Main Menu
User Menu

Křižníky

Články

SMS Emden

1. Zrod a první akce

Emden a jeho sesterská loď Dresden byly postaveny, aby nahradily zastaralé křižníky. Obě byly pojmenovány po významných německých městech, i když u Emdenu to nebylo tak jednoznačné. Emden se původně jmenoval Ersatz Pfeil jako náhrada za lehký křižník SMS Pfeil. Kýl Emdenu byl položen 1.listopadu 1906 v císařské loděnici v Gdaňsku. Jméno Emden ji dal primátor téhož města pan Fürbringer při ceremonii spouštění na vodu v úterý 26. května 1908. Na vodu se tak dostal poslední německý křižník, který poháněl parní stroj, protože Dresden měl již turbíny.Emden oficialně stál 6,38 milionů marek.

SMS Emden

2. Válka

Spolu s Emdenem byly v přístavu ještě 4 dělové čluny a starší torpedoborec S90. Jeden velký dělový člun Cormoran byl právě v suchém doku na dlouhodobějších opravách. V případě války nemohl Emden zůstat v Čhing-tao, protože bylo jasné, že Británie na přístav zaútočí. V něm by byl Emden prakticky bezbranný bez možnosti manévrování.Nemluvě o tom, že Britské lodě měly silnější výzbroj nežli ty německé.

SMS Emden

3. Sám v Indickém Oceánu

Poté, co se Emden oddělil od zbytku eskadry, bylo nejdůležitější se nepozorovaně dostat do Indického oceánu. To znamenalo vyhnout se jakékoliv lodi. Zároveň však křižník musel šetřit uhlím.

SMS Emden

4. Hon na Emden

Poté co se vrchní velitel Východního loďstva Jerram dozvěděl o německém křižníku v noci z 15. na 16.září, okamžitě vyhlásil pátrání. V Bengalském zálivu byla zastavena veškerá doprava. Hned v ráno vyplul ze Singapuru křižník HMS Hampshire a o den později i lehký křižník HMS Yarmouth. Ten však 18.září musel zastavit v Pinangu pro poruchu kondenzátorů páry. Dne 16.září vyplul i japonský křižník Čikuma. Dále byly připraveny lodě HMS Minotaur a japonský bitevní křižník Ibuki.

SMS Emden

5. Postrach britských parníků

Emden se setkal s Markomannií přesně podle plánu 23.září v 5 hodin ráno. Kapitán Müller se rozhodl plout západně od Cejlonu a na Maledivách doplnit palivo. Zaroveň však zamýšlel rozvrátit lodní dopravu západně od Kolomba. Poté, co křižník v poledních hodinách minul město Galla, ležící na jihozápadní výspě Cejlonu, zahlédl loď patřící britskému obchodnímu loďstvu.

SMS Emden

6. Přepad v Pinangu

Kapitán Müller opustil vody na západ od Cejlonu a obloukem okolo něj vplul do Bengálského zálivu. Exford, z důvodu malé rychlosti byl poslán na místo setkání 30 mil severně od ostrova Severní Keeling. Parník se od Emdenu a Buresku odpojil 21. října. Protože kapitán zamýšlel překvapit nepřítele útokem na Pinang, prováděla posádka plno nejrůznějších cvičení. O útoku zatím nikdo z posádky nevěděl. Posádka taky nacvičovala boj s nepřátelskou lodí. Bylo nepravděpodobné, že by unikala nepřátelským lodím věčně. Zejména těm britským. Po překládce uhlí 26.října byl také Buresk odeslán na místo setkání, kterým se stalo místo 40 mil západně od ostrova Simaloer. Emden tedy zůstal uplně sám s plnými zásobami uhlí.

SMS Emden

7. Zkáza Emdenu

oslední říjnový den připlul Emden na místo setkání s Bureskem a přeložil zásoby uhlí na křižník. Kapitán Müller zamýšlel zaútočit na radiovou stanici na ostrově Direction v souostroví Keelingových ostrovů. Chtěl tak odlákat část nepřátelských sil z okolí Bengálského zálivu a zbavit se pronásledovatelů. Po překládce uhlí plul Emden směrem k Sundskému průlivu mezi ostrovy Sumatra a Java. Tady hlídkoval až do 5. listopadu. Během této doby podniknul i neúspěšný výpad do průlivu.

Témata

Podkategorie

Třídy

banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!