Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather]

Yakovlev Yak-15
Яковлев Як-15
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-15 Yakovlev Yak-15
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-15
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
DD.MM.1946-DD.MM.1947 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
09.04.1945-DD.MM.1947
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 Moskva
279 Tbilisi
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1945 motorová zkouška
24.04.1946 13:56 první vzlet
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1852 kg 4083 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2742 kg 6045 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30 ft 2 ¼ in
Délka:
Length:
8,700 m 28 ft 6 ½ in
Výška:
Height:
2,270 m 7 ft 5 ⅜ in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,83 m2 159.63 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
184,895 kg/m2 37.87 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Tumanskij RD-10 o tahu 8,9 kN při 8 700 ot/min (907,5 kp) Tumansky RD-10 maximum thrust 2,000.8 lbf at 8,700 rpm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
690 l (590 kg) 129.8 UK gallons (155.9 US gallons) (1,301 lb)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
786 km/h v 5000 m 488 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
689 km/h v ? m 428 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,6 m/s 4252 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,8 min do 5000 m4,8 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
510 km 317 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1-2x kanón Nudelman-Suranov NS-23 ráže 23 mm v přídi, 60 nábojů pro každý. One or two fixed forward-firing 0.91 inch Nudelman-Suranov NS-23 cannons mounted in the nose, 60 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
kód NATO: Feather


První sovětský stíhací letoun s proudovým motorem. Nosné plochy, podvozek, střední a zadní část trupu převzata z pístové stíhačky Jak-3U. Pohonnou jednotku tvořil proudový motor RD-10 (sovětská kopie německého Jumo 004).
NATO reporting name: Feather


The Yakovlev Yak-15 "Feather " was a first-generation Soviet turbojet fighter developed by the Yakovlev design bureau immediately after World War II. It retained the wings, the tail-wheel undercarriage rear fuselage and tail unit of all-metal Yak-3U and used axial-flow Junkers Jumo 004B engine (Tumanky RD-10).
It Yak-15 was lightest ever operational Jet-fighter (5,820 lb loaded). First seen 05/01/1947 May Day Parade at Moscow.
Zdroje:
Sources:
Yefim Gordon, Early Soviet Jet Fighters, Hinkley, England, Midland, 2002, ISBN 1-85780-139-3
Marian Mikolajczuk, Yakovlev Yak-23, The First Yakovlev Jet Fighters, Sandomirez, Poland, Stratus, 2008, ISBN 978-83-89450-54-8
http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak15.html
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/3-05.htm
www.militaryfactory.com
http://www.aviastar.org/air/russia/yak-15.php
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-15-kod-NATO-Feather-t2036#465419 Verze : 0

Jakovlev Jak-15




První sovětský stíhací letoun s proudovým motorem byl přechodným řešením. Konstruktér Jevgenij Adler, patřící do Jakovlevova OKB, vzal to nejlepší, co bylo – vysoce obratný a zároveň výkonný pístový stíhací letoun Jak-3U a německý proudový motor Junkers Jumo 004B, který začal sovětský průmysl vyrábět pod označením Tumanskij RD-10.
Z původního Jaku-3U bylo převzato křídlo, zadní část trupu, ocasní plochy, pilotní kabina včetně přístrojů a ovládacích prvků, téměř celá elektrická instalace, zcela nová byla příď, nosník křídla, motorové lože, spodní zadní část trupu kryly ocelové plechy, chránící duralový potah před horkými spalinami. Proudový motor RD-10 měl přibližně stejnou hmotnost jako pístový motor VK-107A, navíc nejsou potřebné žádné chladiče kapaliny a oleje, jen náplň chladícího okruhu měla hmotnost několika desítek kilogramů.
První prototyp byl označen Jak-3 JUMO, byl připraven k motorovým zkouškám v říjnu 1945. Tyto zkoušky dopadly neslavně, proud plynů vystupujících z motoru okamžitě upálil ostruhové kolečko a krycí ocelové plechy se rozpálily natolik, že propálily duralový trup. Řešení bylo rusky jednoduché, ocasní kolečko bylo nahrazeno ocelovým válečkem (toto řešení muselo být velmi hlučné a při vzletu a přistání se za letounem musel vytvořit doslova ocas z jisker). Pod ocelové plechy byly vsunuty podložky, tím vznikla vzduchová mezera, který tepelně odizolovala duralový trup od rozpálených ocelových plechů. Výzbroj byla mohutná, v přídi byly dva kanóny NS-23, každý s 60 granáty. Druhý prototyp Jaku-15 měl podvozek s úzkým rozchodem – kola se zatahovala směrem od trupu ke koncům křídel, toto řešení se zřejmě neosvědčilo a další letouny se vrátily k podvozku původnímu. Oproti původnímu Jaku-3 se zvětšila kapacita nádrží, proudový motor měl mnohem větší spotřebu paliva.


Prototyp Jaku-15 vzlétl poprvé 24. dubna 1946, v tento den se o pouhou hodinu dříve vznesl i prototyp dvoumotorového proudového stíhacího letounu MiG-9.
Letové zkoušky proběhly vcelku uspokojivě, bylo zjištěno, že motor Jumo 004 nemá příliš dobré výškové vlastnosti, pokud se letoun dostal nad 6 000 metrů, začal výkon motoru znatelně klesat a tak Jak-15 nedosáhl na vypočtenou výšku 13 500 m, ale piloti se museli spokojit s výškou 10 000 m. Proudový motor měl také velmi omezenou dobu použití, původně se počítalo s životností 25 hodin, ale v praxi to bylo 15-17 hodin a to se nesměl používat motor v režimu nouzového tahu!
Veřejnosti se nový Jak-15 představil na moskevské prvomájové přehlídce v roce 1947, nad Rudým náměstím tehdy hlavami diváků prolétla skupina padesáti Jaků-15 a padesáti MiGů-9.


Celá výroba proběhla ve výrobním závodě č. 31 v gruzínském Tbilisi a bylo zde vyrobeno celkem 280 letadel tohoto typu. Většina letounů sloužila spíše k výcviku pilotů i pozemního personálu. Přechod z pístového Jaku na tento proudový letoun byl pro piloty zcela jednoduchý. Výzbroj byla často zredukována na instalaci jediného kanónu, popřípadě se létalo beze zbraní. Protivzdušnou obranu státu zajišťoval výkonnější dvoumotorový MiG-9.


Použité prameny:
Zdeněk Trávníček a kol., Reaktivní letouny, Naše vojsko, Praha, 1965
L+K č. 9/1984, Monografie Jak-15, Miroslav Balous
http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak15.html
archiv autora

Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] -


Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] -


Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] -


Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] -


Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-15-kod-NATO-Feather-t2036#465421 Verze : 1

Diskuse

Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více