Jakovlev Jak-7D

Yakovlev Yak-7D
Яковлев Як-7Д
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7D Yakovlev Yak-7D
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7Д
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1942-03.06.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1942-03.06.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2262 kg 4987 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3135 kg 6911 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,66in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft 0in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
182,799 kg/m2 37.44 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
925 l (690 kg) (v 11 palivových nádržích) 203.5 UK gallons (244.4 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 3800 m 348 mph in 12467 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,9 m/s 2342.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,8 min do 5000 m 6,8 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8900 m 29199 ft
Dolet:
Range:
1060 km 658.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2285 km 1419.8 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón MPŠ-20 ráže 20 mm střílející osou vrtule se zásobou 60 granátů. One fixed forward-firing 0.79 inch MPSh-20 cannon firing through the propeller spinner, 60 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
V roce 1942 začínal být dostupnější hliník a tak Jakovlevovi konstruktéři navrhli nové křídlo smíšené konstrukce s kovovými klavními nosníky. Díky tomu se v křídle uvolnil prostor pro palivové nádrže. Vzniká tak stíhací průzkumný letoun Jak-7D. In the late spring of 1942, the increased availability of aviation aluminum alloys led to the development of a reconnaissance variant of the Yak-7 with a new wing, featuring metal H-section spars with Bakelite-impregnated wood skinning. The new wing had shorter span but the same wing area. The metal spars permitted an increase in fuel capacity, with eight tanks in the wings along with the single fuselage tank, and this variant was designated the "Yak-7D", with "D" standing for "Dal'ny (Long Range)"
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html
http://www.airvectors.net/avyak1.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7D-t145185#467374 Verze : 0

Historie typu:


Základem tohoto prototypu dálkového stíhacího/průzkumného letounu byl trup Jak-7B s motorem VK-105PF a zcela nové křídlo. Křídlo bylo smíšené konstrukce, mělo dna nosníky z duralu a žebra byla částečně z lehkých slitin, částečně dřevěná. Důležité bylo, že zde bylo možno nainstalovat osm palivových nádrží o objemu 833 l (další nádrže byly v trupu). Na konce křídel byly instalovány koncové oblouky, které zmenšili rozpětí na 9 740 mm (nosná plocha zůstala stejná 17,15 m2). Zvýšena musela být také zásoba motorového oleje na 78 l (65 kg).


V zadní části trupu byl dostatek prostoru a tak sem byl instalován fotografický přístroj AFA-B, který mohl pořídit 50 snímků ve výšce 8 000 m, dále zde byly kyslíkové láhve, které umožnily pilotovi setrvat v této výšce až dvě hodiny.


Výkony a manévrovatelnost samozřejmě poklesly, bylo to důsledku vysoké vzletové hmotnosti, ale letoun se mohl pochlubit doletem, jaký nedosahovala žádná sovětská stíhačka té doby. Nedostatkem bylo příliš zdlouhavé plnění palivových nádrží.
Jak-7D provedl celkem 15 letů v trvání 13,25 hodin, to vše pouze v rámci továrních zkoušek. Ke státním zkouškám jej hlavní konstruktér A. S. Jakovlev nepustil a celý projekt ukončil. Letoun byl následně přestavěn na dálkový stíhací Jak-7DI, který byl již základem pro výrobu nejpočetnějšího Jakovlevova typu Jaku-9. Můžeme tak říci, že prototyp Jak-7D byl prvním přímým předchůdcem nového typu.



Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html
http://www.airvectors.net/avyak1.html
archiv autora

Jakovlev Jak-7D -


Jakovlev Jak-7D -


Jakovlev Jak-7D -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7D-t145185#467375 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více