Název: Name: | Jakovlev Jak-15 | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-15 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.MM.1945 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva / DD.MM.1946-DD.MM.1947 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi / | |
Období výroby: Production Period: | 09.04.1945-DD.MM.1947 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 Moskva 279 Tbilisi | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.10.1945 motorová zkouška 24.04.1946 13:56 první vzlet | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1852 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2742 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,200 m | |
Délka: Length: | 8,700 m | |
Výška: Height: | 2,270 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,83 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 184,895 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Tumanskij RD-10 o tahu 8,9 kN při 8 700 ot/min (907,5 kp) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 690 l (590 kg) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 786 km/h v 5000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 689 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 21,6 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,8 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 510 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1-2x kanón Nudelman-Suranov NS-23 ráže 23 mm v přídi, 60 nábojů pro každý. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | kód NATO: Feather První sovětský stíhací letoun s proudovým motorem. Nosné plochy, podvozek, střední a zadní část trupu převzata z pístové stíhačky Jak-3U. Pohonnou jednotku tvořil proudový motor RD-10 (sovětská kopie německého Jumo 004). | |
Zdroje: Sources: | Yefim Gordon, Early Soviet Jet Fighters, Hinkley, England, Midland, 2002, ISBN 1-85780-139-3 Marian Mikolajczuk, Yakovlev Yak-23, The First Yakovlev Jet Fighters, Sandomirez, Poland, Stratus, 2008, ISBN 978-83-89450-54-8 http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak15.html http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/3-05.htm www.militaryfactory.com http://www.aviastar.org/air/russia/yak-15.php |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-15-kod-NATO-Feather-t2036#465419Verze : 0
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-15
První sovětský stíhací letoun s proudovým motorem byl přechodným řešením. Konstruktér Jevgenij Adler, patřící do Jakovlevova OKB, vzal to nejlepší, co bylo – vysoce obratný a zároveň výkonný pístový stíhací letoun Jak-3U a německý proudový motor Junkers Jumo 004B, který začal sovětský průmysl vyrábět pod označením Tumanskij RD-10.
Z původního Jaku-3U bylo převzato křídlo, zadní část trupu, ocasní plochy, pilotní kabina včetně přístrojů a ovládacích prvků, téměř celá elektrická instalace, zcela nová byla příď, nosník křídla, motorové lože, spodní zadní část trupu kryly ocelové plechy, chránící duralový potah před horkými spalinami. Proudový motor RD-10 měl přibližně stejnou hmotnost jako pístový motor VK-107A, navíc nejsou potřebné žádné chladiče kapaliny a oleje, jen náplň chladícího okruhu měla hmotnost několika desítek kilogramů.
První prototyp byl označen Jak-3 JUMO, byl připraven k motorovým zkouškám v říjnu 1945. Tyto zkoušky dopadly neslavně, proud plynů vystupujících z motoru okamžitě upálil ostruhové kolečko a krycí ocelové plechy se rozpálily natolik, že propálily duralový trup. Řešení bylo rusky jednoduché, ocasní kolečko bylo nahrazeno ocelovým válečkem (toto řešení muselo být velmi hlučné a při vzletu a přistání se za letounem musel vytvořit doslova ocas z jisker). Pod ocelové plechy byly vsunuty podložky, tím vznikla vzduchová mezera, který tepelně odizolovala duralový trup od rozpálených ocelových plechů. Výzbroj byla mohutná, v přídi byly dva kanóny NS-23, každý s 60 granáty. Druhý prototyp Jaku-15 měl podvozek s úzkým rozchodem – kola se zatahovala směrem od trupu ke koncům křídel, toto řešení se zřejmě neosvědčilo a další letouny se vrátily k podvozku původnímu. Oproti původnímu Jaku-3 se zvětšila kapacita nádrží, proudový motor měl mnohem větší spotřebu paliva.
Prototyp Jaku-15 vzlétl poprvé 24. dubna 1946, v tento den se o pouhou hodinu dříve vznesl i prototyp dvoumotorového proudového stíhacího letounu MiG-9.
Letové zkoušky proběhly vcelku uspokojivě, bylo zjištěno, že motor Jumo 004 nemá příliš dobré výškové vlastnosti, pokud se letoun dostal nad 6 000 metrů, začal výkon motoru znatelně klesat a tak Jak-15 nedosáhl na vypočtenou výšku 13 500 m, ale piloti se museli spokojit s výškou 10 000 m. Proudový motor měl také velmi omezenou dobu použití, původně se počítalo s životností 25 hodin, ale v praxi to bylo 15-17 hodin a to se nesměl používat motor v režimu nouzového tahu!
Veřejnosti se nový Jak-15 představil na moskevské prvomájové přehlídce v roce 1947, nad Rudým náměstím tehdy hlavami diváků prolétla skupina padesáti Jaků-15 a padesáti MiGů-9.
Celá výroba proběhla ve výrobním závodě č. 31 v gruzínském Tbilisi a bylo zde vyrobeno celkem 280 letadel tohoto typu. Většina letounů sloužila spíše k výcviku pilotů i pozemního personálu. Přechod z pístového Jaku na tento proudový letoun byl pro piloty zcela jednoduchý. Výzbroj byla často zredukována na instalaci jediného kanónu, popřípadě se létalo beze zbraní. Protivzdušnou obranu státu zajišťoval výkonnější dvoumotorový MiG-9.
Použité prameny:
Zdeněk Trávníček a kol., Reaktivní letouny, Naše vojsko, Praha, 1965
L+K č. 9/1984, Monografie Jak-15, Miroslav Balous
http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak15.html
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-15 [kód NATO: Feather] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-15-kod-NATO-Feather-t2036#465421Verze : 1
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.