Main Menu
User Menu

Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série)

Lavochkin LaGG-3

Лавочкин ЛаГГ-3

     
Název:
Name:
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Originální název:
Original Name:
Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2610 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3280 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,810 m
Délka:
Length:
8,810 m
Výška:
Height:
3,060 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,62 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
186,15 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu
750 kW (1 020 k) při 2 600 ot./min při plnicím tlaku 950 mm Hg (1,25 atm), bojový výkon 1. převodová rychlost kompresoru 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot./min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm) a
bojový výkon 2. převodová rychlost kompresoru
772 kW (1 050 k) v h= 4 000 m při 2 700 ot./min plnicí tlak 910 mm Hg (1,2 atm).
Vrtule: trojlistá stavitelná VIŠ-61P o průměru 3 000 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
452 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
549 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9,80 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9300 m
Dolet:
Range:
870 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (120 granátů)
1x kulomet UBS ráže 12,7 mm (220 nábojů)
2x kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm (po 325 nábojích)
4X raketová střela RS-82 pod křídly nebo 2x 100 kg puma FAB-100
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letouny 8. série byly vyráběny od prosince 1941. Tyto stroje již nenesly kulomety ŠKAS s kanón ŠVAK byl nahrazen kanónem VJa ráže 23 mm


Motor Klimov VK-105PA se od motoru VK-105P odlišoval pouze bezplovákovým karburátorem K-105PA


Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina.
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
http://airwar.ru/enc/fww2/lagg3-4.html
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/lagg-3.html
www.airpages.ru
http://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236379Verze : 0
MOD
LaGG 3 - testy japonských armádních pilotů.


Japonsko mělo v polovině roku 1942 velkou šanci získat neporušený sovětský stíhací letoun LaGG-3, v té době se rozhodl požádat o politický azyl ruský stíhací pilot, který se rozhodl odletět s letounem do Mandžuska. Pilot, jehož jméno se mi dosud nepodařilo vypátrat a v odborné literatuře je označen pouze jako „Sotohe 700“, tak tento pilot se rozhodl přistát na mandžuském letišti Chiasmus, bohužel nedoletěl až na letiště, protože byl donucen japonským protiletadlovým dělostřelectvem k nouzovému přistání. Při tomto přistání, v měkkém terénu, byl poškozen chladič kapaliny a samozřejmě vrtule.
Letoun byl neprodleně dopraven do letištních dílen v Pinfanu a zde byl poprvé prozkoumán leteckými odborníky ze základny v Harbinu. Japonští specialisté byli překvapeni kvalitou a povrchem bakelizované březové překližky, zajímavým bylo shledáno vytápění kabiny, které využívalo teplo výfukového potrubí, ale největší uznání se dočkaly vzduchotlaké brzdy kol podvozku. Naproti tomu Japonce nezaujal nijak zvlášť motor a vrtule, zde lehce rozeznali motor Hispano-Suiza 12Y, který měl jisté vylepšení pro zvýšení výkonu. Celkově shrnuto, Japonci letoun po konstrukční stránce hodnotili vcelku dobře, v dílnách však zároveň vedle testů, na letadle probíhaly také jeho opravy, které měly umožnit pilotům poznat letové vlastnosti.
27.9.1942 se letoun opět dostal do vzduchu a až do 20.10.1942 seděl za jeho kniplem Hiko Sho Sa (mjr.) Yamamoto, ten provedl rychlostní testy, testy stoupavosti a doletu. Nejvyšší rychlost 518 km/h byla naměřena ve výšce 4 270 m, do výšky 3 000 m vystoupal za 3 min a 4 s, výšku 8 000 m potom zdolal za 19 min 12 s. Vytrvalost letu při ekonomické rychlosti 304 km/h byla 1 hodina 53 min. Všechny testy byly prováděny s paliven s oktavým číslem 92. Pilot si stěžoval na velmi malou obratnost letadla. Koncem měsíce října byl letoun přelétnut na základnu Mutanchiang a zde v testech pokračovali další armádní piloti. V simulovaných soubojích byl LaGG-3 porovnán s japonskými stíhačkami Nakajima Ki 27b a Nakajima Ki 43-Ic. Piloti, kteří létali LaGGa, si pochvalovali zrychlení letounu a velkou rychlost při střemhlavém letu, naopak obratnost a manévrovatelnost letadla přirovnávali k letící cihle. Stížnosti byly také na příliš velké ovládací síly na řízení letounu.
V listopadu bylo rozhodnuto o etapovém přeletu na základnu Fussa, tedy o přeletu na mateřské ostrovy. Přelet prováděl pilot Yoshida, na základně v Shengyangu musel být opraven defekt kola hlavního podvozku, pro opravu byla použita duše z bitevního letounu Mitsubishi Ki 51. Osudným pro tento letoun se stal vzlet ze základny Fukuoka, pravděpodobně došlo k dalšímu defektu, LaGG se roztočil, vzniklé velké síly vedly ke zlomení podvozku a tím k rozsáhlému poškození letounu. Do Fussy byl nakonec dopraven na nákladním automobilu. Letoun byl shledán neopravitelným a tím končí všechny zprávy o tomto stroji.


Použité prameny:
L+K 19/1991 str. 44/778
mig3.sovietwarplanes.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236384Verze : 0
MOD
Trojpohled LaGGu 3.
zdroj je uveden výše
Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236386Verze : 0
MOD
Fotografie z testů LaGGu-3 v Mandžusku a z přeletů do Japonska.
Zdroj uveden výše
Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


Lavočkin LaGG-3 (4. - 8. série) -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-4-8-serie-t66765#236387Verze : 0
MOD