Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack]

Tupolev Tu-160
Туполев Ту-160
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-160 Tupolev Tu-160
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-160
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1981-DD.MM.1982 Moskevský strojírenský závod Pokus, Moskva /
DD.MM.1984-DD.MM.1992 Kazaňské letecké výrobní sdružení S. P. Gorbunova, Kazaň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1981-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
včetně prototypů / including prototypes 36
První vzlet:
Maiden Flight:
18.12.1981
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla monoplane with variable geometry wing
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
110000 kg 242508 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
267000 kg 588634 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
275000 kg 606271 lb
Rozpětí:
Wingspan:
55,701) m 182 ft 8 ⅞ in 1)
Délka:
Length:
54,095 m 177 ft 5 ¾ in
Výška:
Height:
13,00 m 42 ft 7 ¾ in
Plocha křídla:
Wing Area:
293,152) m2 3155.442) ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
938 kg/m2 192.12 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový turbofan
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Kuzněcov NK-32 (Кузнецов НК-32)
- maximální tah bez přídavného spalování: 127 kN
- maximální tah s přídavným spalováním: 245 kN
Kuzněcov NK-32 (Кузнецов НК-32)
- maximum thrust, dry: 28660 lbf
- maximum thrust, afterburning: 55115 lbf
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
171000 kg 376980 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
20003) km/h v ? m 12433) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
1000 km/h v ? m 621 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
15000 m 49213 ft
Dolet:
Range:
14000 km 8699 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
maximální hmotnost výzbroje 40000 kg ve 2 pumovnicích

12x Raduga Ch-55SM (AS-15B Kent)
24x Raduga Ch-15S (AS-16 Kickback)
volně padající bomby
maximum armament weight of 88180 lb in 2 weapon bays

12x Raduga Kh-55SM (AS-15B Kent)
24x Raduga Kh-15S (AS-16 Kickback)
free fall bombs
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
kódové označení NATO: Blackjack (Ram-P)

1) minimální šípovitost (20°), maximální šípovitost (65°) 35,6 m
2) minimální šípovitost (20°)
3) limit kvůli omezení opotřebení motorů, při zkouškách dosaženo 2230 km/h
NATO reporting name: Blackjack (Ram-P)

1) maximum spread (20°), fully swept (65°) 116ft 9,5in
2) maximum spread (20°)
3) a limit to avoid engine attrition, during tests 1385 mph was reached
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y., Komissarov, D.: Tupolev Tu-160 Blackjack, Midland publishing, 2003, ISBN 1-85780-147-4
www.globalsecurity.org
www.airforce.ru
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#368937 Verze : 0
Prototyp bombardéru Tu-160.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372836 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 16") s čestným názvem Alexej Plochov, letecká základna Engels-2, 17. dubna 2003.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372837 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 06") s čestným názvem Ilja Muromec, 9. května 1995.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372839 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 12") s čestným názvem Aleksandr Novikov, 121. gardový těžký bombardovací letecký pluk, základna Engels. Letoun svoje čestné jméno obdržel 21. prosince 2000.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372842 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 07") s čestným názvem Aleksandr Molodčij, 121. gardový těžký bombardovací letecký pluk, základna Engels. Letoun svoje čestné jméno obdržel 27. června 2000.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372843 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 05") s čestným názvem Aleksandr Golovanov. Letoun svoje čestné jméno obdržel 7. srpna 1999.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372844 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 04") s čestným jménem Ivan Jarygin.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372845 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 02") s čestným jménem Vasilij Rešetnikov.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372846 Verze : 2
Tupolev Tu-160 ("rudá 01") s čestným jménem Michail Gromov. Letoun svoje čestné jméno obdržel 22. února 1999. Zobrazený stroj byl ztracen při letecké nehodě 19. září 2003.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372847 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 11") s čestným jménem Vasilij Seňko, letecká základna Engels, rok 2003.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372848 Verze : 1
Tupolev Tu-160 ("rudá 03") s čestným jménem Pavel Taran v podobě, v jaké byl vystavován na aerosalonu MAKS 2003.


Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#372850 Verze : 1
foto legion.wplus.net
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#43617 Verze : 0
foto legion.wplus.net
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#43615 Verze : 0
K návšteve dvoch "Blackjackov" vo Venezuele v septembri 2008 (Základna El Libertador) prikladám fotočku.


Zdroj: Militaryphotos.net

Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] - Táto fotka sa už priamo netýka návštevy vo Venezuele ale vzhladom na jej umeleckú hodnotu si tu zaslúži byť.

Táto fotka sa už priamo netýka návštevy vo Venezuele ale vzhladom na jej umeleckú hodnotu si tu zaslúži byť.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#280404 Verze : 1
Tu-160 15 184. těžkého bombardovacího leteckého pluku ukrajinského letectva
Priluky (Прилуки), 1997
Автор: Игорь Бубин
Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] - Autor: Igor Bubin

Autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#397134 Verze : 0
Stroje Tu-160 6950. gardové letecké základny, Engels (6950-я Гвардейская авиационная база (1 разряда), Энгельс)


autor: Erik "Rostovspotter" Romanenko

Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#536026 Verze : 1

Diskuse

Zajímalo by mne označené pohonných jednotek Tu-160. Zdroje pletou dohromady NK-32, NK-321, NK-32-1, NK-32 etapa I/II, NK-321 etapa I/II a říkají jen málo o vztahu mezi těmito verzemi.


Jefim Gordon v knize o Tu-160 z 2003 mluví o NK-32. Motor byl vybrán pro Tu-160, testován na Tu-142LL, první let Tu-160 proběhl v prosinci 1981, sériová výroba motorů od 1986. NK-321 zmiňuje jenom a pouze u obrázku motoru s komentářem "NK-321, jedna z verzí NK-32".


Janes.com (www.janes.com) mluví o NK-32, zkoušeném v r. 1980. To této verze ale bylo upuštěno a nahradil ji vylepšený NK-321. Hlavní změna bylo nějaké předsazení prvního stupně dmychadla, v originále "overhung first fan stage, agead of intake frame". Pokud porovnám fotky NK-32 a NK-321 (pokud to opravdu jsou fotky těchto verzí), nevidím žádný rozdíl.


Jeden článek z roku 2008 píše o upgradech NK-32 etapa I na NK-32 etapa II, které mají začít v roce 2009. Další článek z roku 2010 píše o plánovaném znovuotevření sériové výroby NK-32. Profil NK-32 na airwar.ru říká, že Tu-160 má NK-32 a Tu-144LL má NK-32-1 (od 1996). Ale článek NK-321 na stejném webu přisuzuje Tu-144LL motor NK-321-144.


Oficiální stránky konstrukční kanceláře (sntk-odr.ru) zmiňuí NK-321, NK-321 etapa I, NK-321 etapa II. NK-32 je tam zmíněn pouze jednou, na nevýznamném místě. Výrobce některých komponentů (www.metallist-s.ru) zase mluví jen o NK-32. Na MAKS 2005 byl motor prezentován jako NK-321, ani tam není vidět, že by první stupeň dmychadla nějak přesahoval přední rám motoru, tak jak píše Janes.com



Zkrátka nikde není spolehlivá informace, jak to vlastně s pojmenováním těchto motorů je - ani na oficiálních stránkách výrobců. Je NK-32 jen počáteční vývojová variante? Jsou všechny sériové motory NK-321? A nebo to jsou jen NK-32-I? A jak je to s tím "etapa I", "etapa II"? Prošel jsem desítky online novinových článků, spoustu monografií a dalších webů a všude je to nějak domíchané.


Pokud k tomuto máte nějaké informace, nebo zdroje, prosím dejte vědět. Poslední pokus bude kontaktovat přímo výrobce, ale od nich se člověk odpovědi jistě nedočká.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#377919 Verze : 1
Tak to by zajímalo i mne jaké bylo označení pohonných jednotek Tu-160
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-160-kod-NATO-Blackjack-t2066#536038 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více