Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-7D

Yakovlev Yak-7D

Яковлев Як-7Д

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7D
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7Д
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1942-03.06.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1942-03.06.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2262 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3135 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,500 m
Výška:
Height:
2,750 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
182,799 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
925 l (690 kg) (v 11 palivových nádržích)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 3800 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,8 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8900 m
Dolet:
Range:
1060 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2285 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón MPŠ-20 ráže 20 mm střílející osou vrtule se zásobou 60 granátů.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
V roce 1942 začínal být dostupnější hliník a tak Jakovlevovi konstruktéři navrhli nové křídlo smíšené konstrukce s kovovými klavními nosníky. Díky tomu se v křídle uvolnil prostor pro palivové nádrže. Vzniká tak stíhací průzkumný letoun Jak-7D.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html
https://www.airvectors.net/avyak1.html
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7D-t145185#467374Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7D-t145185#467374Version : 0
MOD

Historie typu:


Základem tohoto prototypu dálkového stíhacího/průzkumného letounu byl trup Jak-7B s motorem VK-105PF a zcela nové křídlo. Křídlo bylo smíšené konstrukce, mělo dna nosníky z duralu a žebra byla částečně z lehkých slitin, částečně dřevěná. Důležité bylo, že zde bylo možno nainstalovat osm palivových nádrží o objemu 833 l (další nádrže byly v trupu). Na konce křídel byly instalovány koncové oblouky, které zmenšili rozpětí na 9 740 mm (nosná plocha zůstala stejná 17,15 m2). Zvýšena musela být také zásoba motorového oleje na 78 l (65 kg).


V zadní části trupu byl dostatek prostoru a tak sem byl instalován fotografický přístroj AFA-B, který mohl pořídit 50 snímků ve výšce 8 000 m, dále zde byly kyslíkové láhve, které umožnily pilotovi setrvat v této výšce až dvě hodiny.


Výkony a manévrovatelnost samozřejmě poklesly, bylo to důsledku vysoké vzletové hmotnosti, ale letoun se mohl pochlubit doletem, jaký nedosahovala žádná sovětská stíhačka té doby. Nedostatkem bylo příliš zdlouhavé plnění palivových nádrží.
Jak-7D provedl celkem 15 letů v trvání 13,25 hodin, to vše pouze v rámci továrních zkoušek. Ke státním zkouškám jej hlavní konstruktér A. S. Jakovlev nepustil a celý projekt ukončil. Letoun byl následně přestavěn na dálkový stíhací Jak-7DI, který byl již základem pro výrobu nejpočetnějšího Jakovlevova typu Jaku-9. Můžeme tak říci, že prototyp Jak-7D byl prvním přímým předchůdcem nového typu.



Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html
https://www.airvectors.net/avyak1.html
archiv autora

Jakovlev Jak-7D -


Jakovlev Jak-7D -


Jakovlev Jak-7D -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7D-t145185#467375Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7D-t145185#467375Version : 0
MOD