Název: Name: | Lockheed A-12 | |
Originální název: Original Name: | Lockheed A-12 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.12.1961-DD.05.1964 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1961-DD.05.1964 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Celkem: 15, z toho jednomístných: 14 dvoumístných: 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 25.04.1962 První neoficiální let, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů. 26.04.1962 První oficiální let, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut. 30.04.1962 První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA, trvání cca 60 minut. | |
Osádka: Crew: | 1 nebo 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | bezocasé | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 24766 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 56518 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 16.94 m | |
Délka: Length: | 31.17 m | |
Výška: Height: | 5.64 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 166.76 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 317.36 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney JT11D-20A o tahu 91,19 kN / 140,12 kN s přídavným spalováním nebo Pratt & Whitney JT11D-20B o tahu 102,31 kN / 144,57 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 46180 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 3559.9 1) km/h v 22860 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 2092.1 km/h v 10058 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 59.9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 28956 m | |
Dolet: Range: | 2011.7 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3540.6 km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) Mach 3.35 | |
Zdroje: Sources: | Lockheed Martin Wikipedia Ugolok něba |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363780Verze : 0
Přehled vyrobených letounů Lockheed A-12
Sériové (tovární) číslo | Životopis |
---|---|
60-6924 (121) | Prototyp. První let 26.dubna 1962 (25.dubna 1962), zkušební pilot Louis Schalk. Počet letů: 322 Celkový čas ve vzduchu: 418 hodin 12 minut Současný stav: uložen v Plant 42, Palmdale, California |
60-6925 (122) | Do zkušebního centra dodán 26.července 1962. Počet letů: 122 Celkový čas ve vzduchu: 177 hodin 52 minut Současný stav: vystaven na palubě letadlové lodě USS Intrepid (CV-11) v New Yorku |
60-6926 (123) | Počet letů: 79 Celkový čas ve vzduchu: 135 hodin 20 minut 24.května 1963 zničen při havárii v blízkosti zkušební základny Area 51 (Groom Lake), 22,5 km jižně od Wendoveru, stát Utah. Pilot Ken Collins se katapultoval a přežil. Letadlo vykonávalo testy při podzvukových rychlostech, když došlo k blíže nespecifikované závadě. Současný stav: zničen |
60-6927 (124) | "Titanová husa" - jediný dvoumístný letoun A-12 Počet letů: 614 Celkový čas ve vzduchu: 1076 hodin 25 minut Současný stav: uložen v hangáru závodu společnosti Lockheed v Palmdale, pravidelně je půjčován na výstavy a do různých muzeí, nejčastěji do Kalifonského vědeckého muzea. |
60-6928 (125) | Do zkušebního centra dodán 12.prosincence 1962. Počet letů: 202 Celkový čas ve vzduchu: 334 hodin 55 minut 5.ledna 1967 zničen při havárii v blízkosti zkušební základny Area 51 (Groom Lake), důvodem havárie byl nedostatek paliva. Pilot Walter Ray se sice katapultoval, kvůli chybné oddělovací sekvenci od sedačky však i s křeslem dopadl na zem a zahynul. Současný stav: zničen |
60-6929 (126) | Počet letů: 105 Celkový čas ve vzduchu: 169 hodin 15 minut 28.prosince 1965 zničen při havárii v blízkosti zkušební základny Area 51 (Groom Lake), letoun přestal reagovat na všechny povely a pokusy o jeho řízení. Pilot Mele Vojvodich Jr. se úspěšně katapultoval ve výšce 30 m a přežil. Současný stav: zničen. |
60-2930 (127) | Počet letů: 258 Celkový čas ve vzduchu: 499 hodin 10 minut Současný stav: je vystavován v expozici Národního raketového kosmického centra Huntsville, stát Alabama. |
60-2931 (128) | Počet letů: 232 Celkový čas ve vzduchu: 453 hodin 00 minut Současný stav: od 27.října 1991 je vystavován na letecké základně Národní gardy v Minnesotě. |
60-6932 (129) | Počet letů: 268 Celkový čas ve vzduchu: 409 hodin 55 minut 5.června 1968 havaroval nad Filipínami, pilot Jack Weeks zahynul. K havárii došlo při zkušebním letu, který byl prováděn po výměně jednoho motoru. Současný stav: zničen. |
60-6933 (130) | Počet letů: 217 Celkový čas ve vzduchu: 406 hodin 20 minut Současný stav: je vystavován v expozici aerokosmického muzea v San Diego, stát Kalifornie (viz fotografie níže). |
60-6937 (131) | První průzkumný letoun, který přistál na základně Kadena, ostrov Okinawa. Počet letů: 177 Celkový čas ve vzduchu: 369 hodin 45 minut Současný stav: uložen v hangáru závodu společnosti Lockheed v Palmdale. |
60-6938 (132) | Počet letů: 197 Celkový čas ve vzduchu: 369 hodin 55 minut Současný stav: vystaven v prostorách památníku v Alabamě. |
60-6939 (133) | Počet letů: 10 Celkový čas ve vzduchu: 8 hodin 19 minut 9.července 1964 havaroval při přistání na základně Area 51 (Groom Lake), pilot Bill Park se úspěšně katapultoval a přežil. Příčinou byla vadná hydraulika. Současný stav: zničen |
60-6940 (134) | Počet letů: 80 Celkový čas ve vzduchu: 123 hodin 55 minut Přestavěn na dvoumístnou verzi M-21 - nosič bezpilotního letounu D-21. Současný stav: vystavován v expozici Leteckého muzea v Seattlu, stát Washington |
60-6941 (135) | Počet letů: 95 Celkový čas ve vzduchu: 152 hodin 46 minut Přestavěn na dvoumístnou verzi M-21 - nosič bezpilotního letounu D-21. 30.července 1966 havaroval nad Tichým oceánem, pilot Bill Park důstojník řízení bezpiloptního letounu D-21 Ray Torick se úspěšně katapultovali, Park přežil, Torick se po přistání do oceánu utopil. Příčinou havárie byla destrukce pravé směrovky, ke které došlo při rychlosti 3,25 M!!!. Po této havárii byl program M-21 / D-21 kvůli velké nebezpečnosti ukončen. Současný stav: zničen. |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363794Verze : 1
Reklama
Článek A-12 Blackbird - Vysoko a rychle.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#152646Verze : 0
ICE
MOD
A-12 sériového čísla 60-6933 je dnes exponátem v San Diego Aerospace Museum.



URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#200035Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Upřesnění prvních letů Lockheed A-12:
První neoficiální let: 25.dubna 1962, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů.
První oficiální let: 26.dubna 1962, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut.
První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA: 30.dubna 1962, zálet (maiden flight), trvání cca 60 minut.
Všechny tyto lety byly úspěšné a bez problémů.
Video z letu provedeného 30.dubna 1962 na YouTube:
Zdroj:
Lockheed Martin
Wikipedia
Ugolok něba
První neoficiální let: 25.dubna 1962, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů.
První oficiální let: 26.dubna 1962, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut.
První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA: 30.dubna 1962, zálet (maiden flight), trvání cca 60 minut.
Všechny tyto lety byly úspěšné a bez problémů.
Video z letu provedeného 30.dubna 1962 na YouTube:
Zdroj:
Lockheed Martin
Wikipedia
Ugolok něba
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363779Verze : 0
Reklama
A-12, která je umístěna na letadlové lodi USS Intrepid.
Zdroj: vlastní foto, Intrepid - Sea, Air & Space Museum
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zdroj: vlastní foto, Intrepid - Sea, Air & Space Museum
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | Lockheed / Lockheed Martin |
Typ letounu | Lockheed A-12 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 122 |
Sériové / evidenční číslo | 60-6925 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR 2010 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#367564Verze : 0
A-12 v US Space and Rocket Center, Huntsville, Alabama
Web autora : http://www.flickr.com/photos/whsieh78/4914674738/
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | Lockheed / Lockheed Martin |
Typ letounu | Lockheed A-12 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 127 |
Sériové / evidenční číslo | 60-6930 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 31.07.2010 |
Autor | Wayne Hsieh |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | http://www.flickr.com/photos/whsieh78/4914674738/ |
Web autora : http://www.flickr.com/photos/whsieh78/4914674738/
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#487341Verze : 0
Admin
MOD
Citace - Franta02 :
Upřesnění prvních letů Lockheed A-12:
První neoficiální let: 25.dubna 1962, testovací pilot Lockheedu Louis Schalk, délka letu cca 3 kilometry, výška 10 metrů.
První oficiální let: 26.dubna 1962, zálet (maiden flight) v trvání cca 40 minut.
První oficiální let za přítomnosti zástupců CIA: 30.dubna 1962, zálet (maiden flight), trvání cca 60 minut.
Všechny tyto lety byly úspěšné a bez problémů.
Video z letu provedeného 30.dubna 1962 na YouTube: www.youtube.com
Zdroj:
Lockheed Martin
Wikipedia
Ugolok něba
Tvrzení, že tyto lety byly bez problémů je přinejmenším sporné, už při prvním letu (kdy se měl pouze odpoutat od země a ihned zase dosednout) Lou Schalk vzpomínal, že "... po odpoutání jsem opravdu nevěřil, že že se mi podaří dostat mašinu v pořádku zpátky na zem kvůli příčnému, směrovému i podélnému kmitání..." Schalk nakonec dostal stroj na zem, ale "netrefil" dráhu a přistál mimo.
Při druhém letu zase z letounu odpadly přechodové aerodynamické prvky levého křídla.
Třetí let trval 59 minut, stroj při něm dosáhl rychlosti 630 km/h a výšky 9144 metrů.
4. května potom stroj poprvé překonal zvukovou bariéru rychlostí M=1,1.
(Paul Crickmore: SR-71 Balckbird, ISBN 80-7236-325-5)
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-A-12-t11337#363798Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.