Main Menu
User Menu

Iljušin DB-4

Ilyushin DB-4

Ильюшин ДБ-4

     
Název:
Name:
Iljušin DB-4 (CBK-56)
Originální název:
Original Name:
Ильюшин ДБ-4 (ЦКБ-56)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.03.1941 Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy
První vzlet:
Maiden Flight:
15.10.1940 1. prototyp / 1st prototype
DD.03.1941 2. prototyp / 2nd prototype
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9000 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
11325 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
13000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
21,440 m
Délka:
Length:
14,880 m
Výška:
Height:
4,100 m
Plocha křídla:
Wing Area:
66,70 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
169,79 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin M-120 kapalinou chlazený osmnáctiválec válce byly uspořádány ve tvaru obráceného "Y" s předpokládaným vletovým výkonem 1 342 kW.
Vrtule trojlisté, kovové s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 7000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11500 m
Dolet:
Range:
2500 1) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
4000 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v předním střelišti, 500 nábojů,
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve spodním střelišti, 500 nábojů a
1 zdvojený pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve hřbetní střelecké věži, 2 000 nábojů
u druhého prototypu
1x pohyblivý kanón ŠVAK ráže 20 mm ve hřbetní střelecké věži s 200 granáty.
Pumový náklad: 2 000 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) s pumou o hmotnosti 1 000 kg
Všechny výkony jsou pouze vypočteny.
Letoun létal pouze s motory Mikulin AM-37 o výkonu 1 043 kW. Max. rychlost potom byla 500 km/h a dostup 10 000 m.
Zdroje:
Sources:
L+K č. 22 / 1984, Václav Němeček, Letadla 39-45, Iljušin CKB/DB-4
base13.glasnet.ru
https://www.airwar.ru/enc/bww2/db4.html
www.warbirds.ru
dictionary.sensagent.com
https://avia-il.ru/il_db4/
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-4-t126845#429526Verze : 0
MOD
Historie:


Sergej Vladimirovič Iljušin působil od druhé poloviny třicátých let v CKB (Centrlnoje Konstruktorskoje Bjuro) v Moskvě. Krom mnoha jiných letadel se vyráběl poměrně úspěšný dálkový bombardér DB-3 (CKB-30). Iljušinově konstrukční kanceláři bylo jasné, že pro nadcházející čtyřicátá léta bade nutno dálkový bombardér zásadně vylepšit, aby dostačoval svými výkony. Nahrávala tomu i další skutečnost – na samém konci třicátých let se zdálo, že motorář A. A. Mikulin brzy dokončí vývoj vysokovýkonného výškový osmnáctiválce M-120, motor se vyznačoval neobvyklou konstrukcí, jeho válce byly uspořádány do obráceného „Y“. Od tohoto motoru byl očekáván výkon okolo 1 350 kW, instalací takových motorů by bombardér získal dobré výkony a dobrou nosnost pum. Tyto motory chtěli použít do svých bombardérů také ostatní konstrukční kanceláře a tak vedle Iljušinova projektu DB-4 (CKB-56) vznikají další projekty Tupolev 103-D, Mjasiščev DB-102 a Jermolajev DB-240.


Bohužel, motor M-120 nepodával ani zdaleka vypočtený výkon a nakonec zůstal postaven v několika málo exemplářích. První prototyp Iljušin DB-4 (CKB-56) dostal dva takové motory a zahájil s nimi pojížděcí zkoušky, motory však byly také nespolehlivé a tak byly vestavěny jiné výškové motory Mikulin AM-37 o výkonu 1 043 kW, zástavba byla poměrně jednoduchá, protože se jednalo o menší dvanáctiválcové motory. S těmito novými motory zahájil zkušební pilot V. K. Kokkinaki první lety. Zkušební lety probíhaly na tovární úrovni, ale dávali tušit, že letoun bude mít dobré letové vlastnosti, směrovou nestabilitu odstranil konstrukční tým u druhého prototypu montáží jedné SOP o větší ploše (první prototyp měl dvojitou). Druhý prototyp měl také mohutnější obrannou výzbroj – na hřbetě trupu měl střeleckou věž s dvacetimilimetrovým kanónem ŠVAK.


Výkony letounu, díky méně výkonným motorům, oproti původně vypočteným samozřejmě poklesly, ale S. V. Iljušin předpokládal, že později tyto motory nahradí motory A. D. Švecova např. osmnáctiválci AŠ-71 nebo slibnými čtrnátiválci AŠ-82, ale v létě 1941 ještě nebyl jejich výkon dokončen. Letectvo po Iljušinovi chtělo, aby nový letoun zavedl do výroby, ale ten zase neměl vhodné motory, které by využily potenciál draku. Vše nakonec vyřešil státní výbor obrany, který po přepadení SSSR ukončil vývoj mnoha prototypů letadel a také zanedlouho zastavil výrobu výškových motorů AM-37. Prototypové dílny u Moskvy byly evakuovány za Ural a jejich úkolem bylo zdokonalení bitevních Il-2 a přestavba Il-4 na Il-6 se vznětovými motory AC-30B.


Použité prameny:
L+K č. 22 / 1984, Václav Němeček, Letadla 39-45, Iljušin CKB/DB-4
https://www.airwar.ru/enc/bww2/db4.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-DB-4-t126845#429533Verze : 0
MOD