Main Menu
User Menu

CZK - AH-IV-Hb

CZK - AH-IV-Hb

     
Název:
Name:
AH-IV-Hb
Originální název:
Original Name:
AH-IV-Hb
Kategorie:
Category:
tančík
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1949-DD.02.1950 ČKD n.p., Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1949-DD.02.1950
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20 (+ prototyp, ktorý bol prebudovaný z prototypu AH-IV-R)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
29.07.1949
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
3930 1) / 4100 2) kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
3200 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
1820 mm
Celková výška:
Overall Height:
1730 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm
Šířka pásu:
Track Width:
210 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,04 2) / 0,047 1) MPa
Pancéřování:
Armour:
6-12 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-114 (vznetový vzduchom chladený 4-valec objemu 4.940 cm3)
Výkon:
Power:
47,8 kW při 2000 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga-Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
43 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
150 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
35 °
Boční náklon:
Side Slope:
25 °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,6 1) / 0,8 2) m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x ťažký guľomet ZB vz.37 kalibru 7,92 mm
1x ľahký guľomet ZB vz.26 kalibru 7,92 mm

Zásoba streliva bola 2800 nábojov.
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
1) Vladimír Francev - Exportní tančíky Praga, MBI, rok vydania 2004, ISBN: 80-86524-08-6
2) Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-Hb-t175965#519258Verze : 0
MOD
Posledná objednávka československého tančíka rady AH-IV bola zrealizovaná až niekoľko rokov po skončení 2. svetovej vojny. Zákazníkom bola africká Etiópske cisárstvo (vtedy nazývaná Habeš). Tančíky boli už pred 2. svetovou vojnou zastaralou koncepciou no vzhľadom na zaostalosť tejto oblasti bola pre etiópsku armádu tančíková konštrukcia postačujúca. Kombináciou obchodnej zdatnosti obchodného zástupcu ČKD Ing. Baltazara Čermakiana, kontaktov a skúsenostiami švédskeho poradcu etiópskeho ministerstva vojny plk. Nielsa Sahlina s československými tankami bol obchod rýchlo dohodnutý. Požiadavka znela na ľahký tank (3,5 - 4,5 tony) s dobrou priechodivosťou a spoľahlivou prevádzkou v náročných púštnych podmienkach. Pohon mal zabezpečiť vznetový motor. Etiópska vojenská delegácia dorazila do Československa v 6/1948. Predvedený im bol prototyp rumuskej verzie AH-IV-R. Predvedenie na zákazníkov zapôsobilo a čoskoro bola podpísaná objednávka na 20 tančíkov. Požadovala sa však montáž vznetového motora s účinnou filtráciou vzduchu a vzduchového chladenia. Rumunský prototyp prešiel repasom, pri ktorom bol jeho pôvodný motor nahradený vznetovým motorom Tatra 114. Koncom 6/1949 bol prototyp pripravený k predvedeniu a schváleniu. Tanto tančík niesol označenie AH-IV-Hb (Hb - Habeš). Etiópska strana vyslala plk. Sahlina, ktorý prototyp v 9/1949 osobne vyskúšal a schválil. Dvaciatka tančíkov bola dokončená v 2/1950, na požiadanie etópskej strany boli preberacie testy prevedené samotnou firmou. Testy prebehli bez väčších problémon. Protokol o prebratí bol podpísaný 13.3.1950 a ešte v ten deň boli tančíky zabalené a odoslané do poľskej Gdyne k nalodeniu a expedovaniu zákazníkovi. ČKD na požiadavku etiópskej strany vyslalo svojeho technika Jiřího Labounka, ktorý mal vyškoliť technicky nevyspelých etiópskych vojakov, ktorí mali tvoriť posádky tančíkov. Ročné školenie zavŕšilo cvičenie, kedy mala tanková jednotka za úlohu eliminovať jednotky etiópskeho jazdectva. Cvičenie bolo mimoriadne úspešné (jazdci a kone sa doslova dali na útek) a Labounek za dobre vedený výcvik obdržal vysoké etiópske vyznamenanie.
Ďalšie osudy tančíkov sú nejasné. Pravdepodobne spoľahlivo slúžili. V roku 1951 boli požadované náhradné diely. Podľa pána Franceva boli náhradné diely síce vyrobené, ale politické rozhodnutie zabránilo dodať ich. Pán Pejčoch tvrdí, že v roku 1954 boli dodané niektoré náhradné diely. Existujú zmienky o nasadení v etiópsko-somálskej vojne z rokov 1977/78. V 80. rokoch 20. storočia bol v novinách publikovaný záber na Somálcami ukoristený AH-IV-Hb.

Vladimír Francev - Exportní tančíky Praga, MBI, rok vydania 2004, ISBN: 80-86524-08-6
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-Hb-t175965#519472Verze : 2
MOD
Fotografie ze zkoušek prototypu AH-IV-Hb na vojenském cvičišti v Kyjích u Prahy.

Zaniklý podnikový archiv VHJ ČKD Praha n.p., složka: Tanky pro Habeš, negativy, zkoušky 13.09.1949.
Vladimír Francev: Exportní lehké tanky Praga, nakl. MBI - Miroslav Bílý, Praha 2007, ISBN 978-80-86524-14-6

CZK - AH-IV-Hb - Prototyp tanku AH-IV-Hb během jízdních zkoušek. Toto vozidlo bylo přestavěno z prototypu tanku AH-IV-R.

Prototyp tanku AH-IV-Hb během jízdních zkoušek. Toto vozidlo bylo přestavěno z prototypu tanku AH-IV-R.
CZK - AH-IV-Hb -


CZK - AH-IV-Hb -


CZK - AH-IV-Hb - Foto převzato z knihy Vl. Franceva. Na fotografii L-P: Ing. Alexej Surin a přejímač plk. Nicolas Sahlin.

Foto převzato z knihy Vl. Franceva. Na fotografii L-P: Ing. Alexej Surin a přejímač plk. Nicolas Sahlin.
URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-Hb-t175965#647082Verze : 1
MOD