Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Northrop BT-1
Originální název:
Original Name:
Northrop BT-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1938 Northrop Corp., El Segundo, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
55
První vzlet:
Maiden Flight:
19.08.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2094 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3164 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3271 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,650 m
Délka:
Length:
9.650 m
Výška:
Height:
3.020 m
Plocha křídla:
Wing Area:
29.63 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
106,748 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1535-94 Twin Wasp Junior, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec přeplňovaný motor, o vzletovém výkonu 615 kW při 2 650 ot/min.
Vrtule dvoulistá s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
357.3 km/h v 2896 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
309 km/h v 1829 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7711 m
Dolet:
Range:
885 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1850.7 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Colt-Browning ráže 12,7 mm a
1x pohyblivý kulomet Colt-Browning ráže 7,62 mm.
Pumový náklad: puma do hmotnosti 454 kg.
Uživatelské státy:
User States:
USA (US Navy)
Poznámka:
Note:
Northrop BT-1 byl užíván americkým námořnictvem v druhé polovině třicátých let dvacátého století. John Northrop se tehdy spojil s Donaldem Willsem Douglasem, Sr. a jejich konstruktér Edward Heinemann v roce 1934 navrhl dvoumístný jednomotorový palubní bombardér Northrop XBT-1. Projekt byl navržen na základě požadavku US Navy, první prototyp byl poháněn motorem Pratt & Whitney R-1535-66 Twin Wasp Junior o výkonu 700 koní, zanedlouho byl nahrazen výkonnější verzí R-1535-94, která poskytovala 825 koní. US Navy v roce 1936 objednala celkem 54 letouny typu BT-1. Toto stroje vstoupily do služby v roce 1938 na palubách letadlových lodí USS Yorktown a USS Enterprise. Nový letoun však nebyl úspěšný ani oblíbený. Při malé rychlosti letu se projevovaly špatné letové vlastnosti, letoun nečekaně přecházel do vývrtky, nebo se prostě propadl. Tyto špatné vlastnosti měla na svědomí chybná konstrukce. Dosti vysoký počet letounů byl ztracen při nehodách. Od roku 1939 byl tento útočný bombardér postupně převáděn k výcvikovým jednotkám.

Jeden námořní BT-1 byl upraven do podoby armádního bombardéru Douglas DB-19, tento letoun byl testován japonským námořním letectvem, označen byl jako DXD1 (Námořní Experimentální útočný letoun typ D). Před prodejem do Japonska byl DB-19 upraven do podoby námořních BT-1.
Zdroje:
Sources:
Phil H. Listemann, Allied Wings, No 3 Northrop BT-1, Philedition, Bklt edition, June 2008, ISBN-13: 978-29526-3817-3
Bill Gunston, The Illustrated History of McDonnell Douglas Aircraft: From Cloudster to Boeing, London, Osprey Publishing, 1999, ISBN 1-85532-924-7.
Gordon Swanborough and Peter M. Bowers, United States Navy Aircraft since 1911, London, Putnam, Second edition, 1976, ISBN 0-370-10054-9.
https://www.aviastar.org/air/usa/northrop_bt.php
upload.wikimedia.org - fotografie
https://www.airwar.ru/enc/bww2/bt1.html
https://www.aero-web.org/specs/northrop/bt-1.htm
archiv autora

Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


Northrop BT-1 -


URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#435377Verze : 0
MOD
.
Northrop BT-1 - BT-1 sériového čísla 0595 patřil do výzbroje squadrony VB-5, operující z paluby letadlové lodi USS Yorktown. Letoun nesl  hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá.  Červené ocasní plochy zančily příslušnost letounu k USS Yorktown, na přední části trupu pod kabinou znak VB-5. Kód 5B5 znamená číslo squadrony (5), určení jednotky (B - bomber) a číslo stroje v útvaru (5). Stroj sloužil jako číslo dvě ve druhém roji, což naznačuje bílý pruh horní části kapoty motoru. na horní ploe křídla se nacházely výsostné znaky a čísla letounu v útvaru. Zobrazený letoun byl zničen při havárii 7. ledna 1939.

BT-1 sériového čísla 0595 patřil do výzbroje squadrony VB-5, operující z paluby letadlové lodi USS Yorktown. Letoun nesl hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá. Červené ocasní plochy zančily příslušnost letounu k USS Yorktown, na přední části trupu pod kabinou znak VB-5. Kód "5B5" znamená číslo squadrony (5), určení jednotky (B - bomber) a číslo stroje v útvaru (5). Stroj sloužil jako číslo dvě ve druhém roji, což naznačuje bílý pruh horní části kapoty motoru. na horní ploe křídla se nacházely výsostné znaky a čísla letounu v útvaru. Zobrazený letoun byl zničen při havárii 7. ledna 1939.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460400Verze : 0
MOD
.
Northrop BT-1 - BT-1 sériového čísla 0606 z výzbroje perutě VB-5 operující z USS Yorktown. Letoun nesl hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá. Červené ocasní plochy značily příslušnost letounu k USS Yorktown. Černě natřený kryt motoru a černý pruh na trupu naznačují, že stroj používal velitel čtvrté (černé) sekce perutě. Zobrazený stroj byl vyřazen z inventáře U.S. Navy 29. 4. 1943.

BT-1 sériového čísla 0606 z výzbroje perutě VB-5 operující z USS Yorktown. Letoun nesl hliníkový nátěr na všech plochách, pouze horní plocha křídla byla žlutá. Červené ocasní plochy značily příslušnost letounu k USS Yorktown. Černě natřený kryt motoru a černý pruh na trupu naznačují, že stroj používal velitel čtvrté (černé) sekce perutě. Zobrazený stroj byl vyřazen z inventáře U.S. Navy 29. 4. 1943.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460404Verze : 0
MOD
.
Northrop BT-1 - BT-1, jenž byl v roce 1940 opatřený experimentální kamufláží poručíka v záloze McClellanda Barclaye, což byl slavný americký meziválečný malíř (je kupříkladu autorem loga cigaret Camel). Kamufláž byla tvořena bílou barvou na spodních plochách a ostře lomenými plochami světlé a tmavé šedé na horních a bočních plochách.

BT-1, jenž byl v roce 1940 opatřený experimentální kamufláží poručíka v záloze McClellanda Barclaye, což byl slavný americký meziválečný malíř (je kupříkladu autorem loga cigaret Camel). Kamufláž byla tvořena bílou barvou na spodních plochách a ostře lomenými plochami světlé a tmavé šedé na horních a bočních plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460406Verze : 0
MOD
.
Northrop BT-1 - BT-1 sériového čísla 0615 patřil k peruti VB-6, operující z paluby USS Enterprise, přelom 30. a 40. let. Stroj nese standardní kamufláž U.S Navy té doby. Na všech plochách je hliníkový nátěr, kromě horní plochy křídla, které je žluté. Modré ocasní plochy označují příslušnost letounu k USS Enterprise.  Stroj sloužil jako číslo 1 (stroj velitele roje) v první sekci perutě. Letouny velitelů rojů měly barvu sekce aplikovánu na celém krytu motoru v podobě pruhu na trupu a dvou diagonálních pruhů na horní ploše křídla. na přední části trupu pod kabinou znak perutě. Stroj dosloužil jako cvičný a byl vyřazen 21. 9. 1943.

BT-1 sériového čísla 0615 patřil k peruti VB-6, operující z paluby USS Enterprise, přelom 30. a 40. let. Stroj nese standardní kamufláž U.S Navy té doby. Na všech plochách je hliníkový nátěr, kromě horní plochy křídla, které je žluté. Modré ocasní plochy označují příslušnost letounu k USS Enterprise. Stroj sloužil jako číslo 1 (stroj velitele roje) v první sekci perutě. Letouny velitelů rojů měly barvu sekce aplikovánu na celém krytu motoru v podobě pruhu na trupu a dvou diagonálních pruhů na horní ploše křídla. na přední části trupu pod kabinou znak perutě. Stroj dosloužil jako cvičný a byl vyřazen 21. 9. 1943.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Northrop BT-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Northrop-BT-1-t45478#460409Verze : 0
MOD