Boeing F4B-4

     
Název:
Name:
Boeing F4B-4 Boeing F4B-4
Originální název:
Original Name:
Boeing F4B-4
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.07.1932-DD.02.1933 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1932-DD.02.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
93
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1049 kg 2312 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1400 kg 3087 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.14 m 30ft
Délka:
Length:
6.22 m 20 ft 4 ⅞ in
Výška:
Height:
2.97 m 9ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.14 m2 227.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340D Wasp o výkonu 373 kW
dvoulistá kovová vrtule
Pratt & Whitney R-1340D Wasp, power 500 hp
two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
208-416 l 55-110 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
296 km/h v 1829 m 184 mph in 6000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
257 km/h v ? m 160 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7559 m 24800 ft
Dolet:
Range:
941 km 585 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1131 km 703 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný synchronizovaný 7,62mm kulomet Browning nebo
1x 7,92mm a 1x 12,7mm kulomet Browning

2x 53kg bomba
2x fixed .30 Browning machine gun, or
1x dixed .30 and 1x .50 Browning machine gun

2x 116 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Davis, Larry. P-12/F4B in Action, In Action No.141. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1994. ISBN 0-89747-309-4.
Bowers, Peter M. The Boeing F4B-4, Profile No.27, Profile Publications, Leatherhead.
Bowers, Peter M. The Boeing P-12E, Profile No.2. Profile Publications, Leatherhead.
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. Putnam Aeronautical Books, London 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1911, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
http://www.aerofiles.com/_boe2.html
URL : https://www.valka.cz/Boeing-F4B-4-t81223#41536 Verze : 0
Po doručení 21. kusu byl Boeing F4B-3 ve výrobě nahrazen verzí F4B-4, která se lišila zvětšenou směrovkou a křídly s vyšším plošným zatížením, zachovaly si ale firemní označení Model 234.


První z nich byl ale předán až 21. června 1932, protože námořnictvo dovolilo 14 strojů objednávky vyjmout a upravit na exportní Model 256 pro Brazílii. Jako F4B-4 byly dokončeny stroje A8912/8920 a A9009/9053, 14 nových náhradních strojů bylo postaveno společně s druhou objednávkou na 38 strojů 9226/9263 (předpona A byla v té době vypuštěna), poslední z nich byl dodán 28. února 1933. Těchto posledních 52 strojů (14 náhradních + 38 druhé objednávky) se od předchozích ještě lišily lepším rádiem, dodatečným nočním osvětlením a nahrazením doposud samostatných výfuků sběrnou trubkou na odtokové hraně krycího prstence, posledních 45 navíc mělo po vzoru "panamských" P-12E zvětšený hřbetní hrb tak, aby umožnil uložení nafukovacího člunu.


70 F4B-4 bylo předáno námořnictvu, zbylých 21 námořní pěchotě, od července 1932 byly u letky VMF-10 v San Diegu, později u VMF-9 v Quanticu. U námořní pěchoty také z náhradních dílů postavili poslední, 92., F4B-4 9719. Stroje námořní pěchoty létaly z pozemních základen, měly proto většinou přistávácí háky sejmuty.


První letkou námořnictva vyzbrojenou F4B-4 se stala VF-3B na USS Langley a VF-6B na USS Saratoga, obě dostaly své stroje v listopadu 1932. V roce 1934 se dostaly také k VB-5, v té době na USS Ranger, a krátce k VF-2B a od jara 1935 je používala i VF-1B.


V průběhu let 1937/38 začaly být F4B-3/4 stahovány z první linie, kde byly nahrazeny novými Grummany F2F/F3F nějakou dobu sloužily jako rezervní a pro pokročilý výcvik. Postupně byly přiřazovány leteckým školám nebo jako osobní "štábní" letouny, s krátkým návratem na výsluní v roce 1941. Po Pearl Harboru, s moderními typy u jednotek v zámoří, byly nejrůznější zastaralé a vyřazené typy dočasně převedeny do služby u letek určených k obraně mateřských USA. Velice brzy se ale jejich osud zpečetil a v roce 1942 již byla většina z nich zničena po přestavbě na rádiem ovládaný cíl pro protiletadlové baterie. Tento osud s nimi sdílela i směs armádních P-12 (4 P-12C, 2 P-12D, 16 P-12E a jeden P-12F), které námořnictvo převzalo v roce 1940 pod označením F4B-4A (jako Armádní).


Válku přežily dva stroje, 9241 a 9251, které v roce 1940 námořní pěchota odzbrojené předala Úřadu pro letecký obchod. Oba stroje byly brzy prodány předváděcímu pilotovi Jesse Bristowovi, který s nimi létal až do roku 1947. 9251 Bristov poté důkladně přestavěl zástavbu motoru Wasp o 447 kW se stavitelnou vrtulí, novými vzpěrami ve tvaru I a novým podvozkem. Na trup dokonce umístil úchyty pro dvě pomocné startovací rakety JATO. Tento F4B-4 vzápětí prodal a nový majitel ho v roce 1948 zničil při nehodě. I druhý stroj měnil majitele, nějakou dobu létal jako práškovací, a v roce 1960 byl věnován National Air Museum. Protože se blížilo 50. výročí amerického námořního letectví a Den ozbrojených sil, byl urychleně opraven v bývalé Naval Aircraft Factory ve Philadelfii a vystaven jako nelétající exponát. Pouze kamufláž byla omylem zvolena podle F4B-3 letky VF-1B, až později dostal své původní zbarvení, které nosil u mariňácké VMF-9, a je dnes vystaven v National Air and Space Museum.
Boeing F4B-4 - První sériový F4B-4

První sériový F4B-4
URL : https://www.valka.cz/Boeing-F4B-4-t81223#416620 Verze : 4
Zdroj:
http://www.airminded.net/F4b/BoeF4b.html

Boeing F4B-4 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-F4B-4-t81223#297868 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více