Název: Name: | Letka 12 | |
Originální název: Original Name: | Letka 12 | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 01.01.1940 | |
Předchůdce: Predecessor: | Letka 45 | |
Datum zániku: Disbanded: | 31.08.1944 | |
Nástupce: Successor: | - | |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | DD.01.1940-DD.05.1940 Samostatná peruť II DD.05.1940-DD.05.1941 Peruť II DD.05.1941-31.08.1944 Stíhací peruť II | |
Dislokace: Deployed: | 01.01.1940-07.07.1941 Spišská Nová Ves, letiště / 07.07.1941-16.10.1941 v poli - východoevropské válčiště, ? 12.07.1941-09.07.1941 Sambor, ? / 09.07.1941-16.07.1941 Lviv, Letisko Rzesno / 16.07.1941-DD.07.1941 Proskurov, Einsatzhafen Proskurow / 19.07.1941-23.07.1941 Bar, ? / 23.07.1941-29.07.1941 Vinnica, Fliegerhorst Winniza / 29.07.1941-26.08.1941 Gajsin, ? 26.08.1941-27.08.1941 Berdičov, ? 27.08.1941-03.09.1941 Bila Cerkva, Fliegerhorst Belaja Zerkow / 03.09.1941-07.09.1941 Skvira, ? 07.09.1941-19.09.1941 Gubin, ? 19.09.1941-02.10.1941 Mytnica, ? 02.10.1941-07.10.1941 Bieliki, ? 07.10.1941-10.10.1941 Nikolajevka, ? 10.10.1941-16.10.1941 Sofijevka, ? 16.10.1941-17.10.1941 návrat na Slovensko, ? 17.10.1941-02.08.1944 Spišská Nová Ves, letiště / 02.08.1944-31.08.1944 Prešov, Letisko Išla / | |
Velitel: Commander: | DD.01.1940-DD.MM.1942 Páleníček, Jozef (Nadporučík) 03.12.1942-15.03.1943 Hron, Ladislav (Nadporučík) 15.08.1943-01.01.1944 Haluzický, Ivan ( ) 01.01.1944-31.08.1944 Páleníček, Jozef (Stotník) | |
Výzbroj: Armament: | 01.01.1940-31.08.1944 Avia B-534 01.01.1940-31.08.1944 Avia Bk-534 01.08.1944-31.08.1944 Messerschmitt Bf 109 G | |
Poznámka: Note: | Během tažení do SSSR v roce 1941 používala krycí jméno "Milota". | |
Zdroje: Sources: | Kliment, Charles K. - Nakládal, Břetislav: Slovenská armáda 1939-1945. Praha, Naše vojsko 2006. Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997. Šumichrast, Peter: Slovenské letectvo na východní frontě. Cheb, Svět křídel 2006. Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, MPS 2000. Cséfalvay, František a kol: Vojenské osobnosti dejín Slovenska 1939-1945. Bratislava, Vojenský historický ústav, 2013. ISBN:978-80-89523-20-7 |
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#212082Verze : 3
historie
Vzniká ěhem reorganizace slovenského letectva k 1. lednu 1940 přeznačením letky 45 ve Spišské Nové Vsi.
Účastní se tažení do SSSR v roce 1941. V roce 1944 se stává součástí Skupiny vzdušných zbraní při Východoslovenské armádě a 31. srpna 1944 přelétává do SSSR, čímž fakticky zaniká.
vítězství
ztráty létajícího personálu
poz:
KIA - zahynul při akci
zdroje
Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997.
Šumichrast, Peter: Slovenské letectvo na východní frontě. Cheb, Svět křídel 2006.
Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, MPS 2000.
Vzniká ěhem reorganizace slovenského letectva k 1. lednu 1940 přeznačením letky 45 ve Spišské Nové Vsi.
Účastní se tažení do SSSR v roce 1941. V roce 1944 se stává součástí Skupiny vzdušných zbraní při Východoslovenské armádě a 31. srpna 1944 přelétává do SSSR, čímž fakticky zaniká.
vítězství
datum | stroj | pilot | protivník | prostor |
---|---|---|---|---|
07.09.1941 | Avia B-534 | Drlička, Jozef (čtk.) | I-16 - jistě | prostor Garnostajpol |
07.09.1941 | Avia B-534 | ? | I-16 - jistě | prostor Garnostajpol |
08.09.1941 | Avia B-534 | Kocka, Ivan (čtk.) | I-16 - jistě | prostor východně od Ostjer |
ztráty létajícího personálu
datum | stroj | posádka | příčina |
---|---|---|---|
21.09.1941 | Avia B-534.213 | Kaliský, Vojtech - KIA | Sestřelen nepřátelskou protiletadlovou palbou v prostoru Borispol |
poz:
KIA - zahynul při akci
zdroje
Rajninec, Juraj: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 1. Bratislava, MPS 1997.
Šumichrast, Peter: Slovenské letectvo na východní frontě. Cheb, Svět křídel 2006.
Šumichrast, Peter - Klabník, Viliam: Slovenské letectvo 1939-1944. Sv. 2. Bratislava, MPS 2000.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#436096Verze : 3
agnes
MOD
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia Bk-534 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | L-14 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 12 [1940-1944] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia Bk-534 z výzbroje 12. letky Slovenských vzdušných zbraní, východní fronta, rok 1941. Horní a boční plochy kamuflovány československou khaki zelenou (možná též spodek horního křídla), spodní plochy světle šedé či stříbrošedé. Žluté doplňky (vrtulový kužel, konce spodního křídla zespodu a pruh na trupu) sloužily k rychlé identifikaci pozemními jednotkami. Žlutá barva byla zřejmě částečně transparentní, protože číslice 1 kódu na trupu jakoby prosvítá.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/427575
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#427576Verze : 0
Rad
MOD
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Praga |
Typ letounu | Praga E-241 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | |
Pilot | Mutňanský, Alojz |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 12 [1940-1944] |
Základna | Spišská Nová Ves, letiště [1936-2001] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Praga E-241, 12. letka SVZ, pilot čtk. A. Mutňanský. Na letišti ve Spišské Nové Vsi Mutňanský se strojem havaroval, když mu při pojíždění zapadlo kolo do výmolu a stroj se postavil na hlavu. Zničena byla jen vrtule, pilot vyvázl bez zranění. Letoun má spodní plochy světle šedé, horní a boční khaki. kromě žlutých doplňků a výsostných znaků nenesl žádné další označení.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/428498
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#428500Verze : 0
Rad
MOD
Stíhací letka 12
Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany. Ve svém stavu měla 12 letuschopných stíhacích Avia B-534. Velitelem skupiny byl jmenován major Karol Sojček.
1.9.1939
Celá skupina obdržela úkol vzdušné ochrany komunikací, vykládacích prostorů vojsk a zařízení válečného průmyslu ve východním Slovensku. Kromě toho velení armády požadovalo vzdušnou ochranu pro německý XVIII armádní sbor v prostoru Jablonka – Trstena – Oravský Podzámok – Hruštín – Liptovská Sielnica.
Německým velitelstvím byl slovenskému stíhacímu letectvu vydán zákaz letů do 3. září.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
2.9.1939
Ráno byl zákaz letů odvolán. Od tohoto dne měly slovenské stíhačky provádět lety nad západním a severním Slovenskem. Letadla označená starými československými znaky měla být pokládána za nepřátelská.
Letka prováděla lety všemi dvanácti stroji ve dvou přidělených stíhacích prostorech:
„A“– Piešťany – Nové Mesto nad Váhom – Trenčín – Púchov – Čadca – Sučany – Fačkov
„B“ - Piešťany – Nitra – slovensko-maďarské hranice u Bratislavy – Jablonica.
3.9.1939
Byly prováděny úkoly tak jako 2. září.
4.9.1939
Stíhací skupina v Piešťanech obdržela rozkaz: „ 4. září prováděla jednotlivá nepřátelská letadla průzkum v prostoru Lundenburg – Moravská Ostrava – Vysoké Tatry – Trenčín – Vídeň lety převážně ve velké výšce. Stíhací skupina maj. Sojceka může lovit dvojicemi nebo roji.“
5.9.1939
Celá stíhací skupina měla jednotlivými roji vyhledávat a ničit polská průzkumná letadla, která se stále objevovala nad Slovenskem.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
6.9.1939
Stíhací prostor a úkoly letky pod velením mjr. Karola Sojčeka (?) v Žilině zůstaly nezměněny
Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.
7.9.1939
Německé pozemní jednotky ostřelovaly slovenská stíhací letadla. Proto byl zopakován zákaz letů ve výšce pod 1000 metrů nad vlastními vojsky. Letka pravděpodobně provedla přelet z letiště Žilina do Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf).
8.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
9.9.1939
Byl obdržen rozkaz o doplnění výsostného označení všech slovenských vojenských letadel. Dosavadní označení mělo být opsáno bílým kruhem o poloměru 15 cm. Změna měla být provedena do půlnoci 10. září. Kromě toho měly být německé pozemní jednotky poučeny o typech a siluetách slovenských vojenských letadel.
10.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
11.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
12.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
13.9.1939
Letka byla i nadále ve Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf)
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
14.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
15.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
16.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
17.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
18.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
19.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
20.9.1939
Letka nadále zůstává na letišti ve Spišské Nové Vsi. Ve stavu měla 10 letadel Avia B-534 a 11 pilotů.
Zdroj: Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002, ISBN 83-911393-4-4.
Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany. Ve svém stavu měla 12 letuschopných stíhacích Avia B-534. Velitelem skupiny byl jmenován major Karol Sojček.
1.9.1939
Celá skupina obdržela úkol vzdušné ochrany komunikací, vykládacích prostorů vojsk a zařízení válečného průmyslu ve východním Slovensku. Kromě toho velení armády požadovalo vzdušnou ochranu pro německý XVIII armádní sbor v prostoru Jablonka – Trstena – Oravský Podzámok – Hruštín – Liptovská Sielnica.
Německým velitelstvím byl slovenskému stíhacímu letectvu vydán zákaz letů do 3. září.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
2.9.1939
Ráno byl zákaz letů odvolán. Od tohoto dne měly slovenské stíhačky provádět lety nad západním a severním Slovenskem. Letadla označená starými československými znaky měla být pokládána za nepřátelská.
Letka prováděla lety všemi dvanácti stroji ve dvou přidělených stíhacích prostorech:
„A“– Piešťany – Nové Mesto nad Váhom – Trenčín – Púchov – Čadca – Sučany – Fačkov
„B“ - Piešťany – Nitra – slovensko-maďarské hranice u Bratislavy – Jablonica.
3.9.1939
Byly prováděny úkoly tak jako 2. září.
4.9.1939
Stíhací skupina v Piešťanech obdržela rozkaz: „ 4. září prováděla jednotlivá nepřátelská letadla průzkum v prostoru Lundenburg – Moravská Ostrava – Vysoké Tatry – Trenčín – Vídeň lety převážně ve velké výšce. Stíhací skupina maj. Sojceka může lovit dvojicemi nebo roji.“
5.9.1939
Celá stíhací skupina měla jednotlivými roji vyhledávat a ničit polská průzkumná letadla, která se stále objevovala nad Slovenskem.
Nejsou zaznamenány žádné lety letky.
6.9.1939
Stíhací prostor a úkoly letky pod velením mjr. Karola Sojčeka (?) v Žilině zůstaly nezměněny
Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.
7.9.1939
Německé pozemní jednotky ostřelovaly slovenská stíhací letadla. Proto byl zopakován zákaz letů ve výšce pod 1000 metrů nad vlastními vojsky. Letka pravděpodobně provedla přelet z letiště Žilina do Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf).
8.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
9.9.1939
Byl obdržen rozkaz o doplnění výsostného označení všech slovenských vojenských letadel. Dosavadní označení mělo být opsáno bílým kruhem o poloměru 15 cm. Změna měla být provedena do půlnoci 10. září. Kromě toho měly být německé pozemní jednotky poučeny o typech a siluetách slovenských vojenských letadel.
10.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
11.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
12.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
13.9.1939
Letka byla i nadále ve Spišské Nové Vsi (Zipser-Neudorf)
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
14.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
15.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
16.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
17.9.1939
Nebyly zaznamenány žádné zvláštní okolnosti.
18.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
19.9.1939
Pravděpodobně už nebyly prováděny žádné bojové lety.
20.9.1939
Letka nadále zůstává na letišti ve Spišské Nové Vsi. Ve stavu měla 10 letadel Avia B-534 a 11 pilotů.
Zdroj: Emmerling M.: Luftwaffe nad Polską 1939 Cz.I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002, ISBN 83-911393-4-4.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#212521Verze : 0
stary
MOD
Skupinové foto pilotov Letky 12, v tom čase bojujúcej pod krycím označením Milota.
Na fotke úplne vpravo stojí rotník Jozef Drlička, ktorý bol prvou bojovou stratou 1. garnitúry Letky 13.
Na fotke úplne vpravo stojí rotník Jozef Drlička, ktorý bol prvou bojovou stratou 1. garnitúry Letky 13.
www.gonzoaviation.com
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#571361Verze : 0
Panzer
MOD
Citace - stary :
Byla vytvořena společně se stíhací letkou 11 dne 31.8.1939 na letišti Piešťany ze 37., 38. a a 39. letky a spolu se stíhací letkou 11 tvořila Stíhací skupinu Piešťany.
Letka 12 vznikla zlúčením stíhacej letky 45 a 49 v Spišskej Novej Vsi (dátum 31. 8. 1939 súhlasí). Ako dôkaz poslúži stíhacie eso František Hanovec. Po vzniku SVZ je evidovaný ako príslušník letky 45 (Spišská Nová Ves) a neskôr už ako príslušník letky 12 (Spišská Nová Ves).
Počas polského ťaženia využívala letka 12 tiež letisko Ňaršany a Išla .
Zdroje:
Letectví + kosmonautika; č. 2004 / 04; B.Súdny: Hanovcov prvý zostrel
REVI 29-30; S.Bursa: Major letectva Ondrej Ďumbala
Bystrický- Šumichrast: Letka 13 v dokumentoch a obrazoch - Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#238210Verze : 0
Autori Mgr. Ľuboš Demčák a Bc. Dominik Demčák na stránke www.druhasvetova.sk píšu:
"Dvanásta stíhacia letka, ktorá mala umiestnenú posádku v Kapušanoch pri Prešove, s letiskom v Nižnom Hrabovci, disponovala piatimi strojmi B-534, Bk-534, štyrmi Bf 109G-6 (ex. 13. letka), Fi 156 a E-39".
Letka teda operovala z dvoch letísk.
"Dvanásta stíhacia letka, ktorá mala umiestnenú posádku v Kapušanoch pri Prešove, s letiskom v Nižnom Hrabovci, disponovala piatimi strojmi B-534, Bk-534, štyrmi Bf 109G-6 (ex. 13. letka), Fi 156 a E-39".
Letka teda operovala z dvoch letísk.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#436191Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
V knize Stanislav - Klabník: Slovenské letectvo 1944-1945, 3. diel se na straně 9 uvádí, že "Dátum presunu bol stanovený až na 1. 8. 1944. Počiatočným cieľom skupiny bola letisková plocha Nižný Hrabovec." a "Ďalší presun ... sa konal až 3. 8. ... po 20-minútovom lete pristáli v poriadku na letisku Išla".
Kniha Šumichrast - Klabník: Slovenské letectvo 1939-1944, 2.diel uvádí na straně 142, že "Stíhacia letka 12 ... sa presunula na svoje nové pôsobisko 2. augusta ...".
Je pravděpodobné, že velitelství letky se v Kapušanech nacházelo i nadále, jelikož na straně 15 (díl 3) se spíše, že "Už 29. 8. ... por. Droppa zatelefonoval svojmu veliťelovi stot. Páleníčkovi do Kapušian..."
Z toho vyvozuji, že velitelství letky bylo v Kapušanech a její letadla byla umístěna v Prešově (Išla), odkud 31.8. přeletěla do SSSR.
Kniha Šumichrast - Klabník: Slovenské letectvo 1939-1944, 2.diel uvádí na straně 142, že "Stíhacia letka 12 ... sa presunula na svoje nové pôsobisko 2. augusta ...".
Je pravděpodobné, že velitelství letky se v Kapušanech nacházelo i nadále, jelikož na straně 15 (díl 3) se spíše, že "Už 29. 8. ... por. Droppa zatelefonoval svojmu veliťelovi stot. Páleníčkovi do Kapušian..."
Z toho vyvozuji, že velitelství letky bylo v Kapušanech a její letadla byla umístěna v Prešově (Išla), odkud 31.8. přeletěla do SSSR.
URL : https://www.valka.cz/Letka-12-1940-1944-t58713#450044Verze : 0
agnes
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.