Main Menu
User Menu

Stíhací letka 11 [1916-1918]

11th Fighter Squadron / Jagdstaffel Nr. 11 (Jasta 11)

Jagdstaffel Nr. 11 (Jasta 11)


Založena 28.9.1916, 26.6.1917 podřízena Jagdgeschwader Nr. I „Freiherr von Richthofen“


Dislokace:
11/1916 – 6. Armee
12/1916 – 6. Armee
10.6.1917 – přeložena od 6. Armee k 7. Armee
07/1917 – 4. Armee
08/1917 – 4. Armee
09/1917 – 4. Armee
10/1917 – 4. Armee
21.11.1917 – přeložena od 4. Armee k 2. Armee
12/1917 – 2. Armee
01/1918 – 2. Armee
02/1918 – 2. Armee
03/1918 – 2. Armee
04/1918 – 2. Armee
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#61427Verze : 0
MOD
Statistika:


Esa: 26


Vítězství: 350


Ztráty:
Zabit v akci (KIA) 17
Zabit při nehodě (KIFA) 2
Zraněn v akci (WIA) 19
Válečný zajatec (POW) 2


Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#211160Verze : 0
Velitelé:

JménoObdobí
Rudolf Lang11. října 1916 - 14. ledna 1917
Manfred von Richthofen16. ledna 1917 - 1. května 1917
Lothar von Richthofen (WIA)1. května 1917 - 13. května 1917
Karl Allmenröder (stv)13. května 1917 - 15. června 1917
Manfred von Richthofen15. června 1917 - 24. června 1917
Karl Allmenröder (KIA)24. června 1917 - 27. června 1917
Kurt Wolff (WIA)28. června 1917 - 11. července 1917
Wilhelm Reinhard (WIA)12. července 1917 - 4. srpna 1917
Gisbert-Wilhelm Groos (stv)6. září 1917 - 11. září 1917
Kurt Wolff (KIA)11. září 1917 - 15. září 1917
Gisbert-Wilhelm Groos (stv)16. září 1917 - 25. září 1917
Lothar von Richthofen25. září 1917 - 19. ledna 1918
Hans-Georg von der Osten (stv)19. ledna 1918 - 16. února 1918
Lothar von Richthofen (WIA)16. února 1918 - 13. března 1918
Otto von Breiten-Landenberg (stv)16. března 1918 - 25. března 1918
Ernst Udet (stv)25. března 1918 - 8. dubna 1918
Hans Weiss (stv) (KIA)8. dubna 1918 - 2. května 1918
Eberhard Mohnicke (stv)2. května 1918 - 19. července 1918
Lothar von Richthofen (stv)19. července 1918 - 26. července 1918
Erich von Wedel (stv)26. července 1918 - 14. srpna 1918
Eberhard Mohnicke (stv)14. srpna 1918 - 26. srpna 1918
Wolfram von Richthofen (stv)26. srpna 1918 - 30. srpna 1918
Erich von Wedel (stv)31. srpna 1918 - 2. září 1918
Eberhard Mohnicke (stv)2. září 1918 - 4. září 1918
Erich von Wedel (stv)4. září 1918 - 22. října 1918
Egon Koepsch22. října 1918 - 4. listopadu 1918
Erich von Wedel4. listopadu 1918 - 11. listopadu 1918


stv = stellvertreter - dočasný zástupce

Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#211161Verze : 0
Základny:


LetištěObdobí
Brayelles, near Douai11. října 1916 – 13. dubna 1917
Roucourt, Bohain13. dubna 1917 – 09. června 1917
Harlebeke, Bavichove10. června 1917 – 1. července 1917
Marckebeke, Courtrai2. července 1917 – 22. listopadu 1917
Avesnes-le-Sec, Militärflugplatz Avesnes-le-Sec22. listopadu 1917 – 19. břena 1918
Awoingt, Cambrai20. března 1918 – 25. března 1918
Lechelle26. března 1918 – 11. dubna 1918
Cappy12. dubna 1918 – 20. května 1918
Guise21. května 1918 – 26. května 1918
Puisieux Ferme, Laon27. května 1918 – 31. května 1918
Begneux1. června 1918 – 18. července 1918
Monthussart Ferme19. července 1918 – 31. července 1918
Puisieux Ferme1. srpna 1918 – 10. srpna 1918
Ennemain10. srpna 1918 – 12. srpna 1918
Montigny Ferme13. srpna 1918 – 30. srpna 1918
Busigny31. srpna 1918 – 27. září 1918
Metz-Frescaty28. září 1918 – 8. října 1918
Marville9. října 1918 – 6. listopadu 1918
Tellancourt7. listopadu 1918 – 11. listopadu 1918



Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#211162Verze : 3
Esa:

JménoPočet vítězství v rámci působení u Jasta 11
Manfred von Richthofen64
Lothar von Richthofen40
Kurt Wolff31
Karl Allmenröder30
Karl Schäfer22
Wilhelm Reinhard14
Erich von Wedel13
Sebastian Festner12
Willi Gabriel10
Hans Wolff10
Werner Steinhäuser9
Eberhardt Mohnicke8
Wolfram von Richthofen8
Gisbert-Wilhelm Groos6
Erich Just6
Friedrich Noltenius6
Alfred Niederhoff5
Hans-Georg von der Osten5
Edgar Scholtz5
Hans Weiss5
Sigfried Gussmann4
Otto Brauneck3
Carl-August von Schönebeck3
Ernst Udet3
Hermann Göring1
Richard Wenzl1


Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#211164Verze : 0


Předsériový Fokker F.I sér. č. 102/17 (werk nummer 1729). Letoun v srpnu 1917 dorazil na letiště Marckebeeke k JG 1, kde s ním létal slavný Rittmeister (kapitán) Manfred von Richthofen, který s ním získal dva sestřely. Po svém odchodu na dovolenou předal stroj Oblt. (npor.) Kurtu Wolffovi (veliteli Jasta 11). Ten s ním již nedosáhl žádného úspěchu, naopak sám v jeho kokpitu 15. září 1917 zahynul, když byl sestřelen v boji se Sopwith Camely 10. námořní perutě RNAS. Letoun nesl na všech plochách nátěr tyrkysovou barvou, na bočních a horních plochách doplněným "šmouhami" tmavou olivovou. Tou byl také natřen kryt motoru a kryty kol. Je možné, že v závěru operačního nasazení tohoto stroje (v době kdy sloužil u Jasta 11) byly kryt motoru a potahy kol přetřeny rudou barvou (označení Jasta 11).


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416374
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416376Verze : 0
MOD


Fokker Dr.I 144/17 (w/n 1856), který počátkem roku sloužil u Jasta 11. Dne 13. 1. 1918 na něm byl při útoku na britský pozorovací balón protiletadlovou palbou sestřelen Lt. (por.) Eberhard Stapenhörst (4 sestřely). Stapenhörst nouzově přistál za britskými liniemi a jeho letoun se tak stal prvním Dreideckerem, který se podařilo Spojencům ukořistit téměř nepoškozený. Letoun byl atypický svými křidélky a neúplným křížem na horní nosné ploše. Letoun nese úspornější variantu kamulfáže: tyrkysovou barvou jsou natřeny pouze spodní plochy, horní a boční zůstaly v barvě lakovaného plátna, na které byly polosuchým štětcem naneseny "šmouhy" olivové barvy. Černobíle kostkovaný pás na trupu je osobní označením pilota, kryt motoru natřen tmavou barvou (z výroby olivovou), zde nakreslena červená (červené přídě byly znakem Jasta 11).


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416444
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416445Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416444
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416446Verze : 0
MOD


Na horních plochách byly "šmouhy" olivovou barvou nanášeny diagonálně.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416444
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416447Verze : 0
MOD


Fokker Dr.I sér. č. 588/17 (w/n 2258) - sériové číslo nepotvrzené. Se strojem patřícím do stavu Jasta 11 létal počátkem dubna 1918 z letiště Léchelle Lt. (por.) R. Wenzl (12 sestřelů). Stroj nese nátěr tyrkysovou barvou na spodních plochách, horní a boční zůstaly v barvě lakovaného plátna s nanesenými šmouhami olivové zelené. Červené doplňky byly znakem jednotky, osobní marking pilota představuje černobílý pruh za kabinou, jenž má představovat stužku Železného kříže, avšak s obrácenými barvami.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416560
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416562Verze : 0
MOD


Černobíle pruhované náběžné hrany křídel měly patrně sloužit k rychlé identifikaci Wenzlova letounu zepředu.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416560
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416564Verze : 0
MOD


Detail znaku výrobce vrtulí, jenž se nacházel zepředu na vrtulových listech.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416560
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416566Verze : 0
MOD


Fokker F.I 102/17. Kresba zachycuje možný pozdější vzhled tohoto letounu v době, kdy již sloužil u Jasta 11 a létal s ním Kurt Wolff (33 sestřelů, PlM). Je možné, že olivově zelený kryt motoru a kryty kol byly přetřeny červenou barvou, což bylo označení Jasta 11. Bohužel jsou si tyto odstíny na černobílých fotografiích příliš podobné, takže veškeré rekonstrukce lze prohlásit pouze za více či méně pravděpodobné. Stroj nesl na všech plochách nátěr tyrkysovou barvou doplněnou na bočních a horních plochách šmouhami olivovou barvou, nanesenou polosuchým štětcem.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416604
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#416606Verze : 0
MOD


Fokker Dr.I ze stavu Jasta 11, jenž se koncem března 1918 nacházel na letišti Léchelle. Stroj bývá někdy připisován Lt. E. Mohnickemu (esu s 9 sestřely), možné sériové číslo 155/17. Přední polovina trupu červená (barva Jasta 11) zadní část modrá. Svastiky na trupu nemají pochopitelně nic společného s nacismem, jde o staroindický amulet pro štěstí. Spodní plochy tyrkysové, horní plochy s olivovými šmouhami na lakovaném platně. Původní bílá pole kolem černých křížů na křídlech byla zamalována olivovou barvou, takže kolem křížů vznikl pouze bílý lem.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/426701
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#426703Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/426701
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#426705Verze : 0
MOD


Tentýž stroj po změně výsostného označení v dubnu 1918. Tou dobou však již Jasta 11 operovala z letiště Cappy. Boje 21. 4. 1918, v němž padl Manfred von Richthofen se podle hlášení britských letců účastnil i modrý trojplošník. Mohlo by jít právě o tento stroj, je však třeba mít na paměti, že jde pouze rekonstrukci podle černobílých fotografií.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/426707
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#426709Verze : 0
MOD


Fokker Dr.I s/n 454/17 (w/n 2079). Jedná se o osobní stroj Staffelführera Jasta 11 Ltn. Lothara von Richthofena. Na tomto letounu získal 12. 3. 1918 Lothar dvě vítězství nad stroji Bristol Fighter, avšak již následujícího dne byl Lothar sestřelen a ztratil část nosné plochy. Lothar havaroval při pokusu o nouzové přistání a putoval s těžkými zraněními na více než 4 měsíce do nemocnice. Letoun nese nátěr tyrkysovou barvou na spodních plochách, horní a boční plochy nesou "šmouhatou" kamufláž olivovou barvou na plátěném podkladu. Olivovou barvou jsou též zatřena bílá pole kolem výsostného označení, takže kolem křížů zůstal bílý lem. Červený kryt motoru, vzpěrového systému a podvozku je označením jednotky, žlutý nátěr na horní nosné ploše, zadní části trupu a ocasních plochách je osobním označením pilota. Na horním křídle byla asi žlutá barva málo sytá, protože pod ní prosvítaly olivové šmouhy původní kamufláže.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/427015
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#427017Verze : 0
MOD


Rekonstrukce vzhledu Albatrosu D.III (s. č. 637/17), na němž měl na jaře 1917 létat u Jasta 11 Ltn. Kurt Wolff (33 sestřelů, PlM). Stroj je na všech plochách natřen fialovou barvou. Poznámka: Záměrně jsem napsal "měl", protože tuto rekonstrukci z počátku 90. let považuji za zcela chybnou. Počátkem března si skutečně jednotliví Jasta 11 označili své stroje barevnými nátěry, o čemž zanechal zprávu jeden z nich, Ltn Lübbert. Wolff skutečně používal švestkově modrofialovou, avšak tento marking se, stejně jako u všech ostatních strojů Jasty 11, vztahoval pouze na trup, vzpěry a ocasní plochy. Křídla zůstala normálně kamuflovaná, tedy zespodu nesly nátěr světle modrou, horní plochy nesly kombinaci světle zelené, červenohnědé a tmavě zelené. Fotografie navíc dokládají, že Wolffův stroj nesl na trupu bíle lemovaný kříž. A ještě ke všemu fialový stroj zcela jistě neměl sériové číslo 637/17. Stroje této nové série (s excentricky umístěným chladičem) k Jasta 11 přišly až počátkem dubna a tehdy se také změnil marking jednotky. Všechny nové stroje se natíraly červenou barvou a piloti se nadále odlišovali pouze barvou VOP, popř. přídě, křídla opět zůstala kamuflována. Wolffův 637/17 měl rudý trup se zelenou přídí a zelenou VOP.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/431199
URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#431201Verze : 0
MOD
zdroj:
histomil.com

URL : https://www.valka.cz/Stihaci-letka-11-1916-1918-t16752#559706Verze : 1
MOD