Main Menu
User Menu

Kalinin K-9

Kalinin K-9

Калинин К-9

     
Název:
Name:
Kalinin K-9
Originální název:
Original Name:
Калинин К-9
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1930-DD.MM.1930 Charkovský letecký závod Sovnarkomu Ukrajinské SSR, Charkov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1930-DD.MM.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
492 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
745 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,98 m
Délka:
Length:
7,59 m
Výška:
Height:
? m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,60 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter NZ 60 o výkonu 44 kW/60 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
138 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3000 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 3 hod
Zdroje:
Sources:
Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
Бюшгенс, Г. С. самолетостроение в СССР 1917-1945. ЦАГИ 1992.
https://ram-home.com/ram-old/k-9.html
URL CZ: https://www.valka.cz/Kalinin-K-9-t69419#558709Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kalinin-K-9-t69419#558709Version : 0
MOD

Kalinin K-9 (Калинин К-9)


Další konstrukcí Charkovského experimentálního leteckého závodu (Харьковский опытный авиационный завод) se stalo dvousedadlové víceúčelové letadlo s motorem « Walter » o výkonu v 60 k.s. Hlavním konstruktérem projektu byl zpočátku I. G. Něman (И. Г. Неман), a později A. Ja. Ščerbakov (А. Я. Щербаков).


Peníze na stavbu K-9, jak byl stroj označen, vybrali aktivisti OSOAVIACHIMu Dzeržinské oblasti města Charkova (ОСОАВИАХИМ Дзержинского района города Харьков). Stroj byl koncipován v souladu s tehdejšími představami o masovém rozšíření letectví jako hromadně vyráběné, mimořádně levné lidové letadlo - šest, maximálně sedm tisíc rublů, aby jej mohl získat každý oblastní sekretariát politického komisaře. Pro tento typ se vžil název „aparátčický“ ( облисполкомовский). Konstruktéři si představovali, že taková letadla budou nezbytná pro kontakty oblastí a okresních pracovišť s kolchozy, a později je rovněž budou pro své potřeby nakupovat i kolchozy samotné. Stroje měly být používány především pro spojení mezi jednotlivými pracovišti, pro rychlou kontrolní činnost řídících pracovníků kolchozů nad polními pracemi.


Nový stroj byl širokému publiku představen 7. listopadu 1930. Malá přistávací rychlost – 50 - 60 km/h – měla K-9 umožnit přistávat na velmi malých plochách. Konstrukčně stroj nevybočoval z tradic Kalininových projektů. Tvarově se dokonce velmi blížil předchozí K-6. Trup svařený z ocelových trubek, celodřevěné eliptické křídlo v hornoplošném uspořádání parasol, ukotvené ke trupu systémem vzpěr. Prakticky stejně aerodynamicky kapotovaný motor. Ale hlavní lahůdka projektu spočívala v tom, že křídlo bylo skládací. Pevný centroplán na systému vzpěr, ke kterému se ukotvovaly jednotlivé poloviny křídla, otáčející se podle čepu na odtokové hraně. Doslova za dvě - tři minuty jej bez zvláštní námahy pouhé dvě osoby mohly připravit k letu nebo naopak složit k uskladnění. Ocasní plochy byly též skládací. Hlavním důvodem této neobvyklosti byl úmysl, aby stroj nevyžadoval drahé specielní hangáry, ale dal se – ve složeném stavu – skladovat v každé obyčejné kolchozní stodole.


I když K-9 rovněž disponoval jistými přednostmi, dále než k prvnímu exempláři práce nepokročily. Pravděpodobně nešlo ani tak o technické problémy, stroj využíval ověřené postupy i koncepce, jako o problém psychologický, na kterém ztroskotaly pokusy o tzv. „lidové letadlo“ i v dalších zemích. Jako i v jiných státech, i v SSSR letectvu pořád ještě zůstával úděl nástroje vyvolených, masový spotřebitel ještě psychologicky nedospěl k myšlence, že by i on mohl něco takového potřebovat a využívat.


Prototyp K-9 nějaký čas ještě pobyl v závodě, kde na něj pro nával jiných povinností téměř zapomněli. V r. 1931 byl na jeho motor pokusně namontován kryt NACA a aerodynamický kryt podvozku. V r. 1934 byl prototyp K-9 dán k dispozici Charkovskému aeroklubu (Харьковский аэроклуб), kde jeho stopy končí.


Prameny:
https://www.airwar.ru/enc/law1/k9.html
https://attitude.name/archives/87

dále pak použity prameny shodné s předchozími konstrukcemi.
Kalinin K-9 - Pramen uveden v textu

Pramen uveden v textu
Kalinin K-9 - Pramen uveden v textu

Pramen uveden v textu
Kalinin K-9 - https://www.ksamc.com/eng/history/

https://www.ksamc.com/eng/history/
URL CZ: https://www.valka.cz/Kalinin-K-9-t69419#244436Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Kalinin-K-9-t69419#244436Version : 0