Main Menu
User Menu

Supermarine Spitfire Mk.VIII

Supermarine Spitfire F Mk.VIII

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire F Mk.VIII
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire F Mk.VIII
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.11.1942-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1942-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1225
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2633 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3523 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3638 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.230 m
Délka:
Length:
9.540 m
Výška:
Height:
3.840 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
156,72 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 61, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, o výkonu 1 167 kW později
Rolls-Royce Merlin 63, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, o výkonu 1 275 kW.
Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
vnitřní 409 l v trupu a 136 l v křídlech
přídavná o maximálním objemu 409 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650.2 km/h v 7620 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
521.4 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,0 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12954 m
Dolet:
Range:
1062.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1899 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech se 120 granáty na hlaveň
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm se 350 náboji na hlaveň.


Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly (při přetížení za cenu krátkého doletu všechny pumy dohromady).
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
• Supermarine Type 360
• na letounech byl použit nový vzduchový filtr Vokes Aero-Vee
Zdroje:
Sources:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#130259Verze : 1
MOD
Supermarine Spitfire Mk.VIII


Stručná historie:
Konstruktéři továrny Supermarine navrhli novou verzi Spitfiru, tovární označení bylo Type 360. Od samého začátku vznikala jako nová verze, která měla nahradit zastarávající Spitfire Mk.V. Bohužel, v době kdy RAF nutně potřebovala nahradit své „pětky“ v boji proti výkonným FW 190, nebyla tato verze ještě k dispozici a tak vznikla nouzová verze Spitfire Mk.IX, což bylo spojení „pětkového“ draku a výkonného motoru Merlin 61. Toto nouzové řešení se nakonec osvědčilo a rozšířilo natolik, že odsunulo nově konstruovanou Mk.VIII do pozadí.

„Osmička“ měla nově postavený robustnější trup, u kterého se od samého začátku počítalo s instalací nového motoru Rolls-Royce Merlin 61, pro snížení aerodynamického odporu bylo možno zatáhnout ostruhové kolečko. Nové bylo také křídlo, kde byly umístněny dvě palivové nádrže a nová byla celá palivová instalace. Připravovaný letoun měl být a také byl vyvrcholením rodiny Spitfirů s motorem Merlin. Zdržení ve vývoji a úspěšné zavedení verze Mk.IX však způsobilo to, že se Spitfire Mk.VIII na evropské bojiště takřka nedostal a operačně létal především nad Barmou a Indií. Někteří piloti hodnotili tohoto Spitfira lépe než rozšířenou „devítku“.


Továrna Supermarine nakonec úspěšně zúročila vynaložené úsilí, které bylo vynaloženo na vývoj draku Mk.VIII, také zde došlo k nouzové úpravě, do draku Spitfiru Mk.VIII nainstalován motor Rolls-Royce Griffon 61 a tím vznikl výkonný a úspěšný Spitfire Mk.XIVC.


Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#337594Verze : 0
MOD
fotografie Spitfire F Mk.VIII, který bojoval proti japonskému letectvu.
Supermarine Spitfire Mk.VIII -


Supermarine Spitfire Mk.VIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#130264Verze : 0
MOD
a ještě dvě další.
Supermarine Spitfire Mk.VIII -


Supermarine Spitfire Mk.VIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#130265Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.VIII - Browns West Island, Kokosové ostrovy, Indický oceán.

Brown's West Island, Kokosové ostrovy, Indický oceán.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538330Verze : 1
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.VIII - Sapam, Barma.

Sapam, Barma.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538332Verze : 1
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.VIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538334Verze : 1
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.VIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538357Verze : 0
MOD