazila krátce před polednem a na palubu letadlové lodi bylo nataženo a upevněno ocelové tažné lano. Malá loď pak USS Yorktown (CV-5) začala táhnout rychlostí 2 uzlů na východ. Po hodině dorazil torpédoborec
USS Gwin (DD-433) a část jeho posádky se připojila k záchranné skupině z
USS Vireo (AM-52) na palubě letadlové lodi. Společně pak uvolnili a svrhli do moře všechna nepotřebná těžká zařízení (např.kotvu), která mohli.
Již ráno však nehybnou USS Yorktown (CV-5) objevil japonský průzkumný letoun zhruba ve chvíli, kdy
USS Hughes (DD-410) zachraňoval nalezené námořníky. Torpédoborec letoun sice zaznamenal na obrazovce svého radaru, jeho velitel dokonce vyhlásil letecký poplach, ale když se dále nic nedělo, poplach byl odvolán a v průběhu dne a následujících událostí se na letoun zapomnělo. Japonské velení však zprávu o nehybné letadlové lodi dostalo a vyslalo ponorku
I-168, která v noci ostřelovala
atol Midway, aby USS Yorktown (CV-5) nalezla a potopila. Velitel ponorky, korvetní kapitán
Jahači Tanabe, vypočítal kurs a naplánoval akci na brzkou ranní hodinu.
06.06.1942 kolem
2. hodiny ranní dorazila k letadlové lodi skupina tří torpédoborců se záchrannou skupinou námořního kapitána
E. Buckmastera.
USS Hammann (DD-412) přirazil před rozedněním k boku USS Yorktown (CV-5) a vysadil ji na palubu nakloněné lodi. Kapitán
Buckmaster pak rozdělil svoje muže do několika družstev. První družstvo dostalo za úkol prozkoumat podpalubí a pokusit se vyrovnat náklon lodi. Druhé družstvo mělo svrhnout do moře poškozené a ohořelé letouny. Třetí část mužů se pokušela opravit protiletadlová děla a obsadit je pro případ leteckého útoku. Poslední dvě skupiny, složené z kuchařů a lékařů se zdravotníky, měly na starosti přípravu jídla a vyhledání a shromáždění mrtvých, spolu s jejich identifikací.
Na palubu letadlové lodi byla z torpédoborce přemístěna ponorná čerpadla a
USS Hammann (DD-412) zůstal u boku USS Yorktown (CV-5), aby zajišťoval dodávku elektřiny.
Během dopoledne se podařilo odmontovat a svrhnout přes palubu jedno z děl
127 mm L/38 kanon Mark 12 na levoboku, což spolu se zaplavením části prostor na pravoboku zmenšilo náklon lodi o 2°. Kolem lodi hlídkovalo pět torpédoborců -
USS Hughes (DD-410) a
USS Gwin (DD-433), připluvší
USS Balch (DD-363) a
USS Benham (DD-397) a také
USS Monaghan (DD-354), který dorazil již během noci.
Žádný z torpédoborců však nezachytil japonskou ponorku
I-168, která teprve po poledni nalezla svůj cíl. Ponorný člun se dokázal rychlostí 3 uzlů nepozorovaně prosmýknout skrz eskortu a krátce po
13 hod. vypálil ze vzdálenosti asi 800 metrů do pravoboku letadlové lodi salvu čtyř torpéd.
Torpéda byla spatřena zároveň z paluby USS Yorktown (CV-5) i z
USS Hammann (DD-412), uvázaného u boku velké lodi. Velitel torpédoborce, fregatní kapitán
Arnold E. True, okamžitě vydal příkaz strojovně k pohybu a zároveň všechna děla torpédoborce sklonila své hlavně, aby se pokusila zasáhnout blížící se torpéda. Nic z toho se však nezdařilo.
První torpédo minulo záď USS Yorktown (CV-5), druhé pak zasáhlo
USS Hammann (DD-412) uprostřed trupu a roztrhlo jeho pravobok. Zbývající dvě torpéda se zabořila do trupu letadlové lodi v jejím středu.
Torpédoborec se potopil během necelých 4 minut a krátce poté, co se za ním zavřela voda, explodovaly pod hladinou jeho hlubinné nálože. Mohutný výbuch způsobil smrt velkého množství trosečníků, kterým se z potápějící lodi podařilo uniknout. Zahynulo více než 80 námořníků ze 190 členné posádky.
USS Hammann (DD-412) se potápí po zásahu torpéda z ponork\ I-168 (fotografováno z paluby USS Yorktown (CV-5))Zásahy dvou torpéd vyrvaly v pravoboku USS Yorktown (CV-5) obrovský otvor, kterým se do lodi valila voda. Výbuchy způsobily také poškození pomocného generátoru na palubě a zranily mnoho mužů na palubě a v nitru lodi. Zakrátko se vyrovnal původní náklon, ale loď se rychle nořila hlouběji a hlouběji a bylo zřejmé, že pro ni není záchrany.
Vlečná loď
USS Vireo (AM-52) přesekla vlečné lano a připlula blíž, aby nalodila členy záchranné skupiny, spouštějící se po lanech na její palubu. Jako poslední se spustil opět námořní kapitán
Elliott Buckmaster. Když se
USS Vireo (AM-52) chystala odplout, objevil se na okraji paluby velké lodi vrchní strojní důstojník
Delaney a v poslední chvíli se po laně dostal na vlečnou loď. Když to zjistil kapitán
E. Buckmaster, byl tak nešťastný z toho, že neopustil svou loď jako poslední, že se chtěl vrátit zpět a alespoň se ještě dotknout trupu USS Yorktown (CV-5).
USS Vireo (AM-52) však již odplula dál a tak mu toto již nebylo dopřáno.
Poslední chvíle USS Yorktown (CV-5), 07.06.1942Ponorka
I-168 nejvyšší možnou rychlostí uprchla z ohrožené oblasti a ani pětihodinový lov zbývajících torpédoborců nepřinesl úspěch.
USS Yorktown (CV-5) se držela na hladině celou noc, ale ráno
07.06.1942 již bylo zřejmé, že dlouho nevydrží. Loď byla za rozbřesku silně nakloněna na levou stranu, v
07.01 se pak pomalu převrátila na bok a klesla ke dnu v pozici
30°46'00.00"N 176°24'00.00"W do hloubky kolem 5000 metrů. Její vlajka do poslední chvíle vlála na stožáru.
Vlajky okolních lodí byly spuštěny na půl žerdi a z jejich palub sledovaly zánik USS Yorktown (CV-5) stovky mužů stojících v pozoru, z nichž mnohým stékaly po tváři slzy.
Vrak USS Yorktown (CV-5) objevil oceánograf
Dr. Robert Ballard v hloubce 5075 metrů, ve vzpřímené pozici, překvapivě stále v dobrém stavu.
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Yorktown-CV-5-t12929#301661Verze : 2