Main Menu
User Menu

Supermarine Spitfire Mk.XIVC

Supermarine Spitfire F Mk.XIVC

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire Mk.XIVC
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire Mk.XIVC
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.11.1943-DD.MM.M.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Eastleigh
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1943-DD.MM.M.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
527 F Mk.XIVC / F Mk.XIVE / FR Mk.XIVE
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2993 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3856 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4433 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m
Délka:
Length:
9,970 m
Výška:
Height:
3,860 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
171,49 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 65 kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW.
Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
498 l v interních nádržích a 136 l nebo 204 l v přídavné nádrži pod trupem.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
721 km/h v 7925 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
394 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
23.3 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,0 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13564 m
Dolet:
Range:
740.3 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1367.9 km1)
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň
4x pevný kulomet Browning ráže 7,69 mm se 300 náboji na hlaveň
Pumový náklad: 1x 227 kg pod trupem a/nebo 2x 113 kg pod křídly (bylo možno zavěsit i všechny najednou - letoun byl přetížen).
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
1) s přídavnou nádrží o objemu 409 l


Supermarine Type 372
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
www.jaapteeuwen.com
https://www.spitfiresociety.demon.co.uk/spitdev.htm
www.aviation-history.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#130406Verze : 1
MOD
Supermarine Spitfire Mk.XIVc

Stručná historie:

6.ledna 1944 začalo vyzbrojování 610. Squadrony novou verzí Spitfiru Mk.XIVC. Jeho příchodem k bojovým jednotkám se pilotům RAF dostal do rukou velmi výkonný letoun, bez nadsázky by se dalo mluvit o velkém výkonovém skoku.

Vývoj tohoto Spitfiru začal montáží motorů Rolls-Royce Griffon řady 60 do již postavených draků Spitfirů F Mk.VIII (JF316 – JF320) na přelomu let 1942 a 1943. Zkušební piloti znali první prototypy pod označením Spitfire Mk.VIIIC. Trup původních "osmiček" byl prodloužen na 9 950 mm, toto prodloužení si vynutila instalace dvoustupňového, dvourychlostního kompresoru, kterým byl motor Grifon přeplňován. Zkoušeny byly různé vrtule včetně trojlisté protiběžné. Motor Grifon měl samozřejmě vedle vyššího výkonu i vyšší spotřebu paliva, tuto spotřebu bylo nutno kompenzovat instalací dalších palivových nádrží, místo pro ně se našlo v křídlech a tak do každé poloviny byly instalována nádrž o objemu 58 litrů, v pilotní kabině byl nové instalován kohout, kterým pilot ovládal přečerpání paliva z těchto křídelních nádrží do nádrže hlavní. Úpravy se dočkala i plynová páka, která až do této verze zůstávala beze změn již od prvních Spitfirů.

Sériové "čtrnáctky" dostaly vrtule pětilisté Rotol Jablo, která měla vrtulové listy z bakelizované překližky. Výzbroj byla dána typem křídla, tento letoun měl křídlo typu "C", tzn. i odpovídající výzbroj - 2x kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm a 4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm. Hmotnost nových Spitů byla až o 450 kg (1,000 lb) vyšší než hmotnost Spitfire Mk.IX.

Další verze Spitfire Mk.XIVE byla charakteristická novým křídlem typu "E", kde byly vedle kanónů ještě velkorážné půlpalcové kulomety Colt-Browning M2. Další novinku bylo prosednutí trupu a použití kapkovité kabiny. Čtrnáctky měly oproti experimentálním Mk.VIII jiný tvar a velikost svislé ocasní plochy, dále byl zesílen trup, křídla i podvozek.

Vraťme se však ke zde popisované verzi F Mk.XIVC, jejich první série měla omezenou maximální rychlost na cca 760 km/hod, protože při vyšších rychlostech docházelo ke zborcení konců křídel, bylo to řešeno montáží menších křidélek ze Spitfirů F Mk.XII i za cenu menší ovladatelnosti.

Někteří piloti Spitfirů Mk.XIVC se specializovali na lov létajících pum Fieseler Fi 103 V-1 na jejich letadlech byly provedeny úpravy, které umožnily dosáhnout ještě vyšších výkonů. Motor dostával vysokooktanová palivo (oktanové číslo 150), díky tomuto palivu mohl být zvýšen plnící tlak až na 1,45 MPa. V rámci odlehčení a snížení aerodynamického odporu došlo na odstranění čtyř kulometů, zpětného zrcátka a celý povrch letadel byl pečlivě vyleštěn, díky těmto úpravám stoupla maximální rychlost v přízemních výškách (pod 1 000 m) až na 650 km/h.

Vývoj pokračoval a tak během výroby byly zaváděny dílčí změny např. v únoru 1944 byl zesílen trup před ocasními plochami, protože zde docházelo k únavovým lomům. U Mk.XIV byla vyšší hmotnost letadla příčinou menší životnosti pneumatik, které se měnily po přibližně 10 vzletech. Nectností těchto Spitfirů byla snaha o vybočení při startu a nebezpečí překlopení letadla, to byl důsledek hmotnosti pětilisté vrtule, která vykazovala dosti velký klopný moment.

Doporučená taktika boje byla - rychlé vertikální manévry a využívat ostré pravé stoupavé zatáčky (zde klopný moment vrtule pomáhal ostrému obratu).

U Spitfirů Mk.XIV bylo ve výrobě zavedeno tolik i zásadních změn, že jeho jednotlivé varianty by si už zasloužily své vlastní typové označení, od Spitfire tohoto typu se již neoznačují verze LF, F a HF. Zkrácená křídla byla montována až do verze FR Mk.XIV, ale ani zde již není označení LF.

Použité prameny:
David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Peter Caygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI – F 24, nakladatelství Jan Vašut, rok 2005, ISBN: 80-7236-396-4
archiv autora


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#130407Verze : 2
MOD
Nahoře je válečná fotografie této verze a dole je fotografie restaurované Mk.XIVC.
Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#130490Verze : 1
MOD
Supermarine Spitfire Mk.XIVC (RN119, AE-J), 402. peruť RCAF, březen 1945. Později sloužil u kanadské 412. peruti a po 2. světové válce skončil v řadách belgického letectva.
Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#527862Verze : 3
MOD
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#538550Verze : 0
MOD
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.XIVC -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVC-t35431#538553Verze : 0
MOD