Main Menu
User Menu

Supermarine Spitfire Mk.IIA

Supermarine Spitfire Mk.IIA

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire Mk.IIA
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire Mk.IIA
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.09.1940-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1940-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
750
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2142 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2684 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2836 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m
Délka:
Length:
9,119 m
Výška:
Height:
3,784 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
119,40 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin XII, kapalinou chlazený danáctiválec o vzletovém výkonu 876 kW, 783 kW v h= 3 960 m.
Vrtule trojlistá Rotol CS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 270 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
382 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
595.5 km/h v 5182 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
498.9 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,21 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,0 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11340 m
Dolet:
Range:
636 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
804.7 km
Výzbroj:
Armament:
8x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm (po 300 nábojích)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 329
- Ekonomická cestovní rychlost: 315 km/h v optimální výšce.
- Letová vytrvalost: 1,67 h
- Jako první ze Spitfirů nesla tato verze pancéřování o hmotnosti 33 kg.
- Spitfire Mk.IIA zasáhla ještě do posledních bojů v bitvě o Británii.
- Motor Merlin XII byl vybaven pyrotechnickým spouštěčem Coffman Type L.4, tento systém umožnil start motoru bez pomocných pozemních zdrojů.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
https://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit2.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIA-t46081#325847Verze : 0
MOD
Supermarine Spitfire Mk.II


Stručná historie a popis verzí:
Letouny Spitfire Mk.II se od předchozí verze odlišovaly především výkonnějším motorem Rolls-Royce Merlin XII. Tato verze motoru Merlin se startovala pomocí pyrotechnického startéru Coffman. Jeho přítomnost lze identifikovat podle vypouklého krytu na pravé straně motorové kapoty, těsně za vrtulovým kuželem. Dalším rozlišovacím znakem bylo použití vrtule Rotol, která měla širší vrtulové listy, než měly vrtule de Haviland, ale později se ve výrobě objevilo několik desítek Mk.II s vrtulemi de Haviland.
Z dalších odlišností, které stojí za zmínku, bylo zdokonalené pancéřování o hmotnosti přibližně 33 kilogramů, zlepšilo se krytí pilotových zad a hlavy, dále byla pancířem chráněna nádrž chladicí kapaliny a trupová nádrž paliva před pilotem.


Všechny Spitfiry „dvojky“ byly vyrobeny v nové „stínové“ továrně v Castle Bromwichi. Celkem bylo postaveno 750 kulometných Spitfirů Mk.IIA a 170 kanónových Mk.IIB. Původní objednávka byly sjednána na 1000 Spitfirů Mk.II, ale posledních osmdesát vyrobených letounů bylo již dodáno ve verzi Mk.VA a Mk.VB.


Za zmínku stojí ještě úprava Type 375, jednalo se o 49 (někde bývá uvedeno 50 - 52) letadel upravených pro leteckou záchrannou službu. Výzbroj byla redukována a pod křídly byl zavěšen záchranný člun dinghy a nouzová zasoba potravin a vody. Letoun nesl ještě dýmovnice, kterými mohl označit polohu nelezeného pilota. Tato úprava byla označena jako Mk.IIC, později byly tyto letouny přeznačeny na Spitfire ASR Mk.II (Air Sea Rescue). Některé tyto záchranné Spitfiry dostaly zřejmě motory Rolls-Royce Merlin XX.
Asi šedesát letadel bylo upraveno do podoby dálkové doprovodné stíhačky Spitfire LR. Mk.IIA.


Použité prameny:
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
www.spitfiresite.com
www.historyofwar.org
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/spit2.html
archiv autora





URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIA-t46081#341054Verze : 0
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20323-3.htm



URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIA-t46081#538173Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org



URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIA-t46081#538175Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org



URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-IIA-t46081#538177Verze : 0
MOD