Název: Name: | Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 | |
Originální název: Original Name: | Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1942 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij / DD.MM.1941-DD.MM.1942 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi / DD.MM.1941-DD.MM.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2610 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3280 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,810 m | |
Délka: Length: | 8,810 m | |
Výška: Height: | 3,060 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,62 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 186,15 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 750 kW (1 020 k) při 2 600 ot./min při plnicím tlaku 950 mm Hg (1,25 atm), bojový výkon 1. převodová rychlost kompresoru 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot./min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm) a bojový výkon 2. převodová rychlost kompresoru 772 kW (1 050 k) v h= 4 000 m při 2 700 ot./min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm). Vrtule: trojlistá stavitelná VIŠ-61P o průměru 3 000 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 452 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 549 km/h v 5000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 9,80 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9300 m | |
Dolet: Range: | 870 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (120 granátů) 1x kulomet UBS ráže 12,7 mm (220 nábojů) 2x kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm (po 325 nábojích) 4X raketová střela RS-82 pod křídly nebo 2x 100 kg puma FAB-100 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Letouny 8. série byly vyráběny od prosince 1941. Tyto stroje již nenesly kulomety ŠKAS s kanón ŠVAK byl nahrazen kanónem VJa ráže 23 mm Motor Klimov VK-105PA se od motoru VK-105P odlišoval pouze bezplovákovým karburátorem K-105PA Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina. | |
Zdroje: Sources: | Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1. Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9 http://airwar.ru/enc/fww2/lagg3-4.html http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/lagg-3.html www.airpages.ru http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236379Verze : 0
Vláďa
MOD
LaGG 3 - testy japonských armádních pilotů.
Japonsko mělo v polovině roku 1942 velkou šanci získat neporušený sovětský stíhací letoun LaGG-3, v té době se rozhodl požádat o politický azyl ruský stíhací pilot, který se rozhodl odletět s letounem do Mandžuska. Pilot, jehož jméno se mi dosud nepodařilo vypátrat a v odborné literatuře je označen pouze jako „Sotohe 700“, tak tento pilot se rozhodl přistát na mandžuském letišti Chiasmus, bohužel nedoletěl až na letiště, protože byl donucen japonským protiletadlovým dělostřelectvem k nouzovému přistání. Při tomto přistání, v měkkém terénu, byl poškozen chladič kapaliny a samozřejmě vrtule.
Letoun byl neprodleně dopraven do letištních dílen v Pinfanu a zde byl poprvé prozkoumán leteckými odborníky ze základny v Harbinu. Japonští specialisté byli překvapeni kvalitou a povrchem bakelizované březové překližky, zajímavým bylo shledáno vytápění kabiny, které využívalo teplo výfukového potrubí, ale největší uznání se dočkaly vzduchotlaké brzdy kol podvozku. Naproti tomu Japonce nezaujal nijak zvlášť motor a vrtule, zde lehce rozeznali motor Hispano-Suiza 12Y, který měl jisté vylepšení pro zvýšení výkonu. Celkově shrnuto, Japonci letoun po konstrukční stránce hodnotili vcelku dobře, v dílnách však zároveň vedle testů, na letadle probíhaly také jeho opravy, které měly umožnit pilotům poznat letové vlastnosti.
27.9.1942 se letoun opět dostal do vzduchu a až do 20.10.1942 seděl za jeho kniplem Hiko Sho Sa (mjr.) Yamamoto, ten provedl rychlostní testy, testy stoupavosti a doletu. Nejvyšší rychlost 518 km/h byla naměřena ve výšce 4 270 m, do výšky 3 000 m vystoupal za 3 min a 4 s, výšku 8 000 m potom zdolal za 19 min 12 s. Vytrvalost letu při ekonomické rychlosti 304 km/h byla 1 hodina 53 min. Všechny testy byly prováděny s paliven s oktavým číslem 92. Pilot si stěžoval na velmi malou obratnost letadla. Koncem měsíce října byl letoun přelétnut na základnu Mutanchiang a zde v testech pokračovali další armádní piloti. V simulovaných soubojích byl LaGG-3 porovnán s japonskými stíhačkami Nakajima Ki 27b a Nakajima Ki 43-Ic. Piloti, kteří létali LaGGa, si pochvalovali zrychlení letounu a velkou rychlost při střemhlavém letu, naopak obratnost a manévrovatelnost letadla přirovnávali k letící cihle. Stížnosti byly také na příliš velké ovládací síly na řízení letounu.
V listopadu bylo rozhodnuto o etapovém přeletu na základnu Fussa, tedy o přeletu na mateřské ostrovy. Přelet prováděl pilot Yoshida, na základně v Shengyangu musel být opraven defekt kola hlavního podvozku, pro opravu byla použita duše z bitevního letounu Mitsubishi Ki 51. Osudným pro tento letoun se stal vzlet ze základny Fukuoka, pravděpodobně došlo k dalšímu defektu, LaGG se roztočil, vzniklé velké síly vedly ke zlomení podvozku a tím k rozsáhlému poškození letounu. Do Fussy byl nakonec dopraven na nákladním automobilu. Letoun byl shledán neopravitelným a tím končí všechny zprávy o tomto stroji.
Použité prameny:
L+K 19/1991 str. 44/778
mig3.sovietwarplanes.com
archiv autora
Japonsko mělo v polovině roku 1942 velkou šanci získat neporušený sovětský stíhací letoun LaGG-3, v té době se rozhodl požádat o politický azyl ruský stíhací pilot, který se rozhodl odletět s letounem do Mandžuska. Pilot, jehož jméno se mi dosud nepodařilo vypátrat a v odborné literatuře je označen pouze jako „Sotohe 700“, tak tento pilot se rozhodl přistát na mandžuském letišti Chiasmus, bohužel nedoletěl až na letiště, protože byl donucen japonským protiletadlovým dělostřelectvem k nouzovému přistání. Při tomto přistání, v měkkém terénu, byl poškozen chladič kapaliny a samozřejmě vrtule.
Letoun byl neprodleně dopraven do letištních dílen v Pinfanu a zde byl poprvé prozkoumán leteckými odborníky ze základny v Harbinu. Japonští specialisté byli překvapeni kvalitou a povrchem bakelizované březové překližky, zajímavým bylo shledáno vytápění kabiny, které využívalo teplo výfukového potrubí, ale největší uznání se dočkaly vzduchotlaké brzdy kol podvozku. Naproti tomu Japonce nezaujal nijak zvlášť motor a vrtule, zde lehce rozeznali motor Hispano-Suiza 12Y, který měl jisté vylepšení pro zvýšení výkonu. Celkově shrnuto, Japonci letoun po konstrukční stránce hodnotili vcelku dobře, v dílnách však zároveň vedle testů, na letadle probíhaly také jeho opravy, které měly umožnit pilotům poznat letové vlastnosti.
27.9.1942 se letoun opět dostal do vzduchu a až do 20.10.1942 seděl za jeho kniplem Hiko Sho Sa (mjr.) Yamamoto, ten provedl rychlostní testy, testy stoupavosti a doletu. Nejvyšší rychlost 518 km/h byla naměřena ve výšce 4 270 m, do výšky 3 000 m vystoupal za 3 min a 4 s, výšku 8 000 m potom zdolal za 19 min 12 s. Vytrvalost letu při ekonomické rychlosti 304 km/h byla 1 hodina 53 min. Všechny testy byly prováděny s paliven s oktavým číslem 92. Pilot si stěžoval na velmi malou obratnost letadla. Koncem měsíce října byl letoun přelétnut na základnu Mutanchiang a zde v testech pokračovali další armádní piloti. V simulovaných soubojích byl LaGG-3 porovnán s japonskými stíhačkami Nakajima Ki 27b a Nakajima Ki 43-Ic. Piloti, kteří létali LaGGa, si pochvalovali zrychlení letounu a velkou rychlost při střemhlavém letu, naopak obratnost a manévrovatelnost letadla přirovnávali k letící cihle. Stížnosti byly také na příliš velké ovládací síly na řízení letounu.
V listopadu bylo rozhodnuto o etapovém přeletu na základnu Fussa, tedy o přeletu na mateřské ostrovy. Přelet prováděl pilot Yoshida, na základně v Shengyangu musel být opraven defekt kola hlavního podvozku, pro opravu byla použita duše z bitevního letounu Mitsubishi Ki 51. Osudným pro tento letoun se stal vzlet ze základny Fukuoka, pravděpodobně došlo k dalšímu defektu, LaGG se roztočil, vzniklé velké síly vedly ke zlomení podvozku a tím k rozsáhlému poškození letounu. Do Fussy byl nakonec dopraven na nákladním automobilu. Letoun byl shledán neopravitelným a tím končí všechny zprávy o tomto stroji.
Použité prameny:
L+K 19/1991 str. 44/778
mig3.sovietwarplanes.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236384Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohled LaGGu 3.
zdroj je uveden výše
zdroj je uveden výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236386Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie z testů LaGGu-3 v Mandžusku a z přeletů do Japonska.
Zdroj uveden výše
Zdroj uveden výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236387Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.