Název: Name: | S.M.S. Wittelsbach | |
Originální název: Original Name: | S.M.S. Wittelsbach | |
Kategorie: Category: | bitevní loď | |
Třída: Class: | Wittelsbach | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Kaiserliche Werft Wilhelmshaven, Wilhelmshaven / | |
Založení kýlu: Laid Down: | 30.09.1899 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 03.07.1900 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 15.10.1902 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 08.03.1921 1) | |
Velitel: Commander: | 15.10.1902-DD.12.1902 Wallmann, Johannes ( ) DD.12.1902-DD.01.1904 Stein, Johannes ( ) DD.01.1904-DD.09.1905 Winkler, Raimund ( ) DD.09.1905-DD.09.1908 Spee, Maximilian Johannes Maria Hubert von ( ) DD.09.1908-20.09.1910 Begas, Alfred ( ) 16.10.1911-DD.05.1912 Hahn, Max ( ) DD.05.1912-DD.09.1912 Lange, Richard ( ) DD.09.1912-DD.06.1914 Behring, Ehler ( ) DD.06.1914-DD.01.1916 Mantey, Eberhard von ( ) DD.01.1916-24.08.1916 Lüring, Friedrich ( ) 01.06.1919-DD.MM.1919 Schepke, Botho ( ) DD.MM.1919-DD.03.1920 Pauli, Edmund ( ) DD.03.1920-DD.03.1920 Mühlau, Helmuth ( ) DD.03.1920-08.03.1921 -, - ( ) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ? | |
Posádka: Crew: | 33 důstojníků, 650 poddůstojníků a námořníků 33 Officers, 650 NCOs and Sailors | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 11774 t | |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | 12798 t | |
Délka: Length: | 126,80 m | |
Šířka: Beam: | 20,80 m | |
Ponor: Draught: | 8,04 m | |
Pancéřování: Armour: | boky: 100-225 mm (+ 100 mm týkového dřeva) paluba: 50 mm šikmé pancéřování: 75–120 mm hlavní dělové věže: 50-250 mm kasematy: 140 mm štíty děl: 150 mm citadela: 140 mm přední velitelské stanoviště: 250 mm zadní velitelské stanoviště: 140 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 12x kotel 3x třístupňový parní stroj | |
Výkon: Power: | 10296,6 kW při ? ot/min | |
Šrouby: Propellers: | 3 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | ? t | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 33,5 km/h | |
Dosah: Range: | 9260 km při rychlosti 18,5 km/h | |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 4x kanon 28 cm MRK L/40 ve věži Drh.L. C/92 (2x II) - 340 střel 18x kanon 15-cm-SK L/40 na lafetě MPL (18x I) - 2520 střel 12x kanon 8,8-cm-SK L/30 na lafetě MPL C/89 (12x I) - 1800 střel 6x 45 cm torpédomet - 12-16 torpéd | |
Vybavení: Equipment: | ? | |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | - | |
Poznámka: Note: | původ jména: Wittelsbachové německé označení: Linienschiff 1) 20.09.1910: vyřazena ze služby 16.10.1911: znovu zařazena do služby 24.08.1916: znovu vyřazena ze služby 01.06.1919: znovu zařazena do služby | |
Zdroje: Sources: | deutsche-schutzgebiete.de www.german-navy.de www.worldwar1.co.uk https://de.wikipedia.org/wiki/SMS_Wittelsbach https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Wittelsbach |
URL : https://www.valka.cz/BB-S-M-S-Wittelsbach-1900-t29738#685791Verze : 0
FiBe
MOD
S.M.S. Wittelsbach
Zdroj: www.kaiserliche-marine.de
URL : https://www.valka.cz/BB-S-M-S-Wittelsbach-1900-t29738#105919Verze : 1
Stručná historie S.M.S. Wittelsbach
V júli 1900 ešte počas dokončovacích prác do nej narazila obrněná loď S.M.S. Baden - škody boli malé. Po zaradení do služby boli až do decembra 1902 vykonávané skúšobné a cvičné plavby. 13.12.1902 v hustej hmle narazila na pobrežie v blízkosti Kielu . Vyslobodenie a odtiahnutie do dokov v Kieli trvalo sedem dní. Do roku 1910 bola používaná na podporné služby flotile. 20.09.1910 boila vyradená zo služby a preradená do rezervy. 16.10.1911 bola znova zaradená do služby a v roku 1913 sa zúčastnila manévrov flotily. V tomto roku poslúžila ako transport sochy poslanej do Nórska ako dar nórskemu ľudu. 30.03.1914-29.04.1914 bola pridelená k cvičnej eskadre. Po vypuknutí WWI bola pridelená k 4. eskadre bitevných lodí. Bola vyslaná na pomoc stroskotanému krížniku S.M.S. Magdeburg. Ďalej operovala v Baltickom a koncom roku 1914 a začiatkom (až do apríla) roka 1915 v Severnom mori. V apríli sa podrobila opravám vo Wilhelmshavene a v máji sa podieľala na operáciách na Balte na podporu nem. armády. Pri tejto príležitosti dostala tretí (falošný) komín aby pripomínala loď silnejšej triedy Braunschweig. V máji až júli 1915 vykonávala tiež hliadkové plavby v Severnom mori. Po ich skončení bola prevelená do Gdaňska . 11.07.1915 narazila na pobrežie ale dostala sa z toho vlastnými silami a bez poškodenia.. V júli až septembri 1915 operovala na Balte a tiež v blízkosti Gotlandu. 11.11.1915 bola naspäť v Kieli . 24.8.1916 bola vyradená zo služby. Po rekonštrukcii bola 01.06.1919 znova zaradená do služby ako materská loď malých mínoloviek. Táto služba jej však nevydržala dlho, lebo už v roku 1920 bola znovu vyradená zo služby a v roku 1921 predaná a zošrotovaná.
V júli 1900 ešte počas dokončovacích prác do nej narazila obrněná loď S.M.S. Baden - škody boli malé. Po zaradení do služby boli až do decembra 1902 vykonávané skúšobné a cvičné plavby. 13.12.1902 v hustej hmle narazila na pobrežie v blízkosti Kielu . Vyslobodenie a odtiahnutie do dokov v Kieli trvalo sedem dní. Do roku 1910 bola používaná na podporné služby flotile. 20.09.1910 boila vyradená zo služby a preradená do rezervy. 16.10.1911 bola znova zaradená do služby a v roku 1913 sa zúčastnila manévrov flotily. V tomto roku poslúžila ako transport sochy poslanej do Nórska ako dar nórskemu ľudu. 30.03.1914-29.04.1914 bola pridelená k cvičnej eskadre. Po vypuknutí WWI bola pridelená k 4. eskadre bitevných lodí. Bola vyslaná na pomoc stroskotanému krížniku S.M.S. Magdeburg. Ďalej operovala v Baltickom a koncom roku 1914 a začiatkom (až do apríla) roka 1915 v Severnom mori. V apríli sa podrobila opravám vo Wilhelmshavene a v máji sa podieľala na operáciách na Balte na podporu nem. armády. Pri tejto príležitosti dostala tretí (falošný) komín aby pripomínala loď silnejšej triedy Braunschweig. V máji až júli 1915 vykonávala tiež hliadkové plavby v Severnom mori. Po ich skončení bola prevelená do Gdaňska . 11.07.1915 narazila na pobrežie ale dostala sa z toho vlastnými silami a bez poškodenia.. V júli až septembri 1915 operovala na Balte a tiež v blízkosti Gotlandu. 11.11.1915 bola naspäť v Kieli . 24.8.1916 bola vyradená zo služby. Po rekonštrukcii bola 01.06.1919 znova zaradená do služby ako materská loď malých mínoloviek. Táto služba jej však nevydržala dlho, lebo už v roku 1920 bola znovu vyradená zo služby a v roku 1921 predaná a zošrotovaná.
Zdroj: archiv autora ...
URL : https://www.valka.cz/BB-S-M-S-Wittelsbach-1900-t29738#115972Verze : 1
S.M.S. Wittelsbach
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Wittelsbach
URL : https://www.valka.cz/BB-S-M-S-Wittelsbach-1900-t29738#397460Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.