Main Menu
User Menu

Whisner, William Thomas

     
Příjmení:
Surname:
Whisner
Jméno:
Given Name:
William Thomas
Jméno v originále:
Original Name:
William Thomas "Bill" Whisner Jr.
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
17.10.1923 Shreveport /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
21.07.1989 Alexandria /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 494. taktické stíhací perutě
- velitel 4517. výcvikové perutě bojových osádek
- velitel 48. taktického stíhacího křídla
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- americké letecké eso 2. sv. v. a korejské války s 21 samostatnými sestřely, 2 sdílenými, 1 pravděpodobnými, 6 poškozenými a 3 zničenými na zemi (21+2-1-6) - 1 ze 7 pilotů, který se stal esem ve 2. světové a korejské válce
- 21.11.1944 se stal esem jednoho dne, kdy sestřelil 6 Fw 190 a 1 pravděpodobně (zpráva níže)
- zemřel na zdravotní komplikace po štípnutí sršněm
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org.
https://www.americanairmuseum.com/person/236511
https://www.cieldegloire.com/014_whisner_w_t.php
www.findagrave.com
airforce.togetherweserved.com
URL : https://www.valka.cz/Whisner-William-Thomas-t135992#642458Verze : 5
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Whisner
Jméno:
Given Name:
William T.
Jméno v originále:
Original Name:
William T. Whisner
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
15.02.1943 poručík
29.11.1943 nadporučík
08.09.1944 kapitán
18.09.1947 kapitán
01.09.1951 major
13.03.1959 podplukovník
31.10.1965 plukovník
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Automaticky vyplněné položky:
01.02.1970-29.03.1971 Velitel : 48. taktické stíhací křídlo

Ručně vyplněné položky:
Vyznamenání:
Awards:

16.02.1943

Pilotní odznak (základní)
Pilot Badge (Basic)
-

07.04.1944

Záslužný letecký kříž
Distinguished Flying Cross
se stříbrným a bronzovým dubovým listem (7x)

27.07.1944

Stříbrná hvězda
Silver Star
-

10.04.1945

Kříž za vynikající službu
Distinguished Service Cross
-

DD.MM.1945

Kříž za vynikající službu
Distinguished Service Cross
-

11.04.1952

Kříž za vynikající službu
Distinguished Service Cross
-

DD.MM.RRRR

Medaile Za kampaň repuliky Vietnam
Republic of Vietnam Campaign Medal
Chiến Dịch Bội Tinh
-

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v Korejské válce
Korean War Service Medal
6.25사변종군기장
-

DD.MM.RRRR

Prezidentská citace Korejské republiky
Republic of Korea Presidential Unit Citation
대한민국 대통령 부대 표창; 大韓民國大統領 部隊表彰;
-

OSN / UNO DD.MM.RRRR

Korejská medaile OSN
United Nations Service Medal for Korea
United Nations Service Medal for Korea (UNKM)
-

DD.MM.RRRR

Pilotní odznak (velitelský)
Pilot Badge (Command)
-

DD.MM.RRRR

Pilotní odznak (nadřízený)
Pilot Badge (Senior)
-

DD.MM.RRRR

Medaile vítězství (2. světová válka)
World War II Victory Medal
-

DD.MM.RRRR

Bronzová hvězda
Bronze Star
-

DD.MM.RRRR

Medaile za americké tažení
American Campaign Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v Koreji
Korean Service Medal
-

DD.MM.RRRR

Expediční medaile ozbrojených sil
Armed Forces Expeditionary Medal
-

DD.MM.RRRR

Prezidentská citace (letectvo & armáda) (1942-1947)
Presidential Unit Citation (Air Force & Army) (1942-1947)
-

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v národní bezpečnosti
National Defense Service Medal
s bronzovou hvězdou (2x)

DD.MM.RRRR

Letecká pochvalná medaile
Air Force Commendation Medal
s bronzovým dubovým listem (2x)

DD.MM.RRRR

Medaile za službu ve Vietnamu
Vietnam Service Medal
se 2 bronzovými kampaňovými hvězdami (2x)

DD.MM.RRRR

Letecká medaile
Air Medal
se 2 stříbrnými dubovými listy (11x)

DD.MM.RRRR

Medaile za evropsko/africko/blízko východní tažení
European-African-Middle Eastern Campaign Medal
se 4 bronzovými kampaňovými hvězdami (4x)

DD.MM.RRRR

Ocenění letectva za dlouhodobou službu
Air Force Longevity Service Award
se stříbrným a bronzovým dubovým listem (7x)

Poznámka:
Note:
Zdroje:
Sources:
www.afhra.af.mil
https://www.cieldegloire.com/014_whisner_w_t.php
en.wikipedia.org.
https://valor.militarytimes.com/hero/7320
URL : https://www.valka.cz/Whisner-William-Thomas-t135992#449395Verze : 0
MOD
Hlášení Williama T. Whisnera o souboji z 21. listopadu 1944 (5. až 10. samostatný sestřel)
Bojové hlášení
Kapt. William T. Whisner
Typ akce: Bojová
Datum: 21. listopad 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 12:30 až 12:50
Místo a výška: jihozápad od Mersebergu, 25 000 stop
Počasí: silná vrstva mlhy od 18 000 do 20 000 stop
Typ NL: FW 190
nepřátelské ztráty: 6 zničených FW 190 a 1 pravděpodobně zničený FW 190
Popis:

Vedl jsem zelenou letku o 8 letadlech, plk. Meyer vedl černou letku. Připojili se k nám černá 3 a 4 a má letka se stala černá 3, 4, 5 a 6.
V přibližně 1225, jsem spatřil shluk více jak 50 nepřátelských letadel, pronásledující poslední box bombardérů, které již opouštěly cíl. Vystoupali jsme do 23 000 stop a vyrazili za nepřítelem, přibližujíc se k nim zezadu ve výšce 29 000 stop. Maj. Preddy vedoucí 5 strojů od 328. perutě, byl blízko za náma.
Více jak 20 nepřátelských letadel letělo v těsné formaci a 6 trojic letělo jako horní krytí. Tyto krycí letky byly roztažené nad, po stranách a za hlavní formací. Jak jsme se přibližovali zezadu, tak horní krytí začalo esíčkovat (létat ze strany na stranu). Identifikoval jsem je jako Fw 190 a viděl sem, že všichni měli podvěšené přídavné nádrže.
Plk. Meyer mi řekl, abych si vzal odpadlíka napravo v zadní části hlavní formace. Když jsem se přibližoval, tak se formace otočila o 45° vpravo a ten odpadlík se opět připojil k formaci. Vypálil sem na tu 190 krátkou dávku ze 400 yardů. Použil jsem K-14, ale nezpozoroval jsem žádné zásahy. Přiblížil sem se na 200 yardů a dávka zarámovala celý cíl. Odlétly velké kusy draku, kouřící a hořící přešel do spirály (1). Přiblížil jsem se za další a dobrou dávkou jsem ho zasáhl ze 150 yardů a odstřelil nějaké kusy. Přetočil se doprava a zasáhl jsem ho znova ze vzdálenosti 100 yardů nebo míň, s předsazením 15° nebo 20°. Znova odlétly kusy a on přepadl do ploché vývrtky. Viděl sem jak prolétá vrstvou mlhy stále kouřící ve vývrtce (2). V tomhle ukamžiku se zdálo, jako by byl nepřítel vystrašený. Viděl jsem dva z nich se oddělit a klesat ve zběsilé úhybné akci. Neměl jsem v úmyslu je pronásledovat, ale zůstat za formací. Přiblížil jsem se za tříčlennou letku, která letěla prakticky vedle sebe v řadě s odstupem asi 50 yardů. Umístil jsem zaměřovač na velitele, ale předtím, než sem zahájil palbu, sklonil příď k zemi. Byl jsem skoro mezi zbývajícíma dvěma. Strmě jsem se naklonil doprava a potom doleva a zasáhl toho napravo z méně jak 100 yardů. Odlétali z něj kusy a přešel do ploché vývrtky, v kouři a plamenech (3). Spoléhal jsem na své číslo, nadpor. Waldrona, že dostane toho nalevo a nezklamal mě. Viděl jsem jak zasáhl 190, která začala nekontrovaně klesat a kouřit. Přiblížil sem se za další 190, která zatáčela zleva doprava. Uviděl mě a začal prudce zatočil doprava. Odřízl sem ho a zasáhl ho po celé délce s předsazením 15° - 20° ze vzdálenosti 200 yardů, nebo míň. Šel kolmo k zemi v kouři a plamenech a zmizel v mlze (4). V tu chvíli jsem uviděl, jak další 190 jde k zemi v plamenech. Toho dostalo moje číslo. Udělal jsem 180° otáčku doprava a zatímco jsem ho sledoval, ztratil sem své číslo. Hlavní formace 190 byla stále neporušená, ale jen 2 stroje zůstaly jako horní krytí. Vrazil jsem všechno dopředu a dostihl je překvapivě rychle. Vybral jsem si posledního a vypálil na něj z 300 yardů. Byl jsem lehce pod a za ním, ale vzhledem k velké kondenzaci jsem nespatřil žádné zásahy. Přešel do úzké vývrtky a šel pode mě. Nárokuju si ho jako pravděpodobný. Byl jsem v ten moment velmi blízko k hlavní formaci. Vybral jsem si jednoho z nich a začal střílet z 200 yardů. Byl kompletně zarámován palbou a přešel do pádu. Zatočil jsem a pozoroval jak se rozpadl na několik kusů. Myslím, že jeho přídavná nádrž explodovala (5). Do té doby, žádná 190 neodhodila přídavnou nádrž. Měl jsem spoustu času si naplánovat útok a ty nádrže z nich dělali velice zranitelné cíle. Jak jsem vypálil na toho posledního, tak hlavní formace odhodila nádrže a klesala směrem doleva. Sledoval jsem je, ale ztratil v mlze. Jak sem přitáhl, uviděl sem za sebou tři 190. Tak sem postavil letoun na ocas a zmizel jim. V přibližně 25 000 stopách jsem uviděl 190 za ocasem P-51. Zaútočil jsem a vypálil na ni s předsazením ze 100 yardů. Jak sem se dostal za jeho dráhu letu, tak proletěl mojí dávkou. Vyrovnal a z menšího převýšení jsem ho zasáhl z 50 yardů. Moje palba ho zasáhla do kokpitu a motoru. Kapotáž odletěla spolu s dalšími velkými kusy. Šel přímo k zemi s hořícím a kouřícím motorem (6). Já a moje číslo jsme se připojili jsem se k plk. Meyerovi a šli jsme pryč.
Jednotlivé části této zprávy jsou pravdivé a správné, ale nejsem si jistý jejich posloupností (krom poslední 190 a té pravděpodobné).


Výsledek: 6 zničených Fw 190, 1 pravděpodobně zničená Fw 190
sériové číslo stroje: 4237
Typové označení: HO-W
Spotřeba munice: 1385 průbojně-zápalných (API)

www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Whisner-William-Thomas-t135992#643281Verze : 3
MOD