Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M2 Model 11 Reisen / 零式艦上戦闘機一一型「零式」
     
Název:
Name:
Micubiši A6M2 11 Mitsubishi A6M2 11
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機一一型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1940-DD.11.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1940-DD.11.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
64
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1680 kg 3704 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2338 kg 5154 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2674 kg 5895 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
9,050 m 29ft 8,3in
Výška:
Height:
3,525 m 11ft 6,78in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2 241.52 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
104,2 kg/m2 21.34 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo - 40B s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm. Úhel nastavení vrtulových listů je v intervalu 25 – 45°.
Nakajima NK1C Sakae 12, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 927 hp for take-off and 937 hp at 13,780 ft,
driving a three-blade metal constant-speed Hamilton-Sumitomo HS-40B propeller of the diameter 9ft 6.2 in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
525 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem. 115.5 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under the fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
533 km/h v 4550 m 331.2 mph in 14928 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
330 km/h v 6000 m 205.1 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,45 min do 6000 m 7,45 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10080 m 33071 ft
Dolet:
Range:
1870 km 1162 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3100 km 1926.3 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 1 Mark 3 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích) a
2x pevný kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích).
Pumový náklad: 2x 60 kg pumy, při sebevražedných misích 1x 250 kg.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 Mark 3 cannon in wing-mounted 60 rpg and
two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking 500 rpg.
Bomb load: two 132 lb bombs or suicide missions one 551 lb bomb.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機一一型 - Rei Šiki Iči Kandžo Sentoki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 model 11
Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).


Kaigun Koku Hombu přijalo v červenci 1940 do své výzbroje nový stíhací letoun Mitsubishi A6M2 model 11, v srpnu začala továrna v Nagoji s jeho sériovou výrobou. Letoun odpovídal třetímu prototypu, byl tedy poháněn výkonnějším motorem Nakajima Sakae 12. Tým konstruktérů továrny Mitsubishi chtěl původně použít motor vlastní konstrukce Kinsei, ale nakonec instalovali zmíněný motor NK1C Sakae 12. Tento motor byl rozměrnější než původně použitý Zuisei 13. Kapotáž byla mohutnější a pro dva kulomety nad motorem musely být v horní části kapoty dva výstřelné kanály. Sací kanál pro karburátor se musel přesunut pod motor. Od dvaadvacátého vyrobeného letounu byl použit zesílený hlavní nosník křídel. Výroba této verze byla ukončena v listopadu po dokončení 64 letadel. Tyto letouny neměly sklopné konce křídel.


Motor Sakae 12 svým výkonem umožnil nové stíhačce, aby dosáhla všech specifikacemi požadovaných výkonů. Císařské námořnictvo odeslalo na čínské bojiště 15 stíhaček a to ještě dříve, než byly ukončeny všechny zkoušky. Tyto letouny létaly v červenci 1940 v Mandžusku a v srpnových bojích o Chungking prokázaly, že jsou zcela zřetelně nadřazené ruským Polikarpovům I-16 i I-153. Na základě skvělých bojových výsledků objednalo námořnictvo okamžitě sériovou výrobu letounů A6M2 11. Zprávy o úspěších nové stíhačky se dostaly i do USA, zde však byly označeny jako nepříliš důvěryhodné, protože se mělo za to, že Japonci nemohou mít tak výkonný letoun.
零式艦上戦闘機一一型 - Rei Shiki Ichi Kanjo Sentoki - Mitsubishi A6M Rei-sen - Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter.
The official Allied reporting name was Zeke.


In July of 1940 the Kaigun Koku Hombu accepted the model A6M2 and in August, serial production began at Mitsubishi Jukogyo K. K. at Nagoya. The engine destined for the serial fighter the Sakae 12 was somewhat larger than the prototypes Zuisei 13, thus necessitating the enlargement of the engine cowling. Two profiled channels had to be implemented for the guns in the upper fuselage decking. Also, the carburetor an intake had to be moved to the bottom of the fuselage. With unit Serial No.22, the wings received a reinforced main spar. Production of this model ceased in November after building 64 of the A6M2 Model 11 aircraft.


The new version was so promising that the Navy had 15 built and shipped to China before they had completed testing. They arrived in Manchuria in July 1940, and first saw combat over Chungking in August. There they proved to be completely untouchable by the Polikarpov I-16s and I-153s that had been such a problem for the A5Ms currently in service. In one encounter, 13 Zeros shot down 27 I-15s and I-16s in under three minutes without loss. After hearing of these reports the Navy immediately ordered the A6M2 into production as the Type 0 Carrier Fighter, Model 11. Reports of the Zero's performance filtered back to the US slowly. There they were dismissed by most military officials, who felt it was impossible for the Japanese to build such an aircraft.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom 1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
René J. Francillon, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403937 Verze : 0
.
Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero] - Na tomto Zeru A6M2 model 11 létal u 12. kókútai v Číně Saburo Sakai, pozdější přední japonské stíhací eso. Stroj nese nátěr světlou šedou barvou na všech plochách, motorový kryt je velmi tmavě šedý. Vrtulový kužel v barvě kovu.

Na tomto Zeru A6M2 model 11 létal u 12. kókútai v Číně Saburo Sakai, pozdější přední japonské stíhací eso. Stroj nese nátěr světlou šedou barvou na všech plochách, motorový kryt je velmi tmavě šedý. Vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403778 Verze : 0
.
Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero] - A6M2 model 11, s nímž roku 1941 létal Saburo Sakai v Číně u 12. kókútai. Stroj celý natřen světle šedou barvou, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu. Pruhy na letounu zařazovaly piloty v rámci jednotky. Jeden pruh trupu a dva na ocase označovaly vedoucího šótai (trojice).

A6M2 model 11, s nímž roku 1941 létal Saburo Sakai v Číně u 12. kókútai. Stroj celý natřen světle šedou barvou, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu. Pruhy na letounu zařazovaly piloty v rámci jednotky. Jeden pruh trupu a dva na ocase označovaly vedoucího šótai (trojice).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403784 Verze : 0
.
Micubiši A6M2 11 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M2 model 11, na němž sestřelil Saburo Sakai 11. 8. 1941 čínský Polikarpov I-15 nad Chengtu.

Marking Zera A6M2 model 11, na němž sestřelil Saburo Sakai 11. 8. 1941 čínský Polikarpov I-15 nad Chengtu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-11-Reisen-Zeke-Zero-t116760#403787 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více