Název: Name: | Messerschmitt Bf 109 E-7 | |
Originální název: Original Name: | Messerschmitt Bf 109 E-7 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.RR.1940-DD.RR.194R Messerschmitt GmbH, Regensburg / DD.RR.1940-DD.RR.194R Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig / DD.RR.1940-DD.RR.194R Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel / DD.RR.1940-DD.RR.194R Arado Flugzeugwerke GmbH, Warnemünde / DD.RR.1940-DD.RR.194R Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt / | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1940-DD.03.1941 (novovýroba / new built) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 438: Messerschmitt: 65 E-7 (W.Nr.: 3765-3827) Erla Maschinenwerk: 106 E-7 (W.Nr.: 4091-4222) Fieseler-Werke: 135 E-7 (W.Nr.: 6402-6500, 7661-7696) Arado: 46 E-7 (W.Nr.: 4801-4975) Wiener Neustadter Flugzeugwerke: 66 E-7 + 3 E-7/N + 17 E-7/Z (W.Nr.: 5920-5985, 6501-6523) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2014 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2698 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2767 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,87 m | |
Délka: Length: | 8,64 m | |
Výška: Height: | 2,60 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,40 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Daimler-Benz DB 601 A-1 - invertní do V (60°) - počet válců: 12 - maximální výkon: 809 kW (1100 PS) při 2400 ot/min (na úrovni mořské hladiny) nebo (E-7/N) Daimler-Benz DB 601 N - invertní do V (60°) - počet válců: 12 - maximální výkon: 864 kW (1175 PS) při 2600 ot/min (na úrovni mořské hladiny) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 400 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 578 km/h v 3750 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 480 km/h v 4000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,75 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,75 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11125 m | |
Dolet: Range: | 665 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 13251) km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů 2x 20mm kanón MG FF/M v křídle, každý 60 nábojů 1x SC 250 4x SC 50 96x SD 2 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem | |
Zdroje: Sources: | Höfling, R.: Messerschmitt Bf 109 E - Varianten, Flugzeug Profile 46 Ritger, L.: Messerschmitt Bf 109 - Part 1: Prototype to "E" Variants, SAM Publications, 2005 Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 1. část, Intermodel, 1998 http://www.messerschmitt-bf109.de/ |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Bf 109 E-7/Trop
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Bf 109 E-7
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#283290Verze : 0
Vláďa
MOD
Messerschmitt Bf 109 E-7
Stručná historie:
Verze Bf 109 E-7 byla vlastně poslední sériově vyráběnou stíhací verzí „Emila“. Byla to upravená Bf 109 E-4 nové letouny nesly pod trupem závěsník ETC 500 nebo ETC 50/VIII, pod trup pak bylo možno podvěsit pumu o hmotnosti 250 kg nebo 2x 50 kg. Závěsníky byly přizpůsobeny pro přídavnou palivovou nádrž o objemu 300 l. Bylo to opatření pro prodloužení doletu. Mnoho letounů starších verzí Bf 109 E bylo ztraceno v bitvě o Británii pro nedostatek paliva. Nové byly také zašpičatělé vrtulové kužele.
Varianta Bf 109 E-7/Z byla vyrobena pouze v malé sérii, jednalo se o výškové stíhačky s výškovým motorem DB 601N nesly i zařízení GM-1, které bylo na jednu stranu těžké a rozměrné, ale ve vyšších letových hladinách dodalo motoru znatelnou výkonnostní injekci. Tato verze dosahovala ve větších výškách max. rychlost dost přes 600 km/h.
Verze E-7/Trop byla vybavena účinným protiprachovým čističem vzduchu a v kabině byla nouzová výbava, která měla pilotovi umožnit přežít nouzové přistání v poušti.
Bitevní varianta E-7/U2 byla určena pro akce JABO (Jagdbomber), všechny životně důležité části vespod letounu byly kryty pancéřovým plechem o tloušťce 5 mm.
Výroba verze E-7 byla zahájena koncem roku 1940 a ukončována byla postupně, když ji na výrobních linkách začal nahrazovat modernější Bf 109 F to bylo v březnu 1941.
V roce 1941 bylo do Japonska dopraveno pět Messerschmittů Bf 109 E a nejméně jeden letoun by měl být verze Bf 109 E-7, všechny letouny byly dodány bez výzbroje a radiového vybavení. Letouny byly zkoušeny japonským armádním letectvem a také továrními piloty Kawasaki, do výzbroje přijat nebyl. Japonští piloti měli dosti jiné požadavky na stíhací letoun, největší důraz byl kladen na obratnost a ovladatelnost a Bf 109 E pocházel z jiné konstrukční školy. Jistý vliv však měl na pozdější konstrukci letounů Ki 60 a Ki 61 a na výrobu řadových motorů Ha-40.
Použité prameny:
Martin C. Windrow, Aircraft profile No.40, The Messerschmitt Bf 109E, Profile Publications, rok 1967
L+K 15/1971 Letadla 1939-45
http://www.messerschmitt-bf109.de/
www.historyofwar.org
http://www.adlertag.de/mainindex.htm
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/32/65/0/1_b1
Stručná historie:
Verze Bf 109 E-7 byla vlastně poslední sériově vyráběnou stíhací verzí „Emila“. Byla to upravená Bf 109 E-4 nové letouny nesly pod trupem závěsník ETC 500 nebo ETC 50/VIII, pod trup pak bylo možno podvěsit pumu o hmotnosti 250 kg nebo 2x 50 kg. Závěsníky byly přizpůsobeny pro přídavnou palivovou nádrž o objemu 300 l. Bylo to opatření pro prodloužení doletu. Mnoho letounů starších verzí Bf 109 E bylo ztraceno v bitvě o Británii pro nedostatek paliva. Nové byly také zašpičatělé vrtulové kužele.
Varianta Bf 109 E-7/Z byla vyrobena pouze v malé sérii, jednalo se o výškové stíhačky s výškovým motorem DB 601N nesly i zařízení GM-1, které bylo na jednu stranu těžké a rozměrné, ale ve vyšších letových hladinách dodalo motoru znatelnou výkonnostní injekci. Tato verze dosahovala ve větších výškách max. rychlost dost přes 600 km/h.
Verze E-7/Trop byla vybavena účinným protiprachovým čističem vzduchu a v kabině byla nouzová výbava, která měla pilotovi umožnit přežít nouzové přistání v poušti.
Bitevní varianta E-7/U2 byla určena pro akce JABO (Jagdbomber), všechny životně důležité části vespod letounu byly kryty pancéřovým plechem o tloušťce 5 mm.
Výroba verze E-7 byla zahájena koncem roku 1940 a ukončována byla postupně, když ji na výrobních linkách začal nahrazovat modernější Bf 109 F to bylo v březnu 1941.
V roce 1941 bylo do Japonska dopraveno pět Messerschmittů Bf 109 E a nejméně jeden letoun by měl být verze Bf 109 E-7, všechny letouny byly dodány bez výzbroje a radiového vybavení. Letouny byly zkoušeny japonským armádním letectvem a také továrními piloty Kawasaki, do výzbroje přijat nebyl. Japonští piloti měli dosti jiné požadavky na stíhací letoun, největší důraz byl kladen na obratnost a ovladatelnost a Bf 109 E pocházel z jiné konstrukční školy. Jistý vliv však měl na pozdější konstrukci letounů Ki 60 a Ki 61 a na výrobu řadových motorů Ha-40.
Použité prameny:
Martin C. Windrow, Aircraft profile No.40, The Messerschmitt Bf 109E, Profile Publications, rok 1967
L+K 15/1971 Letadla 1939-45
http://www.messerschmitt-bf109.de/
www.historyofwar.org
http://www.adlertag.de/mainindex.htm
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/32/65/0/1_b1
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#283291Verze : 0
Vláďa
MOD
Kompletní 6-ti pohled na verzi Bf 109 E-7
Zdroj: Vojna v vozduche č.058 Bf 109
Zdroj: Vojna v vozduche č.058 Bf 109
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#384617Verze : 0
ICE
MOD
.
Na tomto stroji, označeném runou "S", startoval v červnu 1941 během své druhé stáže u bojové jednotky (v tomto případě šlo o I./JG 1, viz. detail znaku pod kabinou) ze základny Wangeroode v severním Německu Reinhard Heydrich. Letoun je kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a šedozelené RLM 02. Tento letoun někdy bývá mylně připisován k III./JG 1 (a jeho bokorysy proto bývají doplněny vlnovkou určující příslušnost stroje k III./JG 1), jde však o omyl, neboť III. Gruppe byla zformována až o půl roku později, v únoru 1942.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 E-7 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Heydrich, Reinhard |
Výrobní číslo | 5188 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | bílá runa S |
Jméno stroje | - |
Jednotka | I. skupina Stíhací eskadry 1 [1941-1943] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Na tomto stroji, označeném runou "S", startoval v červnu 1941 během své druhé stáže u bojové jednotky (v tomto případě šlo o I./JG 1, viz. detail znaku pod kabinou) ze základny Wangeroode v severním Německu Reinhard Heydrich. Letoun je kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a šedozelené RLM 02. Tento letoun někdy bývá mylně připisován k III./JG 1 (a jeho bokorysy proto bývají doplněny vlnovkou určující příslušnost stroje k III./JG 1), jde však o omyl, neboť III. Gruppe byla zformována až o půl roku později, v únoru 1942.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#402762Verze : 0
Rad
MOD
.
Ten to Bf 109 E náležel do stavu Stab. II./JG 77. Z letiště Balti na východní frontě s ním v červnu 1941 létal Oblt. Georg Schirmböck (zřejmě 3 sestřely). Od července u jednotky působil též na své poslední stáži Reinhard Heydrich. Letoun se trupovým označením nápadně podobá stroji W. Nr. 5188, s nímž Heydrich létal JG 1. Je možné, že jej také používal. Schirmböck podle svých vzpomínek často létal spolu s Heydrichem. Za povšimnutí stojí starý typ kabiny (používaný do verze E-3). Kamufláž sestává ze světle modrošedé RLM 76 na spodních a bočních plochách a polí barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (středně šedá) na plochách horních. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn těchto dvou barev.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 E-7 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Heydrich, Reinhard |
Výrobní číslo | 1962 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | šedá runa "S" |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací eskadra 77 [1939-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR červen 1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Ten to Bf 109 E náležel do stavu Stab. II./JG 77. Z letiště Balti na východní frontě s ním v červnu 1941 létal Oblt. Georg Schirmböck (zřejmě 3 sestřely). Od července u jednotky působil též na své poslední stáži Reinhard Heydrich. Letoun se trupovým označením nápadně podobá stroji W. Nr. 5188, s nímž Heydrich létal JG 1. Je možné, že jej také používal. Schirmböck podle svých vzpomínek často létal spolu s Heydrichem. Za povšimnutí stojí starý typ kabiny (používaný do verze E-3). Kamufláž sestává ze světle modrošedé RLM 76 na spodních a bočních plochách a polí barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (středně šedá) na plochách horních. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn těchto dvou barev.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#402766Verze : 0
Rad
MOD
Bf 109 E-7 z výzbroje 5./Sch.G.1 pilotovaná velitelem letky, Georgem Dorfellem, vzlétá na další údernou misi nad oblastí Krymu, cca léto 1942.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#374320Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Bf 109 E-7/Trop od JG 27 na stojánce neznámého letiště v severní Africe.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#374322Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
.
BF 109 E-7/B, jenž roku 1942 sloužil u 2./SG 1. Letoun je zřejmě kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a černozelené RLM 70. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn RLM 71.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 E-7 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | E |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Bitevní eskadra 1 [1942-1943] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
BF 109 E-7/B, jenž roku 1942 sloužil u 2./SG 1. Letoun je zřejmě kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a černozelené RLM 70. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn RLM 71.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#612606Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.