Supermarine Spitfire Mk.IIB

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire Mk.IIB Supermarine Spitfire Mk.IIB
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire Mk.IIB
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1940-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1940-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
170
První vzlet:
Maiden Flight:
24.09.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2261 kg 4985 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2846 kg 6274 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2960 kg 6526 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9,119 m 29ft 11in
Výška:
Height:
3,734 m 12ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 242.0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
126,60 kg/m2 25.93 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin XII, kapalinou chlazený danáctiválec o vzletovém výkonu 876 kW, 783 kW v h= 3 960 m.
Vrtule trojlistá Rotol CS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 270 mm.
Rolls-Royce Merlin XII, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,175 hp at take-off, 1,050 hp at 13,000 ft,
driving a three-blade Rotol CS Jablo of the constant-speed type, of the diameter 10ft 9in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
382 l 84 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
574.5 km/h v 5182 m 357 mph in 17000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
489 km/h v 4572 m 303.9 mph in 15000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,2 m/s 2598.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,0 min do 6096 m 7,0 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9997 m 32800 ft
Dolet:
Range:
635.7 km 395 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
804.7 km 500 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.I ráže 20 mm (po 60 granátech)
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích)
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.I cannons in the wing leading edges, 60 rpg and
four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing leading edges, 300 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 329
- Ekonomická cestovní rychlost: 315 km/h v optimální výšce.
- Letová vytrvalost: 1,67 h
- Spitfire Mk.IIA zasáhla ještě do posledních bojů v bitvě o Británii.
- Motor Merlin XII byl vybaven pyrotechnickým spouštěčem Coffman Type L.4, tento systém umožnil start motoru bez pomocných pozemních zdrojů.
- Instalace kanónů doznala oproti Stitfiru Mk.IB drobná zlepšení, která se projevily "boulí"na horní ploše křídla, to se sice promítlo do výkonů v podobě mírného poklosu max. rychlosti, ale zvýšila se spolehlivost kanónu.
- 50 Spitfirů Mk.IIB bylo přestavěno na záchranné letouny s označením Spitfire Mk.IIASR nebo také Mk.IIC.
Supermarine Type 329
- Economical cruising speed of 195 mph (314 km/h) at optimum altitude.
- Endurance: 1 hour 40 minutes
- The Spitfires appeared in time to take part in the battle of Britain.
- Rolls-Royce Merlin XII engine was fitted with a pyrotechnic Coffman Type L.4 cartridge starter so the Spitfire could fire up it's engine without the need of ground facilities.
- The cannon required a small blister fairing on the upper side of the wings over the breeches. Although this was a small speed penalty, the good news was that the cannon jammed much less frequently.
Fifty Mk IIb Spitfires were converted to do an air sea rescue role in 1943.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit2.html
www.historyofwar.org
archiv autora

Supermarine Spitfire Mk.IIB -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIB-t6601#325920 Verze : 0
.
Supermarine Spitfire Mk.IIB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIB-t6601#388767 Verze : 1
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.IIB -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIB-t6601#538210 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.IIB - Baronka Margaret Grevillová křtí Spitfire, jehož stavbu zaplatila.

Baronka Margaret Grevillová křtí Spitfire, jehož stavbu zaplatila.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIB-t6601#538212 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více