Main Menu
User Menu

Klimov VK-105PF (M-105PF)

Климов ВК-105ПФ (М-105ПФ)

     
Název:
Name:
Klimov VK-105PF (M-105PF)
Originální název:
Original Name:
Климов ВК-105ПФ (М-105ПФ)
Kategorie:
Category:
vidlicový motor
Výrobce:
Producer:
Štátny letecký priemysel ZSSR
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
28000
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Použití:
Use:
Lavočkin LaGG-3, Jakovlev Jak-1, Petljakov Pe-2, Jakovlev Jak-7, Gorbunov "105"
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
12
Hmotnost:
Weight:
620 kg
Celková délka:
Overall Length:
? mm
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
? mm
Celková výška:
Overall Height:
? mm
Vrtání:
Bore:
? mm
Zdvih:
Stroke:
? mm
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
35 l
Palivo:
Fuel:
?
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
?
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
7,1:1
Plnění válců:
Mixture Charging:
-
Chlazení:
Cooling:
vodou
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
889.9 kW při 2700 ot/min
Poznámka:
Note:
vzletový režim:
- výkon: 890 kW (1210 k)
pri otáčkach (ot/min) : 2600
nominálny režim:
- výkon:
pri zemi: 890 kW (1210 k)
pri otáčkach (ot/min) : 2700
vo výške 700 m: 927 kW (1260 k)
vo výške 2700 m: 868 kW (1180 k)
Zdroje:
Sources:
www.klimov.ru
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#368562Verze : 0
MOD
VK-105PF (M-105PF)
ВК-105ПФ (М-105ПФ)


- radový piestový motor


Motor M-105PF, od roku 1943 označovaný podľa mena konštruktéra VK-105PF bol piestový kvapalinou chladený dvanásťvalec s valcami do V, skonštruovaný v konštrukčnej kancelárii V.J.Klimova (ОКБ В.Я.Климова). Išlo o úpravu motora M-105P (М-105П), konkrétne o zvýšenie jeho výkonu. Odtiaľ je aj označenie F za číslom motora, ktoré znamená Forsirovanyj (Форсированный), teda so zvýšeným výkonom. K podstatnému zvýšeniu výkonu došlo za cenu mierneho zníženia výškovosti oproti M-105P. Pre sériovú výrobu, ktorá začala v roku 1942 boli zosilnené piestne čapy, dopracovaný kľukový hriadeľ a ďalšie uzly. Táto modifikácia sa vyznačovala jednoduchosťou sériovej výroby.

Počas druhej svetovej vojny bolo vyrobených cca 91.000 motorov M-105 rôznych modifikácií, z toho 28.000 bolo práve verzie M-105PF.

Montovaný bol na typoch Lavočkin LaGG-3, Jakovlev Jak-1, Petljakov Pe-2, Jakovlev Jak-7, Gorbunov "105" a ďalších.




pramene:
www.klimov.ru
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#201847Verze : 0
MOD
Diskuse
Jestli to dobře chápu, tak tento motor vznikl vývojem francouzského motoru Hispano-Suiza. Existoval vůbec během druhé světové války nějaký originální sovětský motor pro stíhací letadla? Možná Mikulinovy konstrukce pro MiG-1 a -3?
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#624921Verze : 1
Wikipedia popisuje u rodiny motorov AM, že boli postavené na základe zahraničných konštrukcií motorov vyrábaných v ZSSR... Mám pocit, že u stíhacích strojov by sme čisto sovietsku konštrukciu motora ani nenašli. Ak sa mýlim, isto ma niekto opraví. Zato taký M-11 z Kukuruznika čisto sovietsky je....
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#624951Verze : 0
MOD
Já ještě našel nějaký motor M-58 od konstruktéra Nazarova, ale ten se sériově snad nevyráběl. Zajímavé také je, že jsem k tomuto konstruktérovi nic jinak nenašel, ani iniciály. Snad měl být za ježovštiny popraven.
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#624995Verze : 0
Arkadij Sergejevič Nazarov (Назаров Аркадий Сергеевич), sovietsky konštruktér motorov, desať rokov bol nezákone väznený, zomrel v r. 1987, viac napr. tu:
avia.academic.ru
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#625008Verze : 2
MOD
Aha, díky. A že Dymyč a Šedivý píší v knize Triumf a tragédie, že byl popraven Smile
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#625028Verze : 2
Pravda ta kniha je asi 20 let stará. Ale není to tedy asi jediný omyl, který tam je. I konstruktéra leteckých kanónů Nudelmanna tam nechali popravit, což asi není pravda.
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#625089Verze : 0
Konštruktér Nudeľman (Александр Эммануилович Нудельман) zomrel v roku 1996 (aspoň podľa ruskej wikiny - ru.wikipedia.org )

Inak máš na mysli TÚTO knihu - https://www.valka.cz/-t20517 ? Kolegovia si ju pred rokmi nevedeli vynachváliť.
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#625091Verze : 2
MOD
Podle mne je výborná, ale autoři zřejmě v roce 2001 ještě neměli dostatečné info o tom jak dopadli některé oběti stalinismu. Podívám se doma večer na jaké straně je ten Nazarov.
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#625096Verze : 1
Triumf a tragedie - Dymič, V.; Šedivý, M.


Na straně 99 nahoře se píše: "V roce 1941 skupina konstruktérů (A. E. Nudelman, A. S. Suranov,... pod vedením A. E. Nudelmana a A. S. Suranova zkonstruovala letecký kanon NS-37... Konstruktér A. E. Nudelman byl brzy poté zatčen a později popraven."
"Pokračování této úspěšné konstrukce byl letecký kanon OKB-16-45 (někdy se nesprávně označuje jako NS-45, Nudelman se sice již jako vězeň účastnil konstrukčních prací při vývoji této zbraně, ale do výzbroje byla přijata až po jeho smrti)."


Na straně 103 dole se píše: "V roce 1935 Nazarov pracoval nad zavedením sériové výroby licenčního motoru Mistral Major firmy Gnome-Rhone, vzduchem chlazeného dvouhvězdicového čtrnáctiválce o výkonu 626 kW... Koncem roku při práci nad dokončením motoru M-88A byl Nazarov zatčen a popraven. OKB závodu č. 29 začal poté vést pracovník CIAM Konstantin Tumanskij."


Na druhou stranu, to co jsem si přečetl o motorech pro sovětské stíhačky, tak to sedí, protože jsem si to ověřil v jiných knihách, encyklopediích letadel, wikipedii a ostatně i zde.
URL : https://www.valka.cz/Klimov-VK-105PF-M-105PF-t54646#625161Verze : 0