Main Menu
User Menu

Sopwith Triplane

     
Název:
Name:
Sopwith Triplane
Originální název:
Original Name:
Sopwith Triplane
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
Clayton & Shuttleworth Ltd., Lincoln /
Oakley, Ltd., Ilford /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.10.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
147:
98 Sopwith
46 Clayton & Shuttleworth
3 Oakley
První vzlet:
Maiden Flight:
30.03.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
trojplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
450 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
642 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8.08 m
Délka:
Length:
5.74 m
Výška:
Height:
3.2 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21.46 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Clerget 9Z o výkonu 82 kW nebo
Clerget 9B o výkonu 97 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
91 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
186.7 km/h v 1981 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6.3 min do 1981 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6248 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1-2x pevný 7,7mm kulomet Vickers
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 2,5 h
Zdroje:
Sources:
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
Bruce. J. M. The Sopwith Triplane Part I, Historic Military Triplane No.16. Flight, 19.05.1957.
Bruce. J. M. The Sopwith Triplane Part II, Historic Military Triplane No.16. Flight, 26.05.1957.
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#396939Verze : 0
MOD
V máji/květnu 1916 vzlietol Triplane Prvý krát, v tej dobe boli lietadlá Pup na západnej fronte práve používané v prvých bojových operáciách a o 6 mes. neskôr vzlietol prvý stroj Camel . Triplane stál tak trocha v tieni týchto stíhacích lietadiel, a bol preto vyrobený len v malom počte.Vo vzdušných bojoch nad Francúzkom na jar 1917 zanechali tieto stroje tak dobrý dojem ,že ich povesť viedla ku konštrukcii trojplošníkov aj v Nemecku.


Sopwith Triplane bol svojou štruktúrou veľmi podobný svojmu predchodcovi, typu Sopwith Pup. Už pri prvom lete sa Harry Hawker odvážil urobiť 3 loopingy. Celkom bolo u troch rôznych firiem vyrobených 150 lietadiel Triplane. Aj napriek úspechom bol Triplane na fronte používaný len po dobu 7-mych mes. Triplane inšpiroval Anthonyho Fokkera k konštrukcii ešte slávnejšieho typu Dr.1. Jediný zachovaný exemplár autentického stroja Triplane sa nachádza v múzeu RAF v Hendone-
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#40293Verze : 0
Sopwith Triplane


Hoc je podstatne známejší jeho súper Fokker Dr.I, Triplane bol prvou a prekvapujúcou trojplošnou konštrukciou stíhacieho lietadla. Jeho nemecký oponent bol iba priamou reakciou. Dostal prezývku 'Tripehound'. Zalietaný bol 28. mája 1916. Výchádzal z Pub, ale mal výrazne vyššiu stúpavosť, lepšiu manévrovateľnosť a väčší výhľad pilota. Krídla mali rovnaké rozpätie ako Pub, ale s užším profilom a krídielkami. S počiatku lietadlo disponovalo rotačným motorom Clerget (výkon 82kW) a tieto stroje boli objednané pre RFC. Avšak napokon boli dodané RNAS,rovnako ako novšie exempláre s výkonnejším motorom Clerget (výkon 97 kW). Snáď najznámejším pilotom Triplane bol Raymond Collishaw, veľiteľ 'B' Flight of No 10 (Naval) Squadron. Táto jednotka bola známa ako 'Black Flight' (čierna letka), pretože lietadlá boli natreté načierno a aj jednotlivé mená lietadiel boli späté s čiernou (čierna Mária, čierna ovca a pod). Vidno že piloti boli chlapi so zmyslom pre humor. Táto jednotka bola zložená výlučne s kanadských pilotov a dosiahla za necelé 3 mesiace zostrel 87 nemeckých lietadiel. Len samotný Collishaw v uvedenom období dosiahol priemer jedno lietadlo za dva dni. Stal sa tak najúspešnejším pilotom RNAS so 60 zostrelmi. Presné počty vyrobených kusov nie sú známe. Viaceré zdroje hovoria o 148 kusoch, pričom 5 z nich bolo dodaných Francúzsku a jeden Rusku.


zdroj: avia.russian.ee
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#231980Verze : 0
Tyto skvělé trojplošníky byly určeny výhradně pro RNAS. Jako první je obdržely 1. a 8. squadrona, které však byly ihned po přezbrojení na Triplany vřazeny do stavu RFC a to 15. 1. a 28. 3. 1917. Do dubna byly Triplany vybaveny ještě 9., 10., 11. a 12. squadrona RNAS, přičemž 10. sqn. byla zařazena do RFC 15. května.
V průběhu zavádění do výzbroje se Triplane stal pro svoji neobvyklou koncepci objektem pomluv, které ale velmi rychle vyvrátili piloti, kteří na Triplanech létali. Tři nosné plochy dávaly takový vztlak, že bylo možno zúžit křídla, což si piloti chválili kvůli dobrému výhledu z kabiny, a celkově zmenšit rozměry a hmotnost letounu. Ten potom disponoval fantastickou obratností a stoupavostí.
Například večer 7. dubna zaútočil v 18.45 hod. poručík Robert Little (celkem 47 sestřelů) sám na formaci 11 nepřátelských letadel, převážně typu Albatros. Ačkoliv nesestřelil ani jednoho nepřítele, dokonale německým pilotům boj znechutil, když jim předvedl, jak Triplane jejich stroje předčí v obratnosti, stoupání i rychlosti střemhlav.
O dva týdny později další britští stíhači R. S. Dallas (39 sestřelů) a T. G. Culling napadli smíšenou sestavu 14 dvoumístných a jednomístných letounů. V průběhu tři čtvrtě hodiny trvajícího boje sestřelili tři nepřátele, rozprášili celou formaci a zahnali Němce zpět na jejich stranu zákopů.
Třebaže Triplanů bylo vyrobeno jen 147 kusů, znamenal pro německé letectvo vážnou hrozbu. Tento malý a u britských pilotů nesmírně oblíbený trojplošník, udělal na nepřítele hluboký dojem. Sám Manfred von Richthofen mu v hlášení uděluje punc nejlepší britské stíhačky té doby a zmiňuje se o nutnosti rychlého přezbrojení německých stíhacích jednotek, když hovoří „o těch zatracených Albatrosech“. Ukořistěné Triplany tak vyprovokovaly zrod neméně slavného protějšku - Fokkeru Dr.I, který by jinak, a to bez jakýchkoliv pochyb, nikdy nevznikl.
Avšak náhle, v plném lesku úspěchů, přišel konec. Sopwith Triplane se stal jedním z mála letounů, které opustily první linie, aniž by byly zastaralé nebo překonané nepřátelskou technikou. Důvodem byla zejména velká pracnost oprav a následné dolaďování a vypínání výztužného systému. Letouny musely být kvůli kvalifikovaným opravám neustále odesílány k opravárenským jednotkám a tak squadrony trpěly nedostatkem bojeschopných strojů. Triplany tak začaly být nahrazovány Camely. 8. a 9. squadrona jimi byla přezbrojena už v červenci 1917, 10. sqn. přišla na řadu koncem srpna. Své tři zbývající Triplany předala 1. squadroně, která tak měla ve stavu 18 trojplošníků a její piloti na nich létali až do listopadu.
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#50303Verze : 0
MOD
Triplane.1
Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#40960Verze : 0
Very Happy
Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#60388Verze : 0
Very Happy
Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#60602Verze : 0
Very Happy
Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#60603Verze : 0
Nejúspěšnější Triplane v dějinách. V kokpitu tohoto stroje dobyl mezi 21. květnem a 6. červnem 1917 5 vítězství G. E. Nash, později jej převzal R. Collishaw, jenž na něm zvítězil celkem v 18 soubojích v období 15. 6. - 21. 7. 2017. Tím se počet vítězství tohoto stroje zastavil na čísle 23. Žádný jiný letoun tohoto typu více vítězství nezískal. Je možné, že letoun původně nesl název Black Sheep (Nashův osobní stroj).
Sopwith Triplane - Sopwith Triplane s. č. N5492 10. perutě RNAS červen-červenec 1917, základna Droglandt. Jde o druhý ze tří Triplanů, na nichž létal velitel letky B Raymond Collishaw. Název Black Maria patrně nesly všechny Collishawovy Triplany (avšak jen u druhého a třetího je to zdokumentováno). Na tomto stroji získal celkem 18 sestřelů a na všech Triplanech zvítězil  v celkem 34 bojích. Tím se stal nejúspěšnějším pilotem Triplanu celé války. Triplany obecně létaly s nátěrem khaki PC 10 na  horních a bočních plochách. Spodní plochy zůstaly v barvě lakovaného plátna, plechové kryty motoru a přídě buď zůstávaly v barvě materiálu nebo se také přetíraly barvou PC 10. U 10. perutě RNAS se používal barevný kód k odlišení jednotlivých letek, takže letka A měla přídě a kryty kol červené, letka B černé a letka C modré. Všechny letouny Black Flightu nosily na trupu nějakou černou přezdívku. Písmeno C je potom určeno k rychlé identifikaci pilota.

Sopwith Triplane s. č. N5492 10. perutě RNAS červen-červenec 1917, základna Droglandt. Jde o druhý ze tří Triplanů, na nichž létal velitel letky "B" Raymond Collishaw. Název Black Maria patrně nesly všechny Collishawovy Triplany (avšak jen u druhého a třetího je to zdokumentováno). Na tomto stroji získal celkem 18 sestřelů a na všech Triplanech zvítězil v celkem 34 bojích. Tím se stal nejúspěšnějším pilotem Triplanu celé války. Triplany obecně létaly s nátěrem khaki PC 10 na horních a bočních plochách. Spodní plochy zůstaly v barvě lakovaného plátna, plechové kryty motoru a přídě buď zůstávaly v barvě materiálu nebo se také přetíraly barvou PC 10. U 10. perutě RNAS se používal "barevný kód" k odlišení jednotlivých letek, takže letka "A" měla přídě a kryty kol červené, letka "B" černé a letka "C" modré. Všechny letouny Black Flightu nosily na trupu nějakou "černou" přezdívku. Písmeno C je potom určeno k rychlé identifikaci pilota.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith Triplane - U tohoto obrázku jde spíš o informační roli rozmístění výsostného označení, pokud by šlo přímo o Black Marii, musel  by být kryt motoru černý. Na druhou stranu, pokud je známo, Triplane N5492 na horních ani spodních plochách žádné označení nenesl, takže tento pohled není (kromě výše zmíněné černé barvy krytu motoru) žádným způsobem zavádějící.

U tohoto obrázku jde spíš o informační roli rozmístění výsostného označení, pokud by šlo přímo o Black Marii, musel by být kryt motoru černý. Na druhou stranu, pokud je známo, Triplane N5492 na horních ani spodních plochách žádné označení nenesl, takže tento pohled není (kromě výše zmíněné černé barvy krytu motoru) žádným způsobem zavádějící.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#569177Verze : 3
MOD
Triplane No. N5486 bol dodaný do Ruska, kde ho vybavili lyžami na pristávanie na snehu.


zdroj: www.aviation-history.com
Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#231984Verze : 0
Kokpit Sopwith Triplane s jedným a s dvoma guľometmi Vickers ráže 7,7 mm


zdroj: https://www.earlyaviator.com/archive1.htm#list
Sopwith Triplane -


Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#232504Verze : 0
Sopwith Triplane (N5912)
RAF muzeum, 17.11.2017
Sopwith Triplane -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Triplane-t12241#588693Verze : 0
MOD