CV - USS Enterprise (CV-6)

USS Enterprise (CV-6)
USS Enterprise (CV-6)
     
Název:
Name:
USS Enterprise USS Enterprise
Originální název:
Original Name:
USS Enterprise
Kategorie:
Category:
letadlová loď Aircraft Carrier
Třída:
Class:
Yorktown
Kódové označení:
Pennant Number:
CV-6
Loděnice:
Builder:
Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News
Založení kýlu:
Laid Down:
16.07.1934
Spuštění na vodu:
Launched:
03.10.1936
Uvedení do služby:
Commissioned:
12.05.1938
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
17.02.1947
Velitel:
Commander:
12.05.1938-21.12.1938 White, Newton Harris Jr. (Captain)
21.12.1938-29.05.1940 Pownall, Charles Alan (Captain)
29.05.1940-29.05.1940 Douglas, Archibald Hugh (Captain)
29.05.1940-21.03.1941 Pownall, Charles Alan (Captain)
21.03.1941-30.06.1942 Murray, George Dominic (Captain)
30.06.1942-21.10.1942 Davis, Arthur Cayley (Captain)
21.10.1942-07.04.1943 Hardison, Osborne Bennett (Captain)
07.04.1943-16.04.1943 Wieber, Carlos Wilhelm (Captain)
16.04.1943-07.11.1943 Ginder, Samuel Paul (Captain)
07.11.1943-10.07.1944 Gardner, Matthias Bennett (Captain)
10.07.1944-29.07.1944 Hamilton, Thomas James (Commander)
29.07.1944-14.12.1944 Glover, Cato Douglas Jr. (Captain)
14.12.1944-25.09.1945 Hall, Grover Budd Hartley (Captain)
25.09.1945-20.02.1946 Rees, William Lehigh (Captain)
20.02.1946-10.06.1946 Bardwell, Francis Emerson (Captain)
10.06.1946-31.01.1947 Craven, Conrad Winfield (Commander)
31.01.1947-17.02.1947 Davis, Lewis Farling (Commander)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
1889 (mírová / Peace-time)
2217 (začátek války / Begining of the War)
2919 (konec války / End of the War)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
20194 1) t 19875 1) long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
25893 2) t 25484 2) long tons
Délka:
Length:
251,38 3) m 824 ft 9 in 3)
Šířka:
Beam:
33,38 4) m 109 ft 6 in 4)
Ponor:
Draught:
7,92 5) m 26 ft 5)
Pancéřování:
Armour:
boky: 63-102 mm
paluba: 37 mm
přepážky: 102 mm
prostory kormidelního zařízení: 102 mm
velitelská věž: 51-102 mm
Belt: 2.5-4.0 in
Deck: 1.5 in
Bulkheads: 4.0 in
Steering Gear: 4.0 in
Conning Tower: 2.0-4.0 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína Parsons
9x kotel Babcock & Wilcox
4x Parsons Steam Turbine
9x Babcock & Wilcox Boiler
Výkon:
Power:
kW při ot/min bhp at rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
6604 t 6500 long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
60,2 km/h 32.5 kt
Dosah:
Range:
19260,8 km při rychlosti 27,8 6) km/h 10400 nm at speed 15 6) kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)


1938
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (4x IV)
24x 12,7 mm kulomet Browning M2 na lafetě Mark 3 (24x I)


Duben 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (4x IV)
32x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (32x I)
8x 12,7 mm kulomet Browning M2 na lafetě Mark 3 (8x I)


Červenec 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
20x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (5x IV)
40x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (40x I)



Říjen 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (4x IV)
4x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (1x IV)
44x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (44x I)


Listopad 1942
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (4x IV)
4x 28 mm L/75 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2 (1x IV)
46x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (46x I)


1943
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
24x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (6x IV)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 1 (8x II)
50x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (50x I)


1945
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě ? (8x I)
44x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (11x IV)
20x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 1 (10x II)
32x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (16x II)
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)


1938
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
16x 1.1"/75 Gun Mark 1 on Mark 2 Mount (4x IV)
24x Browning M2 Machine-gun, cal. 0.50-in, on Mark 3 Mount (24x I)


April 1942
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
16x 1.1"/75 Gun Mark 1 on Mark 2 Mount (4x IV)
32x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (32x I)
8x Browning M2 Machine-gun, cal. 0.50-in, on Mark 3 Mount (8x I)


July 1942
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
20x 1.1"/75 Gun Mark 1 on Mark 2 Mount (5x IV)
40x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (40x I)



October 1942
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
16x 1.57"/56 Gun Mark 1/2 on Mark 2/4 Mount (4x IV)
4x 1.1"/75 Gun Mark 1 on Mark 2 Mount (1x IV)
44x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (44x I)


November 1942
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
16x 1.57"/56 Gun Mark 1/2 on Mark 2/4 Mount (4x IV)
4x 1.1"/75 Gun Mark 1 on Mark 2 Mount (1x IV)
46x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (46x I)


1943
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
24x 1.57"/56 Gun Mark 1/2 on Mark 2/4 Mount (6x IV)
16x 1.57"/56 Gun Mark 1/2 on Mark 1 Mount (8x II)
50x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (50x I)


1945
8x 5"/38 Gun Mark 12 on ? Mount (8x I)
44x 1.57"/56 Gun Mark 1/2 on Mark 2/4 Mount (11x IV)
20x 1.57"/56 Gun Mark 1/2 on Mark 1 Mount (10x II)
32x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (16x II)
Vybavení:
Equipment:
Ostatní:
- H2 Mod. 0 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 3


1941
Radary:
CXAM-1 (vzdušný přehledový radar)

Ostatní:
- H2 Mod. 0 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 3


1942
Radary:
CXAM-1 (vzdušný přehledový 2D radar)
SC-2 (vzdušný přehledový 2D radar)
Mk-4 (dělostřelecký radar)

Ostatní:
- H2 Mod. 1 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 2


1943
Radary:
SK (vzdušný přehledový 2D radar)
SC-2 (vzdušný přehledový 2D radar)
Mk-12 (dělostřelecký radar)

Ostatní:
- H2 Mod. 1 (hydraulický katapult)

Letová paluba:
- rozměry: 244,45 x 26,21 m
- letadlové výtahy: 3
- katapulty: 2
Others:
- H2 Mod. 0 (Hydraulic Catapult)

Flight Deck:
- Dimension: 802 ft x 86 ft
- Aircraft Lifts: 3
- Catapults: 3


1941
Radars:
CXAM-1 (Air Search Radar)

Others:
- H2 Mod. 0 (Hydraulic Catapult)

Flight Deck:
- Dimension: 802 ft x 86 ft
- Aircraft Lifts: 3
- Catapults: 3


1942
Radars:
CXAM-1 (2D Air Search Radar)
SC-2 (2D Air Search Radar)
Mk-4 (Artillery Radar)

Others:
- H2 Mod. 1 (Hydraulic Catapult)

Flight Deck:
- Dimension: 802 ft x 86 ft
- Aircraft Lifts: 3
- Catapults: 2


1943
Radars:
SK (2D Air Search Radar)
SC-2 (2D Air Search Radar)
Mk-12 (Artillery Radar)

Others:
- H2 Mod. 1 (Hydraulic Catapult)

Flight Deck:
- Dimension: 802 ft x 86 ft
- Aircraft Lifts: 3
- Catapults: 2
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
90

- Grumman F2F-1
- Boeing F4B
- Vought SBU Corsair
- Great Lakes BG-1
- Grumman JF Duck
- Vought O2U Corsair
- Vought SB2U Vindicator
- Brewster F2A Buffalo
- Douglas SBD Dauntless
- Douglas TBD-1 Devastator
- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
90

- Grumman F2F-1
- Boeing F4B
- Vought SBU Corsair
- Great Lakes BG-1
- Grumman JF Duck
- Vought O2U Corsair
- Vought SB2U Vindicator
- Brewster F2A Buffalo
- Douglas SBD Dauntless
- Douglas TBD-1 Devastator
- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
Poznámka:
Note:
pojmenována po: šalupa USS Enterprise (1775)

1) 1943: 21337 t
2) 1943: 32574 t
3) 1943: 252,22 m
4) 1943: 34,87 m
5) 1943: 8,53 m
6) 14630,8 km při rychlosti 37 km/h
Named for: USS Enterprise Sloop of War (1775)

1) 1943: 21000 long tons
2) 1943: 32060 long tons
3) 1943: 827 ft 6 in
4) 1943: 114 ft 5 in
5) 1943: 28 ft
6) 7900 nm at speed 20 kt
Zdroje:
Sources:
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] - Druhá světová válka (ISBN 80-206-0357-3)
HRBEK, Ivan - HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války (ISBN 80-206-0245-3)
ZALEWSKI, Krzysztof: Lotniskowce II. wojny światowej II (ISBN 83-901273-5-0)
www.history.navy.mil
www.history.navy.mil
www.chinfo.navy.mil
http://cv6.org/default.htm
https://www.navsource.org/archives/02/06.htm
http://www.uscarriers.net/cv6.htm
www.hazegray.org
http://www.hazegray.org/danfs/carriers/cv6.htm
navalhistory.flixco.info
www.ibiblio.org
www.maritimequest.com
www.angelfire.com/ma/enterprisecv6/
https://uboat.net/allies/warships/ship/5509.html
https://uboat.net/allies/warships/class/236.html
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org



upravil: FiBe (17-FEB-2022
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#55418 Verze : 2

Operační historie letadlové lodi USS Enterprise (CV-6)




Zrod




Šestá letadlová loď námořnictva spojených státu amerických se stala dítětem Washingtonské námořní smlouvy a hospodářské krize. Wahhingtonská námořní smlouva upravující poměry výtlaku válečných lodí mezi Spojenými státy americkými, Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska, Velkým japonským císařstvím, Francouzskou republikou a Italským královstvím povolovala Spojeným státům stavbu letadlových lodí do celkového výtlaku 135 tisíc tun. První tři letadlové lodi amerického námořnictva byly přestavěny (USS Langley (CV-1) z nákladní lodi a další dvě lodi, třída Lexington, z bitevních křižníků), teprve USS Ranger (CV-4) byla stavěna už od počátku jako plnohodnotná letadlová loď. V roce 1931 zbývalo do využití smluvního limitu ještě 55 tisíc tun. Bylo rozhodnuto postavit další dvě lodě o 19800 tunách v jejichž konstrukci a stavbě by se zapracovali zkušenosti s dosavadním provozem prvních čtyř letadlových lodí. V létě 1933 president Franklin Delano Roosevelt prosadil balík opatření k podpoře ekonomiky známý jako "New Deal" z čehož bylo 40 milionů dolarů určeno k výstavbě dvou letadlových lodí. První z nich, USS Yorktown (CV-5) se začala stavět v loděnicím Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News, VA . Stavba sesterské USS Enterprise (CV-6) byla zahájena ve stejných loděnicích o dva měsíce později 16.07.1934.






Předválečná služba




12.05.1938 byla USS Enterprise (CV-6) převzata do služby po zkušební plavbě k Rio de Janeiro . Po zařazení do služby se účastnila v lednu 1939 cvičení flotily v Karibském moři. V dubnu 1939 se přesunula na svou novou základnu v San Diegu v sestavě Pacifické flotily. O rok později se Pacifická flotila přesunula na novou základnu v Pearl Harboru na Havaji . Dva mírové roky u Pacifické flotily byly stráveny takřka v nepřetržité službě jen s krátkými přestávkami na doplnění zásob a jedné přestávce pro natáčení filmu "Dive bomber". Její letecké skupiny neustále cvičily v neúnavném drilu, což se po vypuknutí války dobře zúročilo. V roce 1941 USA začaly podnikat některé preventivní kroky pro případ vstoupení do války. V rámci Pacifické flotily na USS Enterprise (CV-6) připadl úkol přepravovat armádní stíhačky Bell P-39 Airacobra a Curtiss P-40 Tomahawk / Warhawk, stejně jako stíhačky námořnictva a námořní pěchoty ze západního pobřeží do Pearl Harboru, na ostrovy Wake a Guam. Na svou poslední doručovací službu vyplula 28.11.1941, dva dny potom co japonská útočná flotila vyrazila k útoku. Cílem bylo dopravení pilotů námořní pěchoty a jejich stíhaček na ostrov Wake. Stíhačky byly přelétnuty 02.12.1941 a poté se USS Enterprise (CV-6) obrátila k návratu zpět k Pearl Harboru. Díky nepříznivému počasí, byla rychlost plavby snížena a USS Enterprise (CV-6) tak nepřiplula do Havaje šestého prosince jak bylo plánováno, ale byla vzdálena 150 námořních mil západně, když začaly padat japonské bomby zahajující válku mezi Spojenými státy a Japonskem. Jejím prvním seznámením s touto novou zkušeností přišlo prostřednictvím jejích vlastních pilotů, kteří se dostali do protiletadlové palby při přeletu nad Leteckou stanicí námořnictva Ford Island a byli nuceni rádiem žádat o ukončení palby na své stroje, protože jsou přeci americké.






První okamžiky války




Bezprostředně po útoku dostala USS Enterprise (CV-6) rozkaz vyhledat a napadnout japonský svaz. Nepřesné zpravodajství a odhady vedly k pátrání nad vodami jihozápadně od Havaje, kde nalézala pouze americké lodě.
Za rozbřesku následujícího dne USS Enterprise (CV-6) a její úkolové uskupení byly donuceny s klesajícími zásobami paliva k zakotvení v přístavu Pearl Harbor vedle ještě hořících zasažených lodí. Druhý den ráno po doplnění zásob vyplula opět do Tichooceánských vod, kde měla prostor k manévrování.



Rok 1942




Rok 1942 začal pro USS Enterprise (CV-6) ve stejném duchu, jako probíhal zbytek roku 1941. Hlídkovým patrolování na západních přístupech k Pearl Harboru s opakovanými návraty k doplnění zásob. Jediným bojovým střetem byla akce letadel proti japonské ponorce.
Na jaře 1942 provedly USS Enterprise (CV-6), USS Yorktown (CV-5) a USS Hornet (CV-8) sérii nájezdů proti japonským základnám. Moment překvapení hrál ve prospěch útočících američanů a letecké posádky tak získávaly cenné první bojové zkušenosti, které se tak dobře zúročily v počátkem června v Bitvě o Midway. Japonský postup Pacifikem na východ byl tak zastaven. V srpnu se USS Enterprise (CV-6) podílela na krytí vylodění invazních sil na Guadalcanal a následných námořních bitvách v jeho okolí, u východních Šalamounových ostrovů a říjnové u Santa Cruz. V listopadu odrážela japonský pokud o zvrat na Guadalcanalu. V tvrdých bojích se tak podařilo zastavit japonský postup na jih.
Na konci roku 1942 už patřila USS Enterprise (CV-6) a její posádka mezi nejostřílenější veterány v Pacifické flotile. Zasáhlo jí šest japonských bomb a roční operační ztráty činili více jak 300 mužů, kteří buď padli nebo byli zraněni. Jak byly postupně vyřazovány / potápěny jednotlivé předválečné letadlové lodi, tak se stalo že po 26.10.1942, kdy byla zasažena letadlová loď USS Hornet (CV-8), se USS Enterprise (CV-6) stala poslední letadlovou lodí Pacifické flotily schopnou operačního nasazení. V důsledku toho se na hangárové palubě objevil nápis "Enterprise vs. Japan". Naštěstí po prosinci 1942 už nemusela USS Enterprise (CV-6) nikdy bojovat osamoceně. Konec roku strávila loď stejně jako na začátku – hlídkováním na západních přístupech k Pearl Harboru.



Rok 1943




Rok 1943 sice proběhl ve znamení zotavování a sbírání sil na obou stranách a díky tomu byl relativně klidný. Nicméně USS Enterprise (CV-6) se dostala do akce 29.01.1943 při poskytování leteckého krytí poškozenému křižníku USS Chicago (CA-29), což se později rozvinulo v bitvu u Rennell Island a stíhači USS Enterprise (CV-6) nárokovali zničení 11 z 12 nepřátelských útočníků. Koncem dubna byl USS Enterprise (CV-6) konečně dopřán zasloužený odpočinek. Zatímco posádka vybírala zaslouženou dovolenou na loď se vrhli pracovníci Bremertonských loděnic a pustili se do úprav v rámci nichž zejména posílili protiletadlovou výzbroj a prodloužili letovou palubu. 06.11.1943 se vrátila USS Enterprise (CV-6) zpět do služby a hned byla vržena do akce u Gilbertových ostrovů.






Rok 1944




Leden roku 1944 byl plný akcí v Marshallových ostrovech, kde udeřila na Taroa a potom na Kwajalein. V únoru zaútočila na japonskou základnu na atolu Truk, v březnu následovaly nálety proti dalším ostrovním základnám. V dubnu na jihu kryla MacArthurovu invazi na ostrov Hollandia. Po vylodění opět udeřila na Truk.
Červen byl ve znamení intenzivních bojů v souostroví Marian, počínaje vyloděním na Saipanu, "střílením krocanů", a první bitvou ve Filipínském moři. Při krátné zastávce na opravy v Pearl Harboru nastoupila svěží Palubní letecká skupina 20 (CVG-20). Srpen až říjen byl opět vyplněn sérií přepadů jednotlivých japonských ostrovních základem Bonin, Yap, Ulithi, Peleliu a Palau. Poté udeřila na Filipíny a Tchajwan (aka Formosu) a koncem října se USS Enterprise (CV-6) zapojila do druhé bitvy ve Filipínském moři, známé jako Bitva v zálivu Leyte, čímž byl kolotoč nepřetržitých akcí pro tok 1944 uzavřen. USS Enterprise (CV-6) se na prosinec mohla stáhnout na krátký odpočinek do Pearl Harboru. O vánocích 1944 bylo změněno její označení na CV(N)-6 přičemž písmeno "N" bylo označením pro "Night" noční. USS Enterprise (CV(N)-6) se stala první letadlovou lodí, která byla schopna nepřetržité bojové služby 24 hodin. V noci měly její letouny létal stíhací hlídky a provádět noční útoky, zatímco ve dne byla její letová paluba k dispozici pro přistávání poškozených letadel, která měla problém dosáhnout svých mateřských lodí a její stíhačky se podíleli na protivzdušné obraně flotily při nepřátelských náletech.
První nálety kamikadze na podzim roku 1944 však proměnily tvář války v Pacifiku.






Rok 1945




V nové noční roli se její stěžejní jednotkou stala Noční palubní letecká skupina 90 (CVG(N)-90) v čele s Noční stíhací perutí 90 (VF(N)-90. Spolu s USS Independence (CVL-22) a USS Saratoga (CV-3), které také působily v nočních hodinách, se specializovali na noční útoky na japonskou lodní dopravu, noční nálety proti letištím a noční obranu proti náletům kamikadze.
Poslední válečný rok Enterprise otevřela podporou invaze na hlavní filipínský ostrov Luzon. V rámci toho opakovaně útočila na japonská letiště na Tchajwanu a její letadla likvidovala námořní dopravu v Jihočínském moři. Koncem ledna se připojila k Úkolové uskupení 58 (TF-58) a v únoru se zapojila na náletů na Tokio . Poté se přesunula k Iwodžimě, aby se zapojila do podpory operací námořní pěchoty. Mezi 23.02.1945 a 02.03.1945 strávila USS Enterprise (CV(N)-6) 174 hodinami nepřetržitých leteckých operací. K přerušení ji donutilo zhoršení počasí až do neletových podmínek. V dalších dnech byly operace obnoveny a pokračovaly až do 09.03.1945 kdy na letišti na Iwodžimě přistály první letadly námořní pěchoty a letadlové lodi mohly být z podpory uvolněny.
10.03.1945 se USS Enterprise (CV(N)-6) stala cílem útoků dvou střemhlavých bombardérů Jokosuka D4Y Suisei, bombám se sice podařilo vyhnout, ale byla zasažena přátelskou protiletadlovou palbou, jíž padlo za oběť sedm členů posádky a třicet utrpělo zranění. Požáry se podařilo dostat pod kontrolu za 15 minut. Následovaly provizorní opravy a přesun na sever a úder proti letištím na jednom z hlavních japonských ostrovů - Kjúšú, které mohly využívat kamikadze proti chystanému vylodění na Okinawě.
11.04.1945 ji jen těsně minul útok kamikadze, došlo s poškození trupu a jeden muž padl a osmnáct dalších bylo zraněno. USS Enterprise (CV(N)-6) se opět stáhla z operací k opravám u atolu Ulithi. O tři týdny později se vrátila zpět do boje u Okinawy.
11.05.1945 po zásahu letadlové lodě USS Bunker Hill (CV-17) přenesl admirál Marc Andrew Mitscher svou vlajku na USS Enterprise (CV(N)-6). V noci na 12.05.1945 letadla USS Enterprise (CV(N)-6) opět napadla letiště na Kjúšú. O dva dny později přiletěla další vlna kamikadze a zásah kamikadze neminul ani USS Enterprise (CV(N)-6) a připravil ji o 12 mužů a 72 dalších bylo zraněno. To byla poslední akce USS Enterprise (CV(N)-6) v druhé světové válce. 16.05.1945 byla USS Enterprise (CV(N)-6) odvolána k opravám zpět do Spojených států. Opravy a modernizace znovu proběhly v Bremertonu a skončily až s japonskou kapitulací. V září se přesunula do Pearl Harboru, kde obdržela novou Noční palubní leteckou skupina 55 (CVG(N)-55.






Po válce




17.10.1945 se připojila k oslavné flotile v přístavu New York slavící Den námořnictva, kde se stala centrem pozornosti. Britská Royal Navy ji ocenila udělením Admiralty Pennant, jako jediné zahraniční lodi. Prodělala okružní plavbu na jejímž konci zakotvila v Bayonne ve státě New Jersey , odkud už neměla nikdy vyplout vlastními silami. Zůstala sice v aktivní službě, ale 17.02.1947 byla zařazena jako záložní jednotka Atlantické flotily. Její označení bylo změněno na CVA-6 (Attack Carrier) v říjnu 1952 a v prosinci 1953 na CVS-5 (Anti-submarine Carrier). Jelikož už nebylo ekonomicky výhodné ji modernizovat byla roku 1961 vyřazena ze stavu námořnictva.



Nejvíce vyznamenané plavidlo US Navy




V květnu 1943 se stala USS Enterprise (CV-6) první letadlovou lodí vyznamenanou Prezidentskou citací a 11.06.1946 byla oceněna Námořní pochvalou, čímž se stala jedinou lodí jenž byla takto oceněna.
Dále obdržela 20 "Bitevních hvězd" z 22 které se udělovaly na pacifickém bojišti, čímž opět zaujímá první místo mezi oceněnými loděmi (na další příčce jsou těžké křižníky USS New Orleans (CA-32), USS Minneapolis (CA-36) a USS San Francisco (CA-38) se 17 hvězdami), druhá nejlepší letadlová loď byla až USS Essex (CV-9) se 13 hvězdami.
Dále je nositelkou ocenění "Task Force 16 Citation" za účast na Doolittlově náletu na Japonsko z dubna 1942.



Výčet Bitevních hvězd USS Enterprise (CV-6)


včetně výčtu jednotlivých akcí v angličtině


1. Pearl Harbor

  • Anti-Submarine Action, Class B Assessment (07.12.1941-10.12.1941)

2. Pacific Raids

  • Marshall-Gilbert Islands (01.02.1942)
  • Wake Island (24.02.1942)
  • Marcus Island (04.03.1942)

3. Battle of Midway

  • Midway Atoll (04.06.1942-06.06.1942)

4. Battle of Guadalcanal

  • Invasion by USMC 1st Division (07.08.1942-09.08.1942)

5. Capture and Defense of Guadalcanal

  • (10.08.1942-25.08.1942)

6. Battle of the Eastern Solomons

  • (24.08.1942)

7. Battle of Santa Cruz

  • (26.10.1942)

8. Naval Battle of Guadalcanal

  • (13.11.1942-15.11.1942)

9. Battle of Rennell Island

  • (29.01.1943-30.01.1943)

10. Gilbert Islands Operations

  • Invasion of Makin Island (19.11.1943-04.12.1943)

11. Marshall Islands Operations

  • Invasion of Kwajalein (28.01.1944-08.02.1944)
  • Maloelap / Taroa Raid

12. Asiatic-Pacific Raids

  • Truk Islands (16.02.1944-17.02.1944)
  • Palau, Yap, Ulithi, Woleai (30.03.1944-01.04.1944)
  • Truk Islands (29.04.1944-01.05.1944)

13. Hollandia (New Guinea) Operations

  • Invasion (21.04.1944-24.04.1944)

14. Mariana Islands Operations

  • Capture and Occupation of Saipan (11.06.1944-24.06.1944)
  • Mariana Turkey Shoot (19.06.1944)
  • First Battle of the Philippine Sea (20.06.1944)
  • "The night they turned on the lights" (20.06.1944)

15. Western Pacific Operations

  • Raids on Bonin Islands, Chichi Jima (31.08.1944-02.09.1944)
  • Raid on Caroline Islands, Yap (06.09.1944)
  • Raid on Palau Islands (10.09.1944-16.09.1944)
  • Invasion and Capture of Peleliu (16.09.1944)
  • Raid on Okinawa (10.10.1944)
  • Raid on Formosa (12.10.1944)
  • Raid on Manila (15.10.1944-18.10.1944)

16. Invasion of Leyte Island / 3rd Fleet Operations

  • Luzon Attacks (15.10.1944, 17.10.1944-19.10.1944)
  • Battle of Leyte Gulf (24.10.1944-26.10.1944)

17. Luzon Operations

  • Invasion of Luzon (06.01.1945-07.01.1945)
  • Formosa Raids (03.01.1945, 04.01.1945, 09.01.1945, 15.01.1945)
  • South China Sea Attacks (12.-16.01.1945)

18. Night Carrier Group 90 / 5th Fleet Raids

  • Tokyo and Honshu Raids (15.02.1945-16.02.1945)

19. Assault and Occupation of Iwo Jima

  • (23.02.-12.03.1945)

20. Okinawa Operations

  • Pre-Invasion Raids on Kyushu (18.03.1945-20.03.1945)
  • Invasion and Capture of Okinawa (07.04.1945-15.05.1945)
  • Kyushu and Shikoku Raids (11.05.1945-16.05.1945)







Zdroje:
http://www.cv6.org/
St. John, Philip A. USS Enterprise (CV-6).
USS Enterprise CV-6 Association. Battle Star Chronology, USS Enterprise CV-6.
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#307348 Verze : 6

Ostatní rozměry




     
Délka trupu / Length of Main Hull : 246,81 m
Celková výška / Height Overall : 43,59 m
Letová paluba / Flight Deck : 244,45 x 26,21 m
Hangárová paluba / Hangar Deck : 166,42 x 19,20 x 5,26 m
Letové výtahy - rozměry / Elevators - Dimension :(m) 14,63 x 13,41 m
Letové výtahy - nosnost / Elevators - Load : 7711 kg
Zásoba leteckého paliva / Aviation Fuel : 673803,3 ltr




Zdroje:
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] (1. vydání, Praha, nakl. Naše vojsko, 1993, ISBN 80-206-0357-3)
ZALEWSKI, Krzysztof: Lotniskowce II. wojny światowej cz. II. (1. vydání, nakl. Warszawa: Wydawnictwo Lampart, 1994, ISBN 83-901273-5-0)
http://cv6.org/default.htm
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#55421 Verze : 2
USS Enterprise (CV-6)


Zdroj: www.maritimequest.com

CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6), 12.04.1939

USS Enterprise (CV-6), 12.04.1939
CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6) během cesty do Pearl Harboru, 08.10.1939

USS Enterprise (CV-6) během cesty do Pearl Harboru, 08.10.1939
CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6) v Pacifiku, červen 1941

USS Enterprise (CV-6) v Pacifiku, červen 1941
CV - USS Enterprise (CV-6) - USS Enterprise (CV-6) během zkušební plavby po opravách, 13.09.1945

USS Enterprise (CV-6) během zkušební plavby po opravách, 13.09.1945
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Enterprise-CV-6-t14662#300378 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více