Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 11.07.2023 : 93.998,- Kč
♡ Chci přispět

Aubis

František Aubrecht

avatar
Datum registrace :
Naposledy aktivní :

Počet příspěvků celkem : 1.416
Z toho faktografických příspěvků : 405
Vyhledat příspěvky autora


Osobní fotogalerie

Články

  • Aerosane NKL-16/42

    História vzniku a popis netradičného dopravného prostriedku - dopravných saní poháňaných hviezdicovým motorom

    3.769
  • Akademik Valentin Petrovič Gluško

    Zakladatel ruské konstrukce raketových motorů, jeden z průkopníků a tvůrců raketové a kosmické techniky.

    11.424
  • Alaparma AP.65 Baldo

    Firma Alaparma SpA byla roku 1945 založena v Itálii za účelem vytvoření lehkého dvoutrupého dvojmístného turistického letounu. Jeho návrh vytvořil Adriano Mantelli, který jej poprvé zdvihl do vzduchu v r. 1942. Vznikla tak malá série letounků, které se prakticky lišily jen výkonem použitého motoru - M-8, AM-9 a AM-10. Nejznámějším typem byl Alaparma AP.65 Baldo, tedy Smělý.

    3.583
  • Alexandr Alexandrovič Porochovščikov

    Bolševickou byrokracií předčasně zmařený život a dílo talentovaného ruského a sovětského konstruktéra, továrníka a letce.

    11.229
  • Andrej Nikolajevič Tupolev

    Poznámky k životu a některým aspektům tvorby jeho, i konstrukční kanceláře, kterou řídil.

    9.165
  • Avia BH-1 Experimental a Avia BH-1 bis

    Nástin historie vzniku a používání prvního společného motorového letadla konstruktérské dvojice Ing. Pavel Beneš a Ing. Miroslav Hajn.

    31.953
  • Avia S-199

    Historie letounu Avia S-199 z výzbroje Československého letectva

    12.124
  • Berezňak Isajev BI-1

    Berezňak-Isajev BI-I byl prvním sovětským raketovým letounem, vyvinutým v SSSR jako plánovaný přepadový raketový stíhač.

    12.103
  • Bison - betonem pancéřovaný nákladní vůz

    Bison bylo improvizované lehké obrněné vozidlo, často označované jako mobilní kulometné hnízdo. Bison byl vyráběn v Británii v období invazní krize v létech 1940-1941. Založený na podvozcích řady různých nákladních vozů, vyznačoval se tím, že jeho bojový úsek byl chráněn vrstvou betonu. Bisony byly využívány královským letectvem (RAF) na ochranu letišť a také příslušníky Home Guard. Dostaly obecné pojmenování Bison podle svého hlavního výrobce.

    20.850
  • Blackburn B - 20

    Neobvyklé řešení, které mělo snížit velký aerodynamický odpor plovákového letounu.

    11.173
  • Boeing YB-40

    Slepá vývojová cesta, která měla vést k účinné obraně bombardovacích svazů.

    15.182
  • Bratuchin 2MG Omega

    Transportní vrtulník

    3.681
  • Bratuchin G-3

    V létech 1945-1946 byly v Bratuchinově OKB-3 postaveny dva experimentální vrtulníky G-3 v úpravě pro dělostřelecké navádění.

    3.273
  • Bratuchin G-4

    Vrtulník typu G-4 byl tedy v případě výpadku jedné pohonné jednotky schopen pokračovat v letu v ustálené letové hladině. Pokud vypověděly činnost oba dva motory, dokázal přistát klouzavým letem v režimu autorotace.

    3.286
  • Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina

    obsáhlý článek věnovaný jednomu z nejznámějších konstruktérů Sovětského svazu

    12.410
  • Cybin, Pavel Vladimírovič

    Jeden z otců sovětského letectva. Prosazoval stavbu dopravních a výsadkových kluzáků, pracoval na konstrukci bombardérů. Po válce coby přítel a spolupracovník S. P. Koroljova jeden ze spolutvůrců sovětského kosmického programu.

    7.719
  • Dmitrij Ljudvigovič Tomaševič

    Pokus o portrét jednoho z méně známých sovětských leteckých a raketových konstruktérů.

    9.713
  • Džugašvili, Jakov Josifovič

    Syn sovětského vůdce Josifa Vissarionoviče Stalina z prvního manželství s Jekatěrinou „Kato“ Svanidze. Kolem jeho osoby je řada nejasností. Nebyl příliš známým, nestýkal se příliš s rodinou, i jeho zajetí a smrt jsou zahaleny řadou polopravd a mýtů.

    38.241
  • GAZ- M1

    Jeden z prvních masově vyráběných osobních automobilů v SSSR. Populární "Emka", vozidlo mnoha účelů - od civilních až po štábní armádní vůz, nahrazovaný až v dobách 2. sv. války Jeep z lend-leasu.

    13.409
  • GAZ-M1

    Tento vůz byl prakticky jediným velitelským vozidlem RKKA po ty nejtěžší roky války. Nebyl ideálním řešením, původně čistě civilní vůz se na vojenské účely adaptoval nepříliš dokonale. Vznikla řada verzí, vůz byl po celou dobu produkce dále vyvíjen, včetně verze 4×4. Teprve později byl nahrazován americkými vozidly Willys MA a MB z dodávek Lend-Lease.

    4.774
  • Grušin - avietka „Okťabrjonok“

    Konec dvacátých a třicátá léta minulého století byla nesena ve znamení "lidového letadla". Myšlenkou postavit "létající motocykl" či "létající automobil", který by si mohl pořídit každý, bylo uchváceno mnoho konstruktérů po celém světě. Proto je jasné, že se nevyhnula ani sovětskému Rusku.

    5.822
  • Grušin Š-tandem

    Souběžně s pracemi na vytvoření pancéřovaného bitevního letounu, pokračuje v polovině 30. let v SSSR práce na vývoji rychlých bitevních letadel jak specielně konstruovaných, tak jak vyvinutý na základě již existujících průzkumných letadel.

    6.791
  • Hafner H-8 Rotachute

    Raoul Hafner vytvořil svůj první letecký návrh již v roce 1929 v Rakousku - vrtulník. V roce 1937 přišel do Anglie, kde pokračoval ve snaze vyvinout zdařilý vírník.

    3.980
  • Hafner H-8 Rotachute

    Rotachute byl navržený k tomu, aby vyhovoval požadavkům na jednoduchost, malou hmotnost a spolehlivost. To znamenalo rám, svařený z ocelových trubek, na kterém byl na jednoduché sedačce usazen pilot, a který nesl dvoulistý rotor se dřevěnými, volně se otáčejícími listy.

    3.771
  • Ikarus Rogožarski IK-3

    Popis nejmodernějšího stíhacího letounu Jugoslávského královského letectva.

    9.097
  • Iljušin Il-20

    Nástin portrétu jednoho z posledních "čistých" bitevníků sovětské provenience.

    10.340
  • Improvizovaná pancéřová nákladní auta GAZ-AA a ZIS-5 (ГаЗ-AA, ЗиС-5)

    Je smutným, ale ověřeným faktem, že nejvíce ze všeho lidskou fantazii podněcuje boj, válka, dobývání. A momenty, kdy jde o bytí a nebytí, patří k těm, kdy se mozky vybičovávají do krajnosti a objevují se nápady, jaké by za běžných okolností obvykle vůbec nespatřily světlo světa. To, co by seriózní rozum zavrhl jako naprostý nesmysl, se v krizi stává nejen možným, nýbrž přímo i žádoucím a posléze často i jediným možným.

    42.537
  • Improvizovaný obrněný automobil „Kubuś“

    Obrněný automobil postavený pro Varšavské povstání.

    48.174
  • Jakovlev EG

    Vrtulník jako nová a perspektivní linie vývoje létajících aparátů se v SSSR dostává do centra pozornosti poměrně pozdě, i když i zde působila řada průkopníků - Sikorski, Jurjev, Bratuchin, Erlich, Kamov, Mil a další. Přesto se do centra pozornosti dostává až ve 40. letech, kdy si toto zaostávání uvědomí i nejvyšší představitelé SSSR, jmenovitě J. V. Stalin.

    3.680
  • Jakovlev Jak-100

    Jakovlev Jak-100 byl jednomotorový dopravní vrtulník, vyvinutý v SSSR koncem 40. let minulého století. Vznikal v přímém konkurenčním souboji, neboť úkolem vytvořit vrtulník, schopný plnit řadu úkolů v civilním i vojenském sektoru.

    4.188
  • Jakovlev Jak-24

    Vrtulník Jak-24 představuje v pořadí třetí výlet této jinak "letounové" OKB mezi letadla s rotující nosnou plochou. Jak-24 byl navržen za velmi krátkou dobu: od schválení ideové koncepce v říjnu 1951 do prvního letu v červenci 1952 uplynulo pouhých 9 měsíců.

    4.211
  • Jakovlev Jak-60

    Projekt těžkého vojenského transportního vrtulníku.

    4.707
  • Jokošo 1-Go

    Myšlenka spojit bojové letadlo a ponorku za účelem co nejlepší kontroly mořských prostor má kořeny v lednu 1915, kdy pozorovací dvojplošník Friedrichshafen FF29A, naloděný na U-12, úspěšně u Kentu přeletěl britské pobřeží.

    3.570
  • Jokošo/Jokosuka 1-Go

    Portrét japonského hlídkového letadla pro ponorky z 2. sv. války.

    13.654
  • Julius Fučík

    Julius Fučík byl český komunistický novinář, literární a divadelní kritik a překladatel, popravený nacisty pro účast v protinacistickém odboji. Po roce 1948 se stal ikonou celé komunistické ideologie.

    69.736
  • Junkers Ju 287

    Projekt Junkers Ju 287 vznikl jako součást studií, vedených s cílem vytvořit těžký bombardér, který by svými výkony překonal nejen současné, ale i budoucí stíhače potencionálních protivníků. Využití šípového křídla bylo v Německu i tak trochu módou a v této době již i zpracováváno poměrně solidními teoretickými pracemi.

    12.473
  • Kalinin K-12

    Monografie netypického stíhacího bombardéru SSSR

    10.212
  • Kalinin K-3

    K-3 se stal významnou událostí v sovětském leteckém průmyslu. Kalinin se svými pomocníky zkonstruoval a postavil speciální letadlo pro dopravu raněných a nemocných. Jeho kabiny byly určeny pro pilota, lékaře a dva ležící pacienty.

    9.379
  • Kalinin K-5

    Pohled na jeden ze strojů, které stály u zrodu masového dopravního civilního letectví v SSSR.

    8.882
  • Kalinin K-7

    K-7 byl navržený jako víceúčelové civilní i vojenské letadlo. Jednou z civilních verzí byl typ, určený pro dopravu až 128 pasažérů až do vzdálenosti 5 000 km - mějme na paměti obrovské rozlohy bývalého SSSR. Vojenská verze letadla byla skutečnou "létající pevností", která se objevila 10 let před americkým Boeingem B-17. Obranu Kalininova obra mělo zajistit až 12 střeleckých pozic (8 děl ráže 20 mm a 8 kulometů ráže 7, 62 mm). To není chyba v součtu, některé zbraně byly zdvojeny.

    18.684
  • Konstantin Alexejevič Kalinin

    Ruský a sovětský letecký konstruktér, jeden z otců civilního dopravního letectví.

    25.140
  • Letouny s proměnitelnou plochou křídla I. I. Machonina a G. I. Bakšajeva

    Pro někoho slepá ulička vývoje, pro jiného zajímavé technické experimenty. Práce dvou ruských tvůrců na téma letoun s měnitelnou plochou křídla.

    12.774
  • Lohner L

    Lohner L byl průzkumný létající člun vyprodukovaný v Rakousko-Uhersku během první světové války.

    6.832
  • Operace Anthropoid

    Text přednášky, přednesené dne 30. 5. 2012 na konferenci k 70. výročí této zlomové historické události, uspořádané Obcí spisovatelů v Městské knihovně v Praze.

    Stručné zhodnocení lze najít i na http://samanovodoupe.blogspot.cz/2012/06/cesti-umelci-za-okupace.html

    34.468
  • Poznámky k americké meziválečné vzduchoplavbě – část 1

    Třebaže nejslavnější vzducholodě, německé zeppeliny, již koncem 1. světové války opustily prvoliniovou službu, jejich odvozeniny a následovníci žili dále. I americké námořnictvo si pro svou první vzducholoď zvolilo Zeppelinův model a chystalo se postavit mírně zvětšenou kopii typu L.49.

    29.213
  • Poznámky k americké meziválečné vzduchoplavbě – část 2

    Americkou vzduchoplavbu nakonec opět zachraňuje Zeppelin. USA měla nárok na 2 vzducholodě, coby válečné reparace u Německa. Jelikož Anglie a Francie své právo využily již dříve s tím, že si ponechaly stávající zeppeliny, řešil dr. Hugo Eckener, nový ředitel Zeppelinových závodů, situaci jednoduše. Nabídl, že Američanům postaví vzducholoď novou, specielně pro vojenské účely a přitom přizpůsobenou americkým konstrukčním požadavkům. Mělo jít o dosud největší postavenou vzducholoď. Nabídka byla výhodná pro obě strany – Amerika by získala nejnovější technologie vzducholoďní stavby, německý Zeppelin Luftschiffbau zase tolik potřebné americké peníze.

    25.724
  • Projekt okřídleného tanku Kuro - Sha

    Zájem o výsadkové síly lze vysledovat minimálně od roku 1917. Útvary výsadkářů, shazované na padácích, mohly by být vysazeny i v oblastech těžko dostupných běžným pozemním vojskům a také obcházet opevnění, prováděním průzkumu nebo odrážení útoku ze včas zjištěných přístupových cest. Kromě toho potenciální možnosti vysazení výsadkářů kdekoliv na bojiště přinucuje nepřítele vyčleňovat síly k obraně proti možnému výsadku a tak oslabovat vojska. Nicméně za takové výhody je nucen platit palebnou sílou, která je mnohem menší oproti pozemnímu vojsku, a výraznou závislostí na zásobování zvenku a v důsledku toho i nemožnosti dlouho podporovat vlastní bojeschopnost.

    3.314
  • První potopení ponorky letadlem

    Použití letadel v boji proti námořním aktivitám protivníka je obecně známým faktem. Souboje letadel s hladinovými loděmi patří v obou světových válkách k realitě bojišť. Ale střet dvou poměrně mladých zbraní - letecké a ponorkové, už tak často ventilováno není. A málokdo ví, kdo byl prvním vítězem a kdo obětí.

    29.281
  • První sovětské nálety na Berlín

    Podle dosud známých pramenů vznikla myšlenka bombardovat německé hlavní město hned na začátku války po prvních německých náletech na Moskvu. Problémem byla hlavně velká vzdálenost ze sovětských letišť a velmi rychlý počáteční postup německých armád. Navíc zkušenosti z prvních bojů ukázaly i fakt, že sovětské letectvo nemá k dispozici stroj, schopný takové nálety provádět. Těžké bombardovací stroje Tupolevovy konstrukce, jako např. TB-3, měly sice dostatečnou nosnost a zpočátku i dolet, ale byly příliš pomalé. A moderních konstrukcí nebylo mnoho...

    81.136
  • První sovětské nálety na Berlín – část 2

    S postupem německých vojsk do sovětského vnitrozemí přišly i nálety na Moskvu. Její význam pro sovětský lid byl nejen faktický – nejdůležitější průmyslové centrum, největší dopravní křižovatka, středisko vědeckého výzkumu, ale také symbolický. Hlavní město, sídlo všech ústředních institucí, včetně představitele nejvyššího – J. V. Stalina. První německé nálety rychle přinesly myšlenku na odplatu.

    75.242
  • Rogožarski R-313

    Stručná historie předválečného jugoslávského bitevního letounu.

    5.714
  • Ruské a sovětské aerosaně - část 1.

    Stručný nástin vývoje aerosaní od počátku 20. století do současnosti.

    29.406
  • Ruské a sovětské aerosaně – část 2.

    Vývoj ruských a sovětských aerosaní v období 1. sv. války a meziválečném období.

    28.099
  • Ruské a sovětské aerosaně – část 3.

    Vývoj sovětských aerosaní během 2. světové války a poválečném období.

    39.552
  • Saro A.27 London

    podrobnosti k létajícímu člunu

    24.820
  • Saunders Roe S 36 Lerwick

    Monografie méně známého létajícího člunu RAF z období Druhé světové války.

    12.088
  • Savoia-Marchetti SM.92

    Těžký stíhací bombardér SM. 92 patřil mezi poslední typy, vzniklé za druhé světové války v továrně SIAI-Marchetti. Byl postaven pod vlivem snah maximálně koncentrovat palebnou sílu většího počtu kanónů a velkorážných kulometů, aby mohly účinněji zasahovat proti spojeneckým bombardérům.

    3.745
  • Short S.25 Sunderland

    V roce 1934 britský generální přednosta poštovního úřadu rozhodl, že všechny zásilky první třídy dopravované Královskou poštou do zámoří budou dopravovány letecky. Toto rozhodnutí účinně podpořilo vlastní rozvoj mezikontinentální letecké dopravy. Jako reakci britské Imperial Airways vyhlásily soutěž o zakázku na 28 létacích člunů, každý vážící 18 tun (18,2 tuny) a mající dolet 1 130 kilometrů (700 mil) a s kapacitou 24 cestujících.

    14.504
  • Stalin, Vasilij Josifovič

    Narodil se 19. března 1921 v Moskvě jako druhý syn Josifa Vissarionoviče Stalina a jeho druhé ženy Naděždy S. Allilujevy. Jeho celý život byl poznamenán nepřirozenými vztahy v rodině. Otec, povahově velmi nevyrovnaný, osciloval ve vztahu ke svým potomkům od role milujícího otce až k odtažitému přístupu nejvyššího představitele státu a zosobnění politické moci. Matka, rovněž psychicky velmi nevyrovnaná a navíc tísněná manželem a jeho výkyvy ve vztahu k ní, za nejasných okolností zemřela, když bylo Vasilijovi pouhých 11 let. Vychováván chůvami v pokřiveném a schizofrenním prostředí nejvyšší vrstvy sovětského vedení, kde se intriky, pokrytectví a spiklenectví i strach o život projevovaly v nejvyšší míře.

    66.881
  • Supermarine Scapa Mk.I

    Po zkušenostech s konstrukcí třímotorových létajících člunů (Nanuk - Solent - Southampton X) dospěl šéfkonstruktér R. J. Mitchell ke konstatování, že z hlediska poměru výkonu a hydro- i aerodynamických vlastností je nejvhodnější formou létajících člunů dvoumotorová koncepce.

    3.826
  • Supermarine Stranraer

    Monografie posledního dvouplošného létajícího člunu, který byl stavěn pro RAF a dočkal se omezeného nasazení během 2. světové války.

    11.964
  • Trojplošníky firmy Nieuport

    Počet nosných ploch byl v počátcích letectví pestrý. Zde je malý pohled na francouzskou odpověď na Sopwith Triplane a Fokker Dreiedecker.

    15.323
  • Tupolev ANT-1

    ANT-1 byl postaven coby typický jednoplošník své doby - na spodní hraně bednovitého trupu uchycená křídla, vzepřená k jeho horní hraně. Měl posloužit jako důkaz použitelnosti nově vyvinuté lehké slitiny na bázi hliníku - kolčugaluminia.

    4.002
  • Tupolev ANT-2

    Lehké dopravní letadlo, uvedeno do sériové výroby. První sovětské celokovové letadlo. Úspěšné ovládnutí výroby polotovarů z kolčugaluminia (plátového válcovaného vlnitého plechu, profilů, potrubí, nýtů) dal možnost kolektivu v čele s A. N. Tupolevem, přistoupit k zpracování malého celokovového letadla ANT-2.

    4.113
  • Tupolev I-4 (И-4))

    Monografie velmi málo známého sovětského letounu z konce dvacátých let minulého století.

    13.775
  • Tupolev Tu-12

    Historie prvního sovětského turbínového bombardéru.

    10.358
  • Umbra AUT.18

    Italský příspěvek ke snaze vytvořit moderní stíhací letoun, jenž neuspěl díky shodě celé řady nepříznivých okolností.

    3.673
  • Vasilij Stalin - raketová kariéra a strmý pád Stalinovho syna

    Príbeh oslňujúcej kariéry syna veľkého vodcu, ktorá do bodky napĺňa staré porekadlo: kto vysoko rúbe, nízko padá...

    1.483
  • Vezděchod

    Vezděchod měl, mimo jiné, i pozoruhodný pancíř. Pancéřový trup, usazený na svařovaném rámu, byl tvořen dvěma pláty cementovaného kotlového plechu o síle každý 2 mm, mezi nimiž byla vrstva lisované sušené mořské trávy.

    4.778
  • Vladimír Fjodorovič Saveljev

    Ruský a sovětský letecký konstruktér, spolupracovník Sikorského, Tupoleva, Polikarpova…

    Osobnost, dnes již prakticky zapomenutá, člověk, který významně přispěl k budování letectva v ruském, sovětském i světovém měřítku.

    18.226
  • Wiener Karosserie- und Flugzeugfabrik

    Stručné dějiny rakousko-uherské letecké továrny.

    6.170

Medaile a vyznamenání


& bar (10)

Řád 17. května & Bar

Řád 17. května

Řád redakce www.valka.cz s diamantovou stužkou

Řád redakce www.valka.cz se zlatou stužkou

Řád redakce www.valka.cz se stříbrnou stužkou

Řád redakce www.valka.cz


& bar (20)

Medaile Cti k titulu Hrdina serveru www.valka.cz

Hrdina serveru www.valka.cz

Zlatá hvězda www.valka.cz

Stříbrná hvězda www.valka.cz

Bronzová hvězda www.valka.cz


& bar (56)

Velký kříž čestné legie serveru www.valka.cz

Komander čestné legie serveru www.valka.cz

Důstojník čestné legie serveru www.valka.cz

Rytíř čestné legie serveru www.valka.cz

Čestná legie serveru www.valka.cz

Kříž za zásluhy o forum 3. třídy

Medaile za zásluhy o forum 1. stupně

Medaile za zásluhy o forum 2. stupně


& bar (1)

Medaile za příspěvky ke Zbraním a vybavení - Letectvo

Ehrenblatt Spange der Luftwaffe

Tanto

Řád Vlastenecké války

Řád odvahy

Řád Rudé hvězdy

Hrdina SSSR

Air Force Medal

Air Force Medal

Air Force Cross

Distinguished Flying Medal

Defence Medal

Reklama

Prémiový účet

Prémiový účet

Podpořte náš web a zároveň se zbavte reklam. Použijte prémiový učet!

Zobrazit informace

Zaregistrujte se

Chcete se nás zeptat, doplnit informace nebo se stát autorem článků a zapojit se do každodenního běhu, případně využít plný potenciál tohoto webu? Je to snadné, zde je odkaz jak na to!
Zobrazit postup

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz / armedconflicts.com neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!