Název: Name: | Tupolev Tu-160 | |
Originální název: Original Name: | Туполев Ту-160 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1981-DD.MM.1982 Moskevský strojírenský závod Pokus, Moskva / DD.MM.1984-DD.MM.1992 Kazaňské letecké výrobní sdružení S. P. Gorbunova, Kazaň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1981-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | včetně prototypů / including prototypes 36 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 18.12.1981 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 110000 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 267000 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 275000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 55,7 1) m | |
Délka: Length: | 54,095 m | |
Výška: Height: | 13 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 293,15 2) m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 938 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Kuzněcov NK-32 (Кузнецов НК-32) - maximální tah bez přídavného spalování: 127 kN - maximální tah s přídavným spalováním: 245 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 171000 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2000 3) km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 1000 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 15000 m | |
Dolet: Range: | 14000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | maximální hmotnost výzbroje 40000 kg ve 2 pumovnicích 12x Raduga Ch-55SM (AS-15B Kent) 24x Raduga Ch-15S (AS-16 Kickback) volně padající bomby | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | kódové označení NATO: Blackjack (Ram-P) 1) minimální šípovitost (20°), maximální šípovitost (65°) 35,6 m 2) minimální šípovitost (20°) 3) limit kvůli omezení opotřebení motorů, při zkouškách dosaženo 2230 km/h | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y., Komissarov, D.: Tupolev Tu-160 Blackjack, Midland publishing, 2003, ISBN 1-85780-147-4 www.globalsecurity.org www.airforce.ru |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#368937Verze : 0
Snake
MOD
Články:
Tupolev Tu-160 Blackjack a jeho verze
Operační nasazení bombardérů Tu-160 „Blackjack“ (1987 - 2003)
Tupolev Tu-160 Blackjack a jeho verze
Operační nasazení bombardérů Tu-160 „Blackjack“ (1987 - 2003)
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#17337Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Prototyp bombardéru Tu-160.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372836Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 16") s čestným názvem Alexej Plochov, letecká základna Engels-2, 17. dubna 2003.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372837Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 06") s čestným názvem Ilja Muromec, 9. května 1995.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372839Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Tupolev Tu-160 ("rudá 12") s čestným názvem Aleksandr Novikov, 121. gardový těžký bombardovací letecký pluk, základna Engels. Letoun svoje čestné jméno obdržel 21. prosince 2000.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372842Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 07") s čestným názvem Aleksandr Molodčij, 121. gardový těžký bombardovací letecký pluk, základna Engels. Letoun svoje čestné jméno obdržel 27. června 2000.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372843Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 05") s čestným názvem Aleksandr Golovanov. Letoun svoje čestné jméno obdržel 7. srpna 1999.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372844Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 04") s čestným jménem Ivan Jarygin.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372845Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 02") s čestným jménem Vasilij Rešetnikov.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372846Verze : 2
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 01") s čestným jménem Michail Gromov. Letoun svoje čestné jméno obdržel 22. února 1999. Zobrazený stroj byl ztracen při letecké nehodě 19. září 2003.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372847Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 11") s čestným jménem Vasilij Seňko, letecká základna Engels, rok 2003.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372848Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Tupolev Tu-160 ("rudá 03") s čestným jménem Pavel Taran v podobě, v jaké byl vystavován na aerosalonu MAKS 2003.
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372850Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
foto legion.wplus.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#43617Verze : 0
foto legion.wplus.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#43615Verze : 0
K návšteve dvoch "Blackjackov" vo Venezuele v septembri 2008 (Základna El Libertador) prikladám fotočku.
Táto fotka sa už priamo netýka návštevy vo Venezuele ale vzhladom na jej umeleckú hodnotu si tu zaslúži byť.
Zdroj: Militaryphotos.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Táto fotka sa už priamo netýka návštevy vo Venezuele ale vzhladom na jej umeleckú hodnotu si tu zaslúži byť.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#280404Verze : 1
Tu-160 15 184. těžkého bombardovacího leteckého pluku ukrajinského letectva
Priluky (Прилуки), 1997
Автор: Игорь Бубин
Autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Priluky (Прилуки), 1997
Автор: Игорь Бубин
Období | - |
Výrobce | Tupolev |
Typ letounu | Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 15 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1997 |
Autor | Игорь Бубин |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#397134Verze : 0
MART.in
MOD
Stroje Tu-160 6950. gardové letecké základny, Engels (6950-я Гвардейская авиационная база (1 разряда), Энгельс)
Zveřejněno s laskavým svolením autora
autor: Erik "Rostovspotter" Romanenko
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Erik Romanenko (Erik Rostovspotter) |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#536026Verze : 1
MART.in
MOD
Zajímalo by mne označené pohonných jednotek Tu-160. Zdroje pletou dohromady NK-32, NK-321, NK-32-1, NK-32 etapa I/II, NK-321 etapa I/II a říkají jen málo o vztahu mezi těmito verzemi.
Jefim Gordon v knize o Tu-160 z 2003 mluví o NK-32. Motor byl vybrán pro Tu-160, testován na Tu-142LL, první let Tu-160 proběhl v prosinci 1981, sériová výroba motorů od 1986. NK-321 zmiňuje jenom a pouze u obrázku motoru s komentářem "NK-321, jedna z verzí NK-32".
Janes.com (www.janes.com) mluví o NK-32, zkoušeném v r. 1980. To této verze ale bylo upuštěno a nahradil ji vylepšený NK-321. Hlavní změna bylo nějaké předsazení prvního stupně dmychadla, v originále "overhung first fan stage, agead of intake frame". Pokud porovnám fotky NK-32 a NK-321 (pokud to opravdu jsou fotky těchto verzí), nevidím žádný rozdíl.
Jeden článek z roku 2008 píše o upgradech NK-32 etapa I na NK-32 etapa II, které mají začít v roce 2009. Další článek z roku 2010 píše o plánovaném znovuotevření sériové výroby NK-32. Profil NK-32 na airwar.ru říká, že Tu-160 má NK-32 a Tu-144LL má NK-32-1 (od 1996). Ale článek NK-321 na stejném webu přisuzuje Tu-144LL motor NK-321-144.
Oficiální stránky konstrukční kanceláře (sntk-odr.ru) zmiňuí NK-321, NK-321 etapa I, NK-321 etapa II. NK-32 je tam zmíněn pouze jednou, na nevýznamném místě. Výrobce některých komponentů (www.metallist-s.ru) zase mluví jen o NK-32. Na MAKS 2005 byl motor prezentován jako NK-321, ani tam není vidět, že by první stupeň dmychadla nějak přesahoval přední rám motoru, tak jak píše Janes.com
Zkrátka nikde není spolehlivá informace, jak to vlastně s pojmenováním těchto motorů je - ani na oficiálních stránkách výrobců. Je NK-32 jen počáteční vývojová variante? Jsou všechny sériové motory NK-321? A nebo to jsou jen NK-32-I? A jak je to s tím "etapa I", "etapa II"? Prošel jsem desítky online novinových článků, spoustu monografií a dalších webů a všude je to nějak domíchané.
Pokud k tomuto máte nějaké informace, nebo zdroje, prosím dejte vědět. Poslední pokus bude kontaktovat přímo výrobce, ale od nich se člověk odpovědi jistě nedočká.
Jefim Gordon v knize o Tu-160 z 2003 mluví o NK-32. Motor byl vybrán pro Tu-160, testován na Tu-142LL, první let Tu-160 proběhl v prosinci 1981, sériová výroba motorů od 1986. NK-321 zmiňuje jenom a pouze u obrázku motoru s komentářem "NK-321, jedna z verzí NK-32".
Janes.com (www.janes.com) mluví o NK-32, zkoušeném v r. 1980. To této verze ale bylo upuštěno a nahradil ji vylepšený NK-321. Hlavní změna bylo nějaké předsazení prvního stupně dmychadla, v originále "overhung first fan stage, agead of intake frame". Pokud porovnám fotky NK-32 a NK-321 (pokud to opravdu jsou fotky těchto verzí), nevidím žádný rozdíl.
Jeden článek z roku 2008 píše o upgradech NK-32 etapa I na NK-32 etapa II, které mají začít v roce 2009. Další článek z roku 2010 píše o plánovaném znovuotevření sériové výroby NK-32. Profil NK-32 na airwar.ru říká, že Tu-160 má NK-32 a Tu-144LL má NK-32-1 (od 1996). Ale článek NK-321 na stejném webu přisuzuje Tu-144LL motor NK-321-144.
Oficiální stránky konstrukční kanceláře (sntk-odr.ru) zmiňuí NK-321, NK-321 etapa I, NK-321 etapa II. NK-32 je tam zmíněn pouze jednou, na nevýznamném místě. Výrobce některých komponentů (www.metallist-s.ru) zase mluví jen o NK-32. Na MAKS 2005 byl motor prezentován jako NK-321, ani tam není vidět, že by první stupeň dmychadla nějak přesahoval přední rám motoru, tak jak píše Janes.com
Zkrátka nikde není spolehlivá informace, jak to vlastně s pojmenováním těchto motorů je - ani na oficiálních stránkách výrobců. Je NK-32 jen počáteční vývojová variante? Jsou všechny sériové motory NK-321? A nebo to jsou jen NK-32-I? A jak je to s tím "etapa I", "etapa II"? Prošel jsem desítky online novinových článků, spoustu monografií a dalších webů a všude je to nějak domíchané.
Pokud k tomuto máte nějaké informace, nebo zdroje, prosím dejte vědět. Poslední pokus bude kontaktovat přímo výrobce, ale od nich se člověk odpovědi jistě nedočká.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#377919Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.