Název: Name: | Jakovlev Jak-7D | Yakovlev Yak-7D |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7Д | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.05.1942-03.06.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1942-03.06.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.06.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2262 kg | 4987 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3135 kg | 6911 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,66in |
Výška: Height: | 2,750 m | 9ft 0in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 182,799 kg/m2 | 37.44 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 925 l (690 kg) (v 11 palivových nádržích) | 203.5 UK gallons (244.4 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 560 km/h v 3800 m | 348 mph in 12467 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,9 m/s | 2342.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,8 min do 5000 m | 6,8 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8900 m | 29199 ft |
Dolet: Range: | 1060 km | 658.7 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2285 km | 1419.8 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón MPŠ-20 ráže 20 mm střílející osou vrtule se zásobou 60 granátů. | One fixed forward-firing 0.79 inch MPSh-20 cannon firing through the propeller spinner, 60 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | V roce 1942 začínal být dostupnější hliník a tak Jakovlevovi konstruktéři navrhli nové křídlo smíšené konstrukce s kovovými klavními nosníky. Díky tomu se v křídle uvolnil prostor pro palivové nádrže. Vzniká tak stíhací průzkumný letoun Jak-7D. | In the late spring of 1942, the increased availability of aviation aluminum alloys led to the development of a reconnaissance variant of the Yak-7 with a new wing, featuring metal H-section spars with Bakelite-impregnated wood skinning. The new wing had shorter span but the same wing area. The metal spars permitted an increase in fuel capacity, with eight tanks in the wings along with the single fuselage tank, and this variant was designated the "Yak-7D", with "D" standing for "Dal'ny (Long Range)" |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html http://www.airvectors.net/avyak1.html archiv autora |