Main Menu
User Menu

Letka 11 [1940-1944]

11th Flight / Letka 11

     
Název:
Name:
Letka 11
Originální název:
Original Name:
Letka 11
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.01.1940
Předchůdce:
Predecessor:
Letka 39
Datum zániku:
Disbanded:
DD.08.1944
Nástupce:
Successor:
-
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
DD.05.1940-01.05.1941 Peruť II
01.05.1941-DD.MM.1944 Stíhací peruť II
01.07.1942-01.08.1943 Skupina vzdušných zbraní
01.08.1943-DD.10.1943 2. pěší divize
Dislokace:
Deployed:
01.01.1940-19.06.1941 Piešťany, Letiště Piešťany /
19.06.1941-30.05.1942 Vajnory, letiště /
30.05.1942-30.06.1942 Piešťany, Letiště Piešťany /
30.06.1942-25.10.1943 v poli - východoevropské válčiště
30.06.1942-DD.08.1942 Žitomir
DD.08.1942-DD.08.1943 Ovruč
DD.08.1943-25.10.1943 Minsk
06.07.1942-DD.MM.RRRR Kozinky - detašmán tří strojů
25.10.1943-30.08.1944 Piešťany, Letiště Piešťany /
Velitel:
Commander:
DD.01.1940-DD.MM.1940 Kačka, Vladimír (Stotník)
31.07.1940-27.09.1942 Haluzický, Ivan (Stotník)
27.09.1942-30.04.1943 Guljanič, Mikuláš (Major)
30.04.1943-15.03.1944 Hron, Ladislav (Stotník)
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Stašík, Ladislav ( )
DD.MM.1944-DD.08.1944 Kollár, Rudolf (Stotník)
Výzbroj:
Armament:
DD.01.1940-DD.MM.1944 Avia B-534
DD.01.1940-DD.MM.1944 Avia Bk-534
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Kliment, Charles K. - Nakládal, Břetislav: Slovenská armáda 1939-1945. Praha, Naše vojsko 2006.
Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997.
Šumichrast, Peter: Slovenské letectvo na východní frontě. Cheb, Svět křídel 2006.
Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, MPS 2000.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#433751Verze : 2
MOD
Stíhací letka 11


Vznikla reorganizací SVZ k 1. 1. 1940 přeznačením Letky 39. Od roku 1941 sloužila jako součást protivzdušné obrany (OPL) Bratislavy, od června 1942 do října 1943 nasazena na východní frontě jako podpora Zajišťovací divise v protipartyzánských bojích (krycí jméno Atlas 1). Po návratu na Slovensko se její personál od června 1944 začal přeškolovat na letouny Ju-87, ale do vypuknutí Slovenského národního povstání (do kterého se její příslušníci zapojili a čímž letka fakticky zanikla) jej nedokončili. Piloti letky nezaznamenali žádné vzdušné vítězství.


ztráty létajícího personálu

datumstroj osádka příčina
18.10.1943 Avia B-534 Mitošinka, Róbert (čatník) - POW Sestřelen protiletadlovou palbou.

poz:
POW - zajatec


zdroj
Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997.




Info o nasadení na východnom fronte doplním.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#211812Verze : 1
Avia B-534 ako filmová hviezda. Táto Avia od Letky 11 sa zúčastnila nakrúcania rekonštrukcie záchrany pilota Brezinu jeho kolegom Martišom na Východnom fronte u Letky 13. Nakrúcanie sa uskutočnilo až na Slovensku so strojmi Letky 11. Avia bola na horných a bočných plochách kamuflovaná československou khaki zelenou (je možné, že aj spodok hornej nosnej plochy) a svetlošedou či striebrošedou na spodných plochách. Žltý pruh na trupe a vrtuľový kužeľ dopĺňali štandardne umiestnené slovenské výsostné znaky.
 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/393353
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#398256Verze : 0
MOD
Avia B-534.IV, východní fronta, rok 1942. Juraj Puškár na tomto typu létal během svého druhého frontového nasazení u Letky 11. Avie má standardní kamufláž tmavě zelenou barvou na horních a bočních plochách. Spodní část letounu je ve světle modré barvě. Žluté doplňky usnadňovaly identifikaci, výsostné znaky jsou na obvyklých místech.
 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/393352
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#434535Verze : 0
MOD
Stíhacia letka 11 - Stíhací letka 11


Byla vytvořena společně se stíhací letkou 12 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany z Letky 37, Letka 38 a Letky 39 a spolu se stíhací letkou 12 tvořila Stíhací skupinu Piešťany. Ve svém stavu měla 12 letuschopných stíhacích Avia B-534. Velitelem skupiny byl jmenován major Karol Sojček.


1.9.1939
Celá skupina obdržela úkol vzdušné ochrany komunikací, vykládacích prostorů vojsk a zařízení válečného průmyslu ve východním Slovensku. Kromě toho velení armády požadovalo vzdušnou ochranu pro německý XVIII armádní sbor v prostoru Jablonka – TrstenáOravský PodzámokHruštínLiptovská Sielnica.
Německým velitelstvím byl slovenskému stíhacímu letectvu vydán zákaz letů do 3. září.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.


2.9.1939
Ráno byl zákaz letů odvolán. Od tohoto dne měly slovenské stíhačky provádět lety nad západním a severním Slovenskem. Letadla označená starými československými znaky měla být pokládána za nepřátelská. Byla povolena palba na letadla jednoznačně identifikovaná jako polská.
Letka provedla všemi dvanácti stroji přelet na letiště Žilina.
Ihned po odletu vzdušného sledu se na cestu do Žiliny vydal pozemní sled letky.
Letce byl přidělen stíhací prostor „D“ :
ŽilinaČadcaTrstenáLiptovský Svätý MikulášRužomberokTurčianský Svätý Martin.
Úkolem letky byla ochrana vlastních vojsk a dopravních cest v prostoru „D“ a rovněž letiště v Žilině.
Mimo prostor „D“ bylo povoleno létat pouze při bezprostřední bojové činnosti.
Dalším úkolem byla ochrana vlastního leteckého průzkumu v blízkosti polské hranice dle požadavků Koluft 14.
Stav letuschopných letadel měl být doplňován stroji stíhací letky 12. Letka byla upozorněna na nutnost spolupráce s německými průzkumnými letkami umístěnými na letišti Žilina.


3.9.1939
K úkolům letky byl přidán úkol doprovodu letadel blízkého průzkumu 1.(H)/14, která „pracovala“ pro 2. tankovou divizi Wehrmachtu.


4.9.1939
Stíhací skupina v Piešťanech obdržela rozkaz: „ 4. září prováděla jednotlivá nepřátelská letadla průzkum v prostoru Lundenburg – Moravská Ostrava – Vysoké Tatry – TrenčínVídeň lety převážně ve velké výšce. Stíhací skupina maj. Sojčeka může lovit dvojicemi nebo roji.“


5.9.1939
Letka měla jednotlivými roji vyhledávat a ničit polská průzkumná letadla, která se stále objevovala nad Slovenskem.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.


6.9.1939
Letka provedla přelet na letiště Ňaršany
Letce byl přidělen prostor stíhání – TelgártPoprad – Limanowa – Gorlice – Dukla –
Laborectal (Medzilaborce?) – HankovceObišovce Telgárt. Úkolem byla ochrana
postupujících slovenských jednotek a letiště Ňaršany.
Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.


7.9.1939
Německé pozemní jednotky ostřelovaly slovenská stíhací letadla. Proto byl zopakován zákaz letů ve výšce pod 1000 metrů nad vlastními vojsky.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.


8.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.


9.9.1939
Letka pod velením Ondreja Ďumbalu provedla přelet z letiště Naršany na letiště Kamenica nad Cirochou.
Kolem 16.30-17.15 hod. letka doprovázela Štuky III./StG 2 při jejich návratu z bombardování prostoru severně od Chyrova.
Byl obdržen rozkaz o doplnění výsostného označení všech slovenských vojenských letadel. Dosavadní označení mělo být opsáno bílým kruhem o poloměru 15 cm. Změna měla být provedena do půlnoci 10. září. Kromě toho měly být německé pozemní jednotky poučeny o typech a siluetách slovenských vojenských letadel.


10.9.1939
Kolem 11.25 – 13.00 hod. letka doprovázela 28 Štuk III./StG 2 při jejich návratu z bombardování Lvova.
Akce byla zopakována mezi 15.00 – 16.20 hod.
V prostoru města Stryj byl sestřelen polskou protivzdušnou obranou a padl do zajetí čtk Viliam Grúň z bývalé stíhací letky 39.


11.9.1939
Mezi 11.15 – 13.00 letka doprovázela do prostoru Lvova 27 Ju 87 B od III./StG 2.


12.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti. Letka v bojové pohotovosti od 9.00 hod.

13.9.1939
Letka byla i nadále v Kamenici nad Cirochou. V bojové pohotovosti od 9.00 hod.
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.


14.9.1939
Letka byla v bojové pohotovosti od 8.00 hod.
Pravděpodobně mezi 13.40 – 15.30 provedla doprovod při návratu 30 Ju 87B ze III./StG 2 z prostoru Lvova.


15.9.1939
Měla spolupracovat s III./StG 2 a provádět volný lov. Nebyly zaznamenány žádné lety.


16.9.1939
Návrat ze zajetí čtk Viliama Grúně.
Letka v bojové pohotovosti od 9.00 hod.
Pravděpodobně mezi 16.15 – 18.00 provedla doprovod Štuk III./StG 2 při jejich návratu z bombardování Stanislawowa.


17.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.


18.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.


19.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.


20.9.1939
Bojová pohotovost od 8.00 hod. Společně se stíhací letkou 13 provedla přelet do Piešťan. Ve stavu měla 10 letadel Avia B-534 a 10 pilotů.


Zdroj: Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002, ISBN 83-911393-4-4.
Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.III Stukaflieger, Armagedon, Gdynia 2006, ISBN 83-918106-6-6.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#213332Verze : 1
MOD
Diskuse
Podle historiků Rajlicha, Šumichrasta či Rajnince došlo k reorganizaci a přečíslování na letku 11 až po tažení do Polska k 1.1.1940.
URL : https://www.valka.cz/Letka-11-1940-1944-t58635#433938Verze : 0
MOD