Baron Burkard von Müllenheim-Rechberg
Narodil se ve Spandau 25. června 1910 v rodině se silnou vojenskou tradicí. V roce 1929 nastoupil k válečnému námořnictvu (Reichsmarine) Výmarské republiky.
Narodil se ve Spandau 25. června 1910 v rodině se silnou vojenskou tradicí. V roce 1929 nastoupil k válečnému námořnictvu (Reichsmarine) Výmarské republiky.
I když byla britská převaha jak v bitevních lodích, tak i v bitevních křižnících na začátku války zřejmá, začala se admiralita obávat oslabení svých pozic, když Německo začalo stavbu svých bitevních křižníků třídy Mackensen. Admiralita se tedy obrátila na velitele Grand Fleet admirála Jellicoea, aby poskytl svůj názor. Jellicoe prohlásil, že ve třídě bitevních lodí má dostatečnou převahu, ale u bitevních křižníků tuto převahu ztratí, jestliže se nezačnou okamžitě stavět nové. Řekl přímo: „Každá loď nově stavěná pro Royal Navy musí být bitevní křižník.“
Bitevní lodě třídy Bismarck (Bismarck a Tirpitz) byly největší, nejhezčí a nejdokonalejší lodě, jaké kdy německé válečné námořnictvo mělo. Zároveň se jednalo o největší lodě evropského bojiště a o největší lodě na světě až do postavení japonských lodí třídy Yamato (Yamato a Musashi) a amerických lodí třídy Iowa (Iowa, New Jersey, Missouri, Wisconsin).
Bitevní lodě třídy Iowa - reakce na japonské superbitevní lodě Jamato a Musaši. Díky své moderní koncepci vydržely v aktivní službě do 90 let.
Bitevní lodě třídy Iowa - reakce na japonské superbitevní lodě Jamato a Musaši. Díky své moderní koncepci vydržely v aktivní službě do 90 let.
Nositel Rytířského kříže železného kříže s dubovými ratolestmi, meči a brilianty.
Třetí nejúspěšnější ponorkový velitel s 192 209 BRT, Nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi a Meči.
Nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi, šestý nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 174 356 BRT.
Nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 313 611 BRT, nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi a Meči.
Nositel Rytířského kříže Železného kříže a Dubových ratolestí, devátý nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 164 952 BRT
Nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi, desátý nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 160 697 BRT.
Nositel Rytířského kříže Železného kříže, německý ponorkový velitel s potopenými loďmi o výtlaku 70 211 BRT.
Jedenáctý nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 27 potopenými loděmi o 159 678 BRT, držitel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi a Meči.
Osmý nejúspěšnější ponorkový velitel s 168 506 BRT, nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi.
Čtvrtý nejúspěšnější ponorkový velitel s 183 432 BRT, Nositel Rytířského kříže Železného kříže s Dubovými ratolestmi a Meči.
Nositel Rytířského kříže Železného kříže a Dubových ratolestí, sedmý nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 170 275 BRT.
Nositel Rytířského kříže Železného kříže a Dubových ratolestí, pátý nejúspěšnější německý ponorkový velitel s 180 073 BRT.
Nositel Rytířského kříže železného kříže s dubovými ratolestmi, meči a brilianty.
Německé bitevní křižníky Scharnhorst a Gneisenau a těžký křižník Prinz Eugen, kotvící v Brestu po návratu z korzárských plaveb, se stávaly cíli britských náletů, které je mohly dříve či později těžce poškodit. Proto bylo rozhodnuto o jejich přesunu do Německa, kde jim mohla být zabezpečena lepší obrana.
Bismarck a Prinz Eugen opustily 18. května 1941 Gotenhafen a propluly dánskými úžinami Kattegat a Skagerrak. Aby byla korzárská plavba Britům skryta, Němci uspořádali na Baltu divadlo v podobě velkého konvoje se silným zajištěním. Nad plujícím konvojem hlídkovalo letectvo, aby popř. zneškodnilo průzkumné letouny.
Kdyby se Bismarck a Prinz Eugen dostaly do Atlantiku, znamenalo by to pro Brity katastrofu největšího rozsahu.
V květnu 1941 byla většina Evropy pod nadvládou fašistického Německa. Vlčí smečky Kriegsmarine (německé válečné námořnictvo) působily britským konvojům těžké ztráty a výpad německých bitevních křižníků SCHARNHORST a GNEISENAU (operace BERLIN), které při své korzárské plavbě potopily nebo zajaly 22 lodí s celkovou tonáží 115 622 BRT, ještě přitěžovaly britskému impériu.
Bismarck a Prinz Eugen pod velením admirála Günthera Lütjense opustily 18. května 1941 Gotenhafen a propluly dánskými úžinami Kattegat a Skagerrak. Aby byla korzárská plavba Britům skryta, Němci uspořádali na Baltu divadlo v podobě velkého konvoje se silným zajištěním (Bismarck, Prinz Eugen, torpédoborce atd.). Nad plujícím konvojem hlídkovalo letectvo, aby popř. zneškodnilo průzkumné letouny. Bismarck však byl spatřen švédským křižníkem GOTLAND a pracovníky norského hnutí odporu.
V 5:55 vypálil Hood první salvy. Na Hoodu zazněl gong oznamující začátek boje. Na chvíli bylo ticho, potom se ozvala ohlušující rána a čtyři střely, každá vážící tunu, vylétla z Hoodu rychlostí 2 575 km/hod (715 m/s).V tu chvíli si Němci uvědomili, že to nejsou děla křižníku, ale bitevní lodi.
V 8:47 zazněly první výstřely z děl Rodney, o minutu později začal pálit i King George V. Bismarck vypálil dvě minuty po britských lodích a zaměřil se na Rodney, neboť jeho děla ráže 406 mm představovala větší nebezpečí než 365 mm děla King George V.
Švédská železná ruda byla v zimě převážena železnicí do norského Narviku a odtud německými loděmi pod ochranou norských výsostných vod do Německa. Udržení tohoto spojení bylo životně důležité pro německý průmysl. Norsko bylo zároveň výbornou základnou pro ponorky, lodě i letectvo...
Ve Versailles se vítězné mocnosti dohadovaly o tom, co s Německem a s jeho internovaným loďstvem. Nakonec to Němci vyřešili za ně rázně a rychle.... Jak??? To se dozvíte o pár řádků níže.
4. prosince dorazila do Singapuru nově vytvořená Východní flota, kterou tvořila bitevní loď Prince of Wales, bitevní křižník Repulse a několik torpédoborců. Velení bylo svěřeno viceadmirálu Thomasu Philipsovi.
Wilhelm Gustloff (25 484 BRT) byl postaven v roce 1937 jako nejcennější loď Kraft durch Freude (KdF). Wilhelm Gustloff byl pojmenován po vůdci NSDAP ve Švýcarsku, který byl zavražděn v roce 1936. Jeho jméno bylo vybráno pro největší řadovou loď flotily KdF. V roce 1937 byl při spuštění na vodu pokřtěn vdovou po zavražděném muži. Wilhelm Gustloff se stal vlajkovou lodí KdF
Aneb historie od spuštění na vodu až po objevení potopeného vraku.
Od spuštění na vodu až po objevení potopeného vraku
V letech 1958 a 1959 se průzkumné lety nad Sovětským svazem konaly jen sporadicky. Eisenhower se neustále obával, že přelety by mohly Sověty vyprovokovat k reakci, a možná i k zahájení třetí světové války. Počínaje rokem 1959 Sověti po U-2 pálili svými střelami země-vzduch SA-2 a některé se dostaly nebezpečně blízko. Otázka velikosti sovětského arzenálu mezikontinentálních balistických raket přitom stále zůstávala nezodpovězena.
Thresher byla nejmodernější ponorka amerického námořnictva vycházejících z předchozích plavidel Skipjack a Tullibee, jednalo se o torpédovou ponorku tzv. třetí generace, podle níž mělo být postaveno dalších 25 kusů.
![]() |
Kříž www.valka.cz |
![]() & bar (11) |
Řád 17. května & Bar |
![]() |
Řád 17. května |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz se zlatou stužkou |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz se stříbrnou stužkou |
![]() |
Řád redakce www.valka.cz |
![]() & bar (16) |
Medaile Cti k titulu Hrdina serveru www.valka.cz |
![]() |
Hrdina serveru www.valka.cz |
![]() |
Zlatá hvězda www.valka.cz |
![]() |
Stříbrná hvězda www.valka.cz |
![]() |
Bronzová hvězda www.valka.cz |
![]() & bar (38) |
Velký kříž čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Komander čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Důstojník čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Rytíř čestné legie serveru www.valka.cz |
![]() |
Čestná legie serveru www.valka.cz |
![]() & bar (3) |
Kříž za zásluhy o forum 1. třídy |
![]() |
Kříž za zásluhy o forum 2. třídy |
![]() |
Kříž za zásluhy o forum 3. třídy |
![]() |
Medaile za zásluhy o forum 1. stupně |
![]() |
Medaile za zásluhy o forum 2. stupně |
![]() & bar (1) |
Kříž za příspěvky do Jednotek |
![]() |
Eichenlaub und Schwertern zum RK des EK |
![]() |
Ritterkreuz des Eisernes Kreuzes |
![]() & bar (1) |
Ehrentafel Spange der Kriegsmarine |
![]() |
Bayerische Tapferkeitsmedaille |
![]() |
Ehrenkreuz |
![]() |
Kriegsverdienstmedaille |
![]() |
Spange 1939 zum Eisernes Kreuz 1.Klasse |
![]() |
Spange 1939 zum Eisernes Kreuz 2.Klasse |
![]() |
Eisernes Kreuz 2.Klasse (1914) |
![]() |
Eisernes Kreuz 1.Klasse (1914) |
![]() |
Navy Medal |
![]() |
Distinguished Service Medal |
![]() |
Distinguished Service Cross |
![]() |
Conspicuous Gallantry Medal |
![]() |
Vojenská záslužná medaile - bronzová |
![]() |
Zlatý záslužný kříž s korunkou |
![]() |
Zlatý záslužný kříž |
![]() |
Stříbrný záslužný kříž s korunkou |
![]() |
Stříbrný záslužný kříž |
![]() |
Železný záslužný kříž s korunkou |
![]() |
Železný záslužný kříž |
![]() |
Záslužná medaile |
![]() |
Pamětní mince |
![]() |
Medaile za rozvoj sekce lodě - bronzová |
Sekce Aktuality |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Osobnosti |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Jednotky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Obrněná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Dělostřelectvo a rakety |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Neobrněná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Protivzdušná obrana |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Výzbroj, zbraňové systémy, vybavení a příslušenství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Letouny |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vrtulníky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Bezpilotní prostředky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Lodě |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Ponorky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Spojovací prostředky |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Ruční zbraně |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Uniformy a vybavení |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zbraně hromadného ničení |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vesmírná technika |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Faleristika - Řády a vyznamenání |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zeměpisné informace |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Zločiny proti lidskosti |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Terorismus a pirátství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Světová náboženství |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Výkladový slovník vojenských termínů |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Anotace a recenze |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sekce Vzdělání a zábava |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |