Main Menu
User Menu

Micubiši A6M Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M Reisen - přehled verzí

Mitsubishi A6M - přehled verzí


零式艦上戦闘機 - rei-shiki-kanjō-sentōki - Palubní stíhací letoun typ 0


Japonské bojové jméno: 零戦 - Reisen


Allied reporting name: Zero (A6M3 32 také Hamp nebo Hap)

中島 二式水上戦闘機 - Nakajima nishiki suijō sentōki - Plovákový stíhací letoun typ 2


Japonské bojové jméno: ?
Allied reporting name: Rufe


Mitsubishi A6M1 12-Shi
První dva prototypy, poháněné motory Mitsubishi Zuisei, první vzlet 1. 4. 1939


Mitsubishi A6M2 11
Výroba: 2 prototypy, 15 předsériových a 48 sériových letadel, oproti prvním prototypům použit motor Nakajima Sakae 12


Mitsubishi A6M2 21 零式艦上戦闘機一一型
Vyrobeno přibližně 1 540 letadel, oproti předchozí verzi dostala tato verze vybavení pro operační nasazení na palubách letadlových lodí (nejdůležitější sklopné konce křídel)


Mitsubishi A6M3 32 零式艦上戦闘機三二型
Výroba: neznámý počet, odstraněním sklopných křídelních oblouků se zjednodušila obsluha na palubách letadlových lodí, ale zároveň došlo ke zmenšení objemu nádrží paliva a to spolu s výkonnějším motorem Nakajima Sakae 21 vedlo nezkrácení doletu, což byla jedna z velkých výhod Zera.


Mitsubishi A6M3 22 零式艦上戦闘機二二型
Výroba: neznámý počet, konstruktéři se snažili navrátit Zeru jeho dolet a tak jseou opět zavedeny koncové oblouky křídel a zvětšen objem nádrží v křídlech.


Mitsubishi A6M4 41 零式艦上戦闘機四一型
Vyrobeny dva prototypy, na kterých byl zkoušen motor Sakae přeplňovaný turbokompresorem, psal se rok 1943 a vývoj turbokompresorů nebyl vhodný pro sériovou výrobu, vývoj byl ukončen


Mitsubishi A6M5 52 零式艦上戦闘機五二型
Výroba od VIII. 1943 dala 747 letadel, rozpětí bylo zmenšeno na 11,000 m, ale konce křídel jsou zakulacené, potah křídel zesílený. Provedena úprava výfukového potrubí nyní je individuální pro každý válec motoru.


Mitsubishi A6M5a 52A 零式艦上戦闘機五二型 Ko
Výroba: neznámý počet, zesílen potah křídel a pro kanóny v křídlech byly zavedeny pásové zásobníky, tím se zvětšila zásoba střeliva.


Mitsubishi A6M5b 52B 零式艦上戦闘機五二型 Otsu
Vyrobeno: 470 letadel, opět byl zesílen potah křídel, zavedeny prvky pasivní bezpečnosti jako pancéřové sklo (tl. 50 mm), samočinný hasící systém CO2, a jeden trupový kulomet byl nahrazen účinnějším velkorážovým kulometem.


Mitsubishi A6M5c 52C 零式艦上戦闘機五二型 Hei
Vyrobeno: 93 letadel, zesílen potah křídel, nyní v okolí uložení zbraní, kulomety puškové ráže byly již vypuštěny a byly nahrazeny třemi velkorážovými, letoun byl již vybaven samosvornými palivovými nádržemi (přelom roku 1944/45!). Pod křídla bylo možno zavěsit neřízené rakety. Celkově špatné dílenské zpracování.


Mitsubishi A6M5d-S 52D
Vyrobeno: 7 letadel a několik letadel bylo upraveno na noční stíhačku. Úprava spočívala v zástavbě šikmo uloženého kanónu ráže 20 mm do prostoru za kabinou.


Mitsubishi A6M6c 53C 零式艦上戦闘機五三型丙
Vyroben: nevelký počet, do draku A6M5c byl instalován motor Sakae 31, u kterého mohl být výkon motoru krátkodobě zvýšen vstřikem vody a metanolu.


Mitsubishi A6M7 63 零式艦上戦闘機六三型
Vyroben: nevelký počet, jednalo se o úpravu stíhacího Zera na stíhací bombardér, puma o hmotnosti 250 kg byla zavěšena na vidlici pod trupem, a pod křídla bylo možno zavěsit přídavné nádrže. Motor Sakae 31 se vstřikem vody a metanolu do sání motoru.


Mitsubishi A6M8 64 零式艦上戦闘機六四型
Vyrobeny pouze dva prototypy, Zero dostalo konečně výkonovou injekci v podobě motoru Kinsei 62, výkony byly velice dobré, ale konec války přišel dříve než sériová výroba.


Mitsubishi A6M2-N 中島 二式水上戦闘機
Vyrobeno: 331 plovákových stíhaček, jednalo se o nouzovou přestavbu Zera dle specifikací 16-Shi, než bude k dispozici výkonnější plováková stíhačka N1K1 Kyofu


Mitsubishi A6M2-K
Vyrobeno: 508 dvoumístných cvičných Zer, na základě stíhacího letounu A6M2 21, za pilotním sedadlem bylo instalováno druhé sedadlo pro instruktora, kvůli vyšší stabilitě byly přidány „protivývrtkové“ plošky, kanóny z křídel byly odstraněny.


Mitsubishi A6M5-K
Vyrobeno asi 7 letadel ve dvoumístném provedení, postaveny na základě A6M5



Výroba probíhala od III. 1939 do VIII. 1945 v továrnách:
Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha – 3 879 letadel
a Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha 6 570 letadel
Celkem bylo vyrobeno 10 449 letadel



Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (což bylo zkrácené japonské označení Rei Shiki Kanjo Sento Ki) znamenalo číslo 0,
pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy (1940) v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0, nebo stíhačce s nulovou hodnotou.


Použité prameny:
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nahara, Mitsubishi A6M Zero Fighter, Aero Detail No.7, Japan, Dai Nippon Kaiga Co, rok 1993, ISBN 4-499-22608-2
Shigeru Nahara, A6M Zero In Action, Aircraft No 59., Squadron/Signal Publications.
Robert C. Mikesh a Rikyu Watanabe, Zero Fighter, Crown, rok 1981, ISBN 0-517-54260-9.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
https://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_A6M2-N
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M-Reisen-Zeke-Zero-t15680#297293Verze : 1
MOD
.

Imperial War Museum, London Vrak lietedla najdeny po 50 rokoch po skončení vojny. Stroj mal byť vyrobený v 1943 a pužívaný z leteckej základne Taroa na Marshallových ostrovoch. Stroj bol poškodený v boji, keďže jap. letectvo v danej chvíli nedisponovalo dostatkom dielov na jeho opravu, lietadlo bolo odtlačené do džungle a ponechané tam.

Imperial War Museum, London
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M-Reisen-Zeke-Zero-t15680#534197Verze : 0
MOD
Diskuse