Main Menu
User Menu

Micubiši A6M5d-S 52D Reisen [Zeke, Zero]

Mitsibishi A6M5d Model 52D Reisen / 零式艦上戦闘機五二型「零式」

     
Název:
Name:
Micubiši A6M5d-S 52D
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五二型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1944-DD.MM.1945 21st Naval Aviation Workshop, Omura /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
7 vyrobeno a nezjištěný počet byl upraven
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1926 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2852 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3072 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m
Délka:
Length:
9,120 m
Výška:
Height:
3,510 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,38 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
133,396 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49°
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
480 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
555 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
365 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,3 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11675 m
Dolet:
Range:
1580 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1920 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 2 Mk. 4 ráže 20 mm v křídlech (po 125 nábojích)
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích)
1x pevný kanón Type 99 Model 2 Mark 3 nebo také Type 99 Model 2 Mk. 4 ráže 20 mm v trupu pro střelbu šikmo vzhůru (100 nábojů)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Tyto letouny používala ve své výzbroji 302. a 332. Kokutai
U 302. Kokutai se jednalo o letouny upravené, úpravy byly provedeny na základě požadavku nám. kpt. Yasuna Kozona.
Zdroje:
Sources:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd., New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Japans Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.lemairesoft.freehyperspace.com/.../400.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5d-S-52D-Reisen-Zeke-Zero-t35347#129920Verze : 0
MOD
Duchovním otcem této úpravy nebyl nikdo jiný než 海軍大佐 Kaigun Daisa (námořní kapitán) Yasuna Kozonó, velitel 302. Kōkūtai, který poté co jednotku převzal, nechal namontovat šikmo uložené zbraně snad do všech letounů, které měla jednotka ve svém stavu. Kaigun Daisa Yasuna Kozonó hledal účinný způsob, jak napadat a ničit čtyřmotorové bombardéry, které ničily japonská města.


Zero bylo upraveno pro útoky na bombardéry B-29 a bylo používáno jak pro denní i pro noční útoky, nejednalo se o čistě noční stíhačku, jak napovídá označení A6M5-S.
Šlo spíše o experimentální úpravu, která spočívala v dodatečné montáži dvacetimilimetrového kanónu do trupu stíhacího Zera. Kanón byl uložen za kabinou pod úhlem 30° (vzhledem k podélné ose letounu).


Nyní mám dilema, existují dvě varianty vyústění kanónu:


a) hlaveň kanónu prochází kabinou, okolo vyústění je zakryto plechem tato varianta je na trojpohledovém náčrtu - tuto variantu preferuji.


b) kanón je uložen za kabinou a tam i vyústil, tato varianta je zmiňována častěji, na obrázku kamufláže nočního Zera 302.Kokutai, kde byly operačně nasazeny.
Je také možné, že bylo experimentováno s uložením zbraně a obě varianty by potom byly správné, ale nemám pro toto tvrzení žádné důkazy a je to jen můj názor.



V každém případě se jedná o obdobu německé „schräge Musik“ (ne kopii), ale Zero bylo nuceno do role, pro kterou nebylo stavěno. Letoun byl přetížený a to se také projevilo mírným poklesem výkonů, to ovšem neznamenalo, že by se piloti takto upravených Zer vyhýbali soubojům s nepřátelskými stíhači, jsou zaznamenány sestřely tří Hellcatů a jednoho Mustanga (kromě bombardérů), ale nelze zjistit jakými zbraněmi byl sestřel proveden.
Micubiši A6M5d-S 52D Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5d-S 52D Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5d-S-52D-Reisen-Zeke-Zero-t35347#129923Verze : 0
MOD