Název: Name: | Supermarine Spitfire Mk.XIVE | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire Mk.XIVE | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Eastleigh | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1944-DD.MM.1945 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 527 F Mk.XIVC / F Mk.XIVE / FR Mk.XIVE | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.11.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2998 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3856 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4460 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,230 m | |
Délka: Length: | 9,970 m | |
Výška: Height: | 3.860 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 171,49 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW, později Rolls-Royce Griffon 67, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 771 kW. Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 498 l v interních nádržích a 136 l nebo 204 l v přídavné nádrži pod trupem. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 721 km/h v 7925 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 582.6 km/h v 6096 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 23.3 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 60,96 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13570 m | |
Dolet: Range: | 670 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1360 1) km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón British Hispano ráže 20 mm se 120 náboji pro každý a 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm s 250 náboji pro každý. Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem a/nebo 2x 113 kg pod křídly (bylo možno zavěsit i všechny najednou - letoun byl přetížen). | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s přídavnou nádrží o objemu 409 l Supermarine Type 372 | |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8 www.jaapteeuwen.com https://www.spitfiresociety.demon.co.uk/spitdev.htm www.aviation-history.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130414Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie zachycující Spitfire Mk.XIVe tak, jak byl připravený na cestu do Barmy.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130409Verze : 1
Vláďa
MOD
Stručná historie:
Koncem roku 1944 začaly k jednotkám přicházet nové Spitfiry Mk.XIVE, které se od předchozích Mk.XIVC odlišovaly především prosedlou (sníženou) zadní částí trupu a kapkovitou kabinou, tím se uvolnil výhled z kabiny směrem za letadlo, nové stroje byly dále vybaveny novým křídlem typu "E", které umožňovalo teoretickou montáž 4x kanón Hispano ráže 20 mm, tato výzbroj však nebyla v praxi použita a místo dalších kanónů byly instalovány kulomety Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm. Poslední stroje dostaly upravenou směrovku s větší plochou a výkonnější motory Griffon 67.
Tato varianta se stala základem pro Spitfire FR Mk.XIVE, kde FR znamená Fighter Reconnaissance. Tento průzkumný letoun nesl v trupu dálší nádrž paliva o objemu 141 l a kameru F.24 pro šikmé snímkování. Tyto stroje byly dodávany od poloviny roku 1944 a bylo jich vyrobeno 430 většina z nich měla zmenšené rozpětí - "useknutá křídla".
FR Mk.XIVe - havárie
Koncem roku 1944 začaly k jednotkám přicházet nové Spitfiry Mk.XIVE, které se od předchozích Mk.XIVC odlišovaly především prosedlou (sníženou) zadní částí trupu a kapkovitou kabinou, tím se uvolnil výhled z kabiny směrem za letadlo, nové stroje byly dále vybaveny novým křídlem typu "E", které umožňovalo teoretickou montáž 4x kanón Hispano ráže 20 mm, tato výzbroj však nebyla v praxi použita a místo dalších kanónů byly instalovány kulomety Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm. Poslední stroje dostaly upravenou směrovku s větší plochou a výkonnější motory Griffon 67.
Tato varianta se stala základem pro Spitfire FR Mk.XIVE, kde FR znamená Fighter Reconnaissance. Tento průzkumný letoun nesl v trupu dálší nádrž paliva o objemu 141 l a kameru F.24 pro šikmé snímkování. Tyto stroje byly dodávany od poloviny roku 1944 a bylo jich vyrobeno 430 většina z nich měla zmenšené rozpětí - "useknutá křídla".
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
FR Mk.XIVe - havárie
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130415Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek, křídla jsou již "E", ale kabina a trup jsou starší provedení
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130408Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie Spitfiru F Mk.XIVe EB V sloužící u 41. perutě - Nizozemí, květen 1945
Zdroj: upload.wikimedia.org
Zdroj: upload.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | NH745 |
Taktické označení / imatrikulace | EB-V |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 41. peruť RAF [1923-1946] |
Základna | Eindhoven, Předsunutá přistávací plocha B-78 Eindhoven [1944-1952] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1945 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t35432#130491Verze : 1
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.