Main Menu
User Menu

Supermarine Spitfire PR Mk.IA

Supermarine Spitfire PR Mk.IA

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.IA
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.IA
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.09.1939 Vickers-Armstrongs Aircraft Ltd., (Supermarine Division), Woolston
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.09.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (Sn. N3069 a N3071)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2145 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2670 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m
Délka:
Length:
9,119 m
Výška:
Height:
3.850 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
118,76 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin III, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 768 kW.
Vrtule trojlistá Rotol s konstantními otáčkami.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
568.1 km/h v 6096 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
490.8 km/h v 4572 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,8 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9754 m
Dolet:
Range:
684 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
981.7 km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Stíhací Spitfiry ukázaly, že mohou být také skvělými průkumnými letouny. První prošly takovou úpravou dva Spitfiry, kterým byly zcela odstraněny zbraně a na jejich místo byly instalovány dvě kamery F.24 s ohniskovou vzdáleností 127 mm. V každé polovině křídla byla uložena jedna ve svislé poloze.

Později byly oba letouny upraveny do podoby průzkumných Spitfirů PR Mk.IC.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-IA-t109491#387066Verze : 0
MOD
Stručná historie:


Stíhací Spitfiry měly všechny předpoklady pro plnění průzkumných úkolů, byly dostatečně rychlé a mohly také letět dostatečně vysoko, tyto dva výkonové parametry byly předpokladem, který byl vyžadován pro moderní průzkumný letoun. RAF se jen velmi nerada zbavila výkonných stíhaček, ale první bojové zkušenosti vedly k založení jednotky Heston Flight, této, zpočátku malé, průzkumné jednotce velel W/C Sidney Cotton. Ve stavu jednotky se brzy nacházelo několik stíhacích Spitfirů Mk.I, které bylo nutno přizpůsobit ve Farnborough


Prvním a zatím ještě nesmělým krůčkem byla nenáročná úprava dvou stíhacích Spitfirů Mk.I. Úprava spočívala v demontáži kulometů a jejich zásoby střeliva a do uvolněného místa po vnitřních kulometech byly nainstalovány dvě svislé kamery F.24 s pětipalcovou (127 mm) ohniskovou vzdáleností. Dále následovalo odlehčování, neprůstřelné čelní sklo bylo nahrazeno lehkým štítkem z Perspexu, pancéřování kabiny se zredukovalo na palý plát za kabinou pilota a došlo k odstranění radiostanice. Označení bylo změněno na Spitfire PR Mk.IA. Oba letouny převzala v říjnu 1939 hestonská letka, W/C Sidney Cotton navrhl pro tyto letouny první zajímavý ochranný nátěr - oba letouny byly natřeny zcela nevýraznou zelenou barvou v pastelovém odstínu, letoun měl díky ní zcela splynout s oblohou při časném úsvitu. Barva byla pojmenována "Camotint" a vlastně i celá jednotka dostala "barevný" název, který měl utajit její skutečný účel, letka byla přejmenována na No. 2 Camouflage Unit.

Jeden letoun operoval v listopadu 1939 ve Francii a 18. listopadu podnikl F/O Maurice Longbottom první průzkumný let nad německé Cáchy (Aachen), ale krom zjištění, že nad cílovým městem je pro letecké fotografování zcela nevhodné počasí, nepřinesl nic. Spitfire tehdy vlétl a posléze i přistál na letišti ve francouzském Seclinu a během tohoto letu uletěl přibližně 500 km.


Použité prameny:
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
archiv autora

Supermarine Spitfire PR Mk.IA -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-IA-t109491#387067Verze : 0
MOD