Main Menu
User Menu

Jagdstaffel Nr. 10 (Jasta 10)

Jagdstaffel Nr. 10 (Jasta 10)


Založena 28.9.1916, 26.6.1917 podřízena Jagdgeschwader Nr. I „Freiherr von Richthofen“


Dislokace:
10/1916 – 6. Armee
11/1916 – 5. Armee
12/1916 – 5. Armee
06/1917 – 4. Armee
07/1917 – 4. Armee
08/1917 – 4. Armee
09/1917 – 4. Armee
10/1917 – 4. Armee
21.11.1917 – přeložena od 4. Armee k 2. Armee
12/1917 – 2. Armee
01/1918 – 2. Armee
02/1918 – 2. Armee
03/1918 – 2. Armee
04/1918 – 2. Armee
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#61428Verze : 0
MOD
Statistika:


Esa: 13


Vítězství: 151 (33 balónů)


Ztráty:
Zabit v akci (KIA) 20
Zabit při nehodě (KIFA) 1
Zraněn v akci (WIA) 10
Válečný zajatec (POW) 4


Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#211155Verze : 0
Velitelé:


JménoObdobí
Ludwig Linck (KIA)21.září 1916 - 22. října 1916
Karl Rummelspacher23. října 1916 - 18. června 1917
Albert Dossenbach (KIA)24. června 1917 - 3. července 1917
Ernst von Althaus6. července 1917 - 30. července 1917
Werner Voss (KIA)30. července 1917 - 23. září 1917
Ernst Weigard (KIA)24. září 1917 - 25. září 1917
Max Kühn (stv)26. září 1917 - 27. září 1917
Hans Klein (WIA)27. září 1917 - 19. února 1918
Hans Weiss (stv)27. března 1918 - 1. dubna 1918
Erich Löwenhardt1. dubna 1918 - 19. června 1918
Alois Heldmann (stv)19. června 1918 - 6. července 1918
Erich Löwenhardt (KIA)6. července 1918 - 10. srpna 1918
Alois Heldmann (stv)10. srpna 1918 - 14. srpna 1918
Arthur Laumann14. srpna 1918 - 11. listopadu 1918



stv = stellvertreter - dočasný zástupce


Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#211156Verze : 0
Základny:


LetištěObdobí
Phalempin28. září 1916 – 27. října 1916
Jametz, near Stenay28. října 1916 – 12. prosince 1916
Ancrevillers12. prosince 1916 - ?
Leffincourt? – 1. května 1917
Bersée, Douai2. května 1917 – 24. května 1917
Heul, Courtrai25. května 1917 – 2. července 1917
Marckebeke2. července 1917 – 21. listopadu 1917
Iwuy21. listopadu 1917 – 20. března 1918
Awoingt20. března 1918 – 27. března 1918
Lechelle27. března 1918 – 3. dubna 1918
Harbonnières, Proyart3. dubna 1918 – 12. dubna 1918
Cappy12. dubna 1918 – 13. dubna 1918
Lomme, Lille14. dubna 1918 – 21. května 1918
Etreux, Guise21. května 1918 – 26. května 1918
Puisieux Ferme, Laon26. května 1918 – 31. května 1918
Rugny Ferme, Beugneux31. května 1918 – 18. července 1918
Monthussart Ferme18. července 1918 – 29. července 1918
Puisieux Ferme29. července 1918 – 10. srpna 1918
Ennemain, Falvy10. srpna 1918 – 11. srpna 1918
Bernes12. srpna 1918 – 30. srpna 1918
Escaufourt30. srpna 1918 – 20. září 1918
Metz-Frescaty25. září 1918 – 8. října 1918
Marville9. října 1918 – 6. listopadu 1918
Tellancourt7. listopadu 1918 – 11. listopadu 1918



Použité prameny:
[1] www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#211157Verze : 0


Na tomto Pfalzu létalo u Jasta 10 eso a pozdější generál Luftwaffe Hans Klein. Standardní hliníkový nátěr doplňuje chromově žlutá - barva jednotky. Ohledně vodorovného pásu na trupu panují jisté nejasnosti, protože někdy bývá interpretován jako černý. Je to způsobeno chromovou příměsí žluté barvy Jasty 10 - žluté doplňky se na monochromatickém filmu jeví jako tmavé, téměř černé. Proto nelze s jistotou barvu pásu určit.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401163
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#401165Verze : 0
MOD


K Jasta 10 dorazily první Pfalzy v červenci 1917 a tento konkrétní stroj (standardní hliníkový nátěr na všech plochách, příď v chromové žluti je označením jednotky) testoval sám velitel jednotky Lt. Werner Voss. Nebyl však s letounem spokojen a než obdržel k testování prototyp Fokkeru Dr.I, vrátil se k létání na Albatrosu D.V. Tento stroj pak převzalo další eso Hans Weiss. Letoun byl ztracen 27. 12. 1917, když s ním byl po souboji s dvoumístným strojem Armstrong Whitworth F.K.8 od 35. perutě RFC nedaleko St. Quentin donucen k přistání za britskými liniemi Vzfw. Hecht a i se svým strojem padl do zajetí. V té době však již stroj nosil pozměněný marking.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401176
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#401178Verze : 0
MOD


Neobvykle zbarvený stroj používal u Jasta 10 Lt. Alois Heldmann. Letoun nese přes standardní hliníkový nátěr kamufláž sestávající z nepravidelných polí tmavé zelené a světlé fialové. Spodní plochy opatřeny hliníkovým nátěrem. Kříže výsostného označení bíle lemovány.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401191
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#401193Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/401191
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#401195Verze : 0
MOD


Fokker F.I sér. č. 103/17 (w/n 1730). Jde o druhý předsériový kus, jenž byl koncem srpna přidělen k JG I. Konkrétně byl určen pro Lt. (por.) W. Vosse, Staffelführera Jasta 10. Voss do 23. září, kdy byl na tomto stroji sestřelen a zabit, získal celkem 10 vítězství, bohužel není známo kolik jich (a zda vůbec) bylo na tomto stroji. Letoun nese nátěr tyrkysovou barvou na všech plochách. Na horních a bočních plochách pak byly naneseny polosuchým štětcem "šmouhy" olivově zelenou. Toutéž barvou byly z výroby natřeny také kryty kol a kryt motoru. Je však možné, že během jeho služby u Jasta 10 byly tyto části přetřeny chromově žlutou (označení Jasta 10). Chromová žlutá se na černobílých fotografiích jeví jako velmi tmavá barva, podobně jako olivově zelená, tudíž tuto možnost nelze ani potvrdit ani vyvrátit.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416726
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#416728Verze : 0
MOD


Fokker F.I 103/17 (werk nummer 1730). Dne 23. 9. 1917 se na tomto stroji utkalo německé eso W. Voss (48 sestřelů, PlM) s přesilou sedmi stíhaček S.E. 5a od 56. peruti RFC. Ačkoliv Voss dokázal poškodit všechny nepřátelské stroje, přece nakonec podlehl a zahynul. Jeho letoun s největší pravděpodobností nesl standardní schéma tyrkysová/olivová, nicméně někteří britští piloti 56. perutě ve svém hlášení uvedli, že trojplošník byl stříbrný či stříbrošedý. Kresba tedy zobrazuje 103/17 v této podobě. Všechny plochy šedostříbrné, doplněné na horních a bočních plochách šmouhami olivové. Kryty motoru a kol chromově žluté.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416729
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#416731Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/416729
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#416733Verze : 0
MOD


Albatros D.II D.473/16 vyrobený mateřskou továrnou Albatros Werke GmbH. Dne 3. května 1917 s ním po spotřebování paliva přistál na spojenecké straně fronty Gefreiter Alfred Lemke (2 sestřely) od Jasta 10. Nepoškozený stroj Britové označili místo křížů kokardami a kódem G.32. Stroj má trup v abrvě lakované překližky, horní plochy VOP a křídel nesou nepravidelná pole olivové zelené, světlé zelené a rezavě hnědé. Spodní plochy světle modré.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/433787
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#433788Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/433787
URL : https://www.valka.cz/Jagdstaffel-Nr-10-Jasta-10-t16753#433789Verze : 0
MOD