Main Menu
User Menu

CZK - AH-IV-R

CZK - AH-IV-R

     
Název:
Name:
AH-IV-R
Originální název:
Original Name:
AH-IV-R
Kategorie:
Category:
tančík
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1937 Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s., Slaný /
DD.MM.19RR-DD.MM.19RR Malaxa SAR, Bukuresti /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
35 (+ 1 prototyp) - ČKD
+ 1 prototyp (?) - Malaxa (Rumunsko)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1936
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
3900 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
3200 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
1815 mm
Celková výška:
Overall Height:
1685 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm
Šířka pásu:
Track Width:
210 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,05 MPa
Pancéřování:
Armour:
5-6-8-10-12 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga RHR 1) (RHP 2)) (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 3468 cm3)


Praga GOH 3) (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 3912cm3)
Výkon:
Power:
44,16 kW při 2500 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
45 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
170 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
45 °
Boční náklon:
Side Slope:
45 °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1x ťažký guľomet ZB vz.35 kalibru 7,92 mm
1x ľahký guľomet ZB vz.30 kalibru 7,92 mm

Zásoba streliva: 3.700 nábojov
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
1) Jirka Tintěra (viď. príspevok nižšie)
2) Vladimír Francev - Exportní tančíky Praga, MBI, rok vydania 2004, ISBN: 80-86524-08-6
3) Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-R-t18132#519257Verze : 0
MOD
Tento lehký tank (někdy uváděný jako tančík) vznikl v ČKD dle požadavků rumunské armády na lehký tank pro jezdectvo. Úpravy továrního vozu podle požadavků Rumunů byly provedeny na základě požadavku z 1.4.1936, a firma následně v srpnu obdržela objednávku na 35 kusů, tovární označení bylo AH-IVR (R znamenalo rumunský).

Oproti původnímu stroji byla odstraněna velitelská kopulka na vrchní části věže a zeslabeno pancéřování z 15mm na maximálních 12 mm. Rovněž původní motor Praga o 60 ks byl nahrazen slabším motorem stejného typu (výkon 50 ks). Výzbroj dvou kulometů byla zachována. Tímto vším se váha už tak lehkého vozidla snížila o více než půl tuny. Tím se snížilo opotřebovávání vozidla a prodloužil dojezd na 160 km.

Vozy označené v Rumunsku R-1 byly zařazeny u mechanizovaných průzkumných eskadron jezdeckých brigád. Brigády 5., 6. a 8. dostaly po 6 kusech, brigády 1., 7. a 9. dostaly každá po 4 kusech. Zbylých 5 strojů bylo v rezervě a sloužily i k výcviku. V letech 1941-42 se stroje dostaly do bojů v rámci jízdního sboru (5., 6. a 8. brigáda) na území Ukrajiny a Kavkazu. Bojovaly rovněž u Oděsy. Po katastrofě u Stalingradu byly zbylé stroje vyřazeny z aktivní služby a použity k výcviku.
URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-R-t18132#66609Verze : 1
Dovolím si doplnit několik údajů o exportním věžovém tančíku firmy ČKD:


1/
Zmíněný typ AH-IV-R konstrukčně vyšel ze sériového exportního bojového vozidla AH-IV-P (Perský, Iránský). V zaniklém archivu VHJ ČKD Praha byl uložen v kartonu 250, při složce 1103, výkres s označením "Carul de Lupta R1". Přestože vzhledem neodpovídal prototypu ani pozdější sérii rumunských tančíků byl s následujícím technickým popisem vybaven údaji o rozmístění homogenních a cementovaných pancéřových plechů o tloušťkách: 5, 6, 8, 10 a 12 mm. Použití starších verzí výkresů, které plně neodpovídaly vzhledu a technickým údajům později vyhotovených vozidel, nebylo v rozporu s obchodní politikou ČKD a jeho konstrukční kanceláře SPE.


2/
Výše uvedená hmotnost odpovídá pojmu "jmenovitá", která v tomto případě byla asi o 400 kg nižší než bojová.


3/
Motor řady Praga RH, pravděpodobně RHR (motor řady R s úpravou pro housenková (pásová) vozidla v provedení pro Rumunsko), v původním provedení neměl snížený výkon. Naopak dle archivních dokumentů, karton 243, složky 1070 a 1071, k. 250, sl. 1103 a německy psaných dokumentů z k. 361, sl. 1738, list 8, je uvedeno: Motor čtyřtaktní, benzinový, vodou chlazený, obsah 3468 ccm, 6 válců, vrtání Ø 80 mm, zdvih 115 mm, údaje o výkonu však kolísají v hodnotách 40,5 až 44,16 kW (55-60 k) při 2500 obrátkách za minutu.


Je-li v zahraničních materiálech uváděn nižší výkon, jedná se pravděpodobně o místní rumunskou úpravu v snaze ušetřit palivo.


4/
V nabídkách do zahraničí a jejich cenových kalkulacích, existuje též varianta tančíku s naftovým motorem řady RND: čtyřtaktní, vodou chlazený, obsah 4500 ccm, 4 válce, vrtání Ø 105 mm, zdvih 130 mm, výkon 40,5 kW (55 k) při 2000 obrátkách za minutu.


5/
Tančíky AH-IV-R (R-1) byly firmou ČKD nabízeny jako první na export s poloautomatickou převodovkou soustavy Praga-Wilson.


6/
Je znám jeden stroj s velitelskou pozorovací kopulí. Údajně se jedná o výrobek rumunské firmy Malaxa, sestavený z náhradních dílů. Pánové Victor Nitu a Dragos Pusca o tomto stroji tvrdí, že se mělo jednat o prototyp místní licenční výroby. Jeho fotografii lze nalézt na rumunském serveru: www.worldwar2.ro


7/
Další údaje a kvalitní modelářské nákresy lze nalézt v publikaci Vladimíra Franceva: Exportní tančíky Praga.
URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-R-t18132#74779Verze : 0
MOD
www.ebay.com
https://www.worldwar2.ro/media/?article=366

CZK - AH-IV-R -


CZK - AH-IV-R -


URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-R-t18132#161845Verze : 1
MOD
.
CZK - AH-IV-R - AH-IV-R rumunské armády v podobě z roku 1944. Celý stroj natřen tmavě zelenou barvou, na bocích rumunské kokardy na věži emblém znázorňující svatého Jiří.

AH-IV-R rumunské armády v podobě z roku 1944. Celý stroj natřen tmavě zelenou barvou, na bocích rumunské kokardy na věži emblém znázorňující svatého Jiří.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/CZK-AH-IV-R-t18132#432977Verze : 0
MOD