Název: Name: | Junkers Jumo 004B | |
Originální název: Original Name: | Junkers Jumo 004B | |
Kategorie: Category: | proudový motor | |
Výrobce: Producer: | Junkers Flugzeug - und Motorenwerke AG, Dessau / vývoj: Magdeburger Werkzeugmachinemfabrik, Magdeburg / vlastní sériová výroba: Junkers Flugzeugwerke Leipzig / , Opelwerke, Rüsselsheim / a další rozptýlené továrny | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.04.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | total cca 14,000 of which 7 916 at the Junkers factory | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | 11.10.1940 (Jumo T1) | |
Použití: Use: | Messerschmitt Bf 110 - testy motoru Messerschmitt Me 262 Arado Ar 234 Junkers Ju 287 V1 Horten Ho IX Horten Ho 229 Gotha Go 229 Heinkel He 280 V2 Henschel Hs 132 B - dokončen jeden letoun, ale nezalétán Blohm & Voss BV P.188 - projekt Messerschmitt Bf 109TL - pouze projekt Messerschmitt P.1011 - nevzlétl Focke-Wulf Ta 183 - pouze projekt Arsenal VG.70 Sud-Ouest S.O. 6000 Triton Jakovlev Jak-3 Jumo | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost: Weight: | 745 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 3860 mm | |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 760 mm | |
Palivo: Fuel: | syntetické palivo z uhlí označené J2 nebo motorová nafta s označením K1 nebo letecký benzín B4 (87 oktanů) - vysoká spotřeba popř. jejich směs | |
Kompresor: Compessor: | Axiální 8 stupňů | |
Spalovací komora : Combustors: | šest trubkových | |
Turbína: Turbine: | jednostupňová axiální | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální tah: Maximum thurst: | 8,83 kN (900 kp) při 8 700 ot/min | |
Poznámka: Note: | Start proudového motoru byl proveden pomocí dvoudobého motoru, který byl uložen v přední části proudového motoru. Pístový motor s výkonem 7,5 kW (10,5 k) roztočil turbínu do startovních otáček. Systém startování navrhl ing. Norbert Riedel. | |
Zdroje: Sources: | Letectví a Kosmonautika č. 8/2001, Miroslav Balous, Ptali jste se, ISSN 0024-1156 www.enginehistory.org www.asme.org https://www.leteckemotory.cz/motory/jumo004/ archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/DEU-Junkers-Jumo-004B-t64704#528886Verze : 0
Vláďa
MOD
Junkers Jumo 004B
Motor tvoril osemstupňový axiálny kompresorom s diskami a lopatkami zo zliatiny hliníka, teleso kompresoru so statormi tvorili odliatky z hliníkovej zliatiny v podobe skrutkovaných polovíc. Kompresor bol uložený v dvoch ložiskách.
Pred predným ložiskom sa nachádzali prevody agregátov poháňaných hriadeľom (čerpadlá paliva, oleja a generátor) a z predu pripojený malý dvojdobý piestový motor Riedler slúžiaci ako štartér. Spaľovacie komory valcového tvaru boli aj s plamencami zvarené zo žiaruvzdorného plechu. Do každého ústilo palivové potrubie s vnútornou tryskou a každá mala svoju zapaľovaciu sviečku.
Turbína na spoločnom hriadeli s kompresorom bola uložená v dvoch ložiskách. Vlastné turbínové koleso bolo oceľové, lopatky so stromčekovým uchytením boli najskôr plné z chrómniklovej ocele, neskôr sa tvarovali zo žiaruvzdornej ocele a boli duté. Zaujímavosťou motora boli regulačné ihly vo výstupnej tryske, ktorej pohybom dopredu alebo dozadu sa dosahoval optimálny prierez trysky (optimálny ťah) v závislosti na nadmorskej výške.
Dĺžka: 3 865 mm
Priemer: 806 mm
Hmotnosť: 720 kg (vrátane agregátov a olejovej nádrže)
Palivo: Letecký petrolej J 2 alebo K 1 (LRX)
Ťah: 8,33 kN pri 8 700 ot./min. (podľa iných zdrojov 8,82 kN)
Spotreba: vo výške 11 800 m pri rýchlosti 860 km/h pri ťahu 2,54 kN bola približne 580 kg/h; pri zemi a rýchlosti 900 km/h s ťahom 8,33 kN bola približne 1670 kg/h.
V po druhej svetovej vojne sa v Československu vyrábal pod označením M-04 a v Sovietskom zväze pod označením RD-10.
Zdroj:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_004
Motor tvoril osemstupňový axiálny kompresorom s diskami a lopatkami zo zliatiny hliníka, teleso kompresoru so statormi tvorili odliatky z hliníkovej zliatiny v podobe skrutkovaných polovíc. Kompresor bol uložený v dvoch ložiskách.
Pred predným ložiskom sa nachádzali prevody agregátov poháňaných hriadeľom (čerpadlá paliva, oleja a generátor) a z predu pripojený malý dvojdobý piestový motor Riedler slúžiaci ako štartér. Spaľovacie komory valcového tvaru boli aj s plamencami zvarené zo žiaruvzdorného plechu. Do každého ústilo palivové potrubie s vnútornou tryskou a každá mala svoju zapaľovaciu sviečku.
Turbína na spoločnom hriadeli s kompresorom bola uložená v dvoch ložiskách. Vlastné turbínové koleso bolo oceľové, lopatky so stromčekovým uchytením boli najskôr plné z chrómniklovej ocele, neskôr sa tvarovali zo žiaruvzdornej ocele a boli duté. Zaujímavosťou motora boli regulačné ihly vo výstupnej tryske, ktorej pohybom dopredu alebo dozadu sa dosahoval optimálny prierez trysky (optimálny ťah) v závislosti na nadmorskej výške.
Dĺžka: 3 865 mm
Priemer: 806 mm
Hmotnosť: 720 kg (vrátane agregátov a olejovej nádrže)
Palivo: Letecký petrolej J 2 alebo K 1 (LRX)
Ťah: 8,33 kN pri 8 700 ot./min. (podľa iných zdrojov 8,82 kN)
Spotreba: vo výške 11 800 m pri rýchlosti 860 km/h pri ťahu 2,54 kN bola približne 580 kg/h; pri zemi a rýchlosti 900 km/h s ťahom 8,33 kN bola približne 1670 kg/h.
V po druhej svetovej vojne sa v Československu vyrábal pod označením M-04 a v Sovietskom zväze pod označením RD-10.
Zdroj:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_004
URL : https://www.valka.cz/DEU-Junkers-Jumo-004B-t64704#525636Verze : 0
Janko PALIGA
MOD

(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/DEU-Junkers-Jumo-004B-t64704#230789Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Motor Jumo 004 restaurovaný mezi lednem 1990 až červnem 1991 u technické letky stíhací-bombardovací eskadry JaboG 38 "Friesland". Exponát je vystaven v leteckém muzeu v Hermeskeilu. (©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/DEU-Junkers-Jumo-004B-t64704#230794Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
vlastný archív
Košické letecké múzeum
Košické letecké múzeum
URL : https://www.valka.cz/DEU-Junkers-Jumo-004B-t64704#352277Verze : 0
brano
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.