Main Menu
User Menu

Mohnicke, Eberhard

Mohnicke, Eberhard

     
Příjmení:
Surname:
Mohnicke
Jméno:
Given Name:
Eberhard
Jméno v originále:
Original Name:
-
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
poručík
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
12.12.1898 Zechlin
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
14.10.1930 Aušpurk
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel stíhací letky
- testovací pilot
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- zahynul při letecké nehodě
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#690528Verze : 0
MOD

Eberhard Mohnicke




Úvod




Je zajímavé, jak málo informací je v literatuře dostupných o tomto stíhacím esu a muži, jenž byl (byť krátce) velitelem elitní Jasta 11. Svoji roli nepochybně hrálo, že jeho skóre nebylo nijak závratné a nebyl ani vyznamenán Pour le Mérite. Přesto sloužil bezmála jeden a půl roku u elitní stíhací jednotky a dokázal přežít všechny její kampaně a mnoho svých slavnějších spolubojovníků. Dokonce pouhá transkripce jeho jména je udávána různě - křestní jméno bývá psáno jako Eberhard nebo Eberhardt, zatímco příjmení jako Mohnicke nebo Mohnike.


Kariéra




Narodil se v Zechlinu v Braniborsku 12. prosince 1898. O jeho ranném životě nebo vojenské kariéře nevíme zatím nic. Poprvé se mlhy vynořuje až datum 12. září 1915, kdy Mohnicke nastoupil do výcvikové letecké jednotky FEA 8 v Graudenz (dnes Grudziądz v Polsku).


Výcvik ukončil 16. října téhož roku a byl odeslán do Hannoveru do školy pro letecké pozorovatele, načež byl v polovině prosince zařazen ke své první operační jednotce, jíž byla Kasta 12 u KG 2. V červenci roku 1916 byl pak přeřazen k jiné letce Kagohl 2, a to ke Kasta 7. Zde pak strávil následující půlrok. V průběhu roku 1916 také dosáhl svého prvního sestřelu, bohužel však nejsou známy žádné podrobnosti.


V lednu 1917 byl pak odeslán (patrně) k pilotnímu výcviku u FEA 3 ve městě Gotha v Durynsku, na nějž navázal kurz ve stíhací škole JsSch I ve Valenciennes. Výcvik ukončil 18. května 1917 a ještě téhož dne byl přijat do stavu elitní Jasta 11.


Jednotka pod vedením legendárního Manfreda von Richthofena tehdy bázovala na letišti Roucourt a operovala s letouny Albatros D.III. Letka za sebou právě měla intenzivní nasazení v rámci "Krvavého dubna", kdy sestřelila 89 spojeneských letadel.


Mohnicke se úspěšně zapojil již tři dny po svém příchodu, kdy sestřelil F.E.2b od 25. peruti RFC. Další vítězství ovšem přibývala celkem pomalu, esem s 5 sestřely se stal v srpnu, v září přidal ještě dvě vítězství, ale to byl na dlouhou dobu poslední úspěch ve vzdušném boji.



Piloti Jasta 11 v rozhovoru s Hauptmannem Wilhelmem Haehneltem (s holí), tehdejším velitelem letectva 2. armády. Vysoký muž naproti němu je Lothar von Richthofen, po Lotharově pravici Hans Weiss, po levici Eberhard Mohnicke, zcela vpravo zády ke kameře Manfred von Richthofen
Zdroj: fly-boys.tumblr.com



Prvního března 1918 naopak přišla porážka, když byl Mohnicke sestřelen ve vzdušném boji Camely 54. peruti RFC. Mohnicke byl zraněn, avšak podařilo se mu úspěšně přistát. Vyřazen z boje zůstal až do 2. května 1918, kdy ve vzdušném boji padl tehdejší velitel Jasta 11 poručík Hans Weiss.


Mohnicke byl jmenován na jeho místo, jako nový velitel letky. Ve výběru nového velitele nepochybně svoji roli sehrál fakt, že Mohnicke sloužil u Jasta 11 velmi dlouho, v té době už přes rok. Mnoho mužů původního kádru jednotky již padlo nebo bylo zraněno, Mohnicke tak patřil mezi služebně nejstarší důstojníky letky. Zastával tuto pozici do 19. července, kdy jej v čele Jasta 11 vystřídal Lt. Lothar von Richthofen, navrátivší se z dlouhého léčení po svém sestřelení ze dne 13. března.



Fokkery Dr.I Jasty 11 na jaře 1918, Stroje ještě nesou starý typ výsostného označení, takže fotografie patrně pochází někdy z března. Zcela vlevo je letoun připisovaný Mohnickemu s údajným sériovým číslem 155/17
Zdroj: ww2aircraft.net



Mohnicke stanul v čele Jasta 11 ještě dvakrát - poprvé v období 14.-26. srpna 1918 a nakonec velení převzal dne 4. září 1918. Avšak již o čtyři dny později byl opět ve vzdušném boji raněn a do bojů se již nevrátil.


Válku ukončil s celkem 9 sestřely na kontě:
Poř. č. DatumČasJednotkaProtivníkMísto
1.1916-KG 2--
2.21.5.191717:10Jasta 11F.E.2b (25. peruť)Hulloch
3.11.7.191721:15Jasta 11Sopwith Triplane (10. peruť RNAS)Comines
4.28.7.191721:00Jasta 11Sopwith Camel (s.č.B3823, 70. peruť)Becelaere-Moorslede
5.16.8.191712:20Jasta 11Martinsyde G.100 (27. peruť)severně Linselles
6.3.9.19177:30Jasta 11Sopwith Pup (46. peruť)jižně Tenbrielen
7.4.9.19178:40Jasta 11Sopwith Pup (B2197,66. peruť)Becelaere
8.28.6.191809:00Jasta 11SPAD (Spa 159)-
9.28.6.191809:05Jasta 11SPAD (Spa 159)-


Zkušební pilot




Po válce se Mohnickeho stopa opět ztrácí, na přelomu 20. a 30. let byl však zaměstnán jako testovací pilot ministerstva obrany (oddělení WaPrüf 6 F). Jako takový byl pověřen testováním prototypu stroje Messerschmitt M 22, vyvíjeného jako bombardér a noční stíhač (a oficiálně deklarovaný jako poštovní letoun).


Mohnicke se strojem 6. května 1930 absolvoval nouzové přistání, které poškodilo především pravou stranu letounu (podvozek, motor a křídlo). Po opravě a určitých úpravách, směřujících ke zpevnění kontrukce a zlepšení ovladatelnosti, stroj absolvoval několik letů. 14. října 1930 měla proběhnout přejímka ministerstvem Reichswehru, ke které byl opět povolán Eberhard Mohnicke k plánovanému půlhodinovému letu.



Messerschmit M 22
Zdroj: http://www.airwar.ru/image/idop/bww1/m22/m22-4.jpg



V jeho průběhu se však Mohnicke pokusil o neplánovaný přemet, což zřejmě způsobilo přílišné zvýšení otáček motoru. To vedlo k přetížení konstrukce jedné z vrtulí, která se zlomila a letadlo přešlo do neřiditelného pádu. Eberhard Mohnicke byl mrtev.


Na jeho počest byla roku 1931 v Berlíně jedna z ulic vedoucích k letišti Tempelhof pojmenována Mohnickesteig.


Zdroje:
Norman L. R. Franks, Frank W. Bailey, Russell Guest: Above the Lines: A Complete Record of the Fighter Aces of the German Air Service, Naval Air Service and Flanders Marine Corps, 1914-1918, July 15, 2008, Grub Street Publishing, ISBN-10: 0948817739
David Owen: Dogfight: The Supermarine Spitfire and The Messerschmitt BF 109, nakl. Pen and Sword, 2015
ISBN 1473828066, 9781473828063
www.theaerodrome.com
www-wereldoorlog1418-nl.translate.goog
dewiki-de.translate.goog
www.theaerodrome.com
www.theaerodrome.com
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eberhard_Mohnicke
www.oocities.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Haehnelt
http://www.frontflieger.de
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426700Verze : 15
MOD


Fokker Dr.I ze stavu Jasta 11, jenž se koncem března 1918 nacházel na letišti Léchelle. Stroj bývá někdy připisován Lt. E. Mohnickemu (esu s 9 sestřely), možné sériové číslo 155/17. Přední polovina trupu červená (barva Jasta 11) zadní část modrá. Svastiky na trupu nemají pochopitelně nic společného s nacismem, jde o staroindický amulet pro štěstí. Spodní plochy tyrkysové, horní plochy s olivovými šmouhami na lakovaném platně. Původní bílá pole kolem černých křížů na křídlech byla zamalována olivovou barvou, takže kolem křížů vznikl pouze bílý lem.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/426701
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426702Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/426701
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426704Verze : 0
MOD


Tentýž stroj po změně výsostného označení v dubnu 1918. Tou dobou však již Jasta 11 operovala z letiště Cappy. Boje 21. 4. 1918, v němž padl Manfred von Richthofen se podle hlášení britských letců účastnil i modrý trojplošník. Mohlo by jít právě o tento stroj, je však třeba mít na paměti, že jde pouze rekonstrukci podle černobílých fotografií.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/426707
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426708Verze : 0
MOD