Název: Name: | Jakovlev Jak-2 | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-2 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.09.1940-DD.09.1940 Moskevský letecký závod č. 1, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1940-DD.09.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | nevelké množství / a small amount | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1940 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5660 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 14,000 m | |
Délka: Length: | 9,340 m | |
Výška: Height: | 3,300 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,40 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 192,517 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Klimov M-103 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k), 706 kW (960 k) v h= 4 000 m a 367,75 kW (500 k) v h= 9 400 m. Vrtule trojlistá dvoupolohová VIŠ-2K o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 478 km/h v 4600 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 410 km/h v 2600 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,6 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8100 m | |
Dolet: Range: | 745 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadním střelišti. Pumový náklad: 400 - 600 kg pum. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | – Údaje se týkají posledních sériově vyrobených Jaků-2 vyrobených závodem č. 1. - Letoun mohl nést až 600 kg pum, ale hmotnost stoupla až na kritickou hranici, výkony byly zcela nedostačující. - Byl použit zdvojený podvozek. - Střelecká kopule byla upravena a zjednodušena. Článek ZDE. | |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston and Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Brasseys Publications, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0 B. L. Simakov, Samolety strany Sovětov, DOSAF SSSR, 1974. http://base13.glasnet.ru/text/yak2-1.htm http://www.airpages.ru/ru/yak2.shtml http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak4.html http://www.airwar.ru/enc/bww2/yak2.html http://hobbyport.ru/avia/bb_22.htm www.fido.sakhalin.ru archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-2 (závod č. 1) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-2 (závod č. 1) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-2-zavod-c-1-t7740#471375Verze : 1
Vláďa
MOD
BB-22 (Ближний бомбардировщик/Bližnyj bombardirovščik, 22. konstrukce), tedy Jak-2.
Prvotně konstruovaný coby rychlý průzkumný letoun. Dostal 2 Klimovovy motory M-103 o výkonu 1050 hp (783 kw). Koncipován jako dvoumístný samonosný dolnokřídlý jednoplošník. Ocasní plochy zdvojené. Křídlo dřevěné, trup smíšené konstrukce. Podvozek zatahovací.
První let absolvoval 22. února 1939. Mezitím se změnily dispozice a Jakovlev dostal příkaz změnit účel stroje na lehký bombardér. Proto byly nově rozmístěny palivové nádrže, upravena koncepce umístění 2. člena posádky a v trupu za pilotním prostorem vytvořena pumovnice.
První BB-22 vzlétl 31. prosince 1939. 20. února 1940 poprvé vzlétl s lyžovým podvozkem. V té době výroba probíhala již ve 2 závodech.
Celkem bylo vyrobeno 111 ks BB-22 / Jak-2. Podle některých pramenů si Jaky v boji příliš úspěšně nevedly.
prameny:
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/yak-2.html
www.cofe.ru/avia/Y/Y-11.htm
Prvotně konstruovaný coby rychlý průzkumný letoun. Dostal 2 Klimovovy motory M-103 o výkonu 1050 hp (783 kw). Koncipován jako dvoumístný samonosný dolnokřídlý jednoplošník. Ocasní plochy zdvojené. Křídlo dřevěné, trup smíšené konstrukce. Podvozek zatahovací.
První let absolvoval 22. února 1939. Mezitím se změnily dispozice a Jakovlev dostal příkaz změnit účel stroje na lehký bombardér. Proto byly nově rozmístěny palivové nádrže, upravena koncepce umístění 2. člena posádky a v trupu za pilotním prostorem vytvořena pumovnice.
První BB-22 vzlétl 31. prosince 1939. 20. února 1940 poprvé vzlétl s lyžovým podvozkem. V té době výroba probíhala již ve 2 závodech.
Celkem bylo vyrobeno 111 ks BB-22 / Jak-2. Podle některých pramenů si Jaky v boji příliš úspěšně nevedly.
prameny:
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/yak-2.html
www.cofe.ru/avia/Y/Y-11.htm
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-2-zavod-c-1-t7740#157233Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.