Main Menu
User Menu

Messerschmitt Bf 109 E-7

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 E-7
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 E-7
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.RR.1940-DD.RR.194R Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.RR.1940-DD.RR.194R Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.RR.1940-DD.RR.194R Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel /
DD.RR.1940-DD.RR.194R Arado Flugzeugwerke GmbH, Warnemünde /
DD.RR.1940-DD.RR.194R Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1940-DD.03.1941 (novovýroba / new built)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
438:
Messerschmitt: 65 E-7 (W.Nr.: 3765-3827)
Erla Maschinenwerk: 106 E-7 (W.Nr.: 4091-4222)
Fieseler-Werke: 135 E-7 (W.Nr.: 6402-6500, 7661-7696)
Arado: 46 E-7 (W.Nr.: 4801-4975)
Wiener Neustadter Flugzeugwerke: 66 E-7 + 3 E-7/N + 17 E-7/Z (W.Nr.: 5920-5985, 6501-6523)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2014 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2698 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2767 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,87 m
Délka:
Length:
8,64 m
Výška:
Height:
2,60 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,40 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 601 A-1
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 809 kW (1100 PS) při 2400 ot/min (na úrovni mořské hladiny)


nebo (E-7/N)


Daimler-Benz DB 601 N
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 864 kW (1175 PS) při 2600 ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
578 km/h v 3750 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
480 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,75 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,75 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11125 m
Dolet:
Range:
665 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
13251) km
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
2x 20mm kanón MG FF/M v křídle, každý 60 nábojů


1x SC 250
4x SC 50
96x SD 2
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem
Zdroje:
Sources:
Höfling, R.: Messerschmitt Bf 109 E - Varianten, Flugzeug Profile 46
Ritger, L.: Messerschmitt Bf 109 - Part 1: Prototype to "E" Variants, SAM Publications, 2005
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 1. část, Intermodel, 1998
https://www.messerschmitt-bf109.de/

Messerschmitt Bf 109 E-7 - Bf 109 E-7/Trop

Bf 109 E-7/Trop
Messerschmitt Bf 109 E-7 - Bf 109 E-7

Bf 109 E-7
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#283290Verze : 0
MOD
Messerschmitt Bf 109 E-7


Stručná historie:
Verze Bf 109 E-7 byla vlastně poslední sériově vyráběnou stíhací verzí „Emila“. Byla to upravená Bf 109 E-4 nové letouny nesly pod trupem závěsník ETC 500 nebo ETC 50/VIII, pod trup pak bylo možno podvěsit pumu o hmotnosti 250 kg nebo 2x 50 kg. Závěsníky byly přizpůsobeny pro přídavnou palivovou nádrž o objemu 300 l. Bylo to opatření pro prodloužení doletu. Mnoho letounů starších verzí Bf 109 E bylo ztraceno v bitvě o Británii pro nedostatek paliva. Nové byly také zašpičatělé vrtulové kužele.
Varianta Bf 109 E-7/Z byla vyrobena pouze v malé sérii, jednalo se o výškové stíhačky s výškovým motorem DB 601N nesly i zařízení GM-1, které bylo na jednu stranu těžké a rozměrné, ale ve vyšších letových hladinách dodalo motoru znatelnou výkonnostní injekci. Tato verze dosahovala ve větších výškách max. rychlost dost přes 600 km/h.
Verze E-7/Trop byla vybavena účinným protiprachovým čističem vzduchu a v kabině byla nouzová výbava, která měla pilotovi umožnit přežít nouzové přistání v poušti.
Bitevní varianta E-7/U2 byla určena pro akce JABO (Jagdbomber), všechny životně důležité části vespod letounu byly kryty pancéřovým plechem o tloušťce 5 mm.
Výroba verze E-7 byla zahájena koncem roku 1940 a ukončována byla postupně, když ji na výrobních linkách začal nahrazovat modernější Bf 109 F to bylo v březnu 1941.


V roce 1941 bylo do Japonska dopraveno pět Messerschmittů Bf 109 E a nejméně jeden letoun by měl být verze Bf 109 E-7, všechny letouny byly dodány bez výzbroje a radiového vybavení. Letouny byly zkoušeny japonským armádním letectvem a také továrními piloty Kawasaki, do výzbroje přijat nebyl. Japonští piloti měli dosti jiné požadavky na stíhací letoun, největší důraz byl kladen na obratnost a ovladatelnost a Bf 109 E pocházel z jiné konstrukční školy. Jistý vliv však měl na pozdější konstrukci letounů Ki 60 a Ki 61 a na výrobu řadových motorů Ha-40.


Použité prameny:
Martin C. Windrow, Aircraft profile No.40, The Messerschmitt Bf 109E, Profile Publications, rok 1967
L+K 15/1971 Letadla 1939-45
https://www.messerschmitt-bf109.de/
www.historyofwar.org
https://www.adlertag.de/mainindex.htm
https://wp.scn.ru/en/ww2/f/32/65/0/1_b1
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#283291Verze : 0
MOD
Kompletní 6-ti pohled na verzi Bf 109 E-7


Zdroj: Vojna v vozduche č.058 Bf 109
Messerschmitt Bf 109 E-7 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#384617Verze : 0
MOD
.
Messerschmitt Bf 109 E-7 - Na tomto stroji, označeném runou S, startoval v červnu 1941 během své druhé stáže u bojové jednotky (v tomto případě šlo o I./JG 1, viz. detail znaku pod kabinou) ze základny Wangeroode v severním Německu Reinhard Heydrich. Letoun je kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a šedozelené RLM 02. Tento letoun někdy bývá mylně připisován k III./JG 1 (a jeho bokorysy proto bývají doplněny vlnovkou určující příslušnost stroje k III./JG 1), jde však o omyl, neboť III. Gruppe byla zformována až o půl  roku později, v únoru 1942.

Na tomto stroji, označeném runou "S", startoval v červnu 1941 během své druhé stáže u bojové jednotky (v tomto případě šlo o I./JG 1, viz. detail znaku pod kabinou) ze základny Wangeroode v severním Německu Reinhard Heydrich. Letoun je kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a šedozelené RLM 02. Tento letoun někdy bývá mylně připisován k III./JG 1 (a jeho bokorysy proto bývají doplněny vlnovkou určující příslušnost stroje k III./JG 1), jde však o omyl, neboť III. Gruppe byla zformována až o půl roku později, v únoru 1942.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#402762Verze : 0
MOD
.
Messerschmitt Bf 109 E-7 - Ten to Bf 109 E náležel do stavu Stab. II./JG 77. Z letiště Balti na východní frontě s ním v červnu 1941 létal Oblt. Georg Schirmböck (zřejmě 3 sestřely). Od července u jednotky působil též na své poslední stáži Reinhard Heydrich. Letoun se trupovým označením nápadně podobá stroji W. Nr. 5188, s nímž Heydrich létal JG 1. Je možné, že jej také používal. Schirmböck podle svých vzpomínek často létal spolu s Heydrichem. Za povšimnutí stojí starý typ kabiny (používaný do verze E-3). Kamufláž sestává ze světle modrošedé RLM 76 na spodních a bočních plochách a polí barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (středně šedá) na plochách horních. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn těchto dvou barev.

Ten to Bf 109 E náležel do stavu Stab. II./JG 77. Z letiště Balti na východní frontě s ním v červnu 1941 létal Oblt. Georg Schirmböck (zřejmě 3 sestřely). Od července u jednotky působil též na své poslední stáži Reinhard Heydrich. Letoun se trupovým označením nápadně podobá stroji W. Nr. 5188, s nímž Heydrich létal JG 1. Je možné, že jej také používal. Schirmböck podle svých vzpomínek často létal spolu s Heydrichem. Za povšimnutí stojí starý typ kabiny (používaný do verze E-3). Kamufláž sestává ze světle modrošedé RLM 76 na spodních a bočních plochách a polí barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (středně šedá) na plochách horních. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn těchto dvou barev.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#402766Verze : 0
MOD
Bf 109 E-7 z výzbroje 5./Sch.G.1 pilotovaná velitelem letky, Georgem Dorfellem, vzlétá na další údernou misi nad oblastí Krymu, cca léto 1942.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 E-7 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#374320Verze : 0
MOD
Bf 109 E-7/Trop od JG 27 na stojánce neznámého letiště v severní Africe.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 E-7 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#374322Verze : 0
MOD
.
Messerschmitt Bf 109 E-7 - BF 109 E-7/B, jenž roku 1942 sloužil u 2./SG 1.  Letoun je zřejmě kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a černozelené RLM 70. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn RLM 71.

BF 109 E-7/B, jenž roku 1942 sloužil u 2./SG 1. Letoun je zřejmě kamuflován světlou modrou RLM 65 na spodních a bočních plochách, horní nesou ostře lomená pole tmavé zelené RLM 71 a černozelené RLM 70. Na bočních plochách navíc nastříkáno množství skvrn RLM 71.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-E-7-t76983#612606Verze : 0
MOD