Messerschmitt Bf 109
Přehled verzí
Ne zcela úplná vývojová řada Bf 109 se stručným popisem rozdílů oproti předchozí verzi a pokusem o časovou následnost, což není dokonalé protože např. výroba G a K řady se časově překrývala. atd.
Bf 109 V1
absolvoval první let v září 1935; jako motor byl použit motor Rolls-Royce Kestrel (695 koní).
Bf 109 V2 a V3
Na rozdíl od V1 obdržely motor Junkers Jumo 210A a V3 dva kulomety MG 17.
Bf 109 B-0
První předsériový letoun na bázi V4 s dvěma kulomety na krytu motoru a jedním střílejícím osou vrtule.
Bf 109 A
Bf 109 B-1
První sériový model s motorem Jumo 210Da, kulomet střílející osou vrtule je odstraněn kvůli přehřívání.
Bf 109 B-2 (neoficiální označení)
Dvoulistá dřevěná nestavitelná vrtule je nahratena kovovou stavitelnou též dvoulistou vrtulí. Verze byla bojově nasazena ve Španělsku.
Bf 109 C-1
Nový motor Jumo 210 G, do křídel zabudován další pár kulometů MG 17.
Bf 109 C-2
Doplněn kulomet střílející osou vrtule.
Bf 109 D-0 a D-1
Nový motor Daimler-Benz DB 600A (986 PS), třílistá vrtule, 20 mm kanon MG FF střílející osou vrtule, kulomety zredukovány na 2 nad motorem.
Bf 109 D-2
Kulomety doplněny o 2 v křídlech.
Bf 109 D-3
Kulomety v křídlech nahrazeny kanony MG FF.
Bf 109 E-0
Motor DB 601A s (1050 PS), výzbroj 4 kulomety MG 17.
Bf 109 E-1
Přímé vstřikování paliva do motoru, většina strojů vyzbrojena 2 kulomety MG 17 a 2 kanony MG FF v křídlech, část dle standardu E-0.
Bf 109 T-0 a T-1
Upravená verze pro službu na letadlové lodi se záchytným hákem (T-1), zesílenými brzdami a mírně větším rozpětím.
Bf 109 E-3
Nový motor DB 601Aa (1175 PS), v kabině zesílen ochraný štítek pilota, plánovalo se umístění kanonu pro střelbu osou vrtule.
Bf 109 E-4
Bez motorového kanonu, a zvýšená rychlost střelby křídelních kanonů.
Bf 109 E4/N
Nový motor DB 601N - zvýšeno oktanové číslo potřebného paliva. (1270 PS).
Bf 109 E4/Trop
Protiprachové filtry nasávání vzduchu do motoru zesíleny.
Bf 109 E-5
Fotoprůzkumná verze na bázi E-4 s kamerou Rb 50/30.
Bf 109 E-6
Fotoprůzkumná verze jako E-5 ale s motorem DB 601N.
Bf 109 F-0
Motor DB 601E, zjemněna geometrie krytu motoru, rozšířeny nosné plochy a zaobleny na koncích. Odstraněny podpěry na ocasních výškovkách.
Bf 109 E-7
Následník E-4, vybavený možností závěsu přídavné nádrže (250 l.) nebo bomby (250 kg SC) pod trup.
Bf 109 E-8 a E-9
S motorem DB 601E (1350 PS), E-9 ve fotoprůzkumné úpravě.
Bf 109 F-1
Znovu zaveden kanon střílející osou vrtule nahrazující křídelní kanony.
Bf 109 F-2
Kanon MG FF nahrazen MG 151/15.
Bf 109 F-4
MG 151/15 nahrazen MG 151/20, vylepšena ochrana samosvorných nádrží a pilotní kabiny.
Bf 109 G-0
Nový motor DB 605A.
Bf 109 F-2/Trop
S protiprachovými filtry.
Bf 109 F-4/Trop
S protiprachovými filtry.
Bf 109 F-4/B
Stíhací bombardovací verze se závěsy pro SC 250.
Bf 109 F-3
Motor DB 601E s benzínem o nižším oktanovém čísle než DB 601N u verzí F-1 a F-2.
Bf 109 F-5
Průzkumná varianta bez kanonu s vertilální kamerou.
Bf 109 F-6
Průzkumná varianta, bez žádné výzbroje, vybavená pouze kamerami.
Bf 109 F-4/R1
Dva MG 151/20 v gondolách pod křídly.
Bf 109 G-1
U motoru DB 605A-1 se používala přetlaková kabina.
Bf 109 G-3
Stejná jako G-1, rádiový přístroj FuG 7a nahrazen FuG 16z.
Bf 109 G-2/R-1
Pro větší světlost podvozku při startech z podvěšenou přídavnou nádrží nebo bombou používáno odhazovatelné kolo, které nahrazovalo ostruhové.
Bf 109 G-4
Stejný jako G-2, se změněným rádiovým vybavením jako G-3.
Bf 109 G-1/Trop
Kvůli chladícím problémům nahrazeny kulomety MG-17 za MG 131 ráže 13 mm.
Bf 109 G-5
MG 131 standardní výzbrojí, zařízení GM-1 na krýtkodobé zvýšení výkonu motoru).
Bf 109 G-5/R-2
Dva 30 mm kanony pro možnost zavěšení v gondolách pod křídly.
Bf 109 G-6
30 mm ráže pro kanon střílející osou vrtule.
Bf 109 G-6/R-1
Stíhací-bombardovací varianta.
Bf 109 G-6/R2
Podvěšeny rakery WfrGr21 pro nasazení proti bombardovacím svazům.
Bf 109 G-6/R-4
30 mm kanony Mk 108 do křídlových gondol.
Bf 109 G-6/R6
20 mm kanony Mk 108 do křídelních gondol.
Bf 109 G-8
Průzkumná verze vyzbrojená pouze motorovým kanonem a vertikální kamerou.
Bf 109 H-1
Úprava pro stíhání ve velkých výškách s prodlouženými křídly.
Bf 109 G-7
Pokusná verze na bázi modifikací U-2 a U-4.
Bf 109 G-12
Dvoumístná varianta pro výcvik, stejně se přestavěly některé G-1, G-5 a G-6.
Bf 109 G-6/N
Pro "Wilde Sau" upravená G-6/R6 s potlačenými výfukovými plameny a radarem FuG Naxos Z pro noční mise.
Bf 109 G-14
Vylepšená G-6 se zařízením MW-50 nebo GM-1 pro vstřikování do motoru.
Bf 109G-10
Motor DB 605D (2000 PS), u části zjednodušený kryt kabiny.
Bf 109 G-10/R-1
Stíhací-bombardovací varianta.
Bf 109 G-10/R-2
Motor DB 605DB, bez kulometů a s kamerou pro průzkumné účely.
Bf 109 G-10/R-6
Dodatečné 20 mm kanony pod křídly proti bombardovacím svazům.
Bf 109 K-0
Výzbroj 1x kanon Mk 120 v motoru a 2x kanon MG 151/15 nad motorem, zatahovatelné struhové kolečko.
Bf 109 G-14/U4
Zvětšený podíl dřevěných částí kormidla.
Bf 106 G-16
Pancéřovaný olejový chladič.
Bf 109 K-2
Motor DB 605ASCM nebo DB 605DBCM (s GM-1).
Bf 109 K-4
Přetlaková kabina, 30 mm kanon měl být změněn z Mk 108 na Mk 103.
Bf 109 K-6
Bitevní verze s 30 mm kanony v gondolách oproti verzi K-4 a s motorovými kanony 15 mm nahrezenými kulomety ráže 13 mm.
Bf 109 K-14
Motor DB 605L, výzbroj zredukována na 1x Mk 103 (kanon) a 2x Mk 131 (kulomety).
Používané pojmy:
/R (Rüstsatz - tovární) - doplňková výzbrojní nebo výstrojní sada
/UR (Umrüstsatz - polní) - používá se častěji pouze jako /U, doplňková výzbrojní nebo výstrojní sada
/Z - vstřikování kysličníku dusného (zařízení GM-1)
/N - noční stíhací varianta
/Trop - varianty pro službu v severní Africe vybavené protiprachovými filtry na vzduchovém sání
/AS - pojmenování podle použité varianty motoru, v tomto případě optimalizovaného pro výšky
MW-50 - vstřikování směsy methanolu a vody pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru
GM-1 - vstřikování kysličníku dusného pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru
Přehled verzí
Ne zcela úplná vývojová řada Bf 109 se stručným popisem rozdílů oproti předchozí verzi a pokusem o časovou následnost, což není dokonalé protože např. výroba G a K řady se časově překrývala. atd.
Bf 109 V1
absolvoval první let v září 1935; jako motor byl použit motor Rolls-Royce Kestrel (695 koní).
Bf 109 V2 a V3
Na rozdíl od V1 obdržely motor Junkers Jumo 210A a V3 dva kulomety MG 17.
Bf 109 B-0
První předsériový letoun na bázi V4 s dvěma kulomety na krytu motoru a jedním střílejícím osou vrtule.
Bf 109 A
Bf 109 B-1
První sériový model s motorem Jumo 210Da, kulomet střílející osou vrtule je odstraněn kvůli přehřívání.
Bf 109 B-2 (neoficiální označení)
Dvoulistá dřevěná nestavitelná vrtule je nahratena kovovou stavitelnou též dvoulistou vrtulí. Verze byla bojově nasazena ve Španělsku.
Bf 109 C-1
Nový motor Jumo 210 G, do křídel zabudován další pár kulometů MG 17.
Bf 109 C-2
Doplněn kulomet střílející osou vrtule.
Bf 109 D-0 a D-1
Nový motor Daimler-Benz DB 600A (986 PS), třílistá vrtule, 20 mm kanon MG FF střílející osou vrtule, kulomety zredukovány na 2 nad motorem.
Bf 109 D-2
Kulomety doplněny o 2 v křídlech.
Bf 109 D-3
Kulomety v křídlech nahrazeny kanony MG FF.
Bf 109 E-0
Motor DB 601A s (1050 PS), výzbroj 4 kulomety MG 17.
Bf 109 E-1
Přímé vstřikování paliva do motoru, většina strojů vyzbrojena 2 kulomety MG 17 a 2 kanony MG FF v křídlech, část dle standardu E-0.
Bf 109 T-0 a T-1
Upravená verze pro službu na letadlové lodi se záchytným hákem (T-1), zesílenými brzdami a mírně větším rozpětím.
Bf 109 E-3
Nový motor DB 601Aa (1175 PS), v kabině zesílen ochraný štítek pilota, plánovalo se umístění kanonu pro střelbu osou vrtule.
Bf 109 E-4
Bez motorového kanonu, a zvýšená rychlost střelby křídelních kanonů.
Bf 109 E4/N
Nový motor DB 601N - zvýšeno oktanové číslo potřebného paliva. (1270 PS).
Bf 109 E4/Trop
Protiprachové filtry nasávání vzduchu do motoru zesíleny.
Bf 109 E-5
Fotoprůzkumná verze na bázi E-4 s kamerou Rb 50/30.
Bf 109 E-6
Fotoprůzkumná verze jako E-5 ale s motorem DB 601N.
Bf 109 F-0
Motor DB 601E, zjemněna geometrie krytu motoru, rozšířeny nosné plochy a zaobleny na koncích. Odstraněny podpěry na ocasních výškovkách.
Bf 109 E-7
Následník E-4, vybavený možností závěsu přídavné nádrže (250 l.) nebo bomby (250 kg SC) pod trup.
Bf 109 E-8 a E-9
S motorem DB 601E (1350 PS), E-9 ve fotoprůzkumné úpravě.
Bf 109 F-1
Znovu zaveden kanon střílející osou vrtule nahrazující křídelní kanony.
Bf 109 F-2
Kanon MG FF nahrazen MG 151/15.
Bf 109 F-4
MG 151/15 nahrazen MG 151/20, vylepšena ochrana samosvorných nádrží a pilotní kabiny.
Bf 109 G-0
Nový motor DB 605A.
Bf 109 F-2/Trop
S protiprachovými filtry.
Bf 109 F-4/Trop
S protiprachovými filtry.
Bf 109 F-4/B
Stíhací bombardovací verze se závěsy pro SC 250.
Bf 109 F-3
Motor DB 601E s benzínem o nižším oktanovém čísle než DB 601N u verzí F-1 a F-2.
Bf 109 F-5
Průzkumná varianta bez kanonu s vertilální kamerou.
Bf 109 F-6
Průzkumná varianta, bez žádné výzbroje, vybavená pouze kamerami.
Bf 109 F-4/R1
Dva MG 151/20 v gondolách pod křídly.
Bf 109 G-1
U motoru DB 605A-1 se používala přetlaková kabina.
Bf 109 G-3
Stejná jako G-1, rádiový přístroj FuG 7a nahrazen FuG 16z.
Bf 109 G-2/R-1
Pro větší světlost podvozku při startech z podvěšenou přídavnou nádrží nebo bombou používáno odhazovatelné kolo, které nahrazovalo ostruhové.
Bf 109 G-4
Stejný jako G-2, se změněným rádiovým vybavením jako G-3.
Bf 109 G-1/Trop
Kvůli chladícím problémům nahrazeny kulomety MG-17 za MG 131 ráže 13 mm.
Bf 109 G-5
MG 131 standardní výzbrojí, zařízení GM-1 na krýtkodobé zvýšení výkonu motoru).
Bf 109 G-5/R-2
Dva 30 mm kanony pro možnost zavěšení v gondolách pod křídly.
Bf 109 G-6
30 mm ráže pro kanon střílející osou vrtule.
Bf 109 G-6/R-1
Stíhací-bombardovací varianta.
Bf 109 G-6/R2
Podvěšeny rakery WfrGr21 pro nasazení proti bombardovacím svazům.
Bf 109 G-6/R-4
30 mm kanony Mk 108 do křídlových gondol.
Bf 109 G-6/R6
20 mm kanony Mk 108 do křídelních gondol.
Bf 109 G-8
Průzkumná verze vyzbrojená pouze motorovým kanonem a vertikální kamerou.
Bf 109 H-1
Úprava pro stíhání ve velkých výškách s prodlouženými křídly.
Bf 109 G-7
Pokusná verze na bázi modifikací U-2 a U-4.
Bf 109 G-12
Dvoumístná varianta pro výcvik, stejně se přestavěly některé G-1, G-5 a G-6.
Bf 109 G-6/N
Pro "Wilde Sau" upravená G-6/R6 s potlačenými výfukovými plameny a radarem FuG Naxos Z pro noční mise.
Bf 109 G-14
Vylepšená G-6 se zařízením MW-50 nebo GM-1 pro vstřikování do motoru.
Bf 109G-10
Motor DB 605D (2000 PS), u části zjednodušený kryt kabiny.
Bf 109 G-10/R-1
Stíhací-bombardovací varianta.
Bf 109 G-10/R-2
Motor DB 605DB, bez kulometů a s kamerou pro průzkumné účely.
Bf 109 G-10/R-6
Dodatečné 20 mm kanony pod křídly proti bombardovacím svazům.
Bf 109 K-0
Výzbroj 1x kanon Mk 120 v motoru a 2x kanon MG 151/15 nad motorem, zatahovatelné struhové kolečko.
Bf 109 G-14/U4
Zvětšený podíl dřevěných částí kormidla.
Bf 106 G-16
Pancéřovaný olejový chladič.
Bf 109 K-2
Motor DB 605ASCM nebo DB 605DBCM (s GM-1).
Bf 109 K-4
Přetlaková kabina, 30 mm kanon měl být změněn z Mk 108 na Mk 103.
Bf 109 K-6
Bitevní verze s 30 mm kanony v gondolách oproti verzi K-4 a s motorovými kanony 15 mm nahrezenými kulomety ráže 13 mm.
Bf 109 K-14
Motor DB 605L, výzbroj zredukována na 1x Mk 103 (kanon) a 2x Mk 131 (kulomety).
Používané pojmy:
/R (Rüstsatz - tovární) - doplňková výzbrojní nebo výstrojní sada
/UR (Umrüstsatz - polní) - používá se častěji pouze jako /U, doplňková výzbrojní nebo výstrojní sada
/Z - vstřikování kysličníku dusného (zařízení GM-1)
/N - noční stíhací varianta
/Trop - varianty pro službu v severní Africe vybavené protiprachovými filtry na vzduchovém sání
/AS - pojmenování podle použité varianty motoru, v tomto případě optimalizovaného pro výšky
MW-50 - vstřikování směsy methanolu a vody pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru
GM-1 - vstřikování kysličníku dusného pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-t13712#50787Verze : 7
Schlange
MOD
Bokorysy prototypů Bf 109 V
Zdroj: Vojna v vozduche č.08 Messerschmitt Bf 109 časť 1
Zdroj: Vojna v vozduche č.08 Messerschmitt Bf 109 časť 1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-t13712#379930Verze : 0
ICE
MOD
Reklama
.
Řez letounem Bf 109 F/G.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Řez letounem Bf 109 F/G.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-t13712#612686Verze : 0
Rad
MOD
Messerschmitt Bf 109 G-0, VJ+WC, Werknummer 14003
luftwaffereviews.blogspot.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-t13712#682209Verze : 0
brano
MOD
Bf 109 V31 (reg. SG+EK, W.Nr. 5642) byl prototypem využívaným při vývoji typu Bf 309. Sloužil k vývoji a testování zatahovacího trupového chladiče.
Zdroj:
www.facebook.com
www.facebook.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj:
www.facebook.com
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-t13712#692536Verze : 2
Reklama
U Bf-109G-2/R-1 ten popis poněkud nesedí. Jediná varianta Bf-109 (respektive Bf-109G) s odhazovací záďovou podvozkovou nohou se jmenuje Fieseler & Skoda FiSK 199. Odhazovací podvozková noha byla namontována pro potřebu podvěšení a nesení 500kg bomby na centrálním závěsníku. Letoun dále nesl dva podkřídelní závěsníky pro přídavné palivové nádrže.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-t13712#201120Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.