Aerosane NKL-16/42
História vzniku a popis netradičného dopravného prostriedku - dopravných saní poháňaných hviezdicovým motorom
História vzniku a popis netradičného dopravného prostriedku - dopravných saní poháňaných hviezdicovým motorom
Zakladatel ruské konstrukce raketových motorů, jeden z průkopníků a tvůrců raketové a kosmické techniky.
Firma Alaparma SpA byla roku 1945 založena v Itálii za účelem vytvoření lehkého dvoutrupého dvojmístného turistického letounu. Jeho návrh vytvořil Adriano Mantelli, který jej poprvé zdvihl do vzduchu v r. 1942. Vznikla tak malá série letounků, které se prakticky lišily jen výkonem použitého motoru - M-8, AM-9 a AM-10. Nejznámějším typem byl Alaparma AP.65 Baldo, tedy Smělý.
Bolševickou byrokracií předčasně zmařený život a dílo talentovaného ruského a sovětského konstruktéra, továrníka a letce.
Poznámky k životu a některým aspektům tvorby jeho, i konstrukční kanceláře, kterou řídil.
Nástin historie vzniku a používání prvního společného motorového letadla konstruktérské dvojice Ing. Pavel Beneš a Ing. Miroslav Hajn.
Berezňak-Isajev BI-I byl prvním sovětským raketovým letounem, vyvinutým v SSSR jako plánovaný přepadový raketový stíhač.
Bison bylo improvizované lehké obrněné vozidlo, často označované jako mobilní kulometné hnízdo. Bison byl vyráběn v Británii v období invazní krize v létech 1940-1941. Založený na podvozcích řady různých nákladních vozů, vyznačoval se tím, že jeho bojový úsek byl chráněn vrstvou betonu. Bisony byly využívány královským letectvem (RAF) na ochranu letišť a také příslušníky Home Guard. Dostaly obecné pojmenování Bison podle svého hlavního výrobce.
Neobvyklé řešení, které mělo snížit velký aerodynamický odpor plovákového letounu.
V létech 1945-1946 byly v Bratuchinově OKB-3 postaveny dva experimentální vrtulníky G-3 v úpravě pro dělostřelecké navádění.
Vrtulník typu G-4 byl tedy v případě výpadku jedné pohonné jednotky schopen pokračovat v letu v ustálené letové hladině. Pokud vypověděly činnost oba dva motory, dokázal přistát klouzavým letem v režimu autorotace.
obsáhlý článek věnovaný jednomu z nejznámějších konstruktérů Sovětského svazu
Jeden z otců sovětského letectva. Prosazoval stavbu dopravních a výsadkových kluzáků, pracoval na konstrukci bombardérů. Po válce coby přítel a spolupracovník S. P. Koroljova jeden ze spolutvůrců sovětského kosmického programu.
Pokus o portrét jednoho z méně známých sovětských leteckých a raketových konstruktérů.
Syn sovětského vůdce Josifa Vissarionoviče Stalina z prvního manželství s Jekatěrinou „Kato“ Svanidze. Kolem jeho osoby je řada nejasností. Nebyl příliš známým, nestýkal se příliš s rodinou, i jeho zajetí a smrt jsou zahaleny řadou polopravd a mýtů.
Jeden z prvních masově vyráběných osobních automobilů v SSSR. Populární "Emka", vozidlo mnoha účelů - od civilních až po štábní armádní vůz, nahrazovaný až v dobách 2. sv. války Jeep z lend-leasu.
Tento vůz byl prakticky jediným velitelským vozidlem RKKA po ty nejtěžší roky války. Nebyl ideálním řešením, původně čistě civilní vůz se na vojenské účely adaptoval nepříliš dokonale. Vznikla řada verzí, vůz byl po celou dobu produkce dále vyvíjen, včetně verze 4×4. Teprve později byl nahrazován americkými vozidly Willys MA a MB z dodávek Lend-Lease.
Konec dvacátých a třicátá léta minulého století byla nesena ve znamení "lidového letadla". Myšlenkou postavit "létající motocykl" či "létající automobil", který by si mohl pořídit každý, bylo uchváceno mnoho konstruktérů po celém světě. Proto je jasné, že se nevyhnula ani sovětskému Rusku.
Souběžně s pracemi na vytvoření pancéřovaného bitevního letounu, pokračuje v polovině 30. let v SSSR práce na vývoji rychlých bitevních letadel jak specielně konstruovaných, tak jak vyvinutý na základě již existujících průzkumných letadel.
Raoul Hafner vytvořil svůj první letecký návrh již v roce 1929 v Rakousku - vrtulník. V roce 1937 přišel do Anglie, kde pokračoval ve snaze vyvinout zdařilý vírník.
Rotachute byl navržený k tomu, aby vyhovoval požadavkům na jednoduchost, malou hmotnost a spolehlivost. To znamenalo rám, svařený z ocelových trubek, na kterém byl na jednoduché sedačce usazen pilot, a který nesl dvoulistý rotor se dřevěnými, volně se otáčejícími listy.
Popis nejmodernějšího stíhacího letounu Jugoslávského královského letectva.
Je smutným, ale ověřeným faktem, že nejvíce ze všeho lidskou fantazii podněcuje boj, válka, dobývání. A momenty, kdy jde o bytí a nebytí, patří k těm, kdy se mozky vybičovávají do krajnosti a objevují se nápady, jaké by za běžných okolností obvykle vůbec nespatřily světlo světa. To, co by seriózní rozum zavrhl jako naprostý nesmysl, se v krizi stává nejen možným, nýbrž přímo i žádoucím a posléze často i jediným možným.
Vrtulník jako nová a perspektivní linie vývoje létajících aparátů se v SSSR dostává do centra pozornosti poměrně pozdě, i když i zde působila řada průkopníků - Sikorski, Jurjev, Bratuchin, Erlich, Kamov, Mil a další. Přesto se do centra pozornosti dostává až ve 40. letech, kdy si toto zaostávání uvědomí i nejvyšší představitelé SSSR, jmenovitě J. V. Stalin.
Jakovlev Jak-100 byl jednomotorový dopravní vrtulník, vyvinutý v SSSR koncem 40. let minulého století. Vznikal v přímém konkurenčním souboji, neboť úkolem vytvořit vrtulník, schopný plnit řadu úkolů v civilním i vojenském sektoru.
Vrtulník Jak-24 představuje v pořadí třetí výlet této jinak "letounové" OKB mezi letadla s rotující nosnou plochou. Jak-24 byl navržen za velmi krátkou dobu: od schválení ideové koncepce v říjnu 1951 do prvního letu v červenci 1952 uplynulo pouhých 9 měsíců.
Myšlenka spojit bojové letadlo a ponorku za účelem co nejlepší kontroly mořských prostor má kořeny v lednu 1915, kdy pozorovací dvojplošník Friedrichshafen FF29A, naloděný na U-12, úspěšně u Kentu přeletěl britské pobřeží.
Julius Fučík byl český komunistický novinář, literární a divadelní kritik a překladatel, popravený nacisty pro účast v protinacistickém odboji. Po roce 1948 se stal ikonou celé komunistické ideologie.
Projekt Junkers Ju 287 vznikl jako součást studií, vedených s cílem vytvořit těžký bombardér, který by svými výkony překonal nejen současné, ale i budoucí stíhače potencionálních protivníků. Využití šípového křídla bylo v Německu i tak trochu módou a v této době již i zpracováváno poměrně solidními teoretickými pracemi.
K-3 se stal významnou událostí v sovětském leteckém průmyslu. Kalinin se svými pomocníky zkonstruoval a postavil speciální letadlo pro dopravu raněných a nemocných. Jeho kabiny byly určeny pro pilota, lékaře a dva ležící pacienty.
Pohled na jeden ze strojů, které stály u zrodu masového dopravního civilního letectví v SSSR.
K-7 byl navržený jako víceúčelové civilní i vojenské letadlo. Jednou z civilních verzí byl typ, určený pro dopravu až 128 pasažérů až do vzdálenosti 5 000 km - mějme na paměti obrovské rozlohy bývalého SSSR. Vojenská verze letadla byla skutečnou "létající pevností", která se objevila 10 let před americkým Boeingem B-17. Obranu Kalininova obra mělo zajistit až 12 střeleckých pozic (8 děl ráže 20 mm a 8 kulometů ráže 7, 62 mm). To není chyba v součtu, některé zbraně byly zdvojeny.
Ruský a sovětský letecký konstruktér, jeden z otců civilního dopravního letectví.
Pro někoho slepá ulička vývoje, pro jiného zajímavé technické experimenty. Práce dvou ruských tvůrců na téma letoun s měnitelnou plochou křídla.
Lohner L byl průzkumný létající člun vyprodukovaný v Rakousko-Uhersku během první světové války.
Text přednášky, přednesené dne 30. 5. 2012 na konferenci k 70. výročí této zlomové historické události, uspořádané Obcí spisovatelů v Městské knihovně v Praze.
Stručné zhodnocení lze najít i na http://samanovodoupe.blogspot.cz/2012/06/cesti-umelci-za-okupace.html
Třebaže nejslavnější vzducholodě, německé zeppeliny, již koncem 1. světové války opustily prvoliniovou službu, jejich odvozeniny a následovníci žili dále. I americké námořnictvo si pro svou první vzducholoď zvolilo Zeppelinův model a chystalo se postavit mírně zvětšenou kopii typu L.49.
Americkou vzduchoplavbu nakonec opět zachraňuje Zeppelin. USA měla nárok na 2 vzducholodě, coby válečné reparace u Německa. Jelikož Anglie a Francie své právo využily již dříve s tím, že si ponechaly stávající zeppeliny, řešil dr. Hugo Eckener, nový ředitel Zeppelinových závodů, situaci jednoduše. Nabídl, že Američanům postaví vzducholoď novou, specielně pro vojenské účely a přitom přizpůsobenou americkým konstrukčním požadavkům. Mělo jít o dosud největší postavenou vzducholoď. Nabídka byla výhodná pro obě strany – Amerika by získala nejnovější technologie vzducholoďní stavby, německý Zeppelin Luftschiffbau zase tolik potřebné americké peníze.
Zájem o výsadkové síly lze vysledovat minimálně od roku 1917. Útvary výsadkářů, shazované na padácích, mohly by být vysazeny i v oblastech těžko dostupných běžným pozemním vojskům a také obcházet opevnění, prováděním průzkumu nebo odrážení útoku ze včas zjištěných přístupových cest. Kromě toho potenciální možnosti vysazení výsadkářů kdekoliv na bojiště přinucuje nepřítele vyčleňovat síly k obraně proti možnému výsadku a tak oslabovat vojska. Nicméně za takové výhody je nucen platit palebnou sílou, která je mnohem menší oproti pozemnímu vojsku, a výraznou závislostí na zásobování zvenku a v důsledku toho i nemožnosti dlouho podporovat vlastní bojeschopnost.
Použití letadel v boji proti námořním aktivitám protivníka je obecně známým faktem. Souboje letadel s hladinovými loděmi patří v obou světových válkách k realitě bojišť. Ale střet dvou poměrně mladých zbraní - letecké a ponorkové, už tak často ventilováno není. A málokdo ví, kdo byl prvním vítězem a kdo obětí.
Podle dosud známých pramenů vznikla myšlenka bombardovat německé hlavní město hned na začátku války po prvních německých náletech na Moskvu. Problémem byla hlavně velká vzdálenost ze sovětských letišť a velmi rychlý počáteční postup německých armád. Navíc zkušenosti z prvních bojů ukázaly i fakt, že sovětské letectvo nemá k dispozici stroj, schopný takové nálety provádět. Těžké bombardovací stroje Tupolevovy konstrukce, jako např. TB-3, měly sice dostatečnou nosnost a zpočátku i dolet, ale byly příliš pomalé. A moderních konstrukcí nebylo mnoho...
S postupem německých vojsk do sovětského vnitrozemí přišly i nálety na Moskvu. Její význam pro sovětský lid byl nejen faktický – nejdůležitější průmyslové centrum, největší dopravní křižovatka, středisko vědeckého výzkumu, ale také symbolický. Hlavní město, sídlo všech ústředních institucí, včetně představitele nejvyššího – J. V. Stalina. První německé nálety rychle přinesly myšlenku na odplatu.
Stručný nástin vývoje aerosaní od počátku 20. století do současnosti.
Vývoj ruských a sovětských aerosaní v období 1. sv. války a meziválečném období.
Vývoj sovětských aerosaní během 2. světové války a poválečném období.
Monografie méně známého létajícího člunu RAF z období Druhé světové války.
Těžký stíhací bombardér SM. 92 patřil mezi poslední typy, vzniklé za druhé světové války v továrně SIAI-Marchetti. Byl postaven pod vlivem snah maximálně koncentrovat palebnou sílu většího počtu kanónů a velkorážných kulometů, aby mohly účinněji zasahovat proti spojeneckým bombardérům.
V roce 1934 britský generální přednosta poštovního úřadu rozhodl, že všechny zásilky první třídy dopravované Královskou poštou do zámoří budou dopravovány letecky. Toto rozhodnutí účinně podpořilo vlastní rozvoj mezikontinentální letecké dopravy. Jako reakci britské Imperial Airways vyhlásily soutěž o zakázku na 28 létacích člunů, každý vážící 18 tun (18,2 tuny) a mající dolet 1 130 kilometrů (700 mil) a s kapacitou 24 cestujících.
Narodil se 19. března 1921 v Moskvě jako druhý syn Josifa Vissarionoviče Stalina a jeho druhé ženy Naděždy S. Allilujevy. Jeho celý život byl poznamenán nepřirozenými vztahy v rodině. Otec, povahově velmi nevyrovnaný, osciloval ve vztahu ke svým potomkům od role milujícího otce až k odtažitému přístupu nejvyššího představitele státu a zosobnění politické moci. Matka, rovněž psychicky velmi nevyrovnaná a navíc tísněná manželem a jeho výkyvy ve vztahu k ní, za nejasných okolností zemřela, když bylo Vasilijovi pouhých 11 let. Vychováván chůvami v pokřiveném a schizofrenním prostředí nejvyšší vrstvy sovětského vedení, kde se intriky, pokrytectví a spiklenectví i strach o život projevovaly v nejvyšší míře.
Po zkušenostech s konstrukcí třímotorových létajících člunů (Nanuk - Solent - Southampton X) dospěl šéfkonstruktér R. J. Mitchell ke konstatování, že z hlediska poměru výkonu a hydro- i aerodynamických vlastností je nejvhodnější formou létajících člunů dvoumotorová koncepce.
Monografie posledního dvouplošného létajícího člunu, který byl stavěn pro RAF a dočkal se omezeného nasazení během 2. světové války.
Počet nosných ploch byl v počátcích letectví pestrý. Zde je malý pohled na francouzskou odpověď na Sopwith Triplane a Fokker Dreiedecker.
ANT-1 byl postaven coby typický jednoplošník své doby - na spodní hraně bednovitého trupu uchycená křídla, vzepřená k jeho horní hraně. Měl posloužit jako důkaz použitelnosti nově vyvinuté lehké slitiny na bázi hliníku - kolčugaluminia.
Lehké dopravní letadlo, uvedeno do sériové výroby. První sovětské celokovové letadlo. Úspěšné ovládnutí výroby polotovarů z kolčugaluminia (plátového válcovaného vlnitého plechu, profilů, potrubí, nýtů) dal možnost kolektivu v čele s A. N. Tupolevem, přistoupit k zpracování malého celokovového letadla ANT-2.
Monografie velmi málo známého sovětského letounu z konce dvacátých let minulého století.
Italský příspěvek ke snaze vytvořit moderní stíhací letoun, jenž neuspěl díky shodě celé řady nepříznivých okolností.
Príbeh oslňujúcej kariéry syna veľkého vodcu, ktorá do bodky napĺňa staré porekadlo: kto vysoko rúbe, nízko padá...
Vezděchod měl, mimo jiné, i pozoruhodný pancíř. Pancéřový trup, usazený na svařovaném rámu, byl tvořen dvěma pláty cementovaného kotlového plechu o síle každý 2 mm, mezi nimiž byla vrstva lisované sušené mořské trávy.
Ruský a sovětský letecký konstruktér, spolupracovník Sikorského, Tupoleva, Polikarpova…
Osobnost, dnes již prakticky zapomenutá, člověk, který významně přispěl k budování letectva v ruském, sovětském i světovém měřítku.
![]() & bar (10) |
Řád 17. května & Bar |
![]() |
Řád 17. května |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz s diamantovou stužkou |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz se zlatou stužkou |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz se stříbrnou stužkou |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz |
![]() & bar (20) |
Medaile Cti k titulu Hrdina serveru www.valka.cz |
![]() |
Hrdina serveru www.valka.cz |
![]() |
Zlatá hvězda www.valka.cz |
![]() |
Stříbrná hvězda www.valka.cz |
![]() |
Bronzová hvězda www.valka.cz |
![]() & bar (56) |
Velký kříž čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Komander čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Důstojník čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Rytíř čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Čestná legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Kříž za zásluhy o forum 3. třídy |
![]() |
Medaile za zásluhy o forum 1. stupně |
![]() |
Medaile za zásluhy o forum 2. stupně |
![]() & bar (1) |
Medaile za příspěvky ke Zbraním a vybavení - Letectvo |
![]() |
Ehrenblatt Spange der Luftwaffe |
![]() |
Tanto |
![]() |
Řád Vlastenecké války |
![]() |
Řád odvahy |
![]() |
Řád Rudé hvězdy |
![]() |
Hrdina SSSR |
![]() |
Air Force Medal |
![]() |
Air Force Medal |
![]() |
Air Force Cross |
![]() |
Distinguished Flying Medal |
![]() |
Defence Medal |
Sekce Aktuality |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Osobnosti |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Jednotky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Obrněná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Dělostřelectvo a rakety |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Neobrněná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Protivzdušná obrana |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Výzbroj, zbraňové systémy, vybavení a příslušenství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Letouny |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vrtulníky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Bezpilotní prostředky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Lodě |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Ponorky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Spojovací prostředky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Ruční zbraně |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Uniformy a vybavení |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zbraně hromadného ničení |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vesmírná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Faleristika - Řády a vyznamenání |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zeměpisné informace |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zločiny proti lidskosti |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Terorismus a pirátství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Světová náboženství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Výkladový slovník vojenských termínů |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Anotace a recenze |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vzdělání a zábava |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |