Preddy, George Earl

     
Příjmení:
Surname:
Preddy Preddy
Jméno:
Given Name:
George Earl George Earl
Jméno v originále:
Original Name:
George Earl "Ratsy" Preddy Jr.
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major Major
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
05.02.1919 Greensboro /
05.02.1919 Greensboro /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
25.12.1944 Liège /
25.12.1944 Liège /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 328. stíhací perutě - Commander of the 328th Fighter Squadron
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- 8. nejúspěšnější americké stíhací eso 2. sv. v. a 3. nejúspěšnější eso na Evropském válčišti s 25 samostatnými sestřely, 4 sdílenými, 3 pravděpodobnými, 4 poškozenými a 5 zničenými na zemi (25+4-3+0-4+0) - nejúspěšnější pilot na P-51 Mustang s 23 samostatnými sestřely, 4 sdílenými, 3 pravděpodobnými, 2 poškozenými a 5 zničenými na zemi (23+4-3+0-2+0)
- 6. srpna 1944 se stal esem jednoho dne, kdy sestřelil 6 Bf 109, za což obdržel Kříž za vynikající službu, po Fredu Christensenovi byl 2. armádním pilotem v Evropě, kterému se to podařilo
- zahynul v akci, když při pronásledování Fw 190 byl zasažen vlastním protiletadlovou palbou
- 8th highest scoring american fighter ace of WW2[/url] and 3rd highest scoring ace on European Theater with 25 solo claims, 4 shared, 3 probable, 4 damaged and 5 destroyed on the ground (25+4-3+0-4+0) - top scoring P-51 Mustang ace with 23 solo claims, 4 shared, 3 probable, 2 damaged and 5 destroyed on the ground (23+4-3+0-2+0)
- on 6th August 1944 became ace in day, when he shot down 6 Bf 109, for which was awarde by Distinguished Service Cross, after Fred Christensen was 2nd Army pilot in Europe, who managed it
- killed in action, when during chase of Fw 190 was hit by allied AA fire
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Preddy
www.tracesofwar.com
https://www.cieldegloire.com/014_preddy_g_e.php
www.veterantributes.org
https://valor.militarytimes.com/hero/6180
airforce.togetherweserved.com
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#615382 Verze : 7
     
Příjmení:
Surname:
Preddy Preddy
Jméno:
Given Name:
George Earl George Earl
Jméno v originále:
Original Name:
George Earl "Ratsy" Preddy Jr.
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1938 Greensboro High School
DD.MM.1938-DD.MM.1940 Guilford College
DD.MM.RRRR-DD.MM.1938 Greensboro High School
DD.MM.1938-DD.MM.1940 Guilford College
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
12.12.1941 poručík
DD.09.1942 nadporučík
DD.06.1943 kapitán
22.03.1944 major
12.12.1941 2nd Lieutenant
DD.09.1942 1st Lieutenant
DD.06.1943 Captain
22.03.1944 Major
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.09.1940-29.04.1941 252. pluk pobřežního dělostřelectva, národní garda Severní Karolíny
29.04.1941-12.12.1941 Letecký sbor armády Spojených států (výcvik)
DD.01.1942-12.07.1942 9. stíhací peruť, 49. stíhací skupina (pilot)
12.07.1942-DD.08.1942 hospitalizace
DD.MM.1942-DD.MM.1942 50. stíhací skupina (pilot)
DD.MM.1942-DD.12.1942 326. stíhací skupina (pilot)
DD.12.1942-DD.08.1944 487. stíhací peruť, 352. stíhací skupina (pilot)
DD.08.1944-DD.10.1944 dovolená
DD.10.1944-25.12.1944 328. stíhací peruť, 352. stíhací skupina (velitel)
DD.09.1940-29.04.1941 252nd Coast Artillery Regiment, North Carolina National Guard
29.04.1941-12.12.1941 United States Army Air Corps (training)
DD.01.1942-12.07.1942 9th Pursuit Squadron, 49th Pursuit Group (pilot)
12.07.1942-DD.08.1942 hospitalisation
DD.MM.1942-DD.MM.1942 50th Fighter Group (pilot)
DD.MM.1942-DD.12.1942 326th Fighter Group (pilot)
DD.12.1942-DD.08.1944 487th Fighter Squadron, 352nd Fighter Group (pilot)
DD.08.1944-DD.10.1944 leave
DD.10.1944-25.12.1944 328th Fighter Squadron, 352nd Fighter Group (pilot)
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Preddy
www.tracesofwar.com
https://www.cieldegloire.com/014_preddy_g_e.php
www.veterantributes.org
https://valor.militarytimes.com/hero/6180
airforce.togetherweserved.com
www.ohenrymag.com

URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#615383 Verze : 5
Major George E. „Ratsy“ Preddy

George Earl Preddy se narodil 5. února 1919 ve městě Greensboro, Severní Karolína, kde také vyrůstal. Stal se majitelem jednomotorového dvouplošníku Waco 10 a provedl několik okružních cest po Severní Karolíně. V roce 1940 se třikrát pokoušel o vstup do námořnictva, ale neuspěl. V létě téhož roku se pokusil vstoupit do USAAC. Složil úspěšně všechny zkoušky, ale bylo mu řečeno, že musí vyčkat než bude otevřen další letecký kurz. Mezitím George vstoupil do Národní gardy nejen vyplnit čas, ale i získat další zkušenosti. V dubnu 1941 se Preddymu splnil sen a zahájil pilotní výcvik.

V prosinci 1941 ukončil letecký výcvik, získal hodnost Second Lieutenant a byl přidělen k 9. Pursuit Squadron 49. Pursuit Group, která byla poslaná do Austrálie, kam dorazila v únoru 1942. Zde létal na strojích P-40 Warhawk, ale žádného sestřelu zde nedosáhl. 12. července 1942 se stal účastníkem vzdušné kolize, kdy při nácviku boje s japonskými bombardéry do jeho stroje vrazil útočící 2nd Lt. John S. Sauber a obě stíhačky se zřítily do džungle. Preddy měl štěstí a podařilo se mu letoun opustit na padáku, ale nevyvázl však se zdravou kůží, utrpěl několik zranění a musel být několik měsíců hospitalizován. Sauber však bohužel našel v troskách svého stroje smrt.

V lednu 1943 byl George v hodnosti First Lieutenant převelen k 352. Fighter Group a stal se příslušníkem 34. Fighter Squadron. Skupina měla ve výzbroji stíhačky Curtiss P-40 Warhawk, ale později tyto stroje vyměnila za stíhačky P-47 Thunderbolt. V květnu došlo k přečíslování a ze 34. Fighter Squadron se stala 487. Fighter Squadron. V červenci 1943 se skupina přesunula na základnu Bodney v Anglii.

První operační let 352. FG provedla 9. září a George, nyní již v hodnosti Captain, své konto otevřel 1. prosince 1943 sestřelem stíhačky Bf 109. 22. prosince získal další sestřel, když přívalem půlcoulových projektilů poslal k zemi dvoumotorovou stíhačku Me 210. První sestřel v roce 1944 získal 29. ledna, ale jeho letoun je poškozen a nad Kanálem je George nucen zopakovat si zkušenost z Austrálie a opustit letoun na padáku. Je „vyloven“ záchranným člunem ASR a dopraven na pevnou zem do Anglie. Tento sestřel je posledním, který Preddy získal na stíhačce P-47 Thunderbolt.

V dubnu 1944 byla 352. FG přezbrojena na nové North American P-51 Mustang. Preddy byl jmenován operační důstojníkem a povýšen do hodnosti Major. První vítězství na Mustangu získal 22. dubna, když spolu s dalšími dvěma piloty sestřelil Ju 88.

13. května George sestřelil dva Messerschmitty Bf 109 z celkových 15 sestřelů, které ten den získala 352. FG a získal tak neoficialní titul eso. 30. května sundal dvě stíhačky Bf 109 sám a o třetí se podělil se svým wingmanem.

12. června, šest dní po invazi v Normandii, získal Preddy jeden sestřel nad stíhačkou Bf 109. Další sestřely se mu podařilo získat 20. června. Toho dne 352. FG doprovázela bombardéry k náletu na Magdeburg. George nejdříve z oblohy smetl jeden Fw 190 a poté se svým číslem sestřelil další výrobek firmy Messerschmitt, dvoumotorovou stíhačku Me 410. Následující den východně od Magdeburgu sestřelil Bf 109.

18. července se skupina vydala nad severní Německo a v dopoledních hodinách získala 19 sestřelů. Z toho 9 sestřelů získala Preddyho 487. FS. Sám George získal hattrick když severovýchodně od Rostocku sestřelil dva bombardéry Ju 88 a jednu stíhačku Bf 109. 21. července, východně od Mnichova, sestřelil společně s dalším pilotem Bf 109. Poslední sestřel v měsíci červenci získal 29. a opět mu za oběť padla stíhačku Bf 109.

5. srpna, krátce před polednem, jižně od Hamburku uštval další Bf 109. 6. srpna George, v prostoru mezi Lüneburgem a Havelbergem, udělal netříděné hromady šrotu hned ze šesti Bf 109. Pouze jeden z oněch šesti letců měl to štěstí a stačil svůj život spasit pod vrchlíkem padáku. Krátce po tomto výkonu je George poslán na dovolenou do Států.

Zpět na bojiště se George vrátil v říjnu a byl jmenován velitelem 328. Fighter Squadron. První sestřel po svém návratu získal 2. listopadu 1944. A skromně tak přispěl k zisku celé skupinu, která ten den získala 40 sestřelů. Poblíž Merseburgu získal další sestřel Fw 190 21. listopadu.

23. prosince byla 352. FG přesunuta na základnu Y-29 v belgickém Asch. Důvodem k přesunu byla letecká podpora pozemních jednotek, které vzdorovali probíhající německé ofenzivě v Ardenách.

Den po Štědrém dnu Preddy získal dva sestřely. Poté byl pozemní kontrolou upozorněn na Fw 190, který po spatření začal pronásledovat společně s dalšími dvěma piloty, kterými jsou jeho wingman James G. Cartee a James E. Bouchier ze 479. FG, jenž se k nim přidal po ztrátě kontaktu se svou skupinou. Fw 190 s Preddym za ocasem se vyhoupl nad okrajem lesa za nímž mělo stanoviště protiletadlová baterie 9. americké armády. Baterie spustila palbu ve snaze sestřelit Fw 190, ale podařilo se ji sestřelit George, který byl zasažen a smrtelně raněn. Baterii sestřelila i Mustang Bouchiera, který musel ze svého stroje „vystoupit“ a k „přistání“ použít padák. Vyšetřování tohoto nešťastného incidentu se zúčastnili generálové Spaatz a Doolittle, nic to však nezměnilo na smrti nejúspěšnějsího pilota na letadle P-51 Mustang.

Za svoje výkony, které George Earl Preddy, Jr. v průběhu války předvedl byl vyznamenán těmito vyznamenáními Distinguished Service Cross, 2x Silver Star, 9x Distinguished Flying Cross, 8x Air Medal.

Bohužel pro rodinu Preddyovu to však nebyla jediná ztráta, která je v průběhu války postihla. Georgeho mladší bratr William vstoupil do řad USAAF a po ukončení výcviku v lednu 1945 nastoupil k 503. Fighter Squadron 339. Fighter Group, která náležela 8. USAAF. Na bojiště se však dostal v době kdy setkání se stroji z řad Luftwaffe bylo již velice náhodné a proto se mu podařilo získat jen jeden sestřel a to 2. března 1945, když sestřelil Fw 190. 17 dubna 1945 se 339. FG zúčastnila doprovodu bombardérů a poté podnikly jednotlivé Squadrony několik útoků na letiště. 503. FS se dostala nad Prahu, kde se v palbě lehkého protiletadlového flaku oddělili Capt. Raymond F. Reuter a jeho číslo 1st Lt. William R. Preddy, kteří později spatřili Me 262 a začali ho stíhat. Při jeho pronásledování se dostali až k Českým Budějovicím kde však byli oba sestřeleni protiletadlovou palbou. Reuter se zřítil u obce Boršov nad Vltavou. Po dopadu jeho stroj explodoval a on zahynul. U osady Záluží také u Boršova nad Vltavou havaroval William, který se těžce zranil. Byl převezen do českobudějovické nemocnice, kde za tři dny na následny zranění umírá a byl pohřben v Českých Budějovicích. Po válce jsou jeho ostatky exhumovány a pohřbeny na Lorraine American Military Cemetery u města St. Avold ve Francii, kam byly převezeny i ostatky jeho bratra. Zde bratři Preddyové vedle sebe odpočívají dodnes.

Prameny:
časopis APKR č. 21 a 34
K. Foud, V. Krátký a J. Vladař Poslední akce
https://www.aviation-history.com/airmen/preddy.htm
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#236931 Verze : 4
Sestřely George E. Preddyho, Jr.

datum
jednotka
letadlo
soupeř
01.12.1943
487. FS 352. FG
P-47 Thunderbolt
Bf 109
22.12.1943
487. FS 352. FG
P-47 Thunderbolt
Me 210
29.01.1944
487. FS 352. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
22.04.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
1/3 Ju 88
13.05.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
2x Bf 109
30.05.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
2 ½ Bf 109
12.06.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
20.06.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Fw 190
½ Me 410
21.06.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
18.07.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
2x Ju 88
21.07.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
½ Bf 109
29.07.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
05.08.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
06.08.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
6x Bf 109
02.11.1944
328. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
21.11.1944
328. FS 352. FG
P-51 Mustang
Fw 190
25.12.1944
328. FS 352. FG
P-51 Mustang
2x Bf 109

Prameny:
osobní archív
časopis APKR č. 21
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#236932 Verze : 3
dle serveru https://www.aviation-history.com/airmen/preddy.htm Preddyho skóre na konci války čítalo celkem 32,5 zničených letadel, 5 z nich bylo na zemi, takže dosáhl 27,5 vzdušných vítězství.

Počátkem 50. let úřad pro ověřování vzdušných vítězství jeho skóre zkrouhl na 25,83. Později Georgeův bratranec Joe Noah zjistil, že úřad udělal chybu, když nezapočítal jeden sestřel, za který George obdržel stříbrnou hvězdu. V roce 1978 úřad Letectva Spojených Států tuto chybu napravil a sestřel připočetl. Od té doby jeho oficiální skóre činí 26,83 vzdušných vítězství a 5 letadel zníčených na zemi. Letectvo Georgeovi připočetlo i třetinový podíl na Ju 88 z 22. dubna 1944, který si sám George údajně nikdy nenárokoval.

John C. Meyer, druhé nejúspěšnější eso na P-51 hned za Preddym a Georgeův velitel u 352. stíhací skupiny prohlásil, že George sestřelil i několik letadel na které si nikdy nečinil nárok.

Dle serveru https://www.cieldegloire.com/014_preddy_g_e.php jeho skóre činí
25 samostatných, 4 skupinové (3 poloviční a 1 třetinový) potvrzené sestřely, 3 pravděpodobné, 4 poškozené a 5 zničených na zemi
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#629749 Verze : 6
Hlášení George E. Preddyho o souboji z 1. prosince 1943 (1. samostatný sestřel)
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)


Bojové hlášení
George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 1. prosinec 1943
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 1230
Místo a výška: 10 mil jižně od Rheydt, 20 000 stop
Počasí: viditelnost dobrá
Typ NL: Me 109
Popis:


Vedl sem Rudou letku Crown Prince v počtu dvanácti letadel. Přidali jsme se k bombardovací formaci ve výšce 30 000 stop a šli do levého okruhu a uviděl sem Me 109 za posledním boxem o 3 000 stop níž. Stočil sem se k němu a když sem byl asi 1 000 yardů daleko od NL, udělal levotočivou klesavou zatáčku. Přiblížil sem se na 400 yardů začal pálit až do 200 yardů. Viděl sem zásahy na kořenech křídel a kokpitu. Letadlo začalo kouřit a bezvládně klesalo. To bylo ve výšce asi 7 000 stop. Vypálil sem další dlouhou dávku ze vzdálenosti 100 yardů. Poté co sem se odpoutal, NL se rozpadlo.
ME 109 nesl přídavnou nádrž pod trupem, kterou neodhodil.


Připisuju si 1 zničený ME 109



sériové číslo stroje: 42-2457
Typové označení: HO-H
Spotřeba munice: 797 průbojně-zápalných (API)


www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#634524 Verze : 7
Hlášení George E. Preddyho o souboji ze dne 30. května 1944 (6. a 7. samostatný sestřel)
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Maj. George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 30. květen 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 11:15 až 11:30
Místo a výška: v okolí Magdeburgu z 25 000 do 5 000 stop
Počasí: jasno, viditelnost perfektní (CAVU)
Typ NL: ME 109
nepřátelské ztráty: 3 zničené ME 109
Popis:

Jak se bombardéry blížili k Magdeburgu, vedl sem sestavu sedmi letadel poskytující blízkou podporu zadnímu boxu, který byl pozadu za hlavní formací. Všiml sem si 20 až 30 stíhaček útočících na přední boxy, tak jsem odhodil nádrže a vydal se za nima.

Dostali jsme se za 3 ME 109 ve velmi těsné formaci. Zahájil sem na jednu palbu z 300 yardů a skončil na 150. NL vzplálo a zřítilo se. (1)

Sklouzl sem se za druhou stodevítku a střílel od 200 do 100 yardů. NL začal hořet a rozpadl se na kusy. Šel do klesavé spirály. (2)

Třetí NL nás spozoroval a odpoutal se. Následoval sem ho do stoupavé zatáčky, klesání a stoupání. Mnohokrát sem střílel s předsazením a zasáhl ho do křídel a ocasu. Došla mi munice a tak můj velitel, por. Whisner pokračoval v útoku a dosáhl několika dobrých zásahů. Ve výšce asi 7 000 stop pilot vyskočil.


Výsledek: 2 zničené ME 109, 1 zničená ME 109 (sdílená s por. Whisnerem)
sériové číslo stroje: 6451
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 532 zápalných (I), 361 průbojně-zápalných (API), 10 trasovacích (T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630039 Verze : 9
Hlášení George E. Preddyho o souboji z 21. června 1944 (10. samostatný sestřel)
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Major George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 21. červen 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 10:30
Místo a výška: východně od Magdeburgu ve výšce 23 000 stop
Počasí: oblačnost 2-4/10 v 7 000 stopách
Typ NL: ME 109
nepřátelské ztráty: 1 zničená ME 109
Popis:


Během vedení 7 letadel eskortujících B-24ky na Withdrawal, sem uviděl tři ME-109 ve výšce 23 000 stop vedoucí důrazný útok na oddělený bombardér před náma. Spatřili nas a otočili se proti nám. Jednoho sem oddělil a začal dělat klesavou zatáčku s úhybnými manévry. Vlétl do tenkého mraku a já šel pod něj za ním. Šel do zatáčky proti mě a tak sem nastavil klapky na 20° a přetočil ho. Potom se stočil doprava dolu k zemi a pokusil se mi utéct, ale já se přibližoval a začal na něj pálit ze 400 yardů. Zasáhl sem ho do trupu, do levého křídla a začal kouřit. Jak sem přitáhl, spatřil sem, jak narazil do země a vybouchl.


Výsledek: 1 zničená ME 109
sériové číslo stroje: 3321
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 449 průbojně-zápalných (API)


www.spitfireperformance.com
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#633964 Verze : 4
Hlášení George E. Preddyho o souboji z 18. července 1944 (11.-13. samostatný sestřel)
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Major George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 18. červenec 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 09:00
Místo a výška: poblíž Rostocku z 25 000 do 8 000 stop
Počasí: oblačnost 9/10 v 1 000 stopách
Typ NL: ME 109 a JU 88
nepřátelské ztráty: 1 zničená ME 109, 3 zničené JU 88, 2 poškozené JU 88
Popis:

Vedl se peruť na sweep jižně od bombardérů a směřoval na sever a pronásledoval bombardéry. Žlutý velitel ohlásil bandity na 4. hodině dole. Udělal sem pravou zatáčku směrem ke slunci k nepřátelské formaci, která obsahovala spoustu JU 88 a mnoho ME 109 jako vrchní krytí. Vzal sem svoji tříčlennou letku, por. Vickery, Greer a já na útok proti přibližně padesáti JU 88. Zatímco zbytek perutě si vzal na starost vrchní krytí.

Jak jsme se přibližovali k formaci, spatřil sem osamocenou ME 109 přímo před sebou a napadl sem ji zezadu. Zahájil sem palbu ze 400 yardů. A dostal sem se za jeho ocas. NL bylo zarámované zásahy, začalo klesat, hořící a rozpadající se na kusy.(1)

Pokračoval sem v útoku na formaci 88tek a zahájil palbu na jednu z nich. Odpadávaly z ní velké kusy plechů a začala hořet.(2)

Por. Greer najednou zahlásil "Break" doprava, když se ME 109 pověsila zespoda na můj ocas. Poté co jsme provedli "Break", stodevítka se dostala na pádovou rychlost a začala klesat. Během tohohle manévru se por. Greer ode mě oddělil. Por. Vickery a já jsme se potom otočili dokola a zahájili další útok na hlavní formaci.

Poškodil sem jednoho několika zásahy a pak se dostal za dalšího a zasáhl ho po celé délce trupu. Domníval sem se, že pilot a posádka byli mrtvý, protože NL začalo silně kouřit a jak se nekontrolovatelně řítilo, tak z něj odpadávali kusy trupu.(3)

Přerušil sem útok a přitáhl na stranu před třetím útokem na formaci. Dostal sem se znova dozadu. V tomto útoku jsem zaútočil sem na jednu 88, zapálil ji oba motory a NL se rozpadlo. Druhé sem poškodil několika zásahy.(4)

Došla mi munice, nebo sem si to myslel, ale později sem zjistil, že se na jedné straně kulomety zasekly a byl sem zasažen do motoru od zadního střelce jednoho Ju 88. trup byl zanesený olejem z motoru NL, které sem sestřelil.

Takže sem nastavil kurz domů, por. Greer a Vickery se odpoutali.


Výsledek: 3 zničené JU 88, 1 zničená ME 109, 2 poškozené JU 88
sériové číslo stroje: 3321
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 1 540 průbojně-zápalných (API)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630040 Verze : 10
Hlášení George E. Preddyho o souboji ze dne 6. srpna 1944 (16.-21. samostatný sestřel)
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Maj. George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 6. srpen 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 11:10 až 11:45
Místo a výška: od Lüneburgu k Havelburgu z 27 000 do 5 000 stop
Počasí: 4/10 oblačnosti nad Hamburkem, viditelnost perfektní
Typ NL: ME 109
nepřátelské ztráty: 6 zničených ME 109
Popis:

Byl sem vedoucím skupiny. Eskortovali jsme vedoucí křídlo B-17 když více než 30 ME 109 vniklo z jihu do třetího boxu. Byli jsme o 1 000 stop výš a tak sem za nima vedl bílou letku ve složení por. Heyer, por. Doleac a já. Zahájil sem palbu na jednoho v zadní části formace z jeho 6. hodiny ze vzdálenosti 300 yardů a docílil mnoha zásahů v okolí kokpitu. NL se v plamenech převrátilo (1). V tom momentě se por. Doleac ztratil, když střílel na ME-109, která se dostala na ocas por. Heyera.

Por. Heyer a já jsme pokračovali v našem útoku a vlétly za další NL, a po krátké dávce do kořene křídla jsem ho zapálil. Šel do klesavé spirály a po několika otáčkách pilot vyškočil ve výšce 20 000 stop.(2) Napravo sem viděl por. Heyera jak sestřeluje na další NL.

Nepřátelská formace zůstala pohromadě, prakticky nepodnikala žádné odvetné akce a snažila se vrátit k útoku na bombardéry, které byly napravo. My jsme pokračovali v útoku vzadu a vypálil sem na dalšího zezadu a z krátké vzdálenosti. Šel dolu v záplavě kouře a viděl sem jak se pod námi rozpadl na kusy. (3)

V tom okamžiku se k nám přidali 4 další P-51, aby nám pomohli s útokem. Vystřelil sem na další stodevítku a po krátké dávce ji zapálil. V plamenech šla do spirály vpravo. (4)

Formace šla dolu a točila doleva. Stále se drželi pohromadě ve velmi těsné formaci. Vypálil sem dobrou dávku do dalšího, který vzplál a přešel do klesavé vývrtky. (5) NL byla teď v 5 000 stopách a jedno přitáhlo doleva. Byl sem s nima úplně sám a tak sem šel po té jedné stodevítce než by se mi dostala na ocas. Vypálil sem do ní trochu nevydařenou dávku a jen trošku kouřila. Přitáhl sem a začal sem stoupat doleva nad ní a ona začala stoupat za mnou. Přitáhl sem tak silně jak to jen šlo a stoupal rychlostí jen 150 MPH. Němčour na mě vypálil ale nedokázal dostatečně předsadit, takže nezpůsobil žádné škody. S mou počáteční rychlostí jsem ho snadno překonal. Odpadl nalevo a já šel za ním. Odhodil překryt kabiny a já ho zasáhl krátkou dávkou. Jak sem proletěl kolem něj, pilot ve výšce 7 000 stop vyskočil. (6)

Neviděl sem žádná přátelská ani nepřátelská letadla a tak sem se sám vydal domů.


Výsledek: 6 potvrzených sestřelů Bf 109
sériové číslo stroje: 3321
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 832 průbojně-zápalných (API)

PS: dle článku z https://warthunder.com/cz/news/1092--cz byl za tuto akci navržen na Medaili cti, ale místo toho získal "jen" Kříž za vynikající službu. Údajně mu bylo den před touto akcí oznámeno, že kvůli špatnému počasí nebudou zítra létat a tak šel s kamarádama na tah. Druhý den, když měl letět, tak měl údajně tak velkou kocovinu, že ostatní zpochybňovali, jestli je schopný letět.

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#629996 Verze : 37

Diskuse

Jirko diky za preklady, samozrejme neni duvod mit cokoliv proti Smiling Army
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630049 Verze : 0
Vzhledem k jeho nešťastnému úmrtí před Operací Bodenplatte, kdy piloti 352. stíhací skupiny získali 28 sestřelů a následujících měsících další, není skoro bez nejmenších pochyb, že by se mu podařilo překonat Johnsona (27 s.) a Gabreskiho (28 s.) a stát se nejúspěšnějším stíhačem v Evropě, měl na to, a s trochou štěstí by překonal i magickou třicítku. Historie se však neptá a tak bohužel, George Preddy zůstává na třetím místě nejúspěšnějších amerických stíhačů v Evropě a Mustang tak zůstal za Thunderboltem.


Zde by o pření mezi Mustangem a Thunderboltem dalo polemizovat donekonečna. Mustang byl bezesporu čistokrevný stíhací letoun, měl všechno a všechny vlastnosti (alespoň se to říká), které mohl pilot od stíhačky vyžadovat pro manévrové souboje. Thunderbolt byl naprostý opak, byla to stíhačka na taktiku udeř-uteč. Ale na obou válčištích (Evropa, Asie), začaly být Thunderbolty ze stíhacích rolí vytlačovány a nahrazovány Mustangy a Lightningy. V Pacifiku se to téměř povedlo, tam byly Thunderbolty až na několik vyjímek prakticky vytlačeny Lightningy. Bohužel, největší obhájce Thunderboltů v Pacifiku, Neel E. Kearby, který se na tomto bojišti stal nejúspěšnějším pilotem tohoto typu, padl v boji na jaře 1944 (tehdy byla v rámci 5. stíhacího velitelství vyhlášena neoficiální soutěž o to, kdo jako první překoná 26 sestřelů Eddieho Rickenbackera z 1. světové války, soupeři byli tři, Bong a Lynch od Lightningů a Kearby od Thunderboltů a každý chtěl být první - pro Kearbyho to mělo dvojí význam, jednak jeho soutěživost a ctižádostivost a také to, že by měl pádný argument pro to, proč by Thunderbolty měly zůstat ve výzbroji v Pacifiku, po nějaké době ze soutěže vypadl Lynch, který nabral příliš velkou ztrátu a v soutěži tak zůstali jen Bong a Kearby, ačkoliv se Kearby snažil, Bong byl stále napřed, nakonec byl ale Kearby sestřelen a hlavním stíhacím strojem armády v Pacifiku byl Lightning, po jeho a Lynchově smrti bylo podobné soutěžení zaraženo).


V Evropě se ale Thunderboltům dařilo lépe než Lightningům, které naopak až na několiv vyjímek zmizely z výzbroje většiny stíhacích skupin, zde nebyl tolik na obtíž Thunderboltův menší dolet. Ale pak přišel Mustang, a ten začal postupně nahrazovat Thunderbolt, ale byly takové skupiny, které se nenechali přezbrojit a jednou z nich byla legendární 56. stíhací skupina, kde se nacházelo nejvíce es na Thunderboltu a také ta vůbec nejúspěšnější, již zmíněný Gabreski a Johnson. Těm se podařilo do poloviny roku 1944 podařilo dosáhnout 27 (Johnson) a 28 (Gabreski) sestřelů a byli nejúspěšnějšími piloty v Evropě. Piloti Mustangů tak měli co dělat, aby to dotáhli, první vlaštovkou byl Dominic Gentile, který byl jeden čas nejúspěšnějším americkým pilotem v Evropě, ten však prvních zhruba 6 sestřelů dosáhl na Spitfiru a P-47. A nakonec tu byla naděje ve stájích Mustangů by piloti "Modronosých bastardů z Bodney" a jejich přední esa Meyer a právě Preddy. Oba sbírali sestřel za sestřelem a postupně náskok Gabreskiho a Johnsona stahovali, ale konec války v Evropě se nezadržitelně blížil, Luftwaffe byla čím dál méně aktivní a příležitostí na sestřel se zmenšovaly. A zde přichází vánoce 1944, bitva v Ardenách a Operace Bodenplatte. Preddy na boží hod vánoční vzlétl na hlídku z Y-29, během hlídky dosáhl dvou sestřelů a nyní byl jen jeden sestřel od Johnsona a dva od Gabreskiko, pak byl naveden na osamělý Fw 190 (mohl si říct, ještě jeden sestřel a překonám Johnsona a budu zase blíž k tomu být nejúspěšnější pilot v Evropě), pustil se tedy za Focke wulfem a držel se ho a při průletu nad vlastní baterií, která střílela po Focke wulfu, byl omylem zasažen. Snad jeho poslední myšlenky patřily jeho rodině. Meyer o týden později na nový rok 1945 dosáhl dalších dvou sestřelů a to byl pro něj konec.


V Evropu tak co se týče tabulek ovládl Thunderbolt, který ač jeho přínos bývá někdy opomenutý (V Pacifiku panovalo námořní letectvo a Lightningy a v Evropě Mustangy), zústával páteřním strojem.


Dá se říct, že Thunderbolt vyhrál válku v Evropě, jelikož se jednalo o všestranný stroj, který dokázal, že v rukou zdatného pilota je mimořádně smrtící. Ale když se člověk zeptá stíhačů, ve kterém stroji z 2. světové války by letěli, kdyby měli na vybranou, mnoho řekne Mustang, je to ikona, tvář amerického stíhacího letectva.
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#740133 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více