Main Menu
User Menu

Messerschmitt Bf 109 C-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 C-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 C-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Bayerische Flugzeugwerke AG, Augsburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
58:
Bayerische Flugzeugwerke: 58 (W.Nr.: 1720-1777)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1937 (prototypy Bf 109 V17, Bf 109 V18 a Bf 109 V19 / Bf 109 V17, Bf 109 V18 and Bf 109 V19 prototypes)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2160 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2310 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,87 m
Délka:
Length:
8,55 m
Výška:
Height:
2,60 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Junkers Jumo 210 G
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 535 kW (730 PS) při 2700 ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
337 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
460 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8400 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
650 km
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
2x 7,92mm kulomet MG 17 v křídle, každý 420 nábojů
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Ritger, L.: Messerschmitt Bf 109 - Part 1: Prototype to "E" Variants, SAM Publications, 2005
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 1. část, Intermodel, 1998
https://www.messerschmitt-bf109.de/

Messerschmitt Bf 109 C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#174229Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 C-1


Historie:
Jakmile byla továrna Junkers schopna dodávat nové verze motorů Jumo 210 G, které byly vybaveny přímým vstřikem paliva, byla v Bayerische Flugzeugwerke spuštěna výroba nové verze Bf 109 C.
Nová verze krom motoru s přímým vstřikem paliva přinesla další vylepšení a úpravy. Úpravy se dočkalo výfukové potrubí, které bylo prodlouženo tak, že odvádělo spaliny mimo chladící systém, toto úpravou se zlepšilo chlazení motoru. Další viditelnou změnou byl nový vrtulový kužel, naproti tomu zvětšení objemu palivové nádrže vidět nebylo, ale prodloužil se tím dolet letounu. Snaha o zesílení výzbroje se u verze Bf 109 C-1 projevila montáží dalších dvou kulometů MG 17 do křídel, pro každý tento kulomet byla nesena zásoba 420 nábojů.
Vrťme se k motorové jednotce, přímý vstřik paliva umožňoval rychlejší dodávku paliva, motor tak neměl „díru“ po prudkém přidání plynu, nebo při manévrech, kde bylo dosaženo negativního přetížení. Motor, kde se palivová směs připravovala v karburátorech se v těchto režimech zahlcoval a někdy i zhasínal. Dalším skvěle vyřešeným prvkem byla automaticky stavitelná vrtule, to znamenalo, že se úhel náběhu vrtule automaticky nastavil podle režimu letu a podle polohy plynové páky, vrtule tak dosahovala vysoké účinnosti. Pilot měl možnost úhel náběhu měnit i manuálně, to bylo potřebné např. během dlouhého sestupného letu, aby nedošlo k přetoční motoru. Takovéto automatické zařízení chybělo sovětským pilotům asi po celou dobu války.
Verze Bf 109 C-1 byla vyráběna v malé sérii (Junkers nezvládl dodávky motorů), naproti tomu další verze Bf 109 C-2 s pátým kulometem v ose vrtule byla vyrobena pouze v několika málo kusech, bylo zjištěno, že kulomet uložený mezi válci motoru poškozuje zpětnými rázy motorové lože, proto vznikl prototyp Bf 109 C-3, u kterého zvýšení palebné síly bylo vyřešeno záměnou křídelních kulometů za kanóny MG FF, výsledek – zpětné rázy kanónu deformovaly nosníky křídla a potah křídel. Posledním pokusem byla instalace kanónu mezi válce motoru u verze Bf 109 C-4, byla to nejmohutněji vyzbrojená veze „C“ nesla uvedený kanón a čtyři kulomety MG 17. Také tato verze nepřekročila stádium zkoušek, konstruktéři zjistili, že bez zásadních úprav motorového lože nelze mezi válce motoru instalovat další zbraň.


Použité prameny:
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997. ISBN 80-901976-3-9
L+K 9/1978 Letadla 1939-45
https://www.adlertag.de/mainindex.htm
https://www.messerschmitt-bf109.de/
www.xs4all.nl
www.historyofwar.org
https://www.airwar.ru/enc/fww2/bf109b.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#283420Verze : 0
MOD
Bf 109 C-1 (6-47) od 2./J 88, Legion Condor během občanské války ve Španělsku.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#374837Verze : 0
MOD
Řada strojů Bf 109 C-1 z výzbroje Jagdgeschwader 134.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#374838Verze : 0
MOD
Dle jednoho zdroje byl W. Nr 1722 žlutá "11" kanonovou verzí Bf 109 C-3. V srpnu 1939 byl ve stavu 3./ZG 2 a 1. září 1939 na něm měl po prvním bojovém vzletu jednotky přistát "na břicho" na letišti v Juliusburgu Ofw. Kurt Miller s mírou poškození stroje 60%. Podle druhé verze na něm měl v mlze havarovat kolem 6.00 hod. ráno Lt. Hans Nieswandt. Každopádně byl tento stroj nahrazen W.Nr 1735. Jestli to byla verze C-1, C-2, nebo C-3 - není známo. Existuje však jeden snímek žluté "11", který dokládá, že to byla verze vyzbrojena kanóny v křídlech.


Zdroje:
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską 1939, cz. 1 Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002
Murawski, Marek J.: Luftwaffe, działania bojowe, cz. 1, Lampart, Warszawa 1998

Messerschmitt Bf 109 C-1 - Bf 109C-3

Bf 109C-3
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#374845Verze : 0
MOD