Název: Name: | Supermarine Spitfire F Mk.VIII | |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire F Mk.VIII | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.11.1942-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1942-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1225 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2633 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3523 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3638 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.230 m | |
Délka: Length: | 9.540 m | |
Výška: Height: | 3.840 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 156,72 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin 61, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, o výkonu 1 167 kW později Rolls-Royce Merlin 63, kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem, o výkonu 1 275 kW. Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 220 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | vnitřní 409 l v trupu a 136 l v křídlech přídavná o maximálním objemu 409 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 650.2 km/h v 7620 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 521.4 km/h v 6096 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 6096 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12954 m | |
Dolet: Range: | 1062.2 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1899 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm v křídlech se 120 granáty na hlaveň 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm se 350 náboji na hlaveň. Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly (při přetížení za cenu krátkého doletu všechny pumy dohromady). | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | • Supermarine Type 360 • na letounech byl použit nový vzduchový filtr Vokes Aero-Vee | |
Zdroje: Sources: | David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925 Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html www.historyofwar.org archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#130259Verze : 1
Vláďa
MOD
Supermarine Spitfire Mk.VIII
Stručná historie:
Konstruktéři továrny Supermarine navrhli novou verzi Spitfiru, tovární označení bylo Type 360. Od samého začátku vznikala jako nová verze, která měla nahradit zastarávající Spitfire Mk.V. Bohužel, v době kdy RAF nutně potřebovala nahradit své „pětky“ v boji proti výkonným FW 190, nebyla tato verze ještě k dispozici a tak vznikla nouzová verze Spitfire Mk.IX, což bylo spojení „pětkového“ draku a výkonného motoru Merlin 61. Toto nouzové řešení se nakonec osvědčilo a rozšířilo natolik, že odsunulo nově konstruovanou Mk.VIII do pozadí.
„Osmička“ měla nově postavený robustnější trup, u kterého se od samého začátku počítalo s instalací nového motoru Rolls-Royce Merlin 61, pro snížení aerodynamického odporu bylo možno zatáhnout ostruhové kolečko. Nové bylo také křídlo, kde byly umístněny dvě palivové nádrže a nová byla celá palivová instalace. Připravovaný letoun měl být a také byl vyvrcholením rodiny Spitfirů s motorem Merlin. Zdržení ve vývoji a úspěšné zavedení verze Mk.IX však způsobilo to, že se Spitfire Mk.VIII na evropské bojiště takřka nedostal a operačně létal především nad Barmou a Indií. Někteří piloti hodnotili tohoto Spitfira lépe než rozšířenou „devítku“.
Továrna Supermarine nakonec úspěšně zúročila vynaložené úsilí, které bylo vynaloženo na vývoj draku Mk.VIII, také zde došlo k nouzové úpravě, do draku Spitfiru Mk.VIII nainstalován motor Rolls-Royce Griffon 61 a tím vznikl výkonný a úspěšný Spitfire Mk.XIVC.
Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
archiv autora
Stručná historie:
Konstruktéři továrny Supermarine navrhli novou verzi Spitfiru, tovární označení bylo Type 360. Od samého začátku vznikala jako nová verze, která měla nahradit zastarávající Spitfire Mk.V. Bohužel, v době kdy RAF nutně potřebovala nahradit své „pětky“ v boji proti výkonným FW 190, nebyla tato verze ještě k dispozici a tak vznikla nouzová verze Spitfire Mk.IX, což bylo spojení „pětkového“ draku a výkonného motoru Merlin 61. Toto nouzové řešení se nakonec osvědčilo a rozšířilo natolik, že odsunulo nově konstruovanou Mk.VIII do pozadí.
„Osmička“ měla nově postavený robustnější trup, u kterého se od samého začátku počítalo s instalací nového motoru Rolls-Royce Merlin 61, pro snížení aerodynamického odporu bylo možno zatáhnout ostruhové kolečko. Nové bylo také křídlo, kde byly umístněny dvě palivové nádrže a nová byla celá palivová instalace. Připravovaný letoun měl být a také byl vyvrcholením rodiny Spitfirů s motorem Merlin. Zdržení ve vývoji a úspěšné zavedení verze Mk.IX však způsobilo to, že se Spitfire Mk.VIII na evropské bojiště takřka nedostal a operačně létal především nad Barmou a Indií. Někteří piloti hodnotili tohoto Spitfira lépe než rozšířenou „devítku“.
Továrna Supermarine nakonec úspěšně zúročila vynaložené úsilí, které bylo vynaloženo na vývoj draku Mk.VIII, také zde došlo k nouzové úpravě, do draku Spitfiru Mk.VIII nainstalován motor Rolls-Royce Griffon 61 a tím vznikl výkonný a úspěšný Spitfire Mk.XIVC.
Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit8.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#337594Verze : 0
Vláďa
MOD
fotografie Spitfire F Mk.VIII, který bojoval proti japonskému letectvu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#130264Verze : 0
Vláďa
MOD
a ještě dvě další.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#130265Verze : 0
Vláďa
MOD
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.VIII |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | HM-U |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 136. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Flt Lt T. Lea |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Brown's West Island, Kokosové ostrovy, Indický oceán.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538330Verze : 1
Aubi
MOD
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.VIII |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | YB-M |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 17. peruť RAF [1924-1948] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | P/O Breeze |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Sapam, Barma.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538332Verze : 1
Aubi
MOD
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.VIII |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | UM-C |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 152. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | P/O Breeze |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538334Verze : 1
Aubi
MOD
commons.wikimedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Supermarine |
Typ letounu | Supermarine Spitfire Mk.VIII |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | AF-K |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 607. peruť RAF [1930-1945] |
Základna | Rangún, Stanice Královských vzdušných sil Mingaladon [19RR-1947] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1945 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-VIII-t35399#538357Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.