Supermarine Spitfire
přehled verzí
Spitfire
K5054 - první prototyp, motor Rolls-Royce PV-XII (prototyp Merlinu)
Speed Spitfire - speciální rychlostní verze postavená pro získání rychlostního rekordu.
Spitfire Mk.I
Mk.I - první sériové letouny s dvoulistou vrtulí
Mk.IA - motor Merlin II nebo III, výzbroj 8 kulometů Browning ráže 7,7 mm, postaveno 1566 ks
Mk.IB - motor Merlin III, výzbroj 2x kanón ráže 20 mm, později výzbroj upravena na 2x kanón a 4 kulomet ráže 7,7 mm, postavena malá série
PR Mk.IA - průzkumné verze vycházející z verze Mk.I.
Spitfire Mk.II
Mk.IIA - motor Merlin XII, výzbroj 8x kulomet ráže 7,7 mm, postaveno 751 ks
Mk.IIB - motor Merlin XII, výzbroj 2x kanón a 4 kulomet ráže 7,7 mm, 170 ks
Mk.IIC (ASR Mk.II) - 49 ks upravených k záchranným úkolům
LR Mk.II - asi 60 kusů bylo upraveno instalací pevné přídavné nádrže pod křídlo upraveno na dálkový stíhací letoun
PR Mk.II - od roku 1941 označení pro Spitfire PR Type B
Spitfire Mk.III
Mk.III - prototyp s motorem Merlin XX, pro nedostatek motorů nestavěna verze sériově, 1 ks
PR Mk.III - od roku 1941 označení pro Spitfire PR Type C
Spitfire Mk.IV
Mk.IV - prototyp verze s novým motorem Griffon IIB, 2 ks, později přeznačeny na Spitfire Mk.XX
PR Mk.IV - motor Merlin 45 nebo 46, průzkumná verze, 229 ks, označení použito též pro Spitfire PR Type D
Spitfire Mk.V
F Mk.VA - motor Merlin 45, výzbroj 8 kulometů Browning ráže 7,7 mm, 94 ks
F Mk.VB - motor Merlin 45, 46,50, 50A, 55 či 56, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 3923 ks
F Mk.VC - motor Merlin 45, 46,50, 50A, 55 či 56, univerzální křídlo pro výzbroj: 8x kulomet, 2x kanón a 4x kulomet, 4x kanón, 2477 ks
LF Mk.VB / C - motor Merlin 45M, 50M a 55M, motory měly nejvyšší výkon v malých výškách, některé stroje měly zkrácené rozpětí
PR Mk.V - od roku 1941 označení pro Spitfire PR. Type E
Spitfire Mk.VI
HF Mk.VI - motor Merlin 47, prodloužené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 97 ks
PR Mk.VI - od roku 1941 označení pro Spitfire PR. Type F
Spitfire Mk.VII
HF Mk.VII - motor Merlin 64, prodloužené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 141 ks
PR MK.VII - od roku 1941 označení pro Spitfire PR. Type G
Spitfire Mk.VIII
F Mk.VIII - motor Merlin 61, motor optimalizován pro střední výšky, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, celkem 1658 ks verze MK.VIII
LF Mk.VIII - motor Merlin 66, motor optimalizován pro malé výšky – některé stroje měly zkrácené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm
HF Mk.VIII - motor Merlin 70, motor optimalizován pro veké výšky - prodloužené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 160 ks
Spitfire Mk.IX
Mk.IX - první sériová verze, motor Merlin 61
Protože u verze začalo být používáno několik verzí motorů Merlin, bylo potřeba je od sebe nějak odlišit, od roku 1943 začalo být používáno označení:
F Mk.IXC (neoficiálně Mk.IXA) - motor Merlin 61 a 63, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C"), motory optimalizovány pro výšku 8500 m
LF MK.IXC (neoficiálně Mk.IXB) - motor Merlin 66, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C"), motory optimalizovány pro výšku 6700 m
HF Mk.IXC - motor Merlin 70, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo „C“), motor optimalizován pro velkou výšku
F/LF/HF Mk.IXE - odpovídající předchozím verzím, nové křídlo typu E s výzbrojí 2x kanón ráže 20 mm a 2x kulomet ráže 12,7 mm, celkem postaveno 5710 ks verze Mk.IX
FR Mk.IX - několik strojů upravených pro stíhací-průzkumné úkoly přidáním kamer za kabinu pilota
T Mk.IX/TR.9 - několik kusů verze Mk.IX bylo přestavěno na dvoumístnou, cvičnou variantu
Spitfire Mk.X
PR Mk.X - motor Merlin 77, průzkumná verze, 16 ks
Spitfire Mk.XI
PR Mk.XI - motory Merlin 61,63, 63A a 70, průzkumná verze vycházejícíc z Mk.IX
Spitfire Mk.XII
F Mk.XII - motor Griffon III nebo IV, výzbroj 2x kanón a 4 kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C"), většina letounů měla zkrácené rozpětí, 101 ks
Spitfire Mk.XIII
PR Mk.XIII - motor Merlin 32, výzbroj 4x kulomet ráže 7,7 mm, 26 ks přestavěných z verzí hlavně Mk.II a V
Spitfire Mk.XIV
F Mk.XIVC/E - motor Griffon 65 a 85, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C") nebo 2x kanón ráže 20 mm a 2x kulomet ráže 12,7 mm (křídlo "E"), některé letouny měli zkrácené rozpětí
FR Mk.XIV - stíhací-průzkumná verze, výzbroj zachována, přidány fotografické kamery do trupu.
Letouny posledních výrobních sérií měly snížený trup a kapkovitý překryt kabiny pilota, celkem postaveno 957 ks.
Spitfire Mk.XVI
Mk.XVIC a LF Mk.XVIE - motor Packard Merlin 266,optimalizovaný pro malé a střední výšky, křídlo typu "C" nebo "E", 1055 ks
Stroje s pozdější výroby měly snížený trup a kapkovitý překryt kabiny pilota.
Spitfire Mk.XVIII
F Mk.XVIII - motor Griffon 65, upravená konstrukce křídla (typ "E"), celkem 300 ks
FR MK.XVIII - stíhací-průzkumná verze
Spitfire Mk.XIX
PR Mk.XIX - motor Griffon 65 a 66, průzkumná verze, 225 ks
Spitfire Mk.XX
Mk.XX - přeznačení prototypů Mk.IV, zkoušeny s různými motory
Spitfire Mk.XXI
F Mk.XXI - motor Griffon 61, upravené křídlo i trup, výzbroj 4x kanón ráže 20 mm, 122 ks
Spitfire Mk.22
F Mk.22 - motor Griffon 61 nebo 64, shodné s Mk.XXI – kapkovitý překryt kabiny, 278 ks
Spitfire Mk.24
F Mk.24 - motor Griffon 64, kapkovitá kabina, 27 ks + 27 ks přestavěno z verze Mk.22
Celkem postaveno 20 351 (podle wikipedie.org) Spitfirů všech verzí.
Prameny:
Berger, Pavel - Svoboda, Zdeněk: Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, Praha 1994
Kolesa, Václav - Vraj, Mojmír: Supermarine Spitfire Mk.V, Zlínek, Zlín 1997
Hurt, Zdeněk: Supermarine Spitfire Mk.I-II, Naše vojsko, Praha 1993
Price, Alfred: Spitfire Mark I/II Aces 1839-41, Osprey Pub., Oxford 2005
Price, Alfred: Spitfire Mark V Aces 1941-45, Osprey Pub., Oxford 1998
Price, Alfred: Late Marque Spitfire Aces 1942-45, Osprey Pub., Oxford 2000
Price, Alfred: Supermarine Spitfire, Monografie 1. část, Intermodel, Hostomice 1998
Price, Alfred: The Spitfire Story, Casell Book, London 2002
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
přehled verzí
Spitfire
K5054 - první prototyp, motor Rolls-Royce PV-XII (prototyp Merlinu)
Speed Spitfire - speciální rychlostní verze postavená pro získání rychlostního rekordu.
Spitfire Mk.I
Mk.I - první sériové letouny s dvoulistou vrtulí
Mk.IA - motor Merlin II nebo III, výzbroj 8 kulometů Browning ráže 7,7 mm, postaveno 1566 ks
Mk.IB - motor Merlin III, výzbroj 2x kanón ráže 20 mm, později výzbroj upravena na 2x kanón a 4 kulomet ráže 7,7 mm, postavena malá série
PR Mk.IA - průzkumné verze vycházející z verze Mk.I.
Spitfire Mk.II
Mk.IIA - motor Merlin XII, výzbroj 8x kulomet ráže 7,7 mm, postaveno 751 ks
Mk.IIB - motor Merlin XII, výzbroj 2x kanón a 4 kulomet ráže 7,7 mm, 170 ks
Mk.IIC (ASR Mk.II) - 49 ks upravených k záchranným úkolům
LR Mk.II - asi 60 kusů bylo upraveno instalací pevné přídavné nádrže pod křídlo upraveno na dálkový stíhací letoun
PR Mk.II - od roku 1941 označení pro Spitfire PR Type B
Spitfire Mk.III
Mk.III - prototyp s motorem Merlin XX, pro nedostatek motorů nestavěna verze sériově, 1 ks
PR Mk.III - od roku 1941 označení pro Spitfire PR Type C
Spitfire Mk.IV
Mk.IV - prototyp verze s novým motorem Griffon IIB, 2 ks, později přeznačeny na Spitfire Mk.XX
PR Mk.IV - motor Merlin 45 nebo 46, průzkumná verze, 229 ks, označení použito též pro Spitfire PR Type D
Spitfire Mk.V
F Mk.VA - motor Merlin 45, výzbroj 8 kulometů Browning ráže 7,7 mm, 94 ks
F Mk.VB - motor Merlin 45, 46,50, 50A, 55 či 56, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 3923 ks
F Mk.VC - motor Merlin 45, 46,50, 50A, 55 či 56, univerzální křídlo pro výzbroj: 8x kulomet, 2x kanón a 4x kulomet, 4x kanón, 2477 ks
LF Mk.VB / C - motor Merlin 45M, 50M a 55M, motory měly nejvyšší výkon v malých výškách, některé stroje měly zkrácené rozpětí
PR Mk.V - od roku 1941 označení pro Spitfire PR. Type E
Spitfire Mk.VI
HF Mk.VI - motor Merlin 47, prodloužené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 97 ks
PR Mk.VI - od roku 1941 označení pro Spitfire PR. Type F
Spitfire Mk.VII
HF Mk.VII - motor Merlin 64, prodloužené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 141 ks
PR MK.VII - od roku 1941 označení pro Spitfire PR. Type G
Spitfire Mk.VIII
F Mk.VIII - motor Merlin 61, motor optimalizován pro střední výšky, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, celkem 1658 ks verze MK.VIII
LF Mk.VIII - motor Merlin 66, motor optimalizován pro malé výšky – některé stroje měly zkrácené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm
HF Mk.VIII - motor Merlin 70, motor optimalizován pro veké výšky - prodloužené rozpětí, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm, 160 ks
Spitfire Mk.IX
Mk.IX - první sériová verze, motor Merlin 61
Protože u verze začalo být používáno několik verzí motorů Merlin, bylo potřeba je od sebe nějak odlišit, od roku 1943 začalo být používáno označení:
F Mk.IXC (neoficiálně Mk.IXA) - motor Merlin 61 a 63, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C"), motory optimalizovány pro výšku 8500 m
LF MK.IXC (neoficiálně Mk.IXB) - motor Merlin 66, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C"), motory optimalizovány pro výšku 6700 m
HF Mk.IXC - motor Merlin 70, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo „C“), motor optimalizován pro velkou výšku
F/LF/HF Mk.IXE - odpovídající předchozím verzím, nové křídlo typu E s výzbrojí 2x kanón ráže 20 mm a 2x kulomet ráže 12,7 mm, celkem postaveno 5710 ks verze Mk.IX
FR Mk.IX - několik strojů upravených pro stíhací-průzkumné úkoly přidáním kamer za kabinu pilota
T Mk.IX/TR.9 - několik kusů verze Mk.IX bylo přestavěno na dvoumístnou, cvičnou variantu
Spitfire Mk.X
PR Mk.X - motor Merlin 77, průzkumná verze, 16 ks
Spitfire Mk.XI
PR Mk.XI - motory Merlin 61,63, 63A a 70, průzkumná verze vycházejícíc z Mk.IX
Spitfire Mk.XII
F Mk.XII - motor Griffon III nebo IV, výzbroj 2x kanón a 4 kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C"), většina letounů měla zkrácené rozpětí, 101 ks
Spitfire Mk.XIII
PR Mk.XIII - motor Merlin 32, výzbroj 4x kulomet ráže 7,7 mm, 26 ks přestavěných z verzí hlavně Mk.II a V
Spitfire Mk.XIV
F Mk.XIVC/E - motor Griffon 65 a 85, výzbroj 2x kanón a 4x kulomet ráže 7,7 mm (křídlo "C") nebo 2x kanón ráže 20 mm a 2x kulomet ráže 12,7 mm (křídlo "E"), některé letouny měli zkrácené rozpětí
FR Mk.XIV - stíhací-průzkumná verze, výzbroj zachována, přidány fotografické kamery do trupu.
Letouny posledních výrobních sérií měly snížený trup a kapkovitý překryt kabiny pilota, celkem postaveno 957 ks.
Spitfire Mk.XVI
Mk.XVIC a LF Mk.XVIE - motor Packard Merlin 266,optimalizovaný pro malé a střední výšky, křídlo typu "C" nebo "E", 1055 ks
Stroje s pozdější výroby měly snížený trup a kapkovitý překryt kabiny pilota.
Spitfire Mk.XVIII
F Mk.XVIII - motor Griffon 65, upravená konstrukce křídla (typ "E"), celkem 300 ks
FR MK.XVIII - stíhací-průzkumná verze
Spitfire Mk.XIX
PR Mk.XIX - motor Griffon 65 a 66, průzkumná verze, 225 ks
Spitfire Mk.XX
Mk.XX - přeznačení prototypů Mk.IV, zkoušeny s různými motory
Spitfire Mk.XXI
F Mk.XXI - motor Griffon 61, upravené křídlo i trup, výzbroj 4x kanón ráže 20 mm, 122 ks
Spitfire Mk.22
F Mk.22 - motor Griffon 61 nebo 64, shodné s Mk.XXI – kapkovitý překryt kabiny, 278 ks
Spitfire Mk.24
F Mk.24 - motor Griffon 64, kapkovitá kabina, 27 ks + 27 ks přestavěno z verze Mk.22
Celkem postaveno 20 351 (podle wikipedie.org) Spitfirů všech verzí.
Prameny:
Berger, Pavel - Svoboda, Zdeněk: Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, Praha 1994
Kolesa, Václav - Vraj, Mojmír: Supermarine Spitfire Mk.V, Zlínek, Zlín 1997
Hurt, Zdeněk: Supermarine Spitfire Mk.I-II, Naše vojsko, Praha 1993
Price, Alfred: Spitfire Mark I/II Aces 1839-41, Osprey Pub., Oxford 2005
Price, Alfred: Spitfire Mark V Aces 1941-45, Osprey Pub., Oxford 1998
Price, Alfred: Late Marque Spitfire Aces 1942-45, Osprey Pub., Oxford 2000
Price, Alfred: Supermarine Spitfire, Monografie 1. část, Intermodel, Hostomice 1998
Price, Alfred: The Spitfire Story, Casell Book, London 2002
https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire