Název: Name: | Micubiši A6M2-K | |
Originální název: Original Name: | 零式练习战斗机 | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.11.1943-DD.08.1945 21st Naval Aviation Workshop, Omura / DD.05.1944-DD.08.1945 Hitachi Aircraft Co., Ltd., Tachikawa / | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1943-DD.08.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 236 - Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho 272 - Hitači 508 – celkem | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.11.1943 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1819 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2334 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2627 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | |
Délka: Length: | 9,150 m | |
Výška: Height: | 3,535 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,438 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 104,00 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1C Sakae 12 (Ha-32-12), vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m. Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo HS CS 40B s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 595 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 476 km/h v 5600 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 315 km/h v 4200 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,92 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10180 m | |
Dolet: Range: | 1384 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem s 500 náboji na hlaveň Pumový náklad: 2x 60 kg, při sebevražedných akcích 1x 250 kg. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 11-21, No.55, 1995-11, BunrinDo Co., Ltd., No ISBN. Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2 Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8 http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#97614Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubishi A6M2-K
零式练习战斗机 / Rei-shiki-rensen / námořní cvičný stihací letoun Typ 0
Historie:
Kaigun Koku Hombu koncem roku 1942, obeslalo letecký námořní arzenál v Omuře (Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho) technickými specifikacemi 17-Shi, ve kterých zformulovalo požadavky na cvičný letoun pro budoucí piloty palubních stíhaček. Technický odbor námořního letectva tak uznal požadavky výcvikových jednotek, od kterých docházely informace o zastaralosti cvičných A5M4-K.
Nutno říci, že japonské námořní letectvo bylo v tomto ohledu velice moderní, protože již počátkem třicátých let začaly používat výcvikové jednotky letouny A3N1-K a rok před válkou je nahrazovaly tehdy moderní A5M4-K. Použitím cvičných letadel, která byla upravena na dvoumístná z běžných palubních stíhaček, byl pilotům přicházejícím z leteckých škol velmi usnadněn přechod na bojové typy stíhaček.
V námořním leteckém arzenálu šly projektové a konstrukční práce rychle kupředu. Základem bylo použití stíhacího Zera verze A6M2, za pilotní sedadlo bylo namontováno sedadlo druhé, pro instruktora, ten měl k dispozici druhé řízení a omezeně přístrojové vybavení. Instruktor nebyl chráněn vlastním větrným štítkem, žák seděl v přední otevřené kabině a před sebou měl větrný štítek. Kvůli úspoře hmotnosti byly demontovány oba křídelní kanóny a kryty podvozkových kol. Pro zvýšení stability byly naopak přidány dvě vodorovné plošky před ocasní část, tyto plošky bránily letadlu v přechodu do vývrtky. První prototyp takto upraveného stroje vzlétl v listopadu 1943. Námořní letecký arzenál vyrobil celkem 236 letadel A6M2-K, do výroby se zapojila také menší továrna Hitachi Kokuki K.K. v Tachikawě, která postavila 272 letadel této verze a asi 7 letadel modernější verze A6M5-K, jehož vývoj byl zadán v roce 1944.
Několik letadel A6M2-K sloužilo k vlekání rukávových terčů, tyto terče sloužily k nácviku střelby. Terče byly neseny v pouzdrech pod křídly a jejich vypouštění obsluhoval druhý člen osádky, který ovládal naviják a tím i zabezpečil potřebnou vzdálenost terče od letounu. Tato Zera poznáme bezpečně podle chybějícího kužele na konci trupu, ten byl nahrazen konstrukcí z trubek, kterou procházela vlečná lanka.
Ani cvičným Zerům se nevyhnul osud mnoha ostatních japonských letadel, byla používána k sebevražedným náletům, potom samozřejmě vzlétala jako jednomístná, ale s dvousetpadesátikilovou pumou pod trupem.
_____________________________________________________________
零式练习战斗机 / Rei-shiki-rensen / námořní cvičný stihací letoun Typ 0
Historie:
Kaigun Koku Hombu koncem roku 1942, obeslalo letecký námořní arzenál v Omuře (Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho) technickými specifikacemi 17-Shi, ve kterých zformulovalo požadavky na cvičný letoun pro budoucí piloty palubních stíhaček. Technický odbor námořního letectva tak uznal požadavky výcvikových jednotek, od kterých docházely informace o zastaralosti cvičných A5M4-K.
Nutno říci, že japonské námořní letectvo bylo v tomto ohledu velice moderní, protože již počátkem třicátých let začaly používat výcvikové jednotky letouny A3N1-K a rok před válkou je nahrazovaly tehdy moderní A5M4-K. Použitím cvičných letadel, která byla upravena na dvoumístná z běžných palubních stíhaček, byl pilotům přicházejícím z leteckých škol velmi usnadněn přechod na bojové typy stíhaček.
V námořním leteckém arzenálu šly projektové a konstrukční práce rychle kupředu. Základem bylo použití stíhacího Zera verze A6M2, za pilotní sedadlo bylo namontováno sedadlo druhé, pro instruktora, ten měl k dispozici druhé řízení a omezeně přístrojové vybavení. Instruktor nebyl chráněn vlastním větrným štítkem, žák seděl v přední otevřené kabině a před sebou měl větrný štítek. Kvůli úspoře hmotnosti byly demontovány oba křídelní kanóny a kryty podvozkových kol. Pro zvýšení stability byly naopak přidány dvě vodorovné plošky před ocasní část, tyto plošky bránily letadlu v přechodu do vývrtky. První prototyp takto upraveného stroje vzlétl v listopadu 1943. Námořní letecký arzenál vyrobil celkem 236 letadel A6M2-K, do výroby se zapojila také menší továrna Hitachi Kokuki K.K. v Tachikawě, která postavila 272 letadel této verze a asi 7 letadel modernější verze A6M5-K, jehož vývoj byl zadán v roce 1944.
Několik letadel A6M2-K sloužilo k vlekání rukávových terčů, tyto terče sloužily k nácviku střelby. Terče byly neseny v pouzdrech pod křídly a jejich vypouštění obsluhoval druhý člen osádky, který ovládal naviják a tím i zabezpečil potřebnou vzdálenost terče od letounu. Tato Zera poznáme bezpečně podle chybějícího kužele na konci trupu, ten byl nahrazen konstrukcí z trubek, kterou procházela vlečná lanka.
Ani cvičným Zerům se nevyhnul osud mnoha ostatních japonských letadel, byla používána k sebevražedným náletům, potom samozřejmě vzlétala jako jednomístná, ale s dvousetpadesátikilovou pumou pod trupem.
_____________________________________________________________
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#108412Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubish A6M2-K na letišti
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#108819Verze : 0
Vláďa
MOD
a za letu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#119888Verze : 0
Vláďa
MOD
a ještě dvě za letu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#119894Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek cvičného Mitsubishi A6M2-K
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#108817Verze : 0
Vláďa
MOD
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 25/1989, Letadla 39-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
archiv autora
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 25/1989, Letadla 39-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#250711Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.