Main Menu
User Menu

MiG-21MF 4315

     
Typ:
Type:
MiG-21MF
Výrobce:
Producer:
Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
14.06.1971
Výrobní číslo:
Construction Number:
964313
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.08.1971-10.06.1992 4314
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
10.06.1992 zničen při nehodě
Poznámka:
Note:
Ke svému poslednímu letu odstartoval por. Červeňák zmíněného 10.června 1992 v 16:37. Od ŘL dostal přidělen prostor "SEVER", kde na stroji 4315 vyrobeném v r. 1971 po několik minutách zahájil plnění cv. 19/4. Podle metodiky je úkolem provést ve výšce 3000m ostrou zatáčku s max. náklonem na forsážním režimu, svíčku 60°, střemhlavý let 60°, polozvrat a bojovou zatáčku. Během provádění polozvratu ale nezvládl pilotáž a přivedl letoun do "druhého režimu". Přetažený letoun se v prudce sestupném letu kolébal ze strany na stranu, pilot několikrát změnil režim motoru z minimálního na maximální. Zvětšování výchylky stabilizátoru na hodnotu větší jak 20° vedlo k pádu letounu i při rychlosti daleko přes 500km/h. Štěstí se v té chvíli úplně otočilo k pilotovi zády. Letoun se nacházel v blízkosti kopců, jejichž převýšení dosahuje až 300 m nad úrovní okolního terénu a právě na jeden takový kopec se letoun řítil. Pilot tak neměl jinou možnost, než provést okamžitě katapultáž. Letoun se v tom okamžiku nacházel v levém náklonu, tedy ke kopci a měl rychlost přes 600 km/h. Díky přetažení a tím ofukování pitotstatického systému pod velkým úhlem byla do záchranného systému zavedena nesprávná rychlost (490km/h místo skutečných 600km/h). Navíc došlo k nedohoření pyropatrony systému odpalu tyče 1. stabilizačního padáku / oficiálně podle vyšetřovacího spisu to nemělo na činnost katapultáže vliv, podle techniků, se kterými jsem mluvil zřejmě mělo /. Tím, že systém vyhodnotil rychlost letu pod 500km/h došlo k okamžitému odstřelení 1. stabilizačního padáku a otevření 2. stabilizačního padáku.Ten se otevírá pouze na 1,5 sekundy, pak se odpojuje. Sedadlo s pilotem ale ještě nebylo dostatečně zbržděno a systém v rychlosti nad 400km/hod otevřel hlavní padák. Mohutný dynamický náraz způsobil pilotovi četná vnitřní zranění, navíc padák se náporem vzduchu roztrhnul a pilot dopadl prudce na zem. Utrpěná zranění byla smrtelná a pilot zakrátko skonal.
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
www.leteckabadatelna.cz
URL CZ: https://www.valka.cz/MiG-21MF-4315-t51796#196274Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/MiG-21MF-4315-t51796#196274Version : 0
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.08.1971
Datum vyřazení:
Decommissioned:
10.06.1992
Provozovatel:
Operator:
DD.08.1971-22.03.1973 4. stíhací letecký pluk
22.03.1973-DD.01.1976 9. stíhací letecký pluk
DD.01.1976-DD.05.1985 4. stíhací letecký pluk
DD.05.1985-DD.10.1985 9. stíhací letecký pluk
DD.10.1985-DD.05.1991 5. stíhací letecký pluk
DD.05.1991-10.06.1992 11. stíhací letecký pluk
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.08.1971-10.06.1992 4315
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.08.1971-10.06.1992 standardní (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.08.1971-10.06.1992 standardní vojenská
Barvy:
Colors:
DD.08.1971-14.06.1991 kov, stříbrná
14.06.1991-10.06.1992 hnědozelená světlá
14.06.1991-10.06.1992 zelená
14.06.1991-10.06.1992 nebeská modř
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz

MiG-21MF 4315 - MiG-21MF 4315

MiG-21MF 4315

Web autora : https://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/580/

URL CZ: https://www.valka.cz/MiG-21MF-4315-t51796#241675Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/MiG-21MF-4315-t51796#241675Version : 0
MiG-21MF 4315 u 5. slp
Odtud byl po zrušení v r. 1991 přemístěn k 11. slp, stejně jako por. Červeňák.
MiG-21MF 4315 - Foto z vlastní sbírky

Foto z vlastní sbírky
URL CZ: https://www.valka.cz/MiG-21MF-4315-t51796#302586Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/MiG-21MF-4315-t51796#302586Version : 0
MiG-21MF 4315 čs.letectva.



Zdroj : Československý voják 1975 č. 24
MiG-21MF 4315 - Žánrovka z letiska.

Žánrovka z letiska.
URL CZ: https://www.valka.cz/MiG-21MF-4315-t51796#355241Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/MiG-21MF-4315-t51796#355241Version : 0